Det är integrerat i elpannor. Efter spännings bortfall är effekten begränsad. Det gäller även om du bryter spänningen till elpatronen på annat sätt än elavbrott.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är integrerat i elpannor. Efter spännings bortfall är effekten begränsad. Det gäller även om du bryter spänningen till elpatronen på annat sätt än elavbrott.
Gäller det endast elpannor? Och eller elpatroner? Eller alla värmepumpar? Hur är det med spishällar?
Edit: är det liksom kondensatorerna som behöver en viss tid? Och hur lång är den tiden?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är integrerat i elpannor. Efter spännings bortfall är effekten begränsad. Det gäller även om du bryter spänningen till elpatronen på annat sätt än elavbrott.
Hej Daniel 109

I ett sådant fall är det naturligtvis viktigt att vi förstår problematiken vid frånkoppling. Att vi förstår att elpannan inte är trasig, utan att den ger en begränsad uteffekt för att bättre klara effektbristen. Vi måste förstå att det är olämpligt om vi ersätter effektminskningen i elpannan med, spisen, ugnen eller lösa elelement.

Har man en alternativ uppvärmning så bör man använda denna i stället.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Gäller det endast elpannor? Och eller elpatroner? Eller alla värmepumpar? Hur är det med spishällar?
Edit: är det liksom kondensatorerna som behöver en viss tid? Och hur lång är den tiden?
Det gäller elpannor och elpatroner öven en viss effekt. Inte andra laster som spisar och liknande.
 
M Martin Lundmark skrev:
- - - visar studien “Cold Load Pick-up” att det kan finnas stora bekymmer att överhuvudtaget återstarta elnät, där elkunderna har ett behov att ta igen den ”energiskuld” som uppstod vid frånkopplingen.” - - -
Det är en handling som ser ut som en tanke att vi får fjärrstyrda kontaktorer i våra mätare. Kanske är det lika mycket för att kunna rampa upp förbrukare som för att kunna stänga ned dem selektivt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Går det att tömma värmesystem och dyligt så att man kan kallställa huset på ngt enkelt sätt?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Man har infört blockering av återstart för många elpannor, min tidigare elpanna hade t.ex. en två timmars blockering. Men det löser inte problematiken med energiskulden om t.ex. kylan håller i sig en längre tid.

Man är väl medveten om problematiken med energiskulden som uppstår. Men det är viktigt att även vi elanvändare förstår detta och inte försvårar situationen genom att, vid effektbrist, och vid frånkoppling, i onödan lastar på elanvändning utan t.ex. accepterar en lägre inomhustemperatur till kylan bedarrat.

Det är inte ovanligt att man öppnar spisens ugnslucka (med påslagen ugn), eller tar in bilens kupévärmare i huset eller andra extraelement, för att hjälpa husets uppvärmning om inomhustemperaturen sjunker.

Vid hög effektbelastning i elnätet och risk för frånkoppling (eller efter en frånkoppling) så bör vi alla t.ex. satsa på en minskning av uttagen effekt även om det skulle innebära att det blir en lägre temperatur inomhus.
Hur vanligt är det att stora förbrukare som värmepumpar osv har någon slumpmässig fördröjning när de får strömmen tillbaka? Det vore ju en praktisk grej att komma överens om. Bara 0–5 minuters fördröjning måste vara betydligt lättare att hantera än att 100 000 drar igång samma sekund.
 
halper halper skrev:
Hur vanligt är det att stora förbrukare som värmepumpar osv har någon slumpmässig fördröjning när de får strömmen tillbaka? Det vore ju en praktisk grej att komma överens om. Bara 0–5 minuters fördröjning måste vara betydligt lättare att hantera än att 100 000 drar igång samma sekund.
Som jag förstått är det mycket vanligt att elpatroner har en fördröjning på 3 timmar efter ett strömavbrott. Då går värmepumpen igång genast men om det behövs hjälp av elpatronen så får det vänta.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som jag förstått är det mycket vanligt att elpatroner har en fördröjning på 3 timmar efter ett strömavbrott. Då går värmepumpen igång genast men om det behövs hjälp av elpatronen så får det vänta.
Hej Avemo

Har man frånkoppling på grund av effektbrist vid t.ex. stark kyla så löser inte en fördröjning problematikern med den energiskuld som uppstår i byggnader som huvudsakligen använder elkraft till uppvärmning.

Blir det återkommande frånkopplingar på några timmar varje dygn eller flera dygn i rad så blir rimligen inomhustemperaturen lägre om man inte tillför värme från en annan värmekälla.

Det gäller att vi fastighetsägare accepterar detta.

Här skriver Svensk Energi bl.a. om ”VAD SKA JAG TÄNKA PÅ NÄR ELEN KOMMER TILLBAKA?” efter frånkoppling
https://www.kraftringen.se/globalas...ovrigt/elnat/info_fragor-vid-effektbrist.pdf/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och jag är övertygad om att dom allra flesta av oss skulle acceptera några grader svalare inomhus OM det blir en verklig kris. Steget är mycket långt från att det blir lite obekvämt till att det blir en verklig fara.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Har man frånkoppling på grund av effektbrist vid t.ex. stark kyla så löser inte en fördröjning problematikern med den energiskuld som uppstår i byggnader som huvudsakligen använder elkraft till uppvärmning.
Så är det. Men det ändrar inte svaret på frågan jag besvarade.
 
Z zwanzig skrev:
Det är en handling som ser ut som en tanke att vi får fjärrstyrda kontaktorer i våra mätare. Kanske är det lika mycket för att kunna rampa upp förbrukare som för att kunna stänga ned dem selektivt.
Hej zwanzig

Brytaren går till eller från, vad menar du med att ” rampa upp förbrukare”?
 
Troligen att man ska "starta/släppa på" ström till förbrukare efter förbrukare och inte alla på samma gång.
 
E elmont skrev:
Och jag är övertygad om att dom allra flesta av oss skulle acceptera några grader svalare inomhus OM det blir en verklig kris. Steget är mycket långt från att det blir lite obekvämt till att det blir en verklig fara.
Hej elmont

Jag upplever att det många gånger finns en stor irritation bland oss elanvändare mot allt vad elnätsbolag och elproducenter heter. Dessutom en irritation mot politiker och andra involverade i beslut gällande elkraftförsörjningen.

Om det nu blir ännu högre elpriser och till slut, för en del, innebär en frånkoppling (och t.o.m. återkommande frånkoppling inom en kort tidsrymd) på grund av effektbrist i elsystemet.

Finns det inte då en risk att elanvändare struntar i uppmaningar om sparsamhet med elanvändning, t.ex. att sänka inomhustemperaturen och att efter ett elavbrott avvakta med att höja temperaturen i bostaden.

De som tidigare t.ex. har ansett att ”förberedelser är onödiga”, eller att ”det får andra ta hand om”, de inser, kanske plötsligt, att de är ”sent ute”.

Skall vi klara en tuff vinter med frånkoppling på grund av effektbrist i elsystemet då är det extra viktigt att vi samarbetar och inte protesterar genom att vara ”obstinata”.

Vi ansvarar var och en för vår bostad men vi måste samtidigt samarbeta för att inte helheten (elsystemet) skall ”kollapsa”.
 
M Martin Lundmark skrev:
Jag upplever att det många gånger finns en stor irritation bland oss elanvändare mot allt vad elnätsbolag och elproducenter heter. Dessutom en irritation mot politiker och andra involverade i beslut gällande elkraftförsörjningen.
Jag har varit med om upprepade strömavbrott under samma dag när det var kallt ute. Det var en båt med ström från kajen och det var en fas som försvann så att de trefasanslutna värmefläktarna inte längre kunde gå. En av de närvarande var noga med att genast slå på båda värmefläktarna så fort strömmen kom tillbaka för att hamnen skulle se hur mycket som krävdes. Detta var inte vem som helst. Det var en man som är mycket duktig på el och som borde veta mycket väl att en elektriker som byter en säkring dels inte alls ser hur mycket ström det går och dels inte kan öka kapaciteten om han kunde se det.

Efter ett par vändor så frågade jag elektrikern ute på kajen om han hade någon prognos för hur länge det skulle hålla den här gången. Han svarade något uppgivet att vi alla vid kajen hade 200A att dela på. Ville jag att säkringen skulle hålla längre så fick jag knacka på i alla båtar och be dem sänka sin värme. Vi stängde av vår ena värmefläkt och sedan fick vi ha kvar tre faser resten av dagen.
 
  • Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.