M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Idag finns en artikel i Sydsvenskan med rubriken ”Svenska kraftnät planerar för kontrollerade strömavbrott”

Jag läser normalt inte Sydsvenskan så jag kan bara se rubriken och ingressen; ”Svenska kraftnät förbereder sig på en tuff höst med perioder av akut effektbrist. I samarbete med grannländerna tar Svenska kraftnät just nu fram planer för kontrollerade strömavbrott någon timme i taget i olika delar av Sydsverige. Sommarens elpriser slår alla tidigare rekord. Den här veckan pendlar det dagliga spotpriset på el i Skåne mellan 84 öre och 1:22 kronor per kilowattimme – dubbelt så högt som i Norrland. De höga priserna beror på att elmarknaden i sydligaste Sverige påverkas starkt av priserna på kontinenten.”
[länk]

Jag tolkar det jag läst, som att, ”Svenska kraftnät förbereder sig på en tuff höst” som kan innebära ”kontrollerade strömavbrott någon timme i taget i olika delar av Sydsverige” men det innebär inte att de redan nu vet, att det blir så.

Vi vet ännu inte hur kall vintern blir, hur stort gasflöde som Ryssland levererar framöver etc. så det är inte säkert att ”kontrollerade strömavbrott” behövs.

Men, det är bra om förberedelser görs för att hantera det som eventuellt händer framöver.

Bra förberedelser att hantera eventuella händelser på energiområdet, gäller naturligtvis inte bara Svenska kraftnät, utan alla elabonnenter som kan beröras.
Jag tror vi bara använder 5% gas i Sverige, och då går allt inte till uppvärmning. Och av denna 5% så är en mycket liten del från Ryssland.
Det grundlägande problemet är att vi stängde ned stora delar av vår kärnkraftverk. Men de kan startas upp på några år. Världens äldsta kärnkraftverk i Schweiz ska igång igen. Bara den politiska viljan finns.
De dagar det inte blåser (det gör det inte när det är som kallast) så blir det dyrt och ransonering.

N Nilsson i Boda skrev:
Världens äldsta kärnkraftverk i Schweiz ska igång igen.
nåja, reaktorn ska starta efter den årliga revisionen – en högst normal händelse i en reaktors vardag och inte någon särdeles dramatisk händelse som låter sig användas i några politiska charader

• Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
nåja, reaktorn ska starta efter den årliga revisionen – en högst normal händelse i en reaktors vardag och inte någon särdeles dramatisk händelse som låter sig användas i några politiska charader
Och i Sverige hade relativt nyligen 4 reaktorer fler än idag men de va sååå gamla sååå gamla och dåliga så dom stängdes ned för gott. Bra Harka, eller hur? Kvarvarande 6 är det knappt någon ide att underhålla för dom är också så gamla och dåliga och ska snart läggas ned. Vi ska ju ha vindkraft för det går att bevisa att det är så billigt.

Hej

När det gäller husets uppvärmning så är det få hus idag, som klarar sig helt utan elkraft. Har man direktel eller värmepump så är det nog klart för de flesta att elkraft behövs, men även t.ex. fjärrvärmekunder behöver elkraft till reglercentralen och cirkulationspumpen.

Såg just en diskussion här på nätet, med anledning av "tillfälliga planerade strömavbrott" där några trodde att bara kraftvärmeverket är i drift så har man fjärrvärme även om elkraften till det egna huset är bortkopplat. MEN, även fjärrvärmekunder behöver elkraft till reglercentralen och cirkulationspumpen vid ett strömavbrott. Vi är väldigt elkraftberoende idag gällande uppvärmning av våra bostäder.

Det hus jag växte upp i, är fortfarande möjligt att värma med ved vid strömavbrott. Detta eftersom det byggdes med självcirkulation. Jag tror att självcirkulation av värmeelementvattnet är ovanligt i hus som byggts de senaste åren. Har man inte självcirkulation då behöver man elförsörjning till cirkulationspumpen.

Vid ”tillfälliga planerade strömavbrott på grund av effektbrist” som Svenska Kraftnät talar om här, är normalt inte planerade att vara speciellt länge, så husen hinner inte kallna speciellt mycket. Problematiken kan dock vara om lasten t.ex. är för hög vid inkoppling eller att ett fel uppstår vid ur-, och inkoppling

Jag skrev om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden. Rimligen så är den problematiken snarare i elområde 1 och elområde 2 där det är kallare, än i elområde 4.

Har man element så kan man nog få viss självcirkulation. Men med golvvärme är det kört.

Morsan har en sån här manick:

Äldre Husqvarna Varmvind fotogenkök öppnat med två brännare, på ett köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så hon lär ju klara nåra veckor utan el, både med avseende på värme och matlagning.
Den går på vanlig fotogen.

Tror den kallas Varmvind, nån Husqvarna produkt.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej

När det gäller husets uppvärmning så är det få hus idag, som klarar sig helt utan elkraft. Har man direktel eller värmepump så är det nog klart för de flesta att elkraft behövs, men även t.ex. fjärrvärmekunder behöver elkraft till reglercentralen och cirkulationspumpen.

Såg just en diskussion här på nätet, med anledning av "tillfälliga planerade strömavbrott" där några trodde att bara kraftvärmeverket är i drift så har man fjärrvärme även om elkraften till det egna huset är bortkopplat. MEN, även fjärrvärmekunder behöver elkraft till reglercentralen och cirkulationspumpen vid ett strömavbrott. Vi är väldigt elkraftberoende idag gällande uppvärmning av våra bostäder.

Det hus jag växte upp i, är fortfarande möjligt att värma med ved vid strömavbrott. Detta eftersom det byggdes med självcirkulation. Jag tror att självcirkulation av värmeelementvattnet är ovanligt i hus som byggts de senaste åren. Har man inte självcirkulation då behöver man elförsörjning till cirkulationspumpen.

Vid ”tillfälliga planerade strömavbrott på grund av effektbrist” som Svenska Kraftnät talar om här, är normalt inte planerade att vara speciellt länge, så husen hinner inte kallna speciellt mycket. Problematiken kan dock vara om lasten t.ex. är för hög vid inkoppling eller att ett fel uppstår vid ur-, och inkoppling

Jag skrev om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden. Rimligen så är den problematiken snarare i elområde 1 och elområde 2 där det är kallare, än i elområde 4.
Hur effektivt/energisnålt totalt sett är självcirkulation jämfört med pumpdriven cirkulation? (Utgående ifrån system som från början är byggda för endera principen.)

D Daniel 109 skrev:
Har man element så kan man nog få viss självcirkulation. Men med golvvärme är det kört.
Hej Daniel 109

Självcirkulationen fås bl,a, genom ”lyftkraften” då varmt och kallt vatten har olika densitet, samt underlättas om rören är grova. Idag har många värmekällan på samma våningsplan som värmeelementen och i samma höjd (man sätter sällan värmeelementen i takhöjd). Sitter en stillastående cirkulationspump i serie försvårar det ytterligare cirkulationen.

Det går alltid pröva hur bra självcirkulation man har genom att slå ifrån cirkulationspumpen.

Det hus jag växte upp i har värmepannan i källaren och har 1 ¾ tum grova rör i källaren. Det är byggt för att Självcirkulationen skall fungera bra, och det märks när man eldar.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur effektivt/energisnålt totalt sett är självcirkulation jämfört med pumpdriven cirkulation? (Utgående ifrån system som från början är byggda för endera principen.)
Hej TRJBerg

Jag känner bara till självcirkulation i samband med vedeldning, och känner inte till några jämförande mätningar.

Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen i det hus jag bor i nu (med bergvärme) behöver i normalfallet ca 10 W driveffekt.

TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej TRJBerg

Jag känner bara till självcirkulation i samband med vedeldning, och känner inte till några jämförande mätningar.

Den varvtalsstyrda cirkulationspumpen i det hus jag bor i nu (med bergvärme) behöver i normalfallet ca 10 W driveffekt.
Jag antar att energiåtgången för cirkulationspumpen är insignifikant.
Mina tankar om systemen som sådana var om t ex effektiviteten av överföring av värme från värmekällan påverkades eller om värmekällans interna effektivitet påverkades.
Tänker att det är intressant i det här sammanhanget. Borde vara intressant att forska lite om det. Är förstås nästan uteslutande intressant när värmekällan är vedeldning eller motsvarande tror jag.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Självcirkulationen fås bl,a, genom ”lyftkraften” då varmt och kallt vatten har olika densitet, samt underlättas om rören är grova. Idag har många värmekällan på samma våningsplan som värmeelementen och i samma höjd (man sätter sällan värmeelementen i takhöjd). Sitter en stillastående cirkulationspump i serie försvårar det ytterligare cirkulationen.

Det går alltid pröva hur bra självcirkulation man har genom att slå ifrån cirkulationspumpen.

Det hus jag växte upp i har värmepannan i källaren och har 1 ¾ tum grova rör i källaren. Det är byggt för att Självcirkulationen skall fungera bra, och det märks när man eldar.
Ja, det förutsätter ju att man har tankar i källaren. Så är det.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag antar att energiåtgången för cirkulationspumpen är insignifikant.
Mina tankar om systemen som sådana var om t ex effektiviteten av överföring av värme från värmekällan påverkades eller om värmekällans interna effektivitet påverkades.
Tänker att det är intressant i det här sammanhanget. Borde vara intressant att forska lite om det. Är förstås nästan uteslutande intressant när värmekällan är vedeldning eller motsvarande tror jag.
Den är så signifikant att jag funderar på att byta. Det är trotts allt en belastning som ligger igång väldigt mycket tid.

TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Den är så signifikant att jag funderar på att byta. Det är trotts allt en belastning som ligger igång väldigt mycket tid.
Även när effekten är 10 watt?

Är det inte en ny pump är effekten ofta högre.
Min är på 90 eller 95W beroende på hastighet.
Samtidigt är det bara ett element som blir kallt om jag stänger av den. Så det borde inte behövas så mycket knuff på vattnet.

TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Är det inte en ny pump är effekten ofta högre.
Min är på 90 eller 95W beroende på hastighet.
Samtidigt är det bara ett element som blir kallt om jag stänger av den. Så det borde inte behövas så mycket knuff på vattnet.
Menar du att värmen på vintern fungerar ungefär lika bra med avstängd pump?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.