213 807 läst · 2 011 svar
214k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
upp till 12 månader är inga problem..K Karl Olssvan skrev:
Jag har testat med de flesta bränslen på marknaden.. 6 mån med E85 och olja.. var inga problem..
aspen höll 5 år utan minsta krångel..
Finns väl (minst) tre olika läger, där förutsättningarna är helt olika
1) Du har en elbil med hyfsat laddat batteri, där kan du få värme, sova, ladda prylar och ha det gott under kanske 1 vecka innan du förbrukat dina 50 kWh. Har bilen V2H kan du ju via en shuko få ut ca 3 kW vilket kan driva ett antal prylar i hemmet, t.ex. kylskåp, kaffebryggare etc
2) Du har en fossilbil. Går ju att sova och ladda prylar men kan bli kallt och det är väl inte vettigt att köra på tomgång i flera timmar? Kanske har du en dieseldriven nödkraftsgenerator. Du klarar dig tills bränslet tar slut.
3) Du har solceller, kanske en offgridlösning och batterier. Du kan antagligen driva det viktigaste under ganska lång tid. Har du elbil kan du även ladda denna t.ex. när solen skiner som kraftigast.
Sen finns det ju en massa kombinationer. Jag hade definitivt satsat på punkt 3 om jag ville klara mig länge med tillgång till el. Därefter 1 och sist 2. Anledningen till denna ordning är att vid katastrofer brukar elen normalt sett kopplas på relativt snabbt, medans transport av fossila bränslen till pumpar och annat brukar dröja betydligt längre. Bensin eller diesel kan du dessutom inte tillverka själv.
När det var längre elavbrott i Texas för något år sen, var det de som ägde elbilar, företrädelsevis teslor som klarade sig bäst. Tesla gjorde dessutom supercharging gratis vilket gjorde att man kunde ladda oavsett när väl strömmen kom tillbaka (vilket den gjorde lite slumopmässigt). Man sov gott och varmt i sin bil på natten, kunde även koka vatten i den via 12V. Det var ett antal stackare som försökte göra samma sak med fossilbilar, men dog av kolmonoxidförgiftning.
/S
1) Du har en elbil med hyfsat laddat batteri, där kan du få värme, sova, ladda prylar och ha det gott under kanske 1 vecka innan du förbrukat dina 50 kWh. Har bilen V2H kan du ju via en shuko få ut ca 3 kW vilket kan driva ett antal prylar i hemmet, t.ex. kylskåp, kaffebryggare etc
2) Du har en fossilbil. Går ju att sova och ladda prylar men kan bli kallt och det är väl inte vettigt att köra på tomgång i flera timmar? Kanske har du en dieseldriven nödkraftsgenerator. Du klarar dig tills bränslet tar slut.
3) Du har solceller, kanske en offgridlösning och batterier. Du kan antagligen driva det viktigaste under ganska lång tid. Har du elbil kan du även ladda denna t.ex. när solen skiner som kraftigast.
Sen finns det ju en massa kombinationer. Jag hade definitivt satsat på punkt 3 om jag ville klara mig länge med tillgång till el. Därefter 1 och sist 2. Anledningen till denna ordning är att vid katastrofer brukar elen normalt sett kopplas på relativt snabbt, medans transport av fossila bränslen till pumpar och annat brukar dröja betydligt längre. Bensin eller diesel kan du dessutom inte tillverka själv.
När det var längre elavbrott i Texas för något år sen, var det de som ägde elbilar, företrädelsevis teslor som klarade sig bäst. Tesla gjorde dessutom supercharging gratis vilket gjorde att man kunde ladda oavsett när väl strömmen kom tillbaka (vilket den gjorde lite slumopmässigt). Man sov gott och varmt i sin bil på natten, kunde även koka vatten i den via 12V. Det var ett antal stackare som försökte göra samma sak med fossilbilar, men dog av kolmonoxidförgiftning.
/S
Om läget uppstår kan man kanske "rotera" bort kopplingen till kontinentenM Martin Lundmark skrev:Hej,
SvD har idag en artikel med rubriken; ”Sydsverige kan släckas – om ryska gasen stryps”
I ingressen kan vi läsa; ”Det finns risk för återkommande elavbrott om ett stopp för rysk gas leder till energikris i Europa, enligt experter som SvD talat med. För gasberoende industrier kan ett stopp få stora konsekvenser.”
Även om inte Sverige är direkt beroende av naturgas så kan vi ändå påverkas genom att elnäten i Europa är sammankopplade.
”Eftersom det europeiska elnätet är sammankopplat skulle elbrist i Tyskland snabbt få konsekvenser också i Sverige. – Man kan säga att det är en solidaritetsprincip där alla länder drabbas lika, säger Niclas Damsgaard. I första hand räknar han med att obalansen kommer att vara självreglerande eftersom gasbrist omedelbart kommer att leda till högre priser. Han pekar på vad som hände i Frankrike nyligen när elpriser tillfälligt var över 30 kronor per kWh.
– Det första som händer är att företag och hushåll drar ner sin förbrukning självmant om priset blir för högt, säger han. Men han utesluter inte att det kan uppstå lägen när hushåll och företag inte drar ner på sin förbrukning tillräckligt snabbt. Då kan det bli aktuellt med ransonering av el, i vart fall i södra Sverige som ligger närmast kontinenten.
– Det finns färdiga planer på hur regionnätsägare vid behov manuellt kan koppla bort förbrukare. Det blir en roterande bortkoppling, säger Niclas Damsgaard.” Det direkta svenska beroendet av naturgas är däremot litet. – Det är bara 2,7 procent av den totala energitillförseln som består av naturgas. För hela Sverige är det en väldigt liten del, men beroendet är betydlig större i sydvästra Sverige där det lokala beroendet uppskattas till upp emot 20 procent, säger Rebecka Bergholtz, analytiker på energimyndigheten."
[länk]
Skulle det bli bekymmer, så uppstår rimligen problemen främst mot vinterhalvåret då elbehovet är större och Europa har mindre kvar i gaslagren.
Vi fick för några år sedan broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” från MSB.
Det var kanske i lämplig tid för att vi skulle började fundera på hur förberedda vi egentligen är för t.ex. elavbrott.
S steve5432 skrev:Finns väl (minst) tre olika läger, där förutsättningarna är helt olika
1) Du har en elbil med hyfsat laddat batteri, där kan du få värme, sova, ladda prylar och ha det gott under kanske 1 vecka innan du förbrukat dina 50 kWh. Har bilen V2H kan du ju via en shuko få ut ca 3 kW vilket kan driva ett antal prylar i hemmet, t.ex. kylskåp, kaffebryggare etc
2) Du har en fossilbil. Går ju att sova och ladda prylar men kan bli kallt och det är väl inte vettigt att köra på tomgång i flera timmar? Kanske har du en dieseldriven nödkraftsgenerator. Du klarar dig tills bränslet tar slut.
3) Du har solceller, kanske en offgridlösning och batterier. Du kan antagligen driva det viktigaste under ganska lång tid. Har du elbil kan du även ladda denna t.ex. när solen skiner som kraftigast.
Sen finns det ju en massa kombinationer. Jag hade definitivt satsat på punkt 3 om jag ville klara mig länge med tillgång till el. Därefter 1 och sist 2. Anledningen till denna ordning är att vid katastrofer brukar elen normalt sett kopplas på relativt snabbt, medans transport av fossila bränslen till pumpar och annat brukar dröja betydligt längre. Bensin eller diesel kan du dessutom inte tillverka själv.
När det var längre elavbrott i Texas för något år sen, var det de som ägde elbilar, företrädelsevis teslor som klarade sig bäst. Tesla gjorde dessutom supercharging gratis vilket gjorde att man kunde ladda oavsett när väl strömmen kom tillbaka (vilket den gjorde lite slumopmässigt). Man sov gott och varmt i sin bil på natten, kunde även koka vatten i den via 12V. Det var ett antal stackare som försökte göra samma sak med fossilbilar, men dog av kolmonoxidförgiftning.
Hej steve5432
Bra att du tittar på olika lösningar.
Du har sant att förutsättningarna och möjligheterna är, för många av oss, väldigt olika. Jag har tittat på dina tre olika förslag (och skrivit om dem) tidigare här.
Jag har inte satt solceller, som första förslag, eftersom där jag bor har vi vinter med snö och lite sol flera månader per år. Just nu snöar det, det snöade igår och snöar (enligt prognos) även i morgon. Däremot så utesluter jag inte att solceller kan ingå i en bra kombinationslösning.
Jag utesluter inte att mina val kommer att förändras och anpassas genom den teknikutveckling som sker och jag anar att det blir en mycket stark ökning av elbilar vars batterier kan ge nya kombinationsmöjligheter.
Om man vill ha en lösning som verkligen fungerar í ”skarpt läge” då måste man noggrant tänkt igenom senarior för hela året och dessutom testat det man avser att göra.
Att en 20–30 år gammal bil ”lätt” kan startas på 6 år gammal bensin är inte samma sak som att starta ett nyinköpt bensinelverk, vid ett strömavbrott, på bensinen. Har man prövat elverket med den 6 år gammal bensinen man tänker använda, och det är lättstartat, då är det en annan sak.
När det gäller att ladda batteriet i en fossilbil på tomgång (utan att köra bilen) så verkar det kunna vara besvärligt (verkar finnas begränsningar gällande hur mycket som laddas och när bilens batteri laddas) om bilen är försedd med “Bromskraftsåtetvinning” se inlägg #514. Även här måste man nog pröva för att veta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-35
Tänker man förlita sig på solceller då måste man pröva om det fungerar hela året och vid olika väder. Att ha en ”livbåt” som inte kan användas när den som bäst behövs är inte en bra lösning.
Redigerat:
Hej KallensK Kallens skrev:
Innebär den nuvarandeutvecklingen, att Europa får energibrist t.ex. genom att man begränsar gasinport då kan vi nog inte bara ”tänka bort” att det även kan drabba oss gällande tillgång på elkraft.
De flesta bedömare är eniga om att elpriset stiger, och flera förbereder sig.
”Kemijätten Borealis i Stenungsund hotas av elbrist, och för att minska risken köper de upp hela produktionen från en vindkraftpark utanför Örebro i tio år”
https://sverigesradio.se/artikel/va...a-om-koper-all-produktion-fran-vindkraftspark
”Stigande elpriser kan gynna nytt kraftvärmeverk i Östersund”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...varmeverk-sa-paverkas-bygget-av-omvarldslaget
Elpriser24.se, ger en ”Prognos av elpriset under 2022, Kostnaden för att prissäkra Q2, Q3 och Q4 visas nedan. Dessa priser avser prissäkring av systempriset, som baseras på genomsnittet i hela Norden. Terminspriserna ger indikationen att elpriset kommer vara cirka 100 öre/kWh under april – juni och att elpriset kommer gå ner till cirka 71 öre/kWh under juli – september.
2022 Q2: 100 öre/kWh.
2022 Q3: 71 öre/kWh
2022 Q4: 91 öre/kWh.”
https://elpriser24.se/prognos/
Skulle elprishöjning inte räcka och det ”blir en roterande bortkoppling” som beskrivs i det tidigare inlägget (#536), då är det nog lämpligt att vi innan tänkt igenom vad det innebär för oss och de i vår närhet.
Normalt så planeras inte en roterande bortkoppling vara länge (jag har inga tidsangivelser) meningen är att vi inte skall drabbas så hårt.
Skulle däremot återinkoppling av bortkopplade kunder, stöta på bekymmer, och bortkopplingstiden bli långvarig då kan det bli besvärligt vid t.ex. stark kyla.
Jag skrev om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden.
Det upplevs som om risken för strömavbrott ökar med tiden, vi bör ta det i beaktande.
Hur klarar du (och jag) ett strömavbrott?
Det är betydligt enklare att hantera ”kriser” om man förbereder sig och tänker igenom hur man skulle kunna hantera olika scenarier.
Hehe det var mest menat som ett skämt, men lite allvar också. Man får väl iaf hoppas att utlandsförbindelserna är med i rotationen. Men inte längre än områden inom landet, för då har vi ju inget gemensamt elnät med kontinenten längre, och man får ändå bestämma sig för om det är gemensamt eller inte.M Martin Lundmark skrev:Hej Kallens
Innebär den nuvarandeutvecklingen, att Europa får energibrist t.ex. genom att man begränsar gasinport då kan vi nog inte bara ”tänka bort” att det även kan drabba oss gällande tillgång på elkraft.
De flesta bedömare är eniga om att elpriset stiger, och flera förbereder sig.
”Kemijätten Borealis i Stenungsund hotas av elbrist, och för att minska risken köper de upp hela produktionen från en vindkraftpark utanför Örebro i tio år”
[länk]
”Stigande elpriser kan gynna nytt kraftvärmeverk i Östersund”
[länk]
Elpriser24.se, ger en ”Prognos av elpriset under 2022, Kostnaden för att prissäkra Q2, Q3 och Q4 visas nedan. Dessa priser avser prissäkring av systempriset, som baseras på genomsnittet i hela Norden. Terminspriserna ger indikationen att elpriset kommer vara cirka 100 öre/kWh under april – juni och att elpriset kommer gå ner till cirka 71 öre/kWh under juli – september.
2022 Q2: 100 öre/kWh.
2022 Q3: 71 öre/kWh
2022 Q4: 91 öre/kWh.”
[länk]
Skulle elprishöjning inte räcka och det ”blir en roterande bortkoppling” som beskrivs i det tidigare inlägget (#536), då är det nog lämpligt att vi innan tänkt igenom vad det innebär för oss och de i vår närhet.
Normalt så planeras inte en roterande bortkoppling vara länge (jag har inga tidsangivelser) meningen är att vi inte skall drabbas så hårt.
Skulle däremot återinkoppling av bortkopplade kunder, stöta på bekymmer, och bortkopplingstiden bli långvarig då kan det bli besvärligt vid t.ex. stark kyla.
Jag skrev om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden.
Det upplevs som om risken för strömavbrott ökar med tiden, vi bör ta det i beaktande.
Hur klarar du (och jag) ett strömavbrott?
Det är betydligt enklare att hantera ”kriser” om man förbereder sig och tänker igenom hur man skulle kunna hantera olika scenarier.
Hej,
Idag kom en ”Risk- och sårbarhetsanalys av utökad elektrifiering av svenska samhället” Sweco
Uppdragsgivare är, Svenskt Näringsliv, och den handlar framför allt om samhällets kostnader.
”Rapporten belyser vikten för Sverige att förbereda sig på att minska risken för elavbrott framåt samt att hantera dem när de uppstår. Reservkraft finns idag på relativt få ställen i det svenska samhället eftersom det är förenat med en kostnad. Att behöva förlita sig på just reservkraft kan dock komma att bli vanligare eftersom antalet avbrott och dess kostnader riskerar att öka. Det vore något av en tillbakagång för det svenska elsystemet, där elsystemet i sig tidigare varit pålitligt och reservkraft inte behövts. Vidare analys kring hur samhället kan förebygga risker för elavbrott bör därför göras.”
https://www.svensktnaringsliv.se/bi...l/Rapport_Risk-_och_sarbarhetsanalys_webb.pdf
På sid 8 kan vi bl.a. läsa; ”Hushåll är den absolut största kundgruppen sett till antal elanvändare i det svenska elsystemet. Effekterna kan komma att bli allvarliga vid längre strömavbrott vintertid om värmeförsörjningen är elbunden.”
Vill man veta mer om rapporten innehåll så kan man läsa sammanfattningen och slutsatserna.
I slutsatserna kan vi bl.a. läsa; ”Sammanfattningsvis kan sägas att det är betydligt billigare att förebygga än att ta de kostnader som uppkommer vid ett betydande avbrott och att det därför bör finnas en kollektiv betalningsvilja för att investera förebyggande i att undvika de problem som annars ligger framför oss.”
Det ser ut som de flesta är eniga om att behovet att förbereda sig för ”allvarliga händelser” har ökat, det gäller hela samhället.
Men vi kan t.ex. inte räkna med att ”någon annan” tar hand om våra bostäder vid ett strömavbrott och speciellt viktig är det om värmeförsörjningen är elberoende.
Idag kom en ”Risk- och sårbarhetsanalys av utökad elektrifiering av svenska samhället” Sweco
Uppdragsgivare är, Svenskt Näringsliv, och den handlar framför allt om samhällets kostnader.
”Rapporten belyser vikten för Sverige att förbereda sig på att minska risken för elavbrott framåt samt att hantera dem när de uppstår. Reservkraft finns idag på relativt få ställen i det svenska samhället eftersom det är förenat med en kostnad. Att behöva förlita sig på just reservkraft kan dock komma att bli vanligare eftersom antalet avbrott och dess kostnader riskerar att öka. Det vore något av en tillbakagång för det svenska elsystemet, där elsystemet i sig tidigare varit pålitligt och reservkraft inte behövts. Vidare analys kring hur samhället kan förebygga risker för elavbrott bör därför göras.”
https://www.svensktnaringsliv.se/bi...l/Rapport_Risk-_och_sarbarhetsanalys_webb.pdf
På sid 8 kan vi bl.a. läsa; ”Hushåll är den absolut största kundgruppen sett till antal elanvändare i det svenska elsystemet. Effekterna kan komma att bli allvarliga vid längre strömavbrott vintertid om värmeförsörjningen är elbunden.”
Vill man veta mer om rapporten innehåll så kan man läsa sammanfattningen och slutsatserna.
I slutsatserna kan vi bl.a. läsa; ”Sammanfattningsvis kan sägas att det är betydligt billigare att förebygga än att ta de kostnader som uppkommer vid ett betydande avbrott och att det därför bör finnas en kollektiv betalningsvilja för att investera förebyggande i att undvika de problem som annars ligger framför oss.”
Det ser ut som de flesta är eniga om att behovet att förbereda sig för ”allvarliga händelser” har ökat, det gäller hela samhället.
Men vi kan t.ex. inte räkna med att ”någon annan” tar hand om våra bostäder vid ett strömavbrott och speciellt viktig är det om värmeförsörjningen är elberoende.
Hej
För den intresserade
På Second Opinion finns idag ett inlägg; ”Frivillig planering för stort elavbrott”.
I ingressen kan vi läsa; ”Styrel är en effektiv men frivillig planeringsmetod vid manuell frånkoppling. Frivilligheten innebär att alla kommuner inte deltar. – Kommuners lokala engagemang ger samhället bättre skydd vid eleffektbrist, säger Kristina Westerdahl på Energimyndigheten. Om elsystemet hotas av storavbrott, alla störningsreserver har slutat fungera och inga andra resurser finns tillgängligt kan Svenska kraftnät beordra manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK). Frånkoppling av vissa elledningar är systemoperatörens sista driftåtgärd för att skydda elnätet från kollaps.”
https://second-opinion.se/frivillig-planering-for-stort-elavbrott/
Den senaste tidens händelser som kan innebära minskad eller avstängd gasinport till Europa kan skapa energibrist som rimligen även kommer att märkas i Sverige.
Vi får hoppas att MFK inte behöver tillämpas, och framför allt att det inte behöver tillämpas vintertid i stark kyla.
Läs gärna på om STYREL och manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
För den intresserade
På Second Opinion finns idag ett inlägg; ”Frivillig planering för stort elavbrott”.
I ingressen kan vi läsa; ”Styrel är en effektiv men frivillig planeringsmetod vid manuell frånkoppling. Frivilligheten innebär att alla kommuner inte deltar. – Kommuners lokala engagemang ger samhället bättre skydd vid eleffektbrist, säger Kristina Westerdahl på Energimyndigheten. Om elsystemet hotas av storavbrott, alla störningsreserver har slutat fungera och inga andra resurser finns tillgängligt kan Svenska kraftnät beordra manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK). Frånkoppling av vissa elledningar är systemoperatörens sista driftåtgärd för att skydda elnätet från kollaps.”
https://second-opinion.se/frivillig-planering-for-stort-elavbrott/
Den senaste tidens händelser som kan innebära minskad eller avstängd gasinport till Europa kan skapa energibrist som rimligen även kommer att märkas i Sverige.
Vi får hoppas att MFK inte behöver tillämpas, och framför allt att det inte behöver tillämpas vintertid i stark kyla.
Läs gärna på om STYREL och manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK)
Redigerat:
För den som inte är så teoretiskt lagd som TS och inte vill göra sig beroende av importerade dyrbara fossila bränslen typ, bensin, diesel och gas för reservkraft kan jag varmt rekommendera en gjutjärnskamin med planslipad topp, Vermont Castings har nya fina kaminer av väl beprövade modeller med tillgång på reservdelar. Att ha möjlighet att elda lokalproducerat biobränsle vid störningar i elnäten och ett värdefullt komplement när den inköpta elenergin känns dyr som föregående kvartal. Veden ger både värme och möjlighet till matlagning med rätt eldstad, har man redan tillgång till en eldstad kan det ju vara klokt att såhär i April förbereda med någon/några kubik färsk ved för egen torkning och lagring inför kommande höst/vinter.
Hej
Övergången från glödlampor till LED-lampor som ljuskällor har definitivt underlättat att klara sig med ett lågt effekt- (och energibehov) för belysning.
Sedan bytet, av ljuskällor från glödlampor till LED-lampor i huset (för drygt nio år sedan) har jag registrerat att 26 LED-lampor har bytts ut.
För att fylla på lagret av lampor beställde jag häromdagen nya LED-lampor i E27 sockel, för 20 kr/st, där ersättaren för 60 W glödlampa (806 lm) har en märkeffekt på 7 W, och där ersättaren för 40 W glödlampa (470 lm) har en märkeffekt på 4,5 W).
Det innebär att ”60 W ersättaren” behöver ca 11,67 % och ”40 W ersättaren” behöver ca 11,25 % av effekten för att ge ett motsvarande ljusflöde.
Att effektbehovet för belysning minskar till ca 12 % betyder mycket för möjligheten att klara ett längre strömavbrott.
Med samma mängd elenergi kan man därmed klara belysning nästan nio gånger längre tid med LED-lampor i stället för glödlampor. Det innebär en stor skillnad i samband med strömavbrott.
Det finns idag ett stort utbud av LED-lampor, med 12-24V matningsspänning för husvagnar, husbilar, camping etc.
En klotlampa i E27-sockel med 12-24V matningsspänning som ger ett ljusflöde på 450 lm (motsvarar en 40W glödlampa) kan t.ex. drivas drygt 20 timmar på ett 5 Ah batteri avsett för 20 V elverktyg (Bahco, Festool, Dewalt, Makiita., Roby etc.), alternativt 80 timmar på ett 60 Ah bilbatteri (som då bara töms till hälften).
LED-lampor ger stora möjligheter att klara belysning vid strömavbrott.
Övergången från glödlampor till LED-lampor som ljuskällor har definitivt underlättat att klara sig med ett lågt effekt- (och energibehov) för belysning.
Sedan bytet, av ljuskällor från glödlampor till LED-lampor i huset (för drygt nio år sedan) har jag registrerat att 26 LED-lampor har bytts ut.
För att fylla på lagret av lampor beställde jag häromdagen nya LED-lampor i E27 sockel, för 20 kr/st, där ersättaren för 60 W glödlampa (806 lm) har en märkeffekt på 7 W, och där ersättaren för 40 W glödlampa (470 lm) har en märkeffekt på 4,5 W).
Det innebär att ”60 W ersättaren” behöver ca 11,67 % och ”40 W ersättaren” behöver ca 11,25 % av effekten för att ge ett motsvarande ljusflöde.
Att effektbehovet för belysning minskar till ca 12 % betyder mycket för möjligheten att klara ett längre strömavbrott.
Med samma mängd elenergi kan man därmed klara belysning nästan nio gånger längre tid med LED-lampor i stället för glödlampor. Det innebär en stor skillnad i samband med strömavbrott.
Det finns idag ett stort utbud av LED-lampor, med 12-24V matningsspänning för husvagnar, husbilar, camping etc.
En klotlampa i E27-sockel med 12-24V matningsspänning som ger ett ljusflöde på 450 lm (motsvarar en 40W glödlampa) kan t.ex. drivas drygt 20 timmar på ett 5 Ah batteri avsett för 20 V elverktyg (Bahco, Festool, Dewalt, Makiita., Roby etc.), alternativt 80 timmar på ett 60 Ah bilbatteri (som då bara töms till hälften).
LED-lampor ger stora möjligheter att klara belysning vid strömavbrott.
Redigerat:
Hej
De första LED-lamporna som ersatte 60W glödlampa (806 lumen) och som jag testade behövde ca 12 W, den LED-lampa jag nyss nämnde jag köpt (806 lm) har en märkeffekt på 7 W.
Men det finns ett strå vassare verkningsgrad.
En LED-lampa E27, 840lm (Klar globlampa) med Ean: 8719514343788; den behöver, enligt tillverkaren, bara 4 W (210 lm/W), den har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler. https://www.lighting.philips.se/consumer/p/led-ljuskalla/8719514343788/specifikationer
Den är inte dimbar och har troligtvis inte ett färgspektrum som alla gillar, men 50 000 tim. är 5,7 år kontinuerlig drift med bara 4 W effekt (jämför med 60 W glödlampa). En otrolig utveckling.
Denna LED-lampa har ännu större möjligheter att klara belysning, under lång tid, med liten energiåtgång vid strömavbrott.
De första LED-lamporna som ersatte 60W glödlampa (806 lumen) och som jag testade behövde ca 12 W, den LED-lampa jag nyss nämnde jag köpt (806 lm) har en märkeffekt på 7 W.
Men det finns ett strå vassare verkningsgrad.
En LED-lampa E27, 840lm (Klar globlampa) med Ean: 8719514343788; den behöver, enligt tillverkaren, bara 4 W (210 lm/W), den har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler. https://www.lighting.philips.se/consumer/p/led-ljuskalla/8719514343788/specifikationer
Den är inte dimbar och har troligtvis inte ett färgspektrum som alla gillar, men 50 000 tim. är 5,7 år kontinuerlig drift med bara 4 W effekt (jämför med 60 W glödlampa). En otrolig utveckling.
Denna LED-lampa har ännu större möjligheter att klara belysning, under lång tid, med liten energiåtgång vid strömavbrott.
Vill man vara ännu mer extrem med sin belysning får man smuggla lampor från Dubai...
https://www.mea.lighting.philips.com/consumer/dubai-lamp
https://www.mea.lighting.philips.com/consumer/dubai-lamp
Big Clive har pillat på den lampan.M Martin Lundmark skrev:Hej
De första LED-lamporna som ersatte 60W glödlampa (806 lumen) och som jag testade behövde ca 12 W, den LED-lampa jag nyss nämnde jag köpt (806 lm) har en märkeffekt på 7 W.
Men det finns ett strå vassare verkningsgrad.
En LED-lampa E27, 840lm (Klar globlampa) med Ean: 8719514343788; den behöver, enligt tillverkaren, bara 4 W (210 lm/W), den har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler. [länk]
Den är inte dimbar och har troligtvis inte ett färgspektrum som alla gillar, men 50 000 tim. är 5,7 år kontinuerlig drift med bara 4 W effekt (jämför med 60 W glödlampa). En otrolig utveckling.
Denna LED-lampa har ännu större möjligheter att klara belysning, under lång tid, med liten energiåtgång vid strömavbrott.
M Martin Lundmark skrev:En LED-lampa E27, 840lm (Klar globlampa) med Ean: 8719514343788; den behöver, enligt tillverkaren, bara 4 W (210 lm/W), den har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler. [länk]
Den är inte dimbar och har troligtvis inte ett färgspektrum som alla gillar, men 50 000 tim. är 5,7 år kontinuerlig drift med bara 4 W effekt (jämför med 60 W glödlampa). En otrolig utveckling.
Lampan i fråga finns att köpa på NetOnNet. Dessutom svinbillig, 19 kronor
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-cl-eela-srt4-low-energy-usage/1022410.12127/
Jag tycker inte färgspektrumet är det minsta dåligt - snarare bättre än en del andra ledlampor jag har.
Redigerat:
Gjorde lite jobb där det var långt till eluttag i går. Passade då på att göra en liten beredskapskontroll på ett av mina elverk helt i TS anda. Detta verket är sällan i drift ca: 5 år sedan sist.
Det är nu 20 år gammalt och gick mycket vid de stora stormarna Gudrun och Per, senare mest vid olika jobb man gör där det inte finns el inom 100-200 m eller man behöver trefas lite långt från uttaget. Förvaras på ett ställe där det inte är utsatt för några svårare miljöer närmast att jämföra med ett gammalt torrförråd i forntida moborganisationen.
Står alltid med tom tank och körd till stopp på sista dropparna före parkeringen så inte förgasaren får onödiga avlagringar mm som bökar till det om/när det behöver köras. Samma får länkage och varvtalsregulatorns delar en liten dusch med lätt smörjande spray före lite motionering vid avställningarna och luftfiltret får en tillsyn, rengöring också.
Hondamotorn är förvånansvärt bra och driftsäker vid detta försöket startade den lite oväntat på första rycket bara bränslet fått en stund på sig att komma fram efter påfyllningen. Passade på att sätta i testa bekvämlighetsfunktionen batteristart också det står normalt på underhållsladdning och används lite till annat också. Elstarten är inte så dum om olika mer eller mindre motormedvetna ska starta och köra med några enkla hållpunkter för hur man gör med inkoppling el, bränslekran öppen etc och omvänt vid stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nu 20 år gammalt och gick mycket vid de stora stormarna Gudrun och Per, senare mest vid olika jobb man gör där det inte finns el inom 100-200 m eller man behöver trefas lite långt från uttaget. Förvaras på ett ställe där det inte är utsatt för några svårare miljöer närmast att jämföra med ett gammalt torrförråd i forntida moborganisationen.
Står alltid med tom tank och körd till stopp på sista dropparna före parkeringen så inte förgasaren får onödiga avlagringar mm som bökar till det om/när det behöver köras. Samma får länkage och varvtalsregulatorns delar en liten dusch med lätt smörjande spray före lite motionering vid avställningarna och luftfiltret får en tillsyn, rengöring också.
Hondamotorn är förvånansvärt bra och driftsäker vid detta försöket startade den lite oväntat på första rycket bara bränslet fått en stund på sig att komma fram efter påfyllningen. Passade på att sätta i testa bekvämlighetsfunktionen batteristart också det står normalt på underhållsladdning och används lite till annat också. Elstarten är inte så dum om olika mer eller mindre motormedvetna ska starta och köra med några enkla hållpunkter för hur man gör med inkoppling el, bränslekran öppen etc och omvänt vid stopp.