211 645 läst · 2 000 svar
212k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Hej AvemoA Avemo skrev:Det kommer att vara en stor prövning för de flesta. Jag tror inte att ens 1% av befolkningen är lika väl förberedda som du är. Jag är det definitivt inte. Är jag hemma kan jag hålla huset varmt med ved. Några timmar kan jag få ljus från ett par UPS:er. Jag kan laga mat med gasolkök eller vedspis. Är det vinter blir ju inte förvaringen av kylvaror något problem. Det kommer att vara en ganska besvärlig vecka. Men det klarar jag av.
Du har ved, vedspis, gasolkök, ett par UPS:er, så du är ju inte utan förberedelser.
Den stress som kan uppstå vid ett strömavbrott och som jag många gånger tycker ”lyser igenom” vid mediaförmedling av strömavbrott, det är en viktig del att vi undviker. Stressen skapar många bekymmer och kan innebära dåliga beslut.
Genom att förbereda sig minskar man stressen som kan uppstå.
Vid senaste strömavbrottet, vi hade här, på drygt en timme vid ca 18 minusgrader, satte jag igång reservkraften, vi tände ljus och hade en brasa. Det hann aldrig bli någon ”otrevlig” eller ”orolig” stämning. Nyhetsförmedlingen beskrev samtidigt chock och överaskning bland de som bor här.
Jag tror den delen av förberedelser för att klara strömavbrott som kommer att vara viktig för många framöver.
Speciellt om kriget skulle komma närmare…...
Redigerat:
Hej
Den som vill ha en färdig reservkraftlösning av typen UPS, med laddare, litiumbatterier och växelriktare i en enhet, och vill slippa bygga ihop något själv har nu Ecoflow (som jag tidigare omnämnt) kommit med sin ”Delta Pro Ultra batterigenerator”.
https://www.m3.se/article/2196613/ecoflow-visar-upp-nya-batterier-for-hemmet.html
Här finns en länk med ett introduktionserbjudande.
EcoFlow DELTA Pro Ultra is our most powerful whole-house backup solution to date.
Eftersom den innehåller både ingång för solceller och nätspänning/elverk så är den lätt att ansluta för den som har begränsade eltekniska kunskaper.
Jag tror den har bra egenskaper och verkar välkonstruerad. Man kan om behov uppkommer bygga ut sin reservkraftanläggning eftersom, men prislappen är därefter.
Själv har jag valt att bygga upp en egen lösning. Göra den flexibel och anpassningsbar för mina behov i just mitt hus. Samtidigt även försöka lära mig om reservkraftens egenskaper, för och nackdelar.
Dessutom så kombinerar jag det med att sänka husets elbehov både i normalfallet och vid reservkraftdrift.
Köper man en färdig lösning av typen Ecoflow, går rimligen arbetet snabbare.
Den som vill ha en färdig reservkraftlösning av typen UPS, med laddare, litiumbatterier och växelriktare i en enhet, och vill slippa bygga ihop något själv har nu Ecoflow (som jag tidigare omnämnt) kommit med sin ”Delta Pro Ultra batterigenerator”.
https://www.m3.se/article/2196613/ecoflow-visar-upp-nya-batterier-for-hemmet.html
Här finns en länk med ett introduktionserbjudande.
EcoFlow DELTA Pro Ultra is our most powerful whole-house backup solution to date.
- 7.2-21.6kW output
- 6kWh-90kWh capacity
- 5.6kW-16.8kW solar input
- Auto-switchover, prolonged backup, and energy bill savings with EcoFlow Smart Home Panel 2
Eftersom den innehåller både ingång för solceller och nätspänning/elverk så är den lätt att ansluta för den som har begränsade eltekniska kunskaper.
Jag tror den har bra egenskaper och verkar välkonstruerad. Man kan om behov uppkommer bygga ut sin reservkraftanläggning eftersom, men prislappen är därefter.
Själv har jag valt att bygga upp en egen lösning. Göra den flexibel och anpassningsbar för mina behov i just mitt hus. Samtidigt även försöka lära mig om reservkraftens egenskaper, för och nackdelar.
Dessutom så kombinerar jag det med att sänka husets elbehov både i normalfallet och vid reservkraftdrift.
Köper man en färdig lösning av typen Ecoflow, går rimligen arbetet snabbare.
Hej!
Stort tack alla för en mycket informativ tråd!
Håller på att lära mig och planera första inköp för ödrift för att klara kortare strömavbrott i huset, och hoppas det är ok att ställa frågan här.
Det gäller hur man lämpligast matar cirkulationspumpen till värmesystemet, när den är inbyggd i en värmepump.
Har en gammal värmepump för sjövärme (Thermia Diplomat D10) där jag inte hittat att man enbart kan köra cirk, pumpen via någon meny och därmed måste driva hela systemet.
Fungerar det att bara koppla loss cirk. pumpen från värmepumpens kontakt och koppla på en kontakt med matning från ödriften vid strömavbrott, eller måste den regleras på något sätt (eller är obra av annan anledning)?
Bifogar bild på hur min cirk. pump ser ut, o undrar om kontakten i röd cirkel går ersätta med en från ödriften med konstant 230V matning? Andra bilden är på kopplingspanel i pumpen, där jag gissar (utan närmare undersökning) att cirk. pumpen är kopplad inom blå cirkel - om den kan tillföra något.
Stort tack på förhand!
Stort tack alla för en mycket informativ tråd!
Håller på att lära mig och planera första inköp för ödrift för att klara kortare strömavbrott i huset, och hoppas det är ok att ställa frågan här.
Det gäller hur man lämpligast matar cirkulationspumpen till värmesystemet, när den är inbyggd i en värmepump.
Har en gammal värmepump för sjövärme (Thermia Diplomat D10) där jag inte hittat att man enbart kan köra cirk, pumpen via någon meny och därmed måste driva hela systemet.
Fungerar det att bara koppla loss cirk. pumpen från värmepumpens kontakt och koppla på en kontakt med matning från ödriften vid strömavbrott, eller måste den regleras på något sätt (eller är obra av annan anledning)?
Bifogar bild på hur min cirk. pump ser ut, o undrar om kontakten i röd cirkel går ersätta med en från ödriften med konstant 230V matning? Andra bilden är på kopplingspanel i pumpen, där jag gissar (utan närmare undersökning) att cirk. pumpen är kopplad inom blå cirkel - om den kan tillföra något.
Stort tack på förhand!
Hej BunkerB Bunker skrev:Stort tack alla för en mycket informativ tråd!
Håller på att lära mig och planera första inköp för ödrift för att klara kortare strömavbrott i huset, och hoppas det är ok att ställa frågan här.
Det gäller hur man lämpligast matar cirkulationspumpen till värmesystemet, när den är inbyggd i en värmepump.
Har en gammal värmepump för sjövärme (Thermia Diplomat D10) där jag inte hittat att man enbart kan köra cirk, pumpen via någon meny och därmed måste driva hela systemet.
Fungerar det att bara koppla loss cirk. pumpen från värmepumpens kontakt och koppla på en kontakt med matning från ödriften vid strömavbrott, eller måste den regleras på något sätt (eller är obra av annan anledning)?
Bifogar bild på hur min cirk. pump ser ut, o undrar om kontakten i röd cirkel går ersätta med en från ödriften med konstant 230V matning? Andra bilden är på kopplingspanel i pumpen, där jag gissar (utan närmare undersökning) att cirk. pumpen är kopplad inom blå cirkel - om den kan tillföra något.
Stort tack på förhand!
I samband med en service på min värmepump. Så byttes cirkulationspumpen från en liknande typ du har på bilden, till en varvtalsstyrd cirkulationspump (som har lägre effektbehov för samma arbete och som har en mjuk startström. I mitt fall sjönk effektbehovet till mellan en halv och en tredjedel, det är en fördel, framförallt, vid reservkraftdrift.
Samtidigt så sattes en jordat skarv (jordad schuko hane/hona) på gummikabeln till den nya cirkulationspumpen. Det ser ut som att den kabel du ringade in med rött är en jordad enfasmatning till cirkulationspumpen, genom att mäta vet man säkert.
Genom att bytet av cirkulationspumpen gjordes av företaget som installerat bergvärmepumpen och den som gör elarbetet har auktorisation, så ser man till att det blir korrekt utfört och man undviker (minskar) risken för framtida bekymmer.
Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Det är inte säkert att man får full laddström på tomgång. Och det lär bli extremt dålig verkningsgrad. Men du lär inte bränna något.V ViktorHg skrev:Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Generatorn tål det, den har inbyggd kylfläkt.V ViktorHg skrev:Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Det du måste göra är att gasa på lite, dom 100 A får du bara vid höga varv.
Bränsleeffektivt är det inte heller men man tar vad man har..
Hej ViktorHgV ViktorHg skrev:Vad tror ni om att ha bilen som reservkraftsaggregat? Ett par stora batterier och inverter för att driva kyl, frys och cirkulationspump som man laddar med hjälp av bilens generator någon gång per dygn?
Enkelt att ha bränslereserver och slippa inköp av elverk (och underhåll) och batteriladdare. Laddströmmen från generatorn är bra, omkring 100 A, men klarar generatorn det eller bränner man den?
Se inlägg #514 "Använda bil som nödströmsgenerator" i denna tråd
Redigerat:
Hej DilatoD Dilato skrev:
När jag, för snart 2 år sedan sökte, så hittade jag att ägare till flera bilmärken, förutom min Volvo (som för övrigt har en generator på ca 215 A), beskrev samma problematik med bromskraftsåtervinning.
Genom bromskraftsåtervinning vinner man lite i bränsleförbrukning, en viktig faktor för biltillverkare.
Ok, så vill man utnyttja en sådan bil som generator maximalt ska man lyfta upp ena drivhjulet, i med växel och bromsa, då laddas batteriet maximalt 😉😄M Martin Lundmark skrev:Hej Dilato
När jag, för snart 2 år sedan sökte, så hittade jag att ägare till flera bilmärken, förutom min Volvo (som för övrigt har en generator på ca 215 A), beskrev samma problematik med bromskraftsåtervinning.
Genom bromskraftsåtervinning vinner man lite i bränsleförbrukning, en viktig faktor för biltillverkare.
Hej ViktorHgV ViktorHg skrev:
Det vore värdefullt om du kunde berätta hur dt fungerar på din bil.
På min Volvo så har jag monterat in en batteriladdare med ett el intag (av typen till motorvärmare) som jag kan ansluta till elnätet och ladda ungefär var tredje gång dieselvärmaren har använts.
Jag ogillar att behöva göra detta på en bil med en 215 A generator.
Det kanske finns fler som kan berätta om deras bilar är bra på att återladda batteriet genom erfarenheter.
Jag har sett många som påstått (tipsat) om att använda bil med förbränningsmotor som reservkraftkälla vid strömavbrott. Men jag är numera veksam om hur många bilar som är bra på att återladda batteriet.
Rimligen så levererar generatorn laddning om bilmotorn är igång hela tiden man vill driva kyl och frys. Men de låter som en energimässigt dålig lösning.
Det är viktigt att veta vad som fungerar, innan ett ansträngt läge inträffar 🙂
Redigerat:
Hej DilatoD Dilato skrev:
Det stämmer (duger) som preliminära data, som jag snarare vill skall vara pessimistiska än att vara optimistiska.
Jag planerar att bygga och testa vidare, men det är nu ca 20 minusgrader och jag fortsätter vid senare tillfälle.
”Kylan sätter elsystem i beredskap”
https://www.dn.se/ekonomi/kylan-satter-elsystem-i-beredskap/