Reservkraftlösningar som bland annat är beroende av kommunikationsnät.

När det gäller vår hemberedskap och reservkraftlösningar så bör vi se till att vi inte är beroende av ”molnlösningar” eller lösningar som för sin funktion kräver kommunikation via mobilnätet eller annat kommunikationsnät.

Vid ett strömavbrott får vi räkna med att även vårt ”vanliga” sätt att använda kommunikation kommer att påverkas framför allt vid längre strömavbrott, säg tre timmar eller längre. Det är främst för längre strömavbrott vi i vår hemberedskap behöver reservkraft inte för korta strömavbrott.

Under pandemin uppmärksammades bl.a. risken för intrång och cyberatacker; ”Hemmajobb ökar cyberattackerna: ”Vi har varit för naiva””

I artikeln står bl.a. om; ”Fakta: Faror i molnet” som främst gäller företag men även privatpersoner.
https://www.nyteknik.se/nyheter/hemmajobb-okar-cyberattackerna-vi-har-varit-for-naiva/175466

Mycket utrustning i samhället är dessutom beroende av gps-signaler; ”Experter om gps-störningarna: Ett hot som växer sig allt större”
https://www.nyteknik.se/tech/experter-om-gps-storningarna-ett-hot-som-vaxer-sig-allt-storre/4227777

”I MSB-handboken nämner myndigheten att störningar av GNSS-systemen, däribland gps, på marknivå skulle kunna slå hårt mot flera samhällsviktiga funktioner. Det rör sig exempelvis om driften av elnät, tekniska system inom jordbruket, diverse kritiska styrsystem samt kommunikationssystemet Rakel, som bland annat polisen förlitar sig på. – Området är komplext och konsekvenserna beror väldigt mycket på hur ett specifikt system och dess mjukvara är uppbyggt. Skulle GNSS-mottagningen vid markytan försvinna under en längre period så skulle vi troligtvis få stora störningar i alla dessa system, säger Kristoffer Hultgren.”

MSB-handboken som man hänvisar till heter; ”Handbok i kommunal krisberedskap : 4. Riskkatalog - Störningar i satellitbaserade navigationssystem”
https://www.msb.se/sv/publikationer...rningar-i-satellitbaserade-navigationssystem/

Hur vet vi hur beroende som vår hemberedskap, (t.ex. reservkraft) är av molnet, gps, och kommunikation, vid ett strömavbrott, redan innan strömavbrottet inträffat och dessutom varit ett antal timmar?
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Reservkraftlösningar som bland annat är beroende av kommunikationsnät.

När det gäller vår hemberedskap och reservkraftlösningar så bör vi se till att vi inte är beroende av ”molnlösningar” eller lösningar som för sin funktion kräver kommunikation via mobilnätet eller annat kommunikationsnät.

Vid ett strömavbrott får vi räkna med att även vårt ”vanliga” sätt att använda kommunikation kommer att påverkas framför allt vid längre strömavbrott, säg tre timmar eller längre. Det är främst för längre strömavbrott vi i vår hemberedskap behöver reservkraft inte för korta strömavbrott.

Under pandemin uppmärksammades bl.a. risken för intrång och cyberatacker; ”Hemmajobb ökar cyberattackerna: ”Vi har varit för naiva””

I artikeln står bl.a. om; ”Fakta: Faror i molnet” som främst gäller företag men även privatpersoner.
[länk]

Mycket utrustning i samhället är dessutom beroende av gps-signaler; ”Experter om gps-störningarna: Ett hot som växer sig allt större”
[länk]

”I MSB-handboken nämner myndigheten att störningar av GNSS-systemen, däribland gps, på marknivå skulle kunna slå hårt mot flera samhällsviktiga funktioner. Det rör sig exempelvis om driften av elnät, tekniska system inom jordbruket, diverse kritiska styrsystem samt kommunikationssystemet Rakel, som bland annat polisen förlitar sig på. – Området är komplext och konsekvenserna beror väldigt mycket på hur ett specifikt system och dess mjukvara är uppbyggt. Skulle GNSS-mottagningen vid markytan försvinna under en längre period så skulle vi troligtvis få stora störningar i alla dessa system, säger Kristoffer Hultgren.”

MSB-handboken som man hänvisar till heter; ”Handbok i kommunal krisberedskap : 4. Riskkatalog - Störningar i satellitbaserade navigationssystem”
[länk]

Hur vet vi hur beroende som vår hemberedskap, (t.ex. reservkraft) är av molnet, gps, och kommunikation, vid ett strömavbrott, redan innan strömavbrottet inträffat och dessutom varit ett antal timmar?
Vad ser du för typ av reservkraft som är beroende av molnlösningar?
 
X xLnT skrev:
Vad ser du för typ av reservkraft som är beroende av molnlösningar?
Hej xLnT
Jag har ställt frågan. Svaret har jag rimligen inte än.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
Jag har ställt frågan. Svaret har jag rimligen inte än.
Udda fråga.
 
X xLnT skrev:
Udda fråga.
Hej xLnT

Vi måste alla fundera över alla de länkar (delar) som ingår i den reservkraftlösning vi tänker ha.

Vi har valt mängder av olika lösningar.

Har vi t.ex. smarta-hem lösningar för styrning av värme, belysning etc. och tänker att koppla in ett reservelverk med reservkraftomkopplare på hela vår hus.

Fungerar de lösningar vi har då valt som tänkt även vid ett strömavbrott som t.ex. pågår ett tag?

Kan du, xLnT, garantera att det fungerar som tänkt?
 
Redigerat:
Hej,

Som ni, bland annat, ser av inlägg #1 546, #1 548, och #1 554 i denna tråd så är min reservkraftanläggning ett enfasnät, separerat från det ”vanliga” elnätet i huset.

Det har sina för och nackdelar. Men det innebär en större kontroll och driftsäkerhet om jag en dag behöver vara tvungen att kliva i ”livbåten” (som beskriver vad reservkraften är i mitt hus).

Jag tror mig inte kunna bygga ett ”perfekt reservkraftsystem”, och det dyker ständigt upp ny teknik och nya frågeställningar under vägen. Men, risken för strömavbrott har snarare ökat än minskat under alla de år jag arbetat med planerna och är nog så tydligt nu, sedan jag började bygga.

Men min ambition är, att hantera ”läget som nu är” på bästa möjliga sätt utifrån mina förutsättningar och till en rimlig kostnad.

Jag kombinerar det med arbetet att sänka min elanvändning, (som ger en viss kostnadssänkning på sikt). Men jag försöker undvika att jag, i alla fall vid krig eller kris och risk för strömavbrott, har en elanläggning som ”jag inte har kontroll över”.

Utrustning som sänker min elanvändning i form av elenergisnål teknik har tyvärr den baksidan att störnivån (EMC/EMI relaterade frågor) i husets elsystem ökar. Dessutom ingår då (ofta i samma lösningar) ett ökande behov av t.ex. kommunikation och molnlösningar.

När jag för 10–15 år sedan beskrev att jag ville undvika att kommunikation och molnlösningar ingick i det jag köpte, då kunde det heta att jag var ”teknikfientlig” eller ”inte förstod mig på ny teknik”.

Problematiken gällande störningar (elkvalité och EMC/EMI relaterade frågor) kan för många vara en större problematik i den reservkraftanläggning man bygger. Så även vårt beroende av kommunikation och molnlösningar som många av oss har vant sig vid, i sin vardag.

Att klara strömavbrott genom någon form av reservkraft innebär olika frågeställningar för olika anläggningar, det måste vi vara medvetna om.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Kan du, xLnT, garantera att det fungerar som tänkt?
Jag kan bara tala för min egen anläggning, och den kommer fungera. Jag kan inte komma på någon tillverkare av reservkraft som är beroende av någon molnlösning för att fungera.
Majoriteten av anläggningarna som inte kommer igång som de ska, kommer bero på bristande underhåll. Eller för dålig dimensionering/kvalité när de måste köras längre än de är designade för.
 
X xLnT skrev:
Jag kan bara tala för min egen anläggning, och den kommer fungera. Jag kan inte komma på någon tillverkare av reservkraft som är beroende av någon molnlösning för att fungera.
Majoriteten av anläggningarna som inte kommer igång som de ska kommer bero på bristande underhåll.
Hej xLnT

Det handlar ju inte bara om ”molnet”, utan även om kommunikation etc. när vi väljer smarta hem lösningar.

Det är det jag tar upp i mitt inlägg.

Det är jättebra om vi ser till att de reservkraftlösningar vi väljer, verkligen fungerar som avsett i skarpt läge.

Om du säkerställt det är det utmärkt.

När jag totalrenoverade köket valde jag en IKEA-lösning för bl.a. belysning som jag t.o.m. kan välja att styra via min mobil.

Fungerar den mobil-lösningen vid ett strömavbrott och fungerar den lösningen ett dygn efter ett strömavbrott om belysningen senast släcktes via mobilen och reservkraften är igång?

Om köparen har eget reservkraftverk som klarar av hela huset vid strömavbrott, inklusive reservkraftomkopplare, vad behöver köparen av köket addera till köks-köpet för att allt i köket då skall fungera, även vid strömavbrott?

Kan leverantören av tekniken (IKEA i detta fall men kan ju naturligtvis vara någon annan) tillräckligt mycket om reservkraft så han kan berätta hur köparen av köket skall agera för att det fortfarande skall fungera, vid reservkraftdrift, efter t.ex. ett dygns strömavbrott?

Vem annan kan hjälpa kunden?

Det vi skriver här, är inte bara för att berätta att våra reservkraftlösningar fungerar.

Utan vi skriver så att vi kan hjälpa andra så att även deras reservkraftlösningar förhoppningsvis fungerar som avsett.

Är det en verkligen en ”Udda fråga”?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Det handlar ju inte bara om ”molnet”, utan även om kommunikation etc. när vi väljer smarta hem lösningar.

Det är det jag tar upp i mitt inlägg.

Det är jättebra om vi ser till att de reservkraftlösningar vi väljer, verkligen fungerar som avsett i skarpt läge.

Om du säkerställt det är det utmärkt.

När jag totalrenoverade köket valde jag en IKEA-lösning för bl.a. belysning som jag t.o.m. kan välja att styra via min mobil.

Fungerar den mobil-lösningen vid ett strömavbrott och fungerar den lösningen ett dygn efter ett strömavbrott om belysningen senast släcktes via mobilen och reservkraften är igång?

Om köparen har eget reservkraftverk som klarar av hela huset vid strömavbrott, inklusive reservkraftomkopplare, vad behöver köparen av köket addera till köks-köpet för att allt i köket då skall fungera, även vid strömavbrott?

Kan leverantören av tekniken (IKEA i detta fall men kan ju naturligtvis vara någon annan) tillräckligt mycket om reservkraft så han kan berätta hur köparen av köket skall agera för att det fortfarande skall fungera, vid reservkraftdrift, efter t.ex. ett dygns strömavbrott?

Vem annan kan hjälpa kunden?

Det vi skriver här, är inte bara för att berätta att våra reservkraftlösningar fungerar.

Utan vi skriver så att vi kan hjälpa andra så att även deras reservkraftlösningar förhoppningsvis fungerar som avsett.

Är det en verkligen en ”Udda fråga”?
Jag vet bara inte om ditt scenario är så värt att diskutera. Tappar du all kommunikation (inkl LTE) så har du större problem än att ditt smarta hem inte fungerar. För jag antar att det är det scenariot du diskuterar, där både primärförbindelsen dött, samt ingen mobiltäckning för LTE har dålig/obefintlig reservkraft?
Och har man designat sitt smarta hem så att viktiga funktioner kräver kommunikation över internet är man inte så om sig och kring sig så man har reservkraft från första början.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
X xLnT skrev:
ag vet bara inte om ditt scenario är så värt att diskutera. Tappar du all kommunikation (inkl LTE) så har du större problem än att ditt smarta hem inte fungerar. För jag antar att det är det scenariot du diskuterar, där både primärförbindelsen dött samt ingen täckning för LTE har dålig reservkraft?
Och har man designat sitt smarta hem så att viktiga funktioner kräver kommunikation över internet är man inte så om sig och kring sig så man har reservkraft från första början.
Hej xLnT

Jag talar inte om att personer med smarta hem funktioner i sina hus, kräver att deras smarta hem funktioner även skall fungera i samband med reservkraftdrift på samma sätt som det fungerar i normalfallet.

Det jag beskriver, är att de rimligen förväntar sig att reservkraften fungerar som de tänkte sig, när de köpte och installerade reservkraften.

Att de t.ex. kan tända belysning, värme etc. som de tänkt sig att kunna använda även vid reservkraftdrift.

Detta trots att de har valt smart teknik till sina hem som fungerar som avsett i normalfallet.

Är det en verkligen en ”Udda fråga.”
 
pelpet pelpet skrev:
En del slangar är ingjuta och en del ligger i trägolv.

Jag antar att det borde gå att tömma slangar som ligger lågt genom att koppla loss dem ut fördelaren och suga/blåsa ur dem på något sätt. Alternativt att man stänger anslutningen till fördelaren och på något sätt cirkulerar in glykol i slingan med cirkulationspumpen men det kräver väl reservkraft.

Jag antar att man behöver en plan.
Nu har jag tänkt lite, och en möjlig plan skulle kunna vara att helt enkelt se till att cirkulationspumparna i golvvärmesystem går. Tanken bakom det är att vatten som är i rörelse inte fryser. Inte någon klockren plan, men om fjärrvärmen fungerar men elen är utslagen så borde ~100 W elektrisk effekt ändå räcka för att hålla huset varmt.
 
Jonas Persson
Kloka ord...

 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kloka ord...
Hej Jonas

Jag håller inte riktigt med om kritiken mot ”vevradion”.
Han verkar tro att veven är till för normalanvändningen.

Veven skall bara användas då alla andra batterier och laddningsmöjligheter är uttömda.

Jag har köpt en ”BooM, Vevradio, 5000mAh Powerbank, Bluetooth Högtalare, Lampa”
https://www.themobilestore.se/vevradio-med-solceller-ficklampa-och-5000mah-powerbank
  • Radion har utmärkt ljudkvalité men on/off och kanalinställningen är lite besvärlig.
  • Solcellen är i princip värdelös, men om man har radion i solljus, så kan den möjligen behålla laddning i batteriet.
  • Den innehåller en 5000mAh Powerbank, en USB-A utgång, USB-C för laddning, och plats för ett minneskort där man t.ex. kan lagra musik.
  • Bluetooth Högtalare som kan anslutas till t.ex. mobiltelefon.
  • En lampa
  • En kompass.
Veven skall bara användas då alla andra batterier och laddningsmöjligheter är uttömda.
I ett nödläge kan man veva ett tag för att ladda en mobiltelefon för ett kort samtal eller få igång radion.
 
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jonas

Jag håller inte riktigt med om kritiken mot ”vevradion”.
Han verkar tro att veven är till för normalanvändningen.

Veven skall bara användas då alla andra batterier och laddningsmöjligheter är uttömda.

Jag har köpt en ”BooM, Vevradio, 5000mAh Powerbank, Bluetooth Högtalare, Lampa”
[länk]
  • Radion har utmärkt ljudkvalité men on/off och kanalinställningen är lite besvärlig.
  • Solcellen är i princip värdelös, men om man har radion i solljus, så kan den möjligen behålla laddning i batteriet.
  • Den innehåller en 5000mAh Powerbank, en USB-A utgång, USB-C för laddning, och plats för ett minneskort där man t.ex. kan lagra musik.
  • Bluetooth Högtalare som kan anslutas till t.ex. mobiltelefon.
  • En lampa
  • En kompass.
Veven skall bara användas då alla andra batterier och laddningsmöjligheter är uttömda.
I ett nödläge kan man veva ett tag för att ladda en mobiltelefon för ett kort samtal eller få igång radion.
Jo, men som Anders säger är de vanliga produkterna minst lika bra och vevradion har på något sätt blivit symbolen för beredskap - ingår ofta i olika beredskapspaket och ger en omotiverad trygghet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men som Anders säger är de vanliga produkterna minst lika bra och vevradion har på något sätt blivit symbolen för beredskap - ingår ofta i olika beredskapspaket och ger en omotiverad trygghet.
Hej Jonas

Jag håller med att det definitivt finns bättre ficklampor och radioapparater etc.

Men hur ersätter du möjligheten att med vev ladda din mobiltelefon, för ett 5 minuters nödsamtal när andra möjligheter är uttömda?

Min ”vevradio” står på köksbordet, fungerar utmärkt för morgonnyheterna, ficklampan finns till hands för överaskande strömavbrott och batteriet kan laddas med en vanlig USB-C laddare. Det var enklaste sättet att få tag på en vettig vevgenerator.

Veven har jag prövat men Anders har nog vevat den mer än vad jag gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.