Börja med att läsa ellagen, och elsäkerhetsverkets förordningar, och tillhörande standarder, där har du svaret.thestrut skrev:
Och du kan vara lugn, precis alla med kompetens att tolka, kommer avgjort anse det du håller på med vara en för stor utvidgning för att inte gå som reparation eller smärre komplettering.
jag brukar försöka tolka till min egen fördel.
ponera att all el installeras i köket så det är klart, men att huvudcentralen inte byts ut och inte kompletteras med en jfb, (kommer troligen göra det efter när hallen färdigställs)
vad kan jag då riskera för straff om jag nu tolkat fel? fängelse? böter?
ps. jag körde för fort på en sträcka imorse när jag for till jobbet....
ponera att all el installeras i köket så det är klart, men att huvudcentralen inte byts ut och inte kompletteras med en jfb, (kommer troligen göra det efter när hallen färdigställs)
ja varför brukar man undvika det?
Jag tycker du resonerar dumt och barnsligt.thestrut skrev:jag brukar försöka tolka till min egen fördel.
Och i övrigt brukar jag också försöka påstå att denna forumsdel i BH förbättrar elsäkerheten i Sverige i stort.
Genom att alltfler får bättre och bättre koll på hur elen ska och bör vara (så farligheter och felaktigheter åtgärdas) att göra svenska husägare till bättre beställare ..
... samt genom att de som utför elinstallationer på egen hand får mer kunskap och bra råd och att därmed färre hempul blir farliga och dåliga.
Gör mig inte besviken nu.
det är just därför jag frågar här på BH. jag vill kunna utföra en säker installation på egen hand.
jag resonerar som så att den nya blir betydligt säkrare än den gamla.
sedan kommer jag installera en jordfelsbrytare men det kommer ske vid ett senare tillfälle.
hur kan det påverka elsäkerheten om jag har i stort sett samma vitvaror, det tillkommer en diskmaskin. om jag inte har någon JFB?
det som skiljer det nya köket är alltså att det blir nya elledningar som är inbyggda jämfört med gammal utanpåliggande blykabel eller vad det var
jag resonerar som så att den nya blir betydligt säkrare än den gamla.
sedan kommer jag installera en jordfelsbrytare men det kommer ske vid ett senare tillfälle.
hur kan det påverka elsäkerheten om jag har i stort sett samma vitvaror, det tillkommer en diskmaskin. om jag inte har någon JFB?
det som skiljer det nya köket är alltså att det blir nya elledningar som är inbyggda jämfört med gammal utanpåliggande blykabel eller vad det var
Jag skrev inte att elsäkerheten kommer att påverkas negativt. För det gör den inte om kabeldragningen m.m. görs korrekt.
Jag ville bara upplysa om att det betraktas som nyinstallation i köket och då skall nu gällande regelverk tillämpas.
Jag ville bara upplysa om att det betraktas som nyinstallation i köket och då skall nu gällande regelverk tillämpas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Övergångsreglerna är inte speciellt tydliga men om man "river ut allt det gamla" så anses det innebära ombyggnad och krav på dagens regler. Jag tycker dock att din handlingsplan är ok - att byta elcentral och installera JFB när hallen renoveras, bara du tar bort order "troligen" i din text Viktigare är ju att göra en fackmannamässig installation. En JFB träder i bruk först vid ett fel, och fel kan du undvika genom omsorg i arbetet. Det räcker dock inte till för skarvsladdar etc så vänta som sagt inte med JFBn alltför länge.
nä jag misstänker att reglerna är lite luddiga, för vem kan veta hur det såg ut innan lixom, och om jag ställer tillbaka diskbänken..... nä där finns olika tolkningsmöjligheter som förhoppningsvis aldrig kommer bli nödvändigt
tack BO! jag ska läsa på lite mer ang hur man bäst gör själva dragningarna,
det jag funderar på nu är tex om det går lika bra att använda rör som slang, då rör verkar billigare.
använder man samma typ av eldosa där 3fasen kommer fram vid spisen som man ska använda vid ett vanligt uttag?
är det att föredra eldosor med låsanordning för slang/rör så det inte riskerar att hoppa ut.
ungefär hur mycket längre kabel bör man ha för att kunna koppla i respektive uttag, räcker det med 20 cm som sticker ut ur dosan eller ska man ta till längre eller kortare?
tack BO! jag ska läsa på lite mer ang hur man bäst gör själva dragningarna,
det jag funderar på nu är tex om det går lika bra att använda rör som slang, då rör verkar billigare.
använder man samma typ av eldosa där 3fasen kommer fram vid spisen som man ska använda vid ett vanligt uttag?
är det att föredra eldosor med låsanordning för slang/rör så det inte riskerar att hoppa ut.
ungefär hur mycket längre kabel bör man ha för att kunna koppla i respektive uttag, räcker det med 20 cm som sticker ut ur dosan eller ska man ta till längre eller kortare?
Nej, det finns i detta fall inte kvar något tolkningsutrymme. Det du är på väg att göra är att ses som nyinstallation och täcks av de nu gällande kraven. Dvs JFB är ett krav.thestrut skrev:
Det finns bara möjligheter att fuska och dölja !
Det går bra, det är bara lite skillnad på arbetsmetodik.
Nej, välj en s.k. spisdosa:
T.ex. http://www.elbutik.se/product.html/spisdosa?category_id=1921
Jag har sett spisdosa på ÖoB också (av alla ställen). Jag har nog också några billiga spisdosor jag köpte när de reades någonstans, men du bor tyvärr inte i Uppsala.
Det föredrar åtminstone jag. Jag befattar mig inte med rörskarvar och dosor utan låsning.
20 cm räcker utmärkt, jag brukar samla kablarna i knytnäven och klippa på andra sidan, så en knytnävsbredd eller något litet drygt detta, från väggytan - tycker jag blir bra. Men jag trådar först och låter det sticka ut lite längre då, typ 20cm bortåt 30cm blir det också allt som oftast. Och fixar sen till längden mer exakt då jag monterar apparaten.
Tänk på att vid elcentral osv så kan det behövas bra mycket längre. Bortåt en meter utsläppt ur rörutloppet är sällan onödigt långt. Det beror ju givetvis lite på hur stor central det är osv.
thestrut skrev:
Jag kan inte riktigt släppa detta.Mikael_L skrev:
Bara så du inte missförstår mig. Men antingen frågar du om vad som gäller och hur det ska göras, verkligen hur det ska göras.
Och då hjälper jag dig gärna.
Eller så frågar du om vad du kan fuska med, hur du ska komma undan med felaktigheter och olagligheter, och då sjunker mitt intresse att hjälpa till dramatiskt.
Jag struntar helt i att du funderar på att installera utan behörighet, men jag ser däremot helst att det blir riktigt bra gjort. Jag har aldrig varit någon försvarare för behörighetssystemet, men jag har alltid propsat på för väl utfört arbete, inte minst inom el.
Och det du sparar på att göra jobbet själv borde väl räcka till för att använda bra material samt se till att det blir en JFB installerad.
Låter egentligen rätt OK, och är det som görs nu bra utfört så ökar ju givetvis inga risker jämfört med innan.Bo.Siltberg skrev:Övergångsreglerna är inte speciellt tydliga men om man "river ut allt det gamla" så anses det innebära ombyggnad och krav på dagens regler. Jag tycker dock att din handlingsplan är ok - att byta elcentral och installera JFB när hallen renoveras, bara du tar bort order "troligen" i din text Viktigare är ju att göra en fackmannamässig installation. En JFB träder i bruk först vid ett fel, och fel kan du undvika genom omsorg i arbetet. Det räcker dock inte till för skarvsladdar etc så vänta som sagt inte med JFBn alltför länge.
MEN, jag vet hur det där med att "fixa senare" kan bli i verkligheten.
Det där hallprojektet där elcentralen ska bytas ut drar ut på tiden, plötsligt hittas det en ny bostad, eller träffar kvinnan i livet, eller separeras osv osv.
Plötsligt är huset/lägenheten såld, felet i installationen har hamnat utom kontroll.
Jag har dåligt samvete över en sådan sak. En riktigt skitdålig tillfällig lösning som jag skulle fixa till senare.
Ganska plötsligt blev jag tvungen att flytta, ingen tanke på det där dumma.
Jag får nästan ont i magen när jag tänker på det (1,5 mm2 direkt efter mätarsäkringarna, typ).
Varje gång det postas i tråden med "värsta elkopplingen" så öppnar jag orolig för att kolla om det är min bravad som dyker upp.
Så jag är kort sagt ingen fanboy av dåliga tillfälliga lösningar på elinstallationer.
tack för att du tar dig tiden Mikael!
att installera en JFB har jag haft med i beräkningen och kommer leja för, oklart dock när det blir... inte prio 1 när ett fungerande kök inte finns.
när jag skapade tråden visste jag att det skulle komma kommentarer som att "anlita en behörig" så jag hade lite taggarna utåt innan jag ens fått svar ber om ursäkt för det.
jag förstår dig helt och hållet. och det är ju jag som fastighetsägare som är ansvarig för elen i mitt hus, likaså om huset skulle säljas är det de nya ägarens ansvar för elen, då kanske man ska göra en elbesiktning eller liknande men det är en annan fråga. jag vill bara göra en säker installation själv då säkert 90-99 procent bara är sunt förnuft. jag kan borra hål för rör, jag kan spika fast en eldosa etc, jag behöver inte en elektriker a´ 600-800 :-/H för att göra detta åt mig. eller jo om jag haft mycket pengar över har jag gladeligen betalat för detta. men då hade jag ju inte suttit på detta forum och frågat efter råd
hallen ska även den färdigställas men kommer efter köket... då blir det troligen en ny central, i dagsläget sitter det en ful central med porslinssäkringar. säkert minst lika funktionsduglig och säker som en ny med automatsäkringar men jag vill ändå byta ut den av estetisk anledning.
därför mitt resonemang om att det kommer senare... och även hallen kommer byggas ut så om mätaren kommer sitta kvar på samma ställe är inte helt säkert... därför avvaktar jag med ny central och JFB så länge..
Eller, finns det någon JFB man kan koppla till denna gamla central och sedan använda i automatsäkringsskåpet skulle ju det vara ett alternativ, om de inte är väldigt mycket dyrare etc. men jag tror ju att de nya skåpen finns förberedda med JFB, har inte läst in mig på detta ännu
MVH
att installera en JFB har jag haft med i beräkningen och kommer leja för, oklart dock när det blir... inte prio 1 när ett fungerande kök inte finns.
när jag skapade tråden visste jag att det skulle komma kommentarer som att "anlita en behörig" så jag hade lite taggarna utåt innan jag ens fått svar ber om ursäkt för det.
jag förstår dig helt och hållet. och det är ju jag som fastighetsägare som är ansvarig för elen i mitt hus, likaså om huset skulle säljas är det de nya ägarens ansvar för elen, då kanske man ska göra en elbesiktning eller liknande men det är en annan fråga. jag vill bara göra en säker installation själv då säkert 90-99 procent bara är sunt förnuft. jag kan borra hål för rör, jag kan spika fast en eldosa etc, jag behöver inte en elektriker a´ 600-800 :-/H för att göra detta åt mig. eller jo om jag haft mycket pengar över har jag gladeligen betalat för detta. men då hade jag ju inte suttit på detta forum och frågat efter råd
hallen ska även den färdigställas men kommer efter köket... då blir det troligen en ny central, i dagsläget sitter det en ful central med porslinssäkringar. säkert minst lika funktionsduglig och säker som en ny med automatsäkringar men jag vill ändå byta ut den av estetisk anledning.
därför mitt resonemang om att det kommer senare... och även hallen kommer byggas ut så om mätaren kommer sitta kvar på samma ställe är inte helt säkert... därför avvaktar jag med ny central och JFB så länge..
Eller, finns det någon JFB man kan koppla till denna gamla central och sedan använda i automatsäkringsskåpet skulle ju det vara ett alternativ, om de inte är väldigt mycket dyrare etc. men jag tror ju att de nya skåpen finns förberedda med JFB, har inte läst in mig på detta ännu
MVH
"och fixar sen till längden mer exakt då jag monterar apparaten"Mikael_L skrev:20 cm räcker utmärkt, jag brukar samla kablarna i knytnäven och klippa på andra sidan, så en knytnävsbredd eller något litet drygt detta, från väggytan - tycker jag blir bra. Men jag trådar först och låter det sticka ut lite längre då, typ 20cm bortåt 30cm blir det också allt som oftast. Och fixar sen till längden mer exakt då jag monterar apparaten.
i ett rum har jag dragit rör och kabel samt monterat uttag, där sparade jag kabel så att man i framtiden kan ta ut uttaget ca 10 cm om det skulle behöva bytas igen.
när jag monterade uttaget lixom snurrade jag hela uttaget så kabeln hamnade likt en kabelvinda inne i dosan, jag tyckte det såg bra ut. jag gissar att det är klart godkänt men är det det?
finns några riktlinjer gällande monteringen?
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Inte direkt.thestrut skrev:
En del knölar bara in kablarna hur som helst. Jag brukar göra ungefär som du beskriver, vrida allt ett eller två varv så kablarna då lägger sig i en snygg cirkel bakom apparaten.
Rent praktiskt är det bara två saker att ge akt på, att inga kablar kommer i kläm, framförallt riskabelt och farligt ifall man använder fästklorna i apparaten, därför är det alltid bäst att använda skruvarna i dosan för montering, där sådana finns.
Och det andra är att man inte böjer och bökar och har sig så att kardeler börjar gå av vid apparatens kopplingsskruv eller snabbkoppling. Men sker detta brukar det faktiskt mest bero på dåligt handlag (eller dåligt verktyg) vid skalningen av kabelns isolering, så det har blivit brottsanvisningar på kopparn.