totalrenoverar ju så har börjat fundera på eldragningen trots att det är långt dit.

så här tänker jag.

3fas till spishäll

1fas till ugn + Micro (här är jag osäker om det räcker till, 2 faser i samma rör?)

1fas till diskmaskin + div eluttag kring köksbänk

1fas till kyl+frys + taklampa


men rent praktiskt då, drar jag ett rör/slang direkt från centralen och fram till spishällen eller ska/bör det finnas någon kopplingsdosa på vägen?

vilka ska jag lägga på vilken fas i centralen, har det någon betydelse?

och till resten? kan ni ge några tips så man får det fackmannamässigt utfört utan att anlita en elektriker

sunt förnuft har jag
 
3+N+J till häll, 3g2,5 till ugn, 3g1,5 till DM, 3g1,5 till micro, 3g1,5 till K/F, 3g1,5 till uttag diskbänk/arbetsbänk, 3g1,5 till bel och (övriga) uttag. separata rör/slang för varje grupp. Då kanske det ser ut som en elektrikerutfört jobbet, aldrig någon dosa mm. som inte behövs. Fördela belastningen jämt i centralen (lätt om man har sunt förnuft).
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
ska jag köra med 2,5mm2 på 3fasgruppen till hällen?

när du skriver 3g....... är det detsamma som 3 x kablar, alltså fas (svart) jord (gröngul) samt nolla (blå) eller betyder 3g något annat?

du gillade inte min ide om att köra belysning på samma som kyl och frys, jag har läst någon sådan rekommendation för att man lättare ska se om K/F blir strömlöst

att fördela jämnt i centralen... då måste man ju fundera på hur mycket prylarna förbrukar och när de används...
då känns det som att ugn får ligga på tex rad1, Micro på rad 2 och diskmaskin på rad 3 i centralen, när man använder någon randompryl som te vattenkokare eller brödrost så borde den grupp lämpligtvis placeras på samma som diskmaskinen eftersom jag tror den har lägst förbrukning av ugn, Micro och DM

tack för bra svar, får en att tänka till lite extra
MVH
 
3g1,5 är brun, blå, gul/grön och med en area av 1,5 mm2. 4g tillkommer en färg normalt svart osv.
 
Några obesvarade frågor:

thestrut skrev:
1fas till kyl+frys + taklampa
Helt ok, men å andra sidan ingen egentlig mening att lägga belysning på samma grupp som kyl, för båda täcks väl i båda fallen av samma JFB!?

thestrut skrev:
men rent praktiskt då, drar jag ett rör/slang direkt från centralen och fram till spishällen eller ska/bör det finnas någon kopplingsdosa på vägen?
Ja, så få kopplingsdosor som möjligt, speciellt för strömkrävande grupp som spis, ugn, DM.

thestrut skrev:
och till resten? kan ni ge några tips så man får det fackmannamässigt utfört utan att anlita en elektriker

sunt förnuft har jag
Läs forumet. Det finns oerhört mycket dokumenterad kunskap här som inte går att återge i ett inlägg. Så, läs på och träna i ett halvår, sedan kanske du är redo.
 
är en 3g1,5 en 1fasgrupp och en 4g1,5 en 2fasgrupp?

vad finns det för fördel att dra en 2fasgrupp, i vilka fall kan det vara fördelaktigt?

i dagsläget finns ingen JFB men när huvudcentralen byts kommer jag installera en, det är väl även enda gången jag kommer anlita en "riktig" elektriker för där känner jag att gränsen går

har läst och ska läsa mer i forumet :)
 
Mikael_L
thestrut skrev:
är en 3g1,5 en 1fasgrupp och en 4g1,5 en 2fasgrupp?
Lite förenklat kan man säga så.
(I praktiken drar man t.ex. i industrin ibland en 4gXX till en elmotor som ej behöver nolla eller ett trafas-kopplat värmeelement m.m. Och 4g1,5 är också det som dras till en 400V enfasapparat.)

vad finns det för fördel att dra en 2fasgrupp, i vilka fall kan det vara fördelaktigt?
Utom när det gäller försörjning av en 400V enfas-apparat (tänk en 400V VVB) så finns det ingen fördel, bara nackdelar.
Det görs typiskt endast när en utvidgning måste ske och det är i princip omöjligt att dra fram en helt ny egen enfasgrupp.
Du som gör allt från scratch ska undvika detta.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
thestrut skrev:
är en 3g1,5 en 1fasgrupp och en 4g1,5 en 2fasgrupp?

vad finns det för fördel att dra en 2fasgrupp, i vilka fall kan det vara fördelaktigt?

i dagsläget finns ingen JFB men när huvudcentralen byts kommer jag installera en, det är väl även enda gången jag kommer anlita en "riktig" elektriker för där känner jag att gränsen går

har läst och ska läsa mer i forumet :)
Du har redan ett krav på jfb i din installation eftersom dom omfattande jobben du gör måste betraktas som en nyinstallation i köket. Då gäller dom nya reglerna i köket. Det är bara vid reparationer och småförändringar som gamla regler kan tillämpas.
 
  • Gilla
danne_08
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Lite förenklat kan man säga så.
(I praktiken drar man t.ex. i industrin ibland en 4gXX till en elmotor som ej behöver nolla eller ett trafas-kopplat värmeelement m.m. Och 4g1,5 är också det som dras till en 400V enfasapparat.)


Utom när det gäller försörjning av en 400V enfas-apparat (tänk en 400V VVB) så finns det ingen fördel, bara nackdelar.
Det görs typiskt endast när en utvidgning måste ske och det är i princip omöjligt att dra fram en helt ny egen enfasgrupp.
Du som gör allt från scratch ska undvika detta.
I vilken (normal) villa finns det 400V enfas?
Normalt (förutom i vissa industrier) har vi 230V mellan fas och nolla (enfas) och 400V mellan två faser (tvåfas/trefas)
 
Demmpa skrev:
I vilken (normal) villa finns det 400V enfas?
Normalt (förutom i vissa industrier) har vi 230V mellan fas och nolla (enfas) och 400V mellan två faser (tvåfas/trefas)
Det är just dina 400V mellan faser som kan (bör) kallas 400V enfas, så inget konstigt där.
 
Mikael_L
Ja apparaten (t.ex. en 400V VVB) är ju helt klart en enfas-apparat.

Men jag är lite osäker på vad man kallar säkringsgruppen i centralen ...
Tvåfasgrupp ?
eller
Enfas 400V grupp ?
 
thestrut skrev:
är en 3g1,5 en 1fasgrupp och en 4g1,5 en 2fasgrupp?

vad finns det för fördel att dra en 2fasgrupp, i vilka fall kan det vara fördelaktigt?
I ett kök dras det ibland tvåfasgrupp fram till spishällen men det bästa är att dra fram en trefasgrupp och låta ena gruppen vara oanvänd eller dra den vidare till inbyggnadsugnen.

Varmvattenberedare finns i följande alternativ en/två/trefas, om man ska montera tvåfas så är det en del som drar fram två faser men bäst är att dra fram alla tre.

Om man har svårt att dra fram två enfasmatningar till kyl & frys så kan man dra fram en tvåfasgrupp som man dosar av till två enfasgrupper precis vid kylen & frysen.
 
Demmpa skrev:
I ett kök dras det ibland tvåfasgrupp fram till spishällen men det bästa är att dra fram en trefasgrupp och låta ena gruppen vara oanvänd eller dra den vidare till inbyggnadsugnen.

Varmvattenberedare finns i följande alternativ en/två/trefas, om man ska montera tvåfas så är det en del som drar fram två faser men bäst är att dra fram alla tre.

Om man har svårt att dra fram två enfasmatningar till kyl & frys så kan man dra fram en tvåfasgrupp som man dosar av till två enfasgrupper precis vid kylen & frysen.
kan man inte köra kyl & frys på samma enfasgrupp?
 
Tobbe_3 skrev:
Du har redan ett krav på jfb i din installation eftersom dom omfattande jobben du gör måste betraktas som en nyinstallation i köket. Då gäller dom nya reglerna i köket. Det är bara vid reparationer och småförändringar som gamla regler kan tillämpas.
vem är det som kontrollerar hur pass omfattande jobb som är gjort, vem är det som betraktar det som en nyinstallation. vem bestämmer om nya regler i mitt kök?
 
thestrut skrev:
kan man inte köra kyl & frys på samma enfasgrupp?
Det går (oftast) utmärkt att göra det men man försöker att undvika det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.