T tinajade skrev:
Såg absolut inte att huset var ojordat vid köp, hur skulle jag kunnat göra det?Är ingen elektriker eller kunnig inom el.
Det ser du på vägguttagen. Ett ojordat är helt runt och saknar jordbleck. Dock är det inget krav att en äldre elanläggning ska göras om på grund av korsningen.
 
Peterkalvsvik Peterkalvsvik skrev:
Det ser du på vägguttagen. Ett ojordat är helt runt och saknar jordbleck. Dock är det inget krav att en äldre elanläggning ska göras om på grund av korsningen.
Men om det sitter jordade uttag som inte har jord framdragen, hur ska man kunna se det med blotta ögat?
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Men om det sitter jordade uttag som inte har jord framdragen, hur ska man kunna se det med blotta ögat?
Vägguttagsprovare.
 
G Grod4n skrev:
Vägguttagsprovare.
Visst kan man ha en sån. Men nu var ju frågan hur man kan se det med blotta ögat. Och det kan du kanske inte ens om du öppnar uttaget. Det kan ju finnas en kabel framdragen som inte är jordat vid roten.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Visst kan man ha en sån. Men nu var ju frågan hur man kan se det med blotta ögat. Och det kan du kanske inte ens om du öppnar uttaget. Det kan ju finnas en kabel framdragen som inte är jordat vid roten.
Men det står ingenstans att uttaget skulle varit jordat utan jordtråd.
 
Jag får intrycket att en uttsgsprovare och två öppnade doslock hade kunnat avslöja detta fel. Vi hade flera uttag som var av jordtyp utan ansluten jord, några garderober med fast ansluten "mjuk" kabel typ högtalarkabel till nån fastskruvad lamparmatur etc. Detta hittade besiktningsmannen snabbt. Jag kan inte förstå hur man kan tro det ska vara dolt fel... Om elsystemet sägs vara nytt/nytt kan man kanske förvänta sig att det är bra gjort. I ett gammalt hus kan man förvänta sig att någon tidigare ägare gjort ett antal riktigt taskigt utförda hempul. Trist förstås när allt är kass, oftast är det bara några få kopplingar. Men ändå, det hittas väl då ännu lättare vid stickprov på besiktningen?
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Visst kan man ha en sån. Men nu var ju frågan hur man kan se det med blotta ögat. Och det kan du kanske inte ens om du öppnar uttaget. Det kan ju finnas en kabel framdragen som inte är jordat vid roten.
Då kan jag trösta dig med att krävs kunna ganska mycket för att göra en besiktning av elen. Att ta in proffs är nästan krav. Så det är garanterat inte förmycket att lossa ett par doslock och kolla några uttag
Skönt va!
;)
 
T tinajade skrev:
Bor i Stockholm och vill man ha in extra besiktning så är det oftast som du säger att köparen tycker man är krånglig och går vidare till nästa budgivare.
Vadå skiter säljaren i dig för att du vill ha en egen besiktning (utöver säljarens ) och ev. En rundvandring för att finna dolda fel ??
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Vadå skiter säljaren i dig för att du vill ha en egen besiktning (utöver säljarens ) och ev. En rundvandring för att finna dolda fel ??
Besiktning gör man ju när man vunnit budgivningen och skrivit på, då har jag svårt att se att man inte kan ta in en elektriker. En bra besiktningsman bör kunna se tecknen på hempul, Biltema uttag, saker som inte funkar som de ska, jordade uttag utan jord etc. Då bör han råda till att ta in elektriker. Eller man som köpare ändå räknar med att göra om elen.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag kan mycket väl tänka mig att i storstäderna där marknaden är het och affärerna ska gå fort så skiter man i en budgivare som är besvärlig.
Ska man ha nytta av besiktning efter kontraktskrivning så behövs en klausul för det i kontraktet. Den klausulen är frivillig.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att i storstäderna där marknaden är het och affärerna ska gå fort så skiter man i en budgivare som är besvärlig.
Ska man ha nytta av besiktning efter kontraktskrivning så behövs en klausul för det i kontraktet. Den klausulen är frivillig.
Exakt
Så gjorde vi ... en rutten vägg ... =avdrag eller häva köp ...
 
useless useless skrev:
Jag kan mycket väl tänka mig att i storstäderna där marknaden är het och affärerna ska gå fort så skiter man i en budgivare som är besvärlig.
Ska man ha nytta av besiktning efter kontraktskrivning så behövs en klausul för det i kontraktet. Den klausulen är frivillig.
Elanläggningens roll och skick kommer alldeles för långt ner på listan och besiktningen av huset är också märklig då det borde finnas ett standardiserat protokoll i stället för de ofta oanvändbara deklarerade data!
Elförbrukningens historik skulle ju säga mycket
 
B byggarätt skrev:
Elanläggningens roll och skick kommer alldeles för långt ner på listan och besiktningen av huset är också märklig då det borde finnas ett standardiserat protokoll i stället för de ofta oanvändbara deklarerade data!
Elförbrukningens historik skulle ju säga mycket
Vad skulle du få ut av att se elförbrukningens historik? Hur skulle den påvisa elanläggningens skick?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
elförbrukningen säger saker om husets tillstånd!
Tex om huset varit uppvärmt..
Byte av värmesystem etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.