Fairlane
Elförbrukning brukar man ju få i prospekt?
Det säger dock inte om det sitter en lampsladd i väggen eller om vägguttag är jordade.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tinajade skrev:
Har precis flyttat in i hus och vi upptäckte när vi skulle koppla in lampor att vissa vägguttag inte var aktiva. Efter några veckor gick dessutom en säkring och därefter slocknade ugnen att funka mitt i matlagningen. Dessutom var brytarna kopplade till olika spottar i taket, alltså inte en brytare till alla spottar i köket.

Tog dit en elektriker som började undersöka och öppna väggbrytarna och ser då att det är fel sladdar dragna till dem (vanliga lampsladdar är dragna). Han upptäcker fler konstigheter och säger att allt ser ut som high chaparral och att det inte är en behörig elektriker som dragit elen. Det är brandfarliga dragningar i väggen direkt i isoleringen.Till saken är att ägaren vi köpte huset av har ytskickts renoverat huset de sista åren (han har inte bott i huset) och elektrikern kunde se att uttagen inte är så gamla, utan ditsatta på senare år. Då det är förra ägaren som satt in spottar i taket och fasadbelysning så är det ganska säkert att det är han som dragit om elen och att det är gjort av de byggare från utlandet som renoverat och bott i huset under renoveringen.

Vi har fått byta ut all el i hela huset till en kostnad av 85 000:- för det som förra ägaren fuckade up.

Vad har man för rätt gällande dolda fel i detta läget? Vet att man har vida undersökningsplikt vid köp, men det är förbannat svårt att se bakom väggar. Dessutom är ju inte detta ett elfel som är rimligt i förhållande till bostadens ålder då det är nytt fel. Vi hade en besiktningsman, men han gör ju bara en okulär besiktning.
För att återknyta till trådstarten: Det skulle kunna var ett dolt fel. Testa att kontakta säljaren och begär ersättning för dolt fel. Det som talar för det är att anläggningen var uppenbart felaktig. Om det var dolt är svårt att säga utan foton men om huset var renoverat till ett bra skick invändigt och den synliga delen av elanläggningen var uppsminkad så talar det för. Oavsett, allt behöver inte hålla i varje rättssal, det kan räcka med säljarens dåliga samvete för att komma överens om en prisnedsättning av huset.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att återknyta till trådstarten: Det skulle kunna var ett dolt fel. Testa att kontakta säljaren och begär ersättning för dolt fel. Det som talar för det är att anläggningen var uppenbart felaktig. Om det var dolt är svårt att säga utan foton men om huset var renoverat till ett bra skick invändigt och den synliga delen av elanläggningen var uppsminkad så talar det för. Oavsett, allt behöver inte hålla i varje rättssal, det kan räcka med säljarens dåliga samvete för att komma överens om en prisnedsättning av huset.
Jag kan inte säga att det är ett dolt fel i en juridisk vinkel. Det beror på så mycket. Det räcker inte med att felet är dolt. Det Handlar om övrigt skick. Risken är att om det. Ser ut så på ett ställe så är lika illa på övriga ställen.
Det är inte enkelt....
 
B Byggdjuret skrev:
Jag kan inte säga att det är ett dolt fel i en juridisk vinkel. Det beror på så mycket. Det räcker inte med att felet är dolt. Det Handlar om övrigt skick. Risken är att om det. Ser ut så på ett ställe så är lika illa på övriga ställen.
Det är inte enkelt....
Verkligen inte enkelt då en elanläggning får en historia och åldras samt renoveras och dokumenteras aldrig .... i ritning
 
Mikael_L
Det är ju valfritt, det finns både dokumenterade och ej dokumenterade elanläggningar.

Det har ju dock inget direkt med trådens ämne att göra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju valfritt, det finns både dokumenterade och ej dokumenterade elanläggningar.

Det har ju dock inget direkt med trådens ämne att göra.
Hade det varit vanligare med elritning skulle inte dolda fel vara lika vanliga som idag!
 
Mikael_L
Det tror jag inte.

Men vad menar du med elritning?
 
JanneJanne123
B byggarätt skrev:
Hade det varit vanligare med elritning skulle inte dolda fel vara lika vanliga som idag!
Fast det vet väl alla som jobbar med något där det finns dokumentation (förutom möjligen i vården) att just dokumentationen av något brukar sällan stämma, enda sanna dokumentationen är installationen och det är därför viktigt att denna är lätt för efterkommande att förstå.

Edit: OT, jag vet.
 
Fairlane
I jobbet brukar jag rekommendera att all dokumentation ska verifieras en gång om året. Ibland måste den uppdateras, ibland räcker det med en signatur och datum om att allt är ok. Det sker tyvärr sällan så får man en dokumentation i näven och ser att senaste uppdateringen var för 5 år sen, så utgår man ifrån att den inte stämmer med verkligheten.

Att någon skulle underhålla dokumentation över elsystemet i ett hus på det viset är nog inte helt vanligt så köper man ett hus som är 50 år så är det bara att utgå ifrån att elen inte är korrekt dokumenterad. Detsamma gäller nog det mesta i huset.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag inte.

Men vad menar du med elritning?
Håller med övriga om att dolda fel inte skulle bli färre om man bara hade ritningskrav!

Med elritning så borde det synas hur elanläggningen ser ut och det borde finnas dokumenterat matrial och vem som installerat vad!
Då skulle man i alla fall kunna åtgärda en elanläggning på ett ordnat sätt!
Dagens vilda el västern måste som vi ser i den här tråden kunna gå att förbättra ?
 
B byggarätt skrev:
Håller med övriga om att dolda fel inte skulle bli färre om man bara hade ritningskrav!

Med elritning så borde det synas hur elanläggningen ser ut och det borde finnas dokumenterat matrial och vem som installerat vad!
Då skulle man i alla fall kunna åtgärda en elanläggning på ett ordnat sätt!
Dagens vilda el västern måste som vi ser i den här tråden kunna gå att förbättra ?
Tror du någon som gör uppenbara fel skriver till det på ritningen?
”Nu skruvar jag dit ett jordat uttag fast där bara vad 2 trådar”
 
  • Haha
  • Älska
Snailman och 2 till
  • Laddar…
G Grod4n skrev:
Tror du någon som gör uppenbara fel skriver till det på ritningen?
”Nu skruvar jag dit ett jordat uttag fast där bara vad 2 trådar”
Nej men de saker de skriver på ritningen som de sedan inte sätter dit är dolda fel
 
Enligt vilken juridik då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Nej men de saker de skriver på ritningen som de sedan inte sätter dit är dolda fel
Varför skulle man skriva nått över huvud taget om man ändå börjar med att göra fel?
Sen är inte ett jordat uttag utan jord ett dolt fel.
Då man relativt lätt kan med hjälp av instrument se att jord saknas.
 
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Dagens vilda el västern måste som vi ser i den här tråden kunna gå att förbättra ?
Då måste du få okunniga att sluta koppla (vare sig det är hempulare eller anställda elektriker), hur fixar du det?
Med en ritning? :thinking: :whistle:

Lägg ner nu byggarätt, nu håller du bara på och vevar mot väderkvarnar, i vanlig ordning.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.