Spännande! Får man fråga vart huset kommer att uppföras nånstans?Icka11 skrev:För Rönnäs och beställnigen är lagd, känns jätte bra.
Nu väntar vi bara på att bygglovet ska godkännas. Har fullt upp med att fundera kring husets utformning. Vi vill nog göra några mindre förändringar, framförallt i köket.
Vi är inne på att lägga "plankparkett" och väger mellan mörkbrunt eller laserat vitt, någon av er som har erfarenhet av mörka/ljusa golv? Ek är nog helt klart mest praktiskt men det skulle ju vara fint med annat.
Vi gjorde några mindre förändringar i köket, främst att vi tog bort överskåpet som inbyggnadsfläkten ska sitta i, och satte dit en annan fläkt som inte har kåpa. Jag ville även göra om "bardisken" till köksö, men blev nerröstad där... I övrigt så har vi breddat 40-skåpet bredvid kyl och frys till 60 för att få plats med ett särskilt skafferi, och dragit fram vatten till kyl/frys, det gör att man "tar" 20cm på öppningen från hallen. Annars är det mest ändringar på innehåll i lådor/skåp och luckor, inget avancerat. Utöver det har vi gjort badrummet på övervåningen större genom att "ta" en kvadratmeter från de två sovrummen så att badrummet blir större och har gott om plats för ett stort badkar och vi la till så att entréen får samma utformning som balkongen ovanför (det blev för krångligt att ta bort balkongen helt och ersätta med enbart ett entrétak).
Trevligt! ytterligare en RönnäsbyggareIcka11 skrev:För Rönnäs och beställnigen är lagd, känns jätte bra.
Nu väntar vi bara på att bygglovet ska godkännas. Har fullt upp med att fundera kring husets utformning. Vi vill nog göra några mindre förändringar, framförallt i köket.
Vi är inne på att lägga "plankparkett" och väger mellan mörkbrunt eller laserat vitt, någon av er som har erfarenhet av mörka/ljusa golv? Ek är nog helt klart mest praktiskt men det skulle ju vara fint med annat.
Har någon av er flyttat diskbänken / diskmaskinen? på standard-köksritningen och på hemsidan är diskbänken vänd åt olika håll, och i inget fall är diskhon direkt framför fönstret.
En annan sak är ytterpanelen. På hemsidan och i katalogen står det att huset har läktpanel. Detta kan tydligen inte levereras av Eksjöhus utan endast lockpanel eller hattpanel, har ni haft något problem med detta?
Kan man bygga på totelentreprenad med Eksjöhus? När vi kollade för 1,5-2 år sedan hade de bara generalentreprenad + delad entreprenad.
Jag gillar att läsa planlösningar i allehanda kataloger som kvällslektyr, och just Rönnäs från Eksjöhus är något av det bästa jag sett i den vägen. Blir nog jättefint!
Jag gillar att läsa planlösningar i allehanda kataloger som kvällslektyr, och just Rönnäs från Eksjöhus är något av det bästa jag sett i den vägen. Blir nog jättefint!
Jag tror inte det, I Göteborg kunde vi bara få generalentreprenad, dvs två kontrakt med Eksjöhus, eller delad.Evi skrev:Kan man bygga på totelentreprenad med Eksjöhus? När vi kollade för 1,5-2 år sedan hade de bara generalentreprenad + delad entreprenad.
Vi har inte ändrat något på planlösningen i köket, mer än att ta bort nåt överskåp för annan köksfläkt.Tigershus skrev:Trevligt! ytterligare en RönnäsbyggareGolv är svårt tycker jag. Hmmm.. ljust golv, luftigare rum, mörkt golv finare patina..Vi har nog bara råd med standard-ek golv. Den är ganska mörk och "grov" (3-stav) för att vara ek, i alla fall enl prover och visningshus. Golvet bör ju harmonisera med bänkskivor i köket, fönsterbrädor etc. Sen är det ju smutsfaktorn med ljusa golv... men visst, båda är ****snyggt. Jag hade nog röstat på mörkbrunt, och min sambo på vitlaserat
.
Har någon av er flyttat diskbänken / diskmaskinen? på standard-köksritningen och på hemsidan är diskbänken vänd åt olika håll, och i inget fall är diskhon direkt framför fönstret.
En annan sak är ytterpanelen. På hemsidan och i katalogen står det att huset har läktpanel. Detta kan tydligen inte levereras av Eksjöhus utan endast lockpanel eller hattpanel, har ni haft något problem med detta?
Vad det gäller ytterpanelen skulle jag vilja svara som en klassisk vi-i-femman: På A svarar jag B, och på B vet vi inte.
Med den kunskap jag har om ytterpanel och läkt så gissar jag att det avser en stående panel med tunna läkter mellan panelerna, och med lockpanel så drar jag då till med en gissning (det kostar ju inget att gissa i vi-i-femman..) att det är enbart stående panel med en panel utanpå de bakomliggande i skarvarna så utseendet blir annorlunda. Hattpanel... se svaret på fråga B...
Med andra ord, kan du förklara vad du menar?
Haha! jag var lite otydlig upptäckte jag i efterhand. Precis, stående panel,timmelstad skrev:Vi har inte ändrat något på planlösningen i köket, mer än att ta bort nåt överskåp för annan köksfläkt.
Vad det gäller ytterpanelen skulle jag vilja svara som en klassisk vi-i-femman: På A svarar jag B, och på B vet vi inte.
Med den kunskap jag har om ytterpanel och läkt så gissar jag att det avser en stående panel med tunna läkter mellan panelerna, och med lockpanel så drar jag då till med en gissning (det kostar ju inget att gissa i vi-i-femman..) att det är enbart stående panel med en panel utanpå de bakomliggande i skarvarna så utseendet blir annorlunda. Hattpanel... se svaret på fråga B...
Med andra ord, kan du förklara vad du menar?
LÄKTPANEL/lockläktpanel som beskrivs på hemsida & katalog är helt enkelt en läktbräda utanpå innerpanelbrädan. Dvs smalare ytterbräda än innerbräda. Denna panel eller hattpanel är den man ser på bilden på huset, svårt att säga, men det är definitivt inte lockpanel.
HATTPANEL är samma sak som läktpanel fast läktbrädan ha ett utfräst kubb-hatt profil sett i genomskärning, dvs en rundad form med raka ytterkanter. Hmm kanske rör till det ännu mer -) .
LOCKPANEL är ungefär lika bredd på inner och ytterbräda. (se hus Sjösala av eksjöhus tex)
Se bilder: http://www.krpvirke.se/produkter.htm
Min poäng är att: standard för Rönnäs är tydligen lockpanel! Alltså inte det utseendet man visar på bilder eller skriver i beskrivning i katalogen.
Det enda alternativet (om man vill ha utseendet på bilden i katalogen) är hattpanel eftersom man inte levererar läktpanel. Och hattpanel får man betala extra för.
Detta kan låta som ett riktigt I-landsproblem men jag tycker huset passar bättre i panel med smal ytterbräda som ger ett mer klassiskt utseende och tycker inte man skall betala extra för något som beskrivs ingå.
Jag tänkte om någon annan har diskuterat detta med resp. säljare och inte vill ha lockpanel, kunde vi kanske samverka.
NU är jag med! Jag var tvungen att gå tillbaka till katalogbilderna samt min leveransbekräftelse för att se vad du menade. Vi har inte ens reflekterat över detta och vår första leverans sker 1 februari så det är nog lite sent för vår del.Tigershus skrev:Haha! jag var lite otydlig upptäckte jag i efterhand. Precis, stående panel,
LÄKTPANEL/lockläktpanel som beskrivs på hemsida & katalog är helt enkelt en läktbräda utanpå innerpanelbrädan. Dvs smalare ytterbräda än innerbräda. Denna panel eller hattpanel är den man ser på bilden på huset, svårt att säga, men det är definitivt inte lockpanel.
HATTPANEL är samma sak som läktpanel fast läktbrädan ha ett utfräst kubb-hatt profil sett i genomskärning, dvs en rundad form med raka ytterkanter. Hmm kanske rör till det ännu mer -) .
LOCKPANEL är ungefär lika bredd på inner och ytterbräda. (se hus Sjösala av eksjöhus tex)
Se bilder: [länk]
Min poäng är att: standard för Rönnäs är tydligen lockpanel! Alltså inte det utseendet man visar på bilder eller skriver i beskrivning i katalogen.
Det enda alternativet (om man vill ha utseendet på bilden i katalogen) är hattpanel eftersom man inte levererar läktpanel. Och hattpanel får man betala extra för.
Detta kan låta som ett riktigt I-landsproblem men jag tycker huset passar bättre i panel med smal ytterbräda som ger ett mer klassiskt utseende och tycker inte man skall betala extra för något som beskrivs ingå.
Jag tänkte om någon annan har diskuterat detta med resp. säljare och inte vill ha lockpanel, kunde vi kanske samverka.
Däremot så står det onekligen läktpanel i beskrivningen, och det är ju anmärkningsvärt om man inte kan få huset med det då. Att det är ett tillval.. tja, det är ju ganska vanligt att man visar upp husen med tillval i katalogen och skriver det lite smått nånstans att det kan vara tillval (precis som med bilar?). Men bara för sakens skull ska jag ändå höra med min säljare vad han har att säga om "tilltaget".
Vi ska bygga huset i Täby Kyrkby! De förändringar vi tänker göra är att ta bort bardisken helt och även raden där kyl/frys står och öppna upp köket. Istället kommer vi ha en köksö som står pararellt med diskbänken. Beroende på plats så kommer den vara dubbel bredd och där kommer vi även ha spishällen och frihängande fläkt. Eftersom ön är dubbel så får vi sittplatser längs hela ön, hmm svårt att förklara
Vi kommer även ha ett kallskafferi och kommer ta en del yta från tvättstugan till detta. Skafferiet skall även fungera som förvaring av assistent, mixer, stora fat (som jag har en förkärlek till) etc. Kommer även finnas plats i skafferiet för sorteringa av glas, metall. Sådant som tidigare stod i papperkassar lite varstans
Det kommer vara dubbeldörrar in till "kontoret" från vardagsrummet på nedre plan och det kommer inte finnas någon dörr från hallen. Tanken är att nu när barnen är små skall de ha det som lekrum och får även fungera som gästrum. När barnen växer upp har min man en dröm om att ha det som whiskyrum/bibliotek med några sköna fåtöljer, haha men där är vi inte ännu...
Beroende på var vi hamnar prismässigt så vill vi även byta ut trappen så att det skall likna en äldre trappa med vita räcken men det kanske bara blir en dröm. Tyvärr så har man ju inte obegränsat med slantar.
Var bygger ni hus? Kommer ni att göra stora markarbeten?
Intressant att göra badrummet större, kommer nog bli mycket fint!
Det kommer vara dubbeldörrar in till "kontoret" från vardagsrummet på nedre plan och det kommer inte finnas någon dörr från hallen. Tanken är att nu när barnen är små skall de ha det som lekrum och får även fungera som gästrum. När barnen växer upp har min man en dröm om att ha det som whiskyrum/bibliotek med några sköna fåtöljer, haha men där är vi inte ännu...
Beroende på var vi hamnar prismässigt så vill vi även byta ut trappen så att det skall likna en äldre trappa med vita räcken men det kanske bara blir en dröm. Tyvärr så har man ju inte obegränsat med slantar.
Var bygger ni hus? Kommer ni att göra stora markarbeten?
Intressant att göra badrummet större, kommer nog bli mycket fint!
Vi bygger i Nacka. Markarbetet är avklarat, och det var inte särskilt stort. Vi har fått spränga av vissa upphöjda klackar för att jämna till, fylla ut en gammal källare efter den gamla sommarstugan som stod på tomten, samt ta in en hel del extra fyllnadsmassor för att skapa en uppfartsväg då tomten är i två nivåer, en i gatunivå och en högre platå ca 2 meter högre upp. Vi var inledningsvis inne på att bara ha parkeringsyta i gatunivå, men insåg ganska snart att det kommer att bli ett jäkla kånkande så vi har nu fyllt upp så vi har en väg upp till övre platån och grusad plan utanför entrén. Vi kommer ha huset vridet så köksfönstret över diskhon vetter mot gatan. Vi får då en lugn baksida för sovrum och tv-delen av vardagsrummet då det ligger berg bakom, samt att öppningarna från vardagsrummet går ut mot baksidan som ligger i sydväst-läge, och det är även sista tomten på gatan så uteplatsen kommer vara delvis skymd och är sen även upphöjd så det blir alldeles utmärkt avgränsning.
Några funderingar, om du inte misstycker... Blir det inte ett väldigt släpande av assistent och mixer mellan kök och tvättstuga om du har förråd där tror du? För min del hade assistent och mixer blivit stående i köket i stort sett hela tiden om man skulle behöva gå till ett annat rum för att hämta/ställa tillbaka det...
Några funderingar, om du inte misstycker... Blir det inte ett väldigt släpande av assistent och mixer mellan kök och tvättstuga om du har förråd där tror du? För min del hade assistent och mixer blivit stående i köket i stort sett hela tiden om man skulle behöva gå till ett annat rum för att hämta/ställa tillbaka det...
Låter som ni har en jättefin tomt! Skulle ju vara trevligt att ha baksidan skyddad mot insyn, detta kommer vi tyvärr inte att ha. När det gäller förrådet så kommer dörren att vara från köket. Tanken är att det ska vara ett platsbyggt skafferi som kommer vara placerat vid ena hörnet, vänster om det lilla köksfönstret, är du med? Jag är ju värdelös på att förklara, sorry... : ) Skickar gärna ritningen om du vill när vi får den. För att skafferiet skall bli lagom stort så kommer vi ta yta från tvättstugan men man kommer inte kunna komma in i förrådet/skafferi från tvättstugan utan endast från köket. Tanken är att det ska vara ett sådant skafferi som man hade förr i tiden. Misstycker absolut inte, det är jättebra att få lite perspektiv på sina idéer : )
Er tanke om två nivåer var nog bra att ni övergav, jag tror nog också att det kommer bli lite kämpigt att kånka allt när första förälskelsen till huset har lagt sig och vardagen gör intåg. Det skall vara lätt att leva i huset. Låter som ni har gjort en hel del markarbete, phu det kommer vi nog också få göra eftersom tomten ligger en meter ner från vägen.
Er tanke om två nivåer var nog bra att ni övergav, jag tror nog också att det kommer bli lite kämpigt att kånka allt när första förälskelsen till huset har lagt sig och vardagen gör intåg. Det skall vara lätt att leva i huset. Låter som ni har gjort en hel del markarbete, phu det kommer vi nog också få göra eftersom tomten ligger en meter ner från vägen.
Jag hade en initial markkostnad om ca 350', som nu har gått upp med ca 50-100' till pga ytterligare sprängning, fyllnadsmassor och vägen. Det känns klart överkomligt.
Jag är med på placeringen, men tittar gärna på ritningen, alltid intressant att se hur andra gjort!
Jag är med på placeringen, men tittar gärna på ritningen, alltid intressant att se hur andra gjort!
Eftersom jag inte reflekterat över detta och redan beställt för länge sen (huset kom i tisdags!) så mailade jag min säljare och frågade. Svaret var lagom diffust.Tigershus skrev:Min poäng är att: standard för Rönnäs är tydligen lockpanel! Alltså inte det utseendet man visar på bilder eller skriver i beskrivning i katalogen.
"Det stämmer att ni har lockpanel i er beställning och inte läktpanel, personligen tycker jag lockpanel är mycket snyggare på den här husmodellen ändå"
Jag ska ärligt säga att jag inte bekymrar mig nämnvärt om detta, vi är väldigt nöjda med husets utseende och har haft lockpanel i tankarna hela tiden ändå, det är ingen stor fråga för oss helt enkelt. Så jag har tyvärr inget att bidra med i det fallet...
Här har ni en eventuellt ny Rönnäs-byggare. Vi har dock en ganska specifik fråga som vi inte lyckades få säljaren att besvara.
Om man tittar i huskatalogen så ser huset lite "hålögt" ut, dvs det ser ut som om fönstren ligger ganska djupt in i fasaden. Vi vill helst ha fönstren så långt ut som möjligt, både av estetiska orsaker men också för att vi vill ha så djupa fönsterbänkar som möjligt.
Finns det någon som antingen har ett rest Rönnäs i Stockholmsområdet eller som kan ta en bild på hur detta ser ut i verkligheten. Dom datorgenererade bilderna i katalogen kanske inte går att lita på...
Om man tittar i huskatalogen så ser huset lite "hålögt" ut, dvs det ser ut som om fönstren ligger ganska djupt in i fasaden. Vi vill helst ha fönstren så långt ut som möjligt, både av estetiska orsaker men också för att vi vill ha så djupa fönsterbänkar som möjligt.
Finns det någon som antingen har ett rest Rönnäs i Stockholmsområdet eller som kan ta en bild på hur detta ser ut i verkligheten. Dom datorgenererade bilderna i katalogen kanske inte går att lita på...
Skicka ett pm så löser jag detlundq skrev:Här har ni en eventuellt ny Rönnäs-byggare. Vi har dock en ganska specifik fråga som vi inte lyckades få säljaren att besvara.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 963 inlägg
Någon av er som byggt Rönnäs i Sth området som fortfarande bor kvar? Är sugna på att bygga ett och är intresserade av att se hur det upplevs i verkligheten.