Kostar inget för det bara flödar in judaspengar till svarta hålet..,

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Word! Du är nog ganska ensam om dina åsikter..
Om det krävs någon form av högre intelligens för att inse att att regeringen kastar bort pengar på de som ej behöver det så är jag nog ensam, för det är ingen högre intelligens i inläggen här inne

P patriklarsson skrev:
Nej det är svårt att se, det står med fetstil ovan?
Jag scrollade liiiite för snabbt :)

P patriklarsson skrev:
Om det krävs någon form av högre intelligens för att inse att att regeringen kastar bort pengar på de som ej behöver det så är jag nog ensam, för det är ingen högre intelligens i inläggen här inne
Kom du på det först nu, det har pågått i decennier … Vakna!

Kom du på det först nu, det har pågått i decennier … Vakna!
Vad gör du som hobbysnickare åt saken då?
Nu när det pågått i decennier?

H
M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Staten drar ju in massor av skatt och moms på dessa höga elpriser, staten kunde tagit bort momsen för alla dessa 3 månader.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Vad gör du som hobbysnickare åt saken då?
Nu när det pågått i decennier?
Ge mig din hemadress så ska jag posta ett brev med mina tankar. Trevlig helg!

P patriklarsson skrev:
För fjärde inlägget i rad, inget svar på min fråga.
Jag har ett elpris under 50öre+moms, har du lägre menar du?
Jag är inte avundsjuk på dig, nästa gång du skall förhandla elpris kommer du få en mycket högre energikostnad än vad du har idag och enda lösningen på det är att se över din energiförbrukning.
Nu när du har lite över 3000 har jag mindre än hälften.
Du verkar tro att du gjort något bra? Men jag hade gjort tvärt om. Sålt oljan och kastat in något modernt.
Ha en trevlig kväll :D
jag band min på 70 öre, har nya vitvaror inkl tvätt/tork med bästa energiklassning, däri låg vår investering då vi hade olja så vi klarade oss väl. Systemet skall bytas, när behovet av att värma huset blir mindre. har offerter liggandes som kommer att kombineras med mitt befintliga system, då det befintliga även går att köra på ved om det blir strömlöst.

och ja jag tycker att jag gjort något bra. Jag har hållt vårt hus varmt så min familj sluppit frysa ihjäl. Utan att totalt ruinera oss. Det är bra.

ha en trevlig helg du med:)

M mikael-155 skrev:
Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Alltså, du är ju bara så fel ute!

Att ha rörligt pris har du rätt i att man får i viss mån acceptera svängningar MEN de höga priser vi haft i december är omänskliga och beror inte på naturliga fenomen utan på en långsiktig energipolitik som varit direkt skadlig för Sverige.

Och det är främst S och MP vi kan tacka för detta även om fler partier har finger med i spelet.

Så kör inget sådant snack om att folk med rörligt pris skall hålla käft, för det är inte korrekt. Över 10 ggr dyrare elpris stundtals är inte normal variation i elpriset.

• Gilla
BCAB och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
TS verkar inte fatta att det här handlar inte om att ta en kalkylerad risk utan att det är årtionden av grav misskötsel av vår (och EUs) energiförsörjning som nu realiseras och allt har dolts med propaganda om att vi inte har någon "elbrist" och att vi exporterar blablabla mycket...
Denna höga nivå är inte en tillfällig puckel utan detta kommer bli ett normalläge året runt (om man ser till en höjning mot samma månad föregående år), elpriserna har tex under sep-nov varit mer än dubbelt så höga men då har det inte märks lika mycket eftersom de flesta hushåll inte förbrukar så mycket...

Ni som sitter med era trygga fasta avtal, vad tror ni händer när ni ska omförhandla dem?
Jag gjorde det igår (det gick från från 60 öre till 75 öre (per KWh inkl moms)). 3-årspris till nytt avtal med 5-årspris. Elområde 3. Det tillkommer nätavgiften.
Förstår inte hur man kan bli upprörd av detta ? Elpriset har varit detsamma under 25 år (det har alltså minskat pga inflationen). Fakta: https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/elhandel/spotprisets-utveckling/

N noone70 skrev:
Det finns ju en extremt gapig liten klick av miljöpartister (uppbackade av svt) som påstår att vi inte har något problem(intressant är att det är samma klick av människor som gång på gång förnekat stora samhällsproblem)... och precis som med andra tidigare problem så kommer det som en total överraskning för gemene man när det väl inte längre går att förneka och ljuga längre.
Jag är nog en av dessa. Vi har inga strömavbrott och i princip identiskt elpris som för 25 år sedan (se mitt tidigare inlägg). Det enda problemet är om man vill spekulera i elpriset och inte ha fast elpris.

H Hamstraren skrev:
Alla går med på "gröna agendan" och Gretas sekt men när notan kommer ska ni alla bråka med varandra? Är det inte tragiskt är det väl komiskt.

Var tysta nu och betala eller gå gnäll till era folkvalda istället för att peka på Nisse eller Gudrun som har haft rätt avtal i rätt tid. Varför ska pöbeln alltid bråka med varandra istället för att enas?
I det långa loppet är vi alla fattigare så sluta gnäll varför han fick ett helt äpple och jag bara en halv BANAN!

Man är fan ordlös.

Se det ljusa i det hela, ni räddar planeten desto mer ni betalar för energikonsumtionen :crysmile:

Diesel 20.6:-
95 18.5:-
El 250 öre kwh + en massa skatter och momser och annat som ni kommer få en smula av tillbaka nu.

Åk cykel, sitt i dunjacka hemma , elda toalettpappret efter du torkat i kaminen.
Vi bor i ett modernt land i väst.
Så ska det se ut. Ingen har sagt något tills notan på Elen kom. Vad exakt gnäller ni över nu?
Jag tecknade elavtal igår, det kostade 75 öre inkl moms + nätavgift.
Skilde 15 öre från mitt senaste avtal 3 år sedan. Kör elbil, så fossilbränslen slipper jag betala.

M mtmmtm skrev:
Jag gjorde det igår (det gick från från 60 öre till 75 öre (per KWh inkl moms)). 3-årspris till nytt avtal med 5-årspris. Elområde 3. Det tillkommer nätavgiften.
Förstår inte hur man kan bli upprörd av detta ? Elpriset har varit detsamma under 25 år (det har alltså minskat pga inflationen). Fakta: [länk]
Vilket elbolag?
Finns inget elbolag i område 4 som har sådana priser, inte ens på 10 års avtal.

Rickard Applehoff Rickard Applehoff skrev:
Alltså, du är ju bara så fel ute!

Att ha rörligt pris har du rätt i att man får i viss mån acceptera svängningar MEN de höga priser vi haft i december är omänskliga och beror inte på naturliga fenomen utan på en långsiktig energipolitik som varit direkt skadlig för Sverige.

Och det är främst S och MP vi kan tacka för detta även om fler partier har finger med i spelet.

Så kör inget sådant snack om att folk med rörligt pris skall hålla käft, för det är inte korrekt. Över 10 ggr dyrare elpris stundtals är inte normal variation i elpriset.
Nu är det ju inte i huvudsak svenska politiker som orsakat elprishöjningarna, utan det är Putin som vill jävlas ned EU.

Ge mig din hemadress så ska jag posta ett brev med mina tankar. Trevlig helg!
Tyvärr, är inte ute efter brevvänner.
Dessutom tillhör snigelpost det förflutna, precis som tekniskt omoderna och högenergiförbrukande uppvärmningssystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.