34 665 läst · 249 svar
35k läst
249 svar
Ekonomiskt stöd elräkning, åt helsike fel!!
Får väll ta rörligt som "ni andra" har då?!?N noone70 skrev:TS verkar inte fatta att det här handlar inte om att ta en kalkylerad risk utan att det är årtionden av grav misskötsel av vår (och EUs) energiförsörjning som nu realiseras och allt har dolts med propaganda om att vi inte har någon "elbrist" och att vi exporterar blablabla mycket...
Denna höga nivå är inte en tillfällig puckel utan detta kommer bli ett normalläge året runt (om man ser till en höjning mot samma månad föregående år), elpriserna har tex under sep-nov varit mer än dubbelt så höga men då har det inte märks lika mycket eftersom de flesta hushåll inte förbrukar så mycket...
Ni som sitter med era trygga fasta avtal, vad tror ni händer när ni ska omförhandla dem?
Eftersom vi straffbeskattas helvilt då det gäller tex el och drivmedel är det inte mer än ett och på tiden att vi får lite kredit. Det bästa vore ju om riksdagen tar bort skatterna och momsen helt tex dec + jan , eller inför ett tak på vad skatten kan bli
H Husärlivet skrev:vad skulle hända?!? Blir dyrare kanske? Vi får väll vänta och se. Men tror att många fler binder sig nu i år än förra året, ingen vill vara med om detta fler gr. Jag har bundet och har litet hus så inte dyrt för min del. Sagt till käringen att max duscha i 5 min i varmvattnet eller får hon duscha i uteduschen.
Min personliga åsikt är att de skulle kunna utformat den på ett mycket bättre sätt. Slopad moms under vintermånaderna kanske? Lösningarna är många, men tyvärr så tror jag att vi ska vara nöjda om vi ens får någonting, då jag tycker det luktar valfjäsk om hela historian.P patriklarsson skrev:Ett ok svar, nästa fråga, anser du att du skall få bidrag av regeringen? Är du fattig? Har du ekonomiska problem?
Om inte, förutsätter jag att även du inser att bidraget är fel utformat om det inte hjälper människor med problem.
Så svaret på min första fråga, man skall alltså först göra något åt sitt slöseri, när det blir en oundvikligt hög kostnad är??
Inte helt olik de utlovade skattesänkningarna alla pensionärer blivit lovade i alla år. Som ett exempel.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Åter igen inget svar på min första fråga till dig? Skall man göra något åt sitt eget energislöseri först när det blir en obekväm kostnad?MHögberg skrev:Min personliga åsikt är att de skulle kunna utformat den på ett mycket bättre sätt. Slopad moms under vintermånaderna kanske? Lösningarna är många, men tyvärr så tror jag att vi ska vara nöjda om vi ens får någonting, då jag tycker det luktar valfjäsk om hela historian.
Inte helt olik de utlovade skattesänkningarna alla pensionärer blivit lovade i alla år. Som ett exempel.
När du och din fru skaffade ert hus, HADE du i första hand kunnat byta värmesystem till något som förbrukar en tredjedel. DÅ hade ni idag, när elpriserna gått upp kunnat lägga pengar på renovering av huset istället och det gäller alla andra som fått en högre kostnad nu också? De kunde även ha bundit sitt elpris i tid. Lätt att vara efterklok? Ja. Men om man kan betala för sig, ska man göra det. Man ska inte få bidrag pga sina dåliga val om man inte är i behov av pengar.
När jag köpte mitt hus 2015 monterade jag en llvp samma månad. Efter det har jag tagit bort två av fyra elradiatorer då de ej behövs.
Gamla ägaren hade haft någon månad med 6000kr i kostnad, med ett väldigt lågt elpris tidigare. Jag har själv aldrig förbrukat över 1800kWh/mån på över 6år inkl hushållsel och varmvattenberedare.
Hade jag haft rörligt elpris nu, hade jag förmodligen fått bidrag, men jag tycker inte att jag hade förtjänat det och jag tycker heller inte du gör det, så länge inte kronofogden knackar på din dörr.
kort och gott så är det upp till var och en att spendera sina pengar på vad de vill. Mitt hus hade 2.5kbm diesel när jag flyttade in. Den har räckt länge. Jag byter till annat värmesystem när jag känner att det passar med vår ekonomi och trycket på att ha värme är lägre än mitt i jävla vintern? Och jag skiter blankt i vad någon tycker om min energiförbrukning, då jag vet att allt i grunden handlar om avundsjuka då jag han binda mitt elpris lågt.P patriklarsson skrev:Åter igen inget svar på min första fråga till dig? Skall man göra något åt sitt eget energislöseri först när det blir en obekväm kostnad?
När du och din fru skaffade ert hus, HADE du i första hand kunnat byta värmesystem till något som förbrukar en tredjedel. DÅ hade ni idag, när elpriserna gått upp kunnat lägga pengar på renovering av huset istället och det gäller alla andra som fått en högre kostnad nu också? De kunde även ha bundit sitt elpris i tid. Lätt att vara efterklok? Ja. Men om man kan betala för sig, ska man göra det. Man ska inte få bidrag pga sina dåliga val om man inte är i behov av pengar.
När jag köpte mitt hus 2015 monterade jag en llvp samma månad. Efter det har jag tagit bort två av fyra elradiatorer då de ej behövs.
Gamla ägaren hade haft någon månad med 6000kr i kostnad, med ett väldigt lågt elpris tidigare. Jag har själv aldrig förbrukat över 1800kWh/mån på över 6år inkl hushållsel och varmvattenberedare.
Hade jag haft rörligt elpris nu, hade jag förmodligen fått bidrag, men jag tycker inte att jag hade förtjänat det och jag tycker heller inte du gör det, så länge inte kronofogden knackar på din dörr.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
För fjärde inlägget i rad, inget svar på min fråga.MHögberg skrev:kort och gott så är det upp till var och en att spendera sina pengar på vad de vill. Mitt hus hade 2.5kbm diesel när jag flyttade in. Den har räckt länge. Jag byter till annat värmesystem när jag känner att det passar med vår ekonomi och trycket på att ha värme är lägre än mitt i jävla vintern? Och jag skiter blankt i vad någon tycker om min energiförbrukning, då jag vet att allt i grunden handlar om avundsjuka då jag han binda mitt elpris lågt.
Jag har ett elpris under 50öre+moms, har du lägre menar du?
Jag är inte avundsjuk på dig, nästa gång du skall förhandla elpris kommer du få en mycket högre energikostnad än vad du har idag och enda lösningen på det är att se över din energiförbrukning.
Nu när du har lite över 3000 har jag mindre än hälften.
Du verkar tro att du gjort något bra? Men jag hade gjort tvärt om. Sålt oljan och kastat in något modernt.
Ha en trevlig kväll
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Hej, vad har du frågat, inte så lätt även fast jag läst igenom.P patriklarsson skrev:För fjärde inlägget i rad, inget svar på min fråga.
Jag har ett elpris under 50öre+moms, har du lägre menar du?
Jag är inte avundsjuk på dig, nästa gång du skall förhandla elpris kommer du få en mycket högre energikostnad än vad du har idag och enda lösningen på det är att se över din energiförbrukning.
Nu när du har lite över 3000 har jag mindre än hälften.
Du verkar tro att du gjort något bra? Men jag hade gjort tvärt om. Sålt oljan och kastat in något modernt.
Ha en trevlig kväll
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Det knepigaste, absolut knepigaste är att de elpriserna som är nu kostar fläsk men den största vinnaren som utan ökade utgifter får mångdubblade intäkter är staten.
Det ”stödet” som ska betalas ut nu är ett rent hån, med en sänkt skatt så tillfaller lika fördelar hela befolkningen men med sossarnas bidrag så blir det någon form av hån mot de skötsamma i sann godhetssignaleringsanda utan konsekvenstänk.
Jag hade uppfattat det som rättvist om staten sänkt skatten motsvarande så de fick in samma mängd pengar +inflation som tidigare år och resten utav pengarna stannade kvar i medborgarnas fickor.
vi betalar trots allt moms på skatten på elräkningarna……
Det ”stödet” som ska betalas ut nu är ett rent hån, med en sänkt skatt så tillfaller lika fördelar hela befolkningen men med sossarnas bidrag så blir det någon form av hån mot de skötsamma i sann godhetssignaleringsanda utan konsekvenstänk.
Jag hade uppfattat det som rättvist om staten sänkt skatten motsvarande så de fick in samma mängd pengar +inflation som tidigare år och resten utav pengarna stannade kvar i medborgarnas fickor.
vi betalar trots allt moms på skatten på elräkningarna……
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
En del av samtligas skattebetalares del är min, en är troligen hans egen. De övriga är heller inte hans. Därmed inte sina egna pengar. Punkt slut.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Att du tycker 6 miljarder motsvarar en fjärt visar antingen på att du har väldigt mycket pengar eller noll konsekvenstänk.Jonatan79 skrev:
Denna lösning som lagts fram hjälper några få utsatta människor men kostar samtliga skattebetalare en hel del, nämligen 6 miljarder och de gör ingen nytta hos dem som har råd att betala "för sina egna synder".