34 679 läst · 249 svar
35k läst
249 svar
Ekonomiskt stöd elräkning, åt helsike fel!!
Vi valde att vara med i EU! Alla varor mm ska fritt flöda emellan länderna, gäller även El.M mikael-155 skrev:Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Hej, jag tycker att det ekonomiska elstödet är helt fel utformat. Skriver gärna på en protest, om det finns? Det är min åsikt.
Om vi ska kapa kablarna söderut så får vi nog kapa kablarna från Norge också. Blir inte kul.M mikael-155 skrev:Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Sen finns det en annan sak som vi alla borde vara rätt irriterade över och det är alla elkablar till kontinenten där priset normalt är det dubbla mot Sverige. Det är självklar att vi svenska konsumenter får betala samma som tyskarna är beredda att betala, kraftproducenterna säljer ju till de som betalar bäst, hur svårt kan det vara??
Så kapa dessa kablar, då blir det lugn och ro i Norden vad gäller elpriset. Sverige exporterar c:a 25TWh på årsbasis, så vi har så det räcker.
Nu är det ju att elmarknaden är avreglerad. Kommuner och stat har till stor del sålt eller bolagisering sina kraftverk och sin infrastruktur. Styrelsernas huvuduppgift är att berika bolagets ägare.M mikael-155 skrev:Såg tråden med över 600 inlägg där i stort sett inget fattat poängen. Det är ju så att de som drabbas av höga elräkningar är ju de som har rörligt pris (som jag själv som t.o.m. har timspot). Vi har tagit en medveten kalkylerad risk då vi vet att över året brukar rörligt bli lite billigare. De försiktiga som bundit sig på 12 eller 24 månader t.ex. får en helt normal elräkning nu för december. Och nu till poängen, de försiktiga har betalat en "försäkringspremie" i form av lite högre pris i kanske två år. Nä, vi som har rörigt pris skall enbart hålla truten och bita i det sura äpplet.
Självklart säljer de el så dyrt som möjligt, alldeles oavsett vem som betalar. EU-medlemskapet ger fri rörlighet för varor och tjänster.
Bra trådsrart. Det är mest de oansvariga idioterna som inkasserar bidraget. Fattigpensionärerna får inget.
Seriösa media har varit fullsmockade med varningar. Expressen och SVT har haft fullt jobb med Ejnar.
Ge bidrag till de som inte bundit sitt avtal är fel.
Seriösa media har varit fullsmockade med varningar. Expressen och SVT har haft fullt jobb med Ejnar.
Ge bidrag till de som inte bundit sitt avtal är fel.
Håller med om att det är för jävligt att fattigpensionärerna ej får något. Många av dessa borde få en rejäl summa så att dom har råd att flytta ifrån problemområdet som dom numera bor i på grund av politikernas oansvariga politik. Min sambos morfar har bott i samma lägenhet i 30 år men vågar numera ej gå ut efter att det blir mörkt.G Granström2 skrev:
3*2000:- räcker dock ej långt för att köpa en bostadsrätt i ett tryggt område.
Ja, men det är samma sak igen. Ju längre tid du binder på, desto lägre risk får du. Binder du på två år så har du en risk vartannat år att elpriset är högt när du ska binda om, binder du på fem år så har du den risken vart 5:e år. Och de som band på fem år betalade ett högre pris för det. Hälsar en som tidigare alltid haft bundet avtal men sen 2021 haft rörligt, dålig tajming...tusenett skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Även om man i efterhand bundit till ett högre pris på 5år så vet man samtidigt vad det kostar.
Med rörligt vet man ej. Vilket är högst risk då???
Med rörligt vet man ej. Vilket är högst risk då???
Så du kallar oss idioter för att avtal gick ut i december? Var en idiot själv innan du uttalar dig =)G Granström2 skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Generellt så är det nog till största del välbärgade människor som slösar med el som får nytta av detta bidrag.
Inga kontroller görs av inkomst osv.
Därför blir bidragen oproportionerligt mot inkomst och orättvisa.
Sedan kan jag inte förstå varför man ej binder sitt elavtal, men om man nu tror att rörligt är billigare så får man delvis bita i det sura äpplet och ta ansvar för konsekvenserna.
Sedan har vi del lilla gruppen där avtalet löpte ut nyligen. Varför man nu har bundit på vintern tidigare?
Plus som jag, tog ett nytt avtal i sep och la rörligt, tänkte att det binder jag "sen" när jag har tid..
Inga kontroller görs av inkomst osv.
Därför blir bidragen oproportionerligt mot inkomst och orättvisa.
Sedan kan jag inte förstå varför man ej binder sitt elavtal, men om man nu tror att rörligt är billigare så får man delvis bita i det sura äpplet och ta ansvar för konsekvenserna.
Sedan har vi del lilla gruppen där avtalet löpte ut nyligen. Varför man nu har bundit på vintern tidigare?
Plus som jag, tog ett nytt avtal i sep och la rörligt, tänkte att det binder jag "sen" när jag har tid..
Oj, vilken formidabel slutledning. Bravo. "Oansvarig idiot" för att man valt ett avtal som fick litet andra konsekvenser än kalkylerat. Kalkylerad risk brukar det kallas. Jag har inte bett om något bidrag och anser att det är fel att dela ut det. Det är väldigt omoget att häva ur sig dylika tillmälen och det tillför inget till diskussionen. Leta upp skämskudden.G Granström2 skrev: