34 687 läst · 249 svar
35k läst
249 svar
Ekonomiskt stöd elräkning, åt helsike fel!!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Det kan du räkna med om det drabbar tillräckligt många så att regeringen upplever att det antingen riskerar landets ekonomi eller riskerar deras politiska stöd i val. "Det måste funka" är långt överordnad olika principer i svensk maktutövning.Turbo-Danne skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Nja. Det vet vi faktiskt inte. Vi kan bara titta bakåt men där har förutsättningarna sett annorlunda ut. Nu står vi inför en situation som skulle behövt hanterats för 10 år sedan… oddsen för att detta kommer fortsätta ett tag är nog rätt stora.Claes Sörmland skrev:
Sedan som jag skrivit tidigare så även om rörligt skulle ge ett lägre medeltimpris pga av att det tex är mkt billigare när det är varmt, så ger inte det så stor effekt då man då även troligtvis har låg förbrukning. Det är under vintermånaderna som det är viktigt att ha lågt pris för de flesta. Det håller jag inte som troligt att det kommer vara på en rätt lång tid framöver.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Det låter som rätt riskfyllt att spekulera med längre bundna elavtal...S Styrman_jansson skrev:Nja. Det vet vi faktiskt inte. Vi kan bara titta bakåt men där har förutsättningarna sett annorlunda ut. Nu står vi inför en situation som skulle behövt hanterats för 10 år sedan… oddsen är rätt stora att detta kommer fortsätta ett tag.
Sedan som jag skrivit tidigare så även om rörligt skulle ge ett lägre medeltimpris pga av att det tex är mkt billigare när det är varmt, så ger inte det så stor effekt då man då även troligtvis har låg förbrukning. Det är under vintermånaderna som det är viktigt att ha lågt pris för de flesta. Det håller jag inte som troligt att det kommer vara på en rätt lång tid framöver.
Fattade jag rätt att förslaget skulle ge alla med förbrukning över 2000Kwh 2000kr tillbaka?
I vårt hushåll gör vi av med ca 1200Kwh per vintermånad. Betyder det att tjänar på att ställa upp värmefläktar och gå i underkläder tills vi kommer upp i 2000Kwh så vi tjänar på att få bidraget?
(Nätavgiften drar ju såklart iväg, men nånstans finns ju en brytpunkt där det lönar sig).
I vårt hushåll gör vi av med ca 1200Kwh per vintermånad. Betyder det att tjänar på att ställa upp värmefläktar och gå i underkläder tills vi kommer upp i 2000Kwh så vi tjänar på att få bidraget?
(Nätavgiften drar ju såklart iväg, men nånstans finns ju en brytpunkt där det lönar sig).
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Min åsikt är att regeringen skulle lägga skatten på kilowatt timmar o inte på priset då hade alla fått lika del utav fördelarna med detta!
Som de är nu så är frågan om vissa energi krävande arbetsplatser tex bagerier eller mekaniska verkstäder ens är lönt att hålla öppet o de drabbas vi löntagare utav om vi inte har jobb kvar sen!
Så skatten kunde man ta bort dessa månader de hade varit enklast o de hade blivit mest rättvist.
Som de är nu så är frågan om vissa energi krävande arbetsplatser tex bagerier eller mekaniska verkstäder ens är lönt att hålla öppet o de drabbas vi löntagare utav om vi inte har jobb kvar sen!
Så skatten kunde man ta bort dessa månader de hade varit enklast o de hade blivit mest rättvist.
Fan vad alla går på om medveten risk, som att alla med rörligt har gjort ett aktivt val. Tänk längre än utanför er lilla bekväma bubbla. Massor har elavtal som gick ut nu, jag bland annat, som inte vill binda sig på 3 år för 2 kronor KWh i SE4. Jag har alltid haft bundet innan, och att elpriset går upp det får man acceptera, jag hade gladeligen betalat norrlandspriset utan att gnälla en sekund. Men att vi i Skåne ska betala 3-10 ggr mer är ett större problem som är jävligt svårt att svälja. Särskilt om man betänker att det är danskarnas fel att vi har elområden, men det var de som krävde att Barsebäck skulle stängas. Så när vi inte längre kunde leverera billig el till Danmark längre så gick de och grät till EU…
Det norrländska priset är utgångspriset på svensk el, och de som ska kompenseras är de som betalar ett högre pris än det.
Det norrländska priset är utgångspriset på svensk el, och de som ska kompenseras är de som betalar ett högre pris än det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Nej, det var en felsägning på en presskonferens som spreds vidare av media. Ersättningstrappa är ännu inte utformad men regeringen tänker sig att den inte ska ge ersättning för förbrukning utöver 2000 kWh per månad. Du är subventionerad upp till 2000 kWh per månad.P pemu skrev:Fattade jag rätt att förslaget skulle ge alla med förbrukning över 2000Kwh 2000kr tillbaka?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Den praktiska synen delar jag. Men jag ser inte varför man inte kan lägga de där pengarna på ett sparkonto istället för att betala dem månatligen till ett elbolag. Men det är klart, är man fattig så är det svårt att leva ekonomiskt eftersom kassaflödet ofta strular.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Javisst. Men anledningen till att jag bundit just nu är att jag tror att vi kommer gå in i en period, likt 2015-2017, där bundet faktiskt kommer vara billigare. Det är mycket möjligt att jag kommer gå över till rörligt när min bindningstid går ut, det beror på hur läget är då.Claes Sörmland skrev:
Det är ju det jag sagt hela tiden. Man får läsa på och utifrån det göra en bedömning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Vi borde kanske också lägga en extra skatt på intermittenta kraftkällor som går till att subventionera utbyggnaden av planerbar elproduktion. Vi kan kalla det för elstabilitetscertifikat.
Om du verkligen tror på detta så tycker jag absolut att du ska bränna på allt du kan.P pemu skrev:Fattade jag rätt att förslaget skulle ge alla med förbrukning över 2000Kwh 2000kr tillbaka?
Precis...läste ett inlägg någonstans (Twitter?) där någon skrev i stil med: "Peak socialdemokrati: dela ut bidrag för att folk ska ha råd att betala skatt". Om inte det är sjuk politik så är ingenting det.A andersmc skrev:
Sen jämförelsen med risken för höjda räntor, den haltar rejält. Om bankerna höjer boräntorna så drar inte staten in en massa miljarder på vanligt folks rörliga bolåneräntor, men när elpriset skenar sväller statskassan ordentligt inte minst pga av skatt på skatten. Men eftersom det är Socialdemokraterna styr så är sänkt skatt ett rött skynke, och då måste det krystas ut något märkligt förslag som de inte ens själva kan förklara ordentligt.
Det märks att det är valår. Självklart ser sossarna att alla dessa extra miljarder är något de kan peka på i valrörelsen när det pratas svensk ekonomi: "Se här hur bra statskassan mår...det är vi Socialdemokrater som har sett till att det är så". Att det är många hårt arbetande människors ekonomi som pressats hårt denna vinter pga skatterna på el kommer de aldrig erkänna. Dessvärre kommer väldigt få av alla dessa hårt arbetande människor inse detta och fortsätta lägga sina röster på S i höst.
Svensken tänker blått, jobbar svart och röstar rött.