Är det många i Ekängen som har tillgång till fiberoptik? Vi har det nedgrävt men samfälligheten är så jävla snål så ingen vill gå ihop och ansluta. Finns det något sätt man kan kringå dessa demokratiska processer i form av samfällighetsråd osv för att få TILLGÅNG till denna otroliga resurs. Förstår inte varför folk inte vill ha fiberoptik. Just nu ligger man och suckar på en 10mbit lina ner och det är självklart inget o skryta över.
 
Blackshift skrev:
Hmm det där kan möjligtvis vara den exotiska Toppslätskivlingen! Mycket fin svamp!

[länk]
Det är det inte! :)

Nu har jag andra spännande svampar i gräsmattan... säkert 56 st orangea skålsvampar. Ser ut som om någon kört en orange vägpinne i en flismaskin!!
 
  • aleuria_aurantia_r043_n37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blackshift skrev:
Är det många i Ekängen som har tillgång till fiberoptik? Vi har det nedgrävt men samfälligheten är så jävla snål så ingen vill gå ihop och ansluta. Finns det något sätt man kan kringå dessa demokratiska processer i form av samfällighetsråd osv för att få TILLGÅNG till denna otroliga resurs. Förstår inte varför folk inte vill ha fiberoptik. Just nu ligger man och suckar på en 10mbit lina ner och det är självklart inget o skryta över.
Ring Telia och fråga om de inte kan koppla in dig. Om det är de som dragit fibern, det kan vara Utsikt & de tar runt 15.000 för inkoppling.

Är det bara jag som inte får mail på prenumererade trådar från det här forumet?
Det är inte första gången "driektmeddelande per e-post" inte fungerar. :(
 
Jag får inte heller meddelande från denna tråd. Jag har fått den i andra trådar men inte varje gång.

I torsdags gjordes en godkänd slutbesiktning av vårt hus så nu kan vi börja flytta saker till huset. Den riktiga flytten går senare i november.
 
Nu är bygglov klart och vi har haft vårt byggsamråd. Äntligen dags att sätta spaden i jorden och komma igång med bygget. Hoppas på en mild och relativt snöfri vinter...:D
 
  • nordost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sydväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sydost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nordväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomresning imorgon! Så här ser det ut just nu i väntan på "resning".
 
  • Hus 112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit tyst på tråden länge nu. Kanske är det ingen längre som läser här men det kan vara värt att testa :)

Vi behöver hjälpas åt att hålla ett öga på folk från Nationaldemokraterna som går runt och vandaliserar lyktstolpar och trafikskyltar med klistermärken som är mycket svåra att plocka bort. Idag såg jag en massa klisterlappar på tomatvägen och ekängsvägen.

Om ni ser någon som vandaliserar så låt dom känna på lite grannsamverkan! Stör dom. Be dom försvinna. Låt dom veta att vi iaktar dom. Ring polisen. Och hjälp till att så snabbt det går plocka bort alla rasistiska klisterlappar så att dom känner att det är meningslöst att fortsätta.

Jag vill inte ha en massa nazister som ränner runt här. Det är viktigt att dom inte känner sig välkomna och att dom märker att deras rasistiska budskap inte uppskattas.

//Pål Frenger
 
Surt, jag hade missat att någon satt upp klistermärken på lyktstolparna, givetvis ska vi säga till om vi ser att någon gör det.

Dags för en "Rör inte min komp... lyktstolpe" kampanj :)
 
Jaha, då har Telia precis tagit bort suventioneringen av gratis fiberanslutning sedan 9 juni. "Vi återkommer med en offert till dig inom 15 arbetsdagar".

Några fler på Tomatvägen som inte hunnit ansluta sig än? Någon som vet vad det kommer att kosta?

Irriterad, jo det kan jag lova...!
 
Hej!
Har precis hittat hit. Vi håller på att bygga hus på Rabarbervägen. Flyttar in i November.
 
Jolo, välkommen till området :)
danjo, har du fått nån offert?
 
Japp, 7000 kr. Det är den lägsta avgiften Telia tar ut.
 
Tror det var det vi skulle betala också innan jag lyckades övertala dem att ALLA på Tomatvägen, Lökvägen & Paprikavägen skulle ha samma avtal då alla ingick i samma samfällighet. Det tog ett par samtal innan det löste sig. Det var redan uppgjort att det skulle vara så, men att få kundtjänstfolket att förstå det var en helt annan femma... de får ju inte göra något utöver det som står i deras uppgifter.
 
Finns det något avtal som säger att anslutning av Telias fiber ska vara kostnadsfritt på Tomatvägen?
 
Jag vet inte om det var tidsbegränsat eller så, men kommunen hade fixat så deras tomter hade fritt & sen införlivades vi andra var eftersom vi flyttade in & tjatade på dem.
Men jag kan inte med 100% säkerhet säga att det _ska_ vara gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.