79 058 läst · 543 svar
79k läst
543 svar
Ekängen/Linköping, finns det fler som ska bygga?
Hej alla husbyggare!
Vi ska bygga hus i Lambohov och har tänkt bygga garaget själva. Dock vågar vi inte ge oss på plattan utan ska anlita nån som gör den åt oss. Jag undrar därför om någon av er gjort så och om ni kan rekommendera något bra företag? Tar även gärna emot tips på bra och billigt företag att köpa allt material hos.
Mvh Linda
Vi ska bygga hus i Lambohov och har tänkt bygga garaget själva. Dock vågar vi inte ge oss på plattan utan ska anlita nån som gör den åt oss. Jag undrar därför om någon av er gjort så och om ni kan rekommendera något bra företag? Tar även gärna emot tips på bra och billigt företag att köpa allt material hos.
Mvh Linda
Hej alla grannar på tomatvägen! Har skrivit här förut då som linkoping. Vi har nu flyttat in i vårt hus. Vimmerbyhus sörgården 181. Jag är hemma och är föräldraledig med våra två barn 2 år och en på snart 1 år. Jag undrar nu om det är någon som har lust att umgås med oss på dagarna, för jag tycker det är väldigt lite folk ute här på tomatvägen och paprikavägen. Är alla i sina hus och fixar och dånar och kommer ut ur sina skal i vår eller? Jag skulle jättegärna vilja känna mina grannar lite mer, ha gatufest vad vet jag. Någon som är föräldraledig mera och vill fika lite om dagarna. Det blir lite ensamt här utan affär och ingen öppen förskola att gå till, hör av er!!
Jo, alla är inne o klappar på alla nya fina grejer... ;-) Eller sitter man inne o ugglar p g a influensa. Jag vet några som är hemma om dagarna men som inte är med på detta forum, man kanske borde lämna någon lapp i folks brevlådor om att detta forum finns! Det blir i varje fall bättre efter att kedjehusen är klara så vi kan göra lekplatsen klar!
Vi är inte hemma om dagarna, men försöker vara ute så mycket som möjligt under helgerna! Vi får ta och ordna någon kvartersfest i vår/sommar - man kanske skulle ha öppna hus under en dag!
Vi är inte hemma om dagarna, men försöker vara ute så mycket som möjligt under helgerna! Vi får ta och ordna någon kvartersfest i vår/sommar - man kanske skulle ha öppna hus under en dag!
Hellberg: Du vet inte om dom som är hemma har lust att umgås med mig och mina barn, om du känner dom kan du ju alltid fråga, jag känner ingen här i området! Jag har sett då jag varit ute och gått i området att det verkar finns en del föräldrar som är hemma med sina barn, det vore jättekul om man kunde vara ett gäng på några stycken som kunde umgås om dagarna så slipper dagarna bli så långa! Hur många är det på tomatvägen som brukar skriva i detta inlägget??
Nygren, behövde du göra något särskilt för att Telias TV-box skulle starta upp?
Jag har fått hem boxen och den får IP-adress från min router men klarar sen inte att hämta hem någon prgramvara (prick nummer två på TV-bilden blir röd).
Behöver man öppna upp portar i brandväggen?
Jag har fått hem boxen och den får IP-adress från min router men klarar sen inte att hämta hem någon prgramvara (prick nummer två på TV-bilden blir röd).
Behöver man öppna upp portar i brandväggen?
Hämtade också boxen igår. Har dock inte försökt koppla in den eftersom nätverksdragaren hade slarvat och inte kopplat in båda jacken i uttaget i vardagsrummet... Förstår inte riktigt hur jag tänkte när jag kom fram till att "jag gör det sen" var den mest rationella handlingen...janbo skrev:
Fin handledning man fick från Telia. "Koppla in nätverkssladden i bredbandsswitchens uttag märkt 2x GUL". Inte fan finns något sådant uttag på min switch. Om man inte hade någon kunskap i ämnet skulle man förmodligen tvingas sitta i telefonkö redan innan man kopplat in apparaten. Men det kanske bara är insnöade tekniknördar som vi som ger sig på TV över bredband?
Jag har kabeltestare för Ethernet och kontakteringsverktyg ifall du vill dra ut en kabel till. Kan t.o.m. erbjuda ett sunkigt dubbeluttag från Biltema ;-)stajo917 skrev:
Vad hade ni för utgifter av Telia när ni bygde ert hus? Min man pratade om en utgift från Telia för nybygge på 7000 kr. det var inte alla som behövde betala det, bara vissa kommer inte ihåg vad det var för utgift, vet ni vad det kan vara? Har ni betalat någon utgift från Telia på 7000 kr. ni som bor på tomatvägen. Vi har bredbandstelefoni, om det kan vara därför vi inte fått någon räkning på det än? När kände ni att ni hade koll på alla utgifter som ska betalas? Känns som det kommer räkningar hela tiden på allt möjligt!
Tackar för erbjudandet, men jag är fullutrustad (sånär som på kabeltestare då...använder en bärbar pc istället). Hur fungerar den (kabeltestaren alltså)? Ger den bättre besked än "funkar/funkar inte" så kanske jag kommer över och lånar den någon kvälll =)janbo skrev:
Vi på Grönhögsvägen har också bredbandstelefoni. Efter många turer kopplades vi in ett par månader efter inflyttning. Gratis. Enligt de första uppgifterna skulle det kosta minst 7000:- i inkopplingsavgift, men exakt hur mycket kunde ingen svara på förrän de gjort utredningar och fått fram en färdig offert. Efter några veckor ändrades alltså detta besked till att "vi kopplar in er gratis!" och ytterligare en mängd veckor senare blev vi faktiskt inkopplade.linda m skrev:
Fakturor för bredbandstelefoni-tjänsten droppade in hos oss en dryg månad innan vi ens fått bredbandet inkopplat... Men de fakturorna bestred vi såklart.
Så här i efterhand kan man väl konstatera att vi fått telefon/bredband till ett överkomligt pris (0 med tanke på den konstiga marknadssituation som råder...
Du ansluter en mottagare i uttaget du har i vardagsrummet och ansluter huvudenheten i ditt kopplingsskåp. Sen trycker du på start och ser på de 8 lysdioderna om det är någon ledare som inte har kontakt. Den kollar även skärmningen om du har FTP-kabel.stajo917 skrev:
Du kan även testa egenhändigt byggda patchkablar (mycket billigare än att köpa färdiga).