384 057 läst · 701 svar
384k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Har grannar som byggde -94 och behandlade med järnvitriol. Väggarna jättefina och har med åren blivit lite ådriga då årsringen är hårdare än materialet emellan årsringarna.
På dessa 27 år har andra grannar fått måla flera gånger. En del har t o m fått byta ut panelbrädor eller vindskivor då de ruttnat under färgen…
På dessa 27 år har andra grannar fått måla flera gånger. En del har t o m fått byta ut panelbrädor eller vindskivor då de ruttnat under färgen…
Redigerat:
Tog ledigt på förmiddagen idag för att få lite mera jobb gjort utomhus på inklädnaden av takfoten, det börjar vara så mörkt på kvällarna nu! Hade även tänkt kapa upp några träd vi puttade omkull med Eivor tidigare i höstas så att sambon skulle kunna släpa ris.
Men när jag nästan var klar med att klyva en 3,7m lång bräda på bordscirkeln och bara skulle byta grepp så lyckades jag bli lite för närgången med fingret. Och då sågen inte fått frukost än så var den tydligen lite hangry och nafsade mig i fingret.
Som tur var hade jag klingan ganska bra inställd så det blev inte särskilt djupt, men tog en sväng till akuten ändå och de tyckte att det skulle sys. Så nu sitter man åter på jobbet tre stygn rikare efter en ledig förmiddag som man inte hann bygga så mycket på...
Men när jag nästan var klar med att klyva en 3,7m lång bräda på bordscirkeln och bara skulle byta grepp så lyckades jag bli lite för närgången med fingret. Och då sågen inte fått frukost än så var den tydligen lite hangry och nafsade mig i fingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som tur var hade jag klingan ganska bra inställd så det blev inte särskilt djupt, men tog en sväng till akuten ändå och de tyckte att det skulle sys. Så nu sitter man åter på jobbet tre stygn rikare efter en ledig förmiddag som man inte hann bygga så mycket på...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fy fan! Skönt det inte blev värre. Var med om liknande incident och det blev en varningsklocka som gjort mig betydligt mer försiktigt och noggrann att tänka igenom innan man startar sågen.
Jag slapp stygn, mest för huden runt om var så dåligt skick att de sa att det behövde läka inifrån ut. Låt det ta sin tid att läka lung så är du snabbare fri från såret. Plankorna brukar inte springa iväg från en
Jag slapp stygn, mest för huden runt om var så dåligt skick att de sa att det behövde läka inifrån ut. Låt det ta sin tid att läka lung så är du snabbare fri från såret. Plankorna brukar inte springa iväg från en
Absolut. Jag brukar alltid vara försiktig med alla sorters sågar och tänker efter varje gång var jag placerar fingrar och händer, men just den här gången fumlade jag. Blir nog ännu försiktigare i framtiden! Det var någon här på forumet förut som skrev något i stil med att man ska vara försiktig så att man kan bygga/renovera i många år framöver och det är något jag brukar ha i bakhuvudet - man vill ju kunna fortsätta i decennier framöver!gs242 skrev:Fy fan! Skönt det inte blev värre. Var med om liknande incident och det blev en varningsklocka som gjort mig betydligt mer försiktigt och noggrann att tänka igenom innan man startar sågen.
Arbetet utomhus fortsätter i sakta mak, nu är så gott som hela takfoten inklädd och det kvarstår i princip bara några knutbrädor och det runda fönstret (som ger mycket huvudbry...)
Google Photos påminde mig häromdagen om hur det såg ut för ett år sedan, så jag var tvungen att försöka matcha bilderna nu, och sådana här minnen gör verkligen slitet mycket mera värt det!
15/11 2020 vs 1/11 2021:
31/10 2020 vs 1/11 2021:
Och när jag då satt och bläddrade bland lite gamla bilder så kom den här bilden, första bilden tagen inifrån huset sen vi fått upp allt utegips och det var helt vädertätt, och vilka flashbacks man fick! Från alla timmar vi kämpade mot regn, snö, hagel och mörker med att få huset tätt, och känslan man fick när det väl var tätt och hade börjat torka upp igen! Vilken lättnad det var!
Nu börjar det snart vara dags att gå in och fortsätta på insidan så att det blir kul att uppdatera därifrån, just nu är inte skillnaden mot detta så där våldsamt stor...
Google Photos påminde mig häromdagen om hur det såg ut för ett år sedan, så jag var tvungen att försöka matcha bilderna nu, och sådana här minnen gör verkligen slitet mycket mera värt det!
15/11 2020 vs 1/11 2021:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
31/10 2020 vs 1/11 2021:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och när jag då satt och bläddrade bland lite gamla bilder så kom den här bilden, första bilden tagen inifrån huset sen vi fått upp allt utegips och det var helt vädertätt, och vilka flashbacks man fick! Från alla timmar vi kämpade mot regn, snö, hagel och mörker med att få huset tätt, och känslan man fick när det väl var tätt och hade börjat torka upp igen! Vilken lättnad det var!
Logga in
Skapa konto
Nu börjar det snart vara dags att gå in och fortsätta på insidan så att det blir kul att uppdatera därifrån, just nu är inte skillnaden mot detta så där våldsamt stor...
Nu är utsidan klar och vi har flyttat in arbetet för vintern.
Vi har även satt upp en ljusslinga runt takfoten, och de i granen och på Eivor hade överlevt sen förra vintern trots att sambon var ivrig med trimmern i somras och trots att Eivor fått jobba många timmar under året, så nu börjar julkänslan infinna sig!
Invändigt pågår arbetet nu med elen, isolering av installationsskikt, samt montering av OSB. Delmålet för tillfället är att ha alla väggar gipsade till nyår.
Logga in
Skapa konto
Vi har även satt upp en ljusslinga runt takfoten, och de i granen och på Eivor hade överlevt sen förra vintern trots att sambon var ivrig med trimmern i somras och trots att Eivor fått jobba många timmar under året, så nu börjar julkänslan infinna sig!
Logga in
Skapa konto
Invändigt pågår arbetet nu med elen, isolering av installationsskikt, samt montering av OSB. Delmålet för tillfället är att ha alla väggar gipsade till nyår.
Jag har skild elmätare för värmepumpen och har loggat förbrukningen varje månad sen start. Har nyligen också börjat läsa av värmeproduktion/varmvattenproduktion ur värmepumpen (läser av värmepumpens modbus via Raspberry Pi och Home Assistant så jag får det i telefonen, inte orkar man ju gå och peta på pumpen!) så nu har jag lite bättre översikt. Så här såg det ut för november (första avläsning av produktionen från pumpen är dock gjord den 4/11, så har justerat produktionssiffrorna lite grann):
Energi till VP: 501 kWh (total förbrukning November var 868 kWh)
Värmeproduktion: 2350 kWh
Tappvarmvattenproduktion: 80 kWh
Enligt databladet för värmepumpen har den en COP för varmvattenproduktion på 2,5 vilket borde innebära att 32 kWh gått åt för att producera varmvatten och 461 kWh för att producera värme. Det här borde ge en COP för värmen på 5,1.
Det är kul att nörda ner sig ibland.
Energi till VP: 501 kWh (total förbrukning November var 868 kWh)
Värmeproduktion: 2350 kWh
Tappvarmvattenproduktion: 80 kWh
Enligt databladet för värmepumpen har den en COP för varmvattenproduktion på 2,5 vilket borde innebära att 32 kWh gått åt för att producera varmvatten och 461 kWh för att producera värme. Det här borde ge en COP för värmen på 5,1.
Det är kul att nörda ner sig ibland.
COP = Coefficient Of Performance. Med andra ord: hur mycket du får ut av värmepumpen i förhållande till hur mycket el du matar den med. Direktverkande el har en COP på 1 (du får ut 1 kWh värme för varje 1 kWh el du stoppar in) och vår värmepump hade under november då en COP på 5,1 på värme vilket innebär att den gav 5,1 kWh värme per 1 kWh el.Torbjärn skrev:
I ett datablad för en värmepump är det viktigt att inte stirra för mycket på angiven COP då den är angiven för ett specifikt driftfall, och inte är representativ för hela året, därför finns nu SCOP (Seasonal Coefficient Of Performance) som ger ett genomsnittligt COP-värde för hela året.
Riktigt snyggt med järnvitriol, önskar att jag valt det på min fasad numera... (som pga. ett mindre missöde med vattenspridare och vatten från en dagvattendamm blev grön istället).
Du kan ju montera uttag i takfoten eller högt upp på fasad intill takfoten för framtida julbelysning som styrs på tid Så slipper du förlängningar och hängande kablage långt ner på fasad.
Du kan ju montera uttag i takfoten eller högt upp på fasad intill takfoten för framtida julbelysning som styrs på tid Så slipper du förlängningar och hängande kablage långt ner på fasad.