Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Bra jobbat och ett snyggt hus ;) De där småsakerna du vet som inte blev perfekt de gör inget. Det kan mycket väl ha blivit om ni tagit snickare också.
Det intressanta när man bygger själv och inte är van är ju hur "onödigt" noggrann man kan vara. När man står med ansiktet 10 cm från fodren och smygarna och panelen osv så blir man ju less när saker inte har millimeterpassning. Sen tittar man på alla andra hus som är byggda och konstaterar att de inte heller har det och de faller inte ihop för det, och att man nog är onödigt hård mot sig själv många gånger.

Det är en jäkla balansgång, att veta var man kan gena lite och var det är viktigt att man är extra noga.

• Gilla
  • Älska
Joel Strandberg och 9 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Det intressanta när man bygger själv och inte är van är ju hur "onödigt" noggrann man kan vara. När man står med ansiktet 10 cm från fodren och smygarna och panelen osv så blir man ju less när saker inte har millimeterpassning. Sen tittar man på alla andra hus som är byggda och konstaterar att de inte heller har det och de faller inte ihop för det, och att man nog är onödigt hård mot sig själv många gånger.

Det är en jäkla balansgång, att veta var man kan gena lite och var det är viktigt att man är extra noga.
En vän byggde hus. Vi var där och drack grogg i ett läge och satt och filosoferade lite över hur noga man behöver vara egentligen.

”Jag vet ju iaf. att alla regler står spikrakt och på cc60”

och vi konstaterade att det var helt meningslöst såhär i efterhand.

Fast om det inte är raka reglar och cc60 så blir det besvärligt med osb och gips sen.

Exostor Exostor skrev:
Fast om det inte är raka reglar och cc60 så blir det besvärligt med osb och gips sen.
Beror väl på om man läktar för elinstallation eller inte?

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Grejen han menade är att det är på millimetern och man har korrigerad precis varenda regel. Så nog är det ju liksom inte.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Grejen han menade är att det är på millimetern och man har korrigerad precis varenda regel. Så nog är det ju liksom inte.
Nej, det är det ju inte. Men jag har flera gånger slarvat lite, för det inte känns som det är så noga, sen drar sig reglarna 2mm och 10 reglar bort får jag såga bort två cm på osb:n.

Trots att det småregnat hela dagen idag har motivationen varit på topp!

När vi ännu hade byggställningen kvar längs med norra fasaden så passade vi på att klä in takfoten där, något jag inte hade tänkt prioritera nu och istället vänta till våren/sommaren med.
Jag hade först tänkt att bara klä in undersidan av takstolarna men konstaterade snabbt att det blir rätt knöligt att få till vinklarna i innerhörnen. Det var inget jag behövde tänka på på garaget då vi inte hade några innerhörn där...

Så istället skruvade vi fast lite reglar på sidan av takstolarna så att vi får en horisontell yta:

Nyligen inklädd takfot och reglar på en husfasad med byggställning och grusad yta för entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen på med lite brädor på det:
Nyklädd takfot med träbrädor på en husfasad vid sidan av en byggställning.
Skapa konto

Och vips ser huset mycket mer färdigt ut direkt!

Sen plockade vi ner den lånade byggställningen och ska äntligen returnera den, för resten av inklädnaden kan vi göra från stege eller skylift. Viken grej att kunna ta bort den från framsidan efter att den har stått där jag vet inte hur länge!

Ett nyklätt hus med träfasad, röda detaljer och påbörjad uteplats under en molnig himmel.
Skapa konto

Då kunde jag även börja snygga till denna sida lite, först med lite grus där vi ska ha entré/uteplats/pergola:

Grävmaskin bredvid hus under renovering med nygrusad yta framför till blivande entré/uteplats.
Skapa konto

Och sen börja fylla upp med lite massor:

Nygrusad uppfart vid halvfärdigt hus med grävmaskin och husfasad i bakgrunden.
Skapa konto

45 minuter mellan vardera av de tre sista bilderna, med risk för att låta som en trasig skiva men: vad hade vi gjort utan Eivor egentligen? :love:

• Gilla
  • Älska
Haget och 13 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Trots att det småregnat hela dagen idag har motivationen varit på topp!

När vi ännu hade byggställningen kvar längs med norra fasaden så passade vi på att klä in takfoten där, något jag inte hade tänkt prioritera nu och istället vänta till våren/sommaren med.
Jag hade först tänkt att bara klä in undersidan av takstolarna men konstaterade snabbt att det blir rätt knöligt att få till vinklarna i innerhörnen. Det var inget jag behövde tänka på på garaget då vi inte hade några innerhörn där...

Så istället skruvade vi fast lite reglar på sidan av takstolarna så att vi får en horisontell yta:

[bild]

Sen på med lite brädor på det:
[bild]

Och vips ser huset mycket mer färdigt ut direkt!

Sen plockade vi ner den lånade byggställningen och ska äntligen returnera den, för resten av inklädnaden kan vi göra från stege eller skylift. Viken grej att kunna ta bort den från framsidan efter att den har stått där jag vet inte hur länge!

[bild]

Då kunde jag även börja snygga till denna sida lite, först med lite grus där vi ska ha entré/uteplats/pergola:

[bild]

Och sen börja fylla upp med lite massor:

[bild]

45 minuter mellan vardera av de tre sista bilderna, med risk för att låta som en trasig skiva men: vad hade vi gjort utan Eivor egentligen? :love:
Grymt bygge!!!!! Läst hela tråden på 3 dagar.. Kan inte sluta läsa och blir sugen på att bygga eget hus..

1-plans ca 160kvm

• Gilla
Nisge och 2 till
  • Laddar…
Tictic87 Tictic87 skrev:
Grymt bygge!!!!! Läst hela tråden på 3 dagar.. Kan inte sluta läsa och blir sugen på att bygga eget hus..

1-plans ca 160kvm
Hur du kan bli sugen på att bygga efter att ha läst denna tråd förstår jag inte. Jag måste ha skönmålat byggandet trots att jag tycker att jag är rätt ärlig... :rofl:

Men roligt att vi inspirerar!

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Hur du kan bli sugen på att bygga efter att ha läst denna tråd förstår jag inte. Jag måste ha skönmålat byggandet trots att jag tycker att jag är rätt ärlig... :rofl:

Men roligt att vi inspirerar!
Hahaha skönt att göra något själv trotts motgångar. Hjälpt en kompis att bygga timmer hus under 3 årstid.. Gör jag aldrig om.. Dock lösvirke... Hahaha

Vill ha något eget som lockar.. Går och dagdrömmer varje dag då har ritat klart huset som jag vill ha det med garage och allt.. Vet placering mm mm frågan är bara om man får köpa marken.. 17ha..

Har aldrig varit så aktiv här sedan såg jag ditt hus i flödet så kunde jag inte slita mig..

• Vy från en bil på ett nyligen byggt enfamiljshus med mörkt tak och ljus fasad bland träd.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:

var hos vänner som byggt väldigt noga och slitit hund med sitt hus.
De har inte milimeterpassning överallt. De har gjort sina misstag under resans gång.

men på vägen har de skapat ett hem. Och från det där kråkslottet de köpte skapat något som de kommer njuta av länge.
Så… hemligheten är kanske att släppa och inse att det är ”good enough”

• Gilla
Nisge och 3 till
  • Laddar…
Det är ju svårt att inte bli lycklig av det röda åländska gruset :love:

• Älska
  • Gilla
Hojte och 2 till
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Det är ju svårt att inte bli lycklig av det röda åländska gruset :love:
Säg det till min sambo som bara "Eeh, kan vi inte köpa grus från Sverige? Det är så snyggt med grått grus!"

:mad:

• Haha
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du fått frågan i tråden tidigare men hur tänker du runt valet av järnvitriol? Det har ju inget UV skydd alls vad jag har hört.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
K Kenhasse skrev:
Jag vet inte om du fått frågan i tråden tidigare men hur tänker du runt valet av järnvitriol? Det har ju inget UV skydd alls vad jag har hört.
Exakt! Panelen kommer ju slitas av väder, vind och tidens tand, men av vad jag har läst mig till så brukar den hålla väldigt länge ändå. Det återstår att se helt enkelt!

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.