384 800 läst · 701 svar
385k läst
701 svar
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Det intressanta när man bygger själv och inte är van är ju hur "onödigt" noggrann man kan vara. När man står med ansiktet 10 cm från fodren och smygarna och panelen osv så blir man ju less när saker inte har millimeterpassning. Sen tittar man på alla andra hus som är byggda och konstaterar att de inte heller har det och de faller inte ihop för det, och att man nog är onödigt hård mot sig själv många gånger.Mats: Gårdsägare skrev:
Det är en jäkla balansgång, att veta var man kan gena lite och var det är viktigt att man är extra noga.
En vän byggde hus. Vi var där och drack grogg i ett läge och satt och filosoferade lite över hur noga man behöver vara egentligen.S skydiver skrev:Det intressanta när man bygger själv och inte är van är ju hur "onödigt" noggrann man kan vara. När man står med ansiktet 10 cm från fodren och smygarna och panelen osv så blir man ju less när saker inte har millimeterpassning. Sen tittar man på alla andra hus som är byggda och konstaterar att de inte heller har det och de faller inte ihop för det, och att man nog är onödigt hård mot sig själv många gånger.
Det är en jäkla balansgång, att veta var man kan gena lite och var det är viktigt att man är extra noga.
”Jag vet ju iaf. att alla regler står spikrakt och på cc60”
och vi konstaterade att det var helt meningslöst såhär i efterhand.
Nej, det är det ju inte. Men jag har flera gånger slarvat lite, för det inte känns som det är så noga, sen drar sig reglarna 2mm och 10 reglar bort får jag såga bort två cm på osb:n.B Beppo skrev:
Trots att det småregnat hela dagen idag har motivationen varit på topp!
När vi ännu hade byggställningen kvar längs med norra fasaden så passade vi på att klä in takfoten där, något jag inte hade tänkt prioritera nu och istället vänta till våren/sommaren med.
Jag hade först tänkt att bara klä in undersidan av takstolarna men konstaterade snabbt att det blir rätt knöligt att få till vinklarna i innerhörnen. Det var inget jag behövde tänka på på garaget då vi inte hade några innerhörn där...
Så istället skruvade vi fast lite reglar på sidan av takstolarna så att vi får en horisontell yta:
Sen på med lite brädor på det:
Och vips ser huset mycket mer färdigt ut direkt!
Sen plockade vi ner den lånade byggställningen och ska äntligen returnera den, för resten av inklädnaden kan vi göra från stege eller skylift. Viken grej att kunna ta bort den från framsidan efter att den har stått där jag vet inte hur länge!
Då kunde jag även börja snygga till denna sida lite, först med lite grus där vi ska ha entré/uteplats/pergola:
Och sen börja fylla upp med lite massor:
45 minuter mellan vardera av de tre sista bilderna, med risk för att låta som en trasig skiva men: vad hade vi gjort utan Eivor egentligen?
När vi ännu hade byggställningen kvar längs med norra fasaden så passade vi på att klä in takfoten där, något jag inte hade tänkt prioritera nu och istället vänta till våren/sommaren med.
Jag hade först tänkt att bara klä in undersidan av takstolarna men konstaterade snabbt att det blir rätt knöligt att få till vinklarna i innerhörnen. Det var inget jag behövde tänka på på garaget då vi inte hade några innerhörn där...
Så istället skruvade vi fast lite reglar på sidan av takstolarna så att vi får en horisontell yta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen plockade vi ner den lånade byggställningen och ska äntligen returnera den, för resten av inklädnaden kan vi göra från stege eller skylift. Viken grej att kunna ta bort den från framsidan efter att den har stått där jag vet inte hur länge!
Logga in
Skapa konto
Då kunde jag även börja snygga till denna sida lite, först med lite grus där vi ska ha entré/uteplats/pergola:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
45 minuter mellan vardera av de tre sista bilderna, med risk för att låta som en trasig skiva men: vad hade vi gjort utan Eivor egentligen?
Grymt bygge!!!!! Läst hela tråden på 3 dagar.. Kan inte sluta läsa och blir sugen på att bygga eget hus..S skydiver skrev:Trots att det småregnat hela dagen idag har motivationen varit på topp!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
1-plans ca 160kvm
Hur du kan bli sugen på att bygga efter att ha läst denna tråd förstår jag inte. Jag måste ha skönmålat byggandet trots att jag tycker att jag är rätt ärlig...Tictic87 skrev:
Men roligt att vi inspirerar!
Hahaha skönt att göra något själv trotts motgångar. Hjälpt en kompis att bygga timmer hus under 3 årstid.. Gör jag aldrig om.. Dock lösvirke... HahahaS skydiver skrev:
Vill ha något eget som lockar.. Går och dagdrömmer varje dag då har ritat klart huset som jag vill ha det med garage och allt.. Vet placering mm mm frågan är bara om man får köpa marken.. 17ha..
Har aldrig varit så aktiv här sedan såg jag ditt hus i flödet så kunde jag inte slita mig..
var hos vänner som byggt väldigt noga och slitit hund med sitt hus.S skydiver skrev:Det intressanta när man bygger själv och inte är van är ju hur "onödigt" noggrann man kan vara. När man står med ansiktet 10 cm från fodren och smygarna och panelen osv så blir man ju less när saker inte har millimeterpassning. Sen tittar man på alla andra hus som är byggda och konstaterar att de inte heller har det och de faller inte ihop för det, och att man nog är onödigt hård mot sig själv många gånger.
De har inte milimeterpassning överallt. De har gjort sina misstag under resans gång.
men på vägen har de skapat ett hem. Och från det där kråkslottet de köpte skapat något som de kommer njuta av länge.
Så… hemligheten är kanske att släppa och inse att det är ”good enough”
Det är ju svårt att inte bli lycklig av det röda åländska gruset
Exakt! Panelen kommer ju slitas av väder, vind och tidens tand, men av vad jag har läst mig till så brukar den hålla väldigt länge ändå. Det återstår att se helt enkelt!K Kenhasse skrev: