T Thomas_Blekinge skrev:
Och varför står det 6 A på typskylten? Jag tror du är fel ute.
Om du tittar på vänstra sidan av skylten med säkringssymbolen står det max 2 A där. Det är rimligt med tanke på inställningsområdet på skyddet.

Alltså läge för diazed och inte trög karaktäristik. Blir en fin museal anläggning.
 
Hej!
Om det är som du säger Thomas så fungerar det förstås inte. Det var synd - den är ju väldigt fin. Hur som helst ska du ha tack för att du kollade Jonaserik!
 
T TorstenW skrev:
Hej!
Om det är som du säger Thomas så fungerar det förstås inte. Det var synd - den är ju väldigt fin. Hur som helst ska du ha tack för att du kollade Jonaserik!
Vad för ampere står det på motorskylten
 
J jonaserik skrev:
Vad för ampere står det på motorskylten
Jag ska kolla när jag kommer hem. Har du andra på lager?
 
T TorstenW skrev:
Jag ska kolla när jag kommer hem. Har du andra på lager?
Har några äldre i C-förådet. Ska kolla efter din titt. Vilken typ är du efter. Gammla Cewe med spak eller med tryckknappar.
 
J jonaserik skrev:
Har några äldre i C-förådet. Ska kolla efter din titt. Vilken typ är du efter. Gammla Cewe med spak eller med tryckknappar.
Helst spak och i aluminium om det går.
 
T TorstenW skrev:
Helst spak och i aluminium om det går.
Har kollat på motorn (1,25 hp, ca 900W) och det står F.L.AMPS: 3.9. Jag antar att det är strömstyrkan. Jag har dock planer på att byta till en större motor på 3 hp (ca 2,2 kW). Bäst vore om det fanns en som kan fungera på båda. Blir det 4-15 A då?
 
Jepp nästan 4 amp på den, men ska du byta motor, så blir det inte som du skriver. Motorskydden är indelade i sektioner. 2,5 - 4, 4 - 6,3 6,3 - 10, 10 - 16 . Så det finns inget som passar 2 olika motorer i ditt fall. Lite stort kanske vad jag har , ska kolla i morgon.
 
J jonaserik skrev:
Jepp nästan 4 amp på den, men ska du byta motor, så blir det inte som du skriver. Motorskydden är indelade i sektioner. 2,5 - 4, 4 - 6,3 6,3 - 10, 10 - 16 . Så det finns inget som passar 2 olika motorer i ditt fall. Lite stort kanske vad jag har , ska kolla i morgon.
OK, då är det nog bäst att jag satsar på en för den lilla motorn först och sen en större när jag har bestämt vilken motor jag skiftar till. Om det står 3.9V ska man satsa på 2.5-4 då? Till saken hör också att maskinen har gått på norsk trefas som är 240V och nu ska jag koppla om den till svensk trefas (står 240/380V på skylten), men det kanske inte påverkar vilken strömstyrka man väljer motorskydd för?
 
Du ska ta en bild på skylten på motorn så det blir rätt. Norge 3x230 kopplad säkert i delta och sverige 3X400 V kopplas i stjärna.
 
J jonaserik skrev:
Du ska ta en bild på skylten på motorn så det blir rätt. Norge 3x230 kopplad säkert i delta och sverige 3X400 V kopplas i stjärna.
Jag har en nära kollega som kan det där så han har lovat att visa mig hur jag kopplar in den. Har du hittat några lämpliga brytare?
 
T TorstenW skrev:
Jag har en nära kollega som kan det där så han har lovat att visa mig hur jag kopplar in den. Har du hittat några lämpliga brytare?
Rostig motorplakett från Brook Motors Ltd med specifikationer som modell "Gryphon", typ "DEF/C", och spänning "220/250".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en grön brytare, märkt 16A, med signallampa
 
K Kurtivan skrev:
Jag har en grön brytare, märkt 16A, med signallampa
Kan ju passa för den större motorn jag förmodligen ska byta till, om 16A betyder att motorskyddet är för 10-16A som J skrev. Har du ett foto på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.