T Techmaniac skrev:
Det framgår ju ganska tydligt av texten att det är ett motorskydd som sökes. :cool:
Fast det framgår ju också i texten att man ska kolla på bilden :crysmile::p
 
Samma utseende fanns också som motorskydd så det går bra att utgå från bilden i steg ett.
 
T Techmaniac skrev:
Hej igen!

Gör ett nytt försök... :)
Restaurerar en gammal maskin och behöver ett tidsenligt.
Är det någon som har ett gammalt antikt motorskydd (se bild) i gömmorna. Gärna från Cewe, ASEA eller liknande från 1950-70 talet? Det är för en asynkronmotor på 1hk, 380VAC. Motorn drar drygt 1A så gärna med passande strömområde.
Tacksam för all input!

  • [bild]
Har några stycken i C-lagret , ge mig ett PM med telefonnummer
 
Gick igenom förrådet idag för att se om jag hade några 3-poliga brytare och hittade dessa. Tio motorskydd och två säkerhetsbrytare. Oklart skick på de flesta men onekligen en charm över dessa äldre modeller. Vore intressant om man enkelt kunde testa och se om de fungerar. Någon av dem hade termoelementen rätt böjda och konstiga.

Gamla elektriska säkringar och lådor på marken, några med originalförpackningar, antikt elektriskt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plus lite handskar

Samling av gamla, rostiga elektriska strömbrytare och uttag på asfalt. Vintage, renovering, samlarobjekt, återanvändning, industrihistoria.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Gick igenom förrådet idag för att se om jag hade några 3-poliga brytare och hittade dessa. Tio motorskydd och två säkerhetsbrytare. Oklart skick på de flesta men onekligen en charm över dessa äldre modeller. Vore intressant om man enkelt kunde testa och se om de fungerar. Någon av dem hade termoelementen rätt böjda och konstiga.

[bild]

Plus lite handskar

[bild]
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Gick igenom förrådet idag för att se om jag hade några 3-poliga brytare och hittade dessa. Tio motorskydd och två säkerhetsbrytare. Oklart skick på de flesta men onekligen en charm över dessa äldre modeller. Vore intressant om man enkelt kunde testa och se om de fungerar. Någon av dem hade termoelementen rätt böjda och konstiga.

[bild]

Plus lite handskar

[bild]
'Dödshandskarna' i metall föreslår jag att du skrotar (det borde nog gjorts för 25år sen eller så då det blev allmänt känt att de är farliga)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
C
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Vore intressant om man enkelt kunde testa och se om de fungerar.
Tyvärr verkar TS mer intresserad av att upprepa sin efterlysning än att följa upp de rätt generösa tips och erbjudanden som getts i tråden...
Men någon annan kanske nappar...?
 
Hej Björn,
Tack snälla för inventeringen! Visst har de en charm de gamla burkarna. Jag har fått tag i en med rätt strömområde (1,0-1,6A). Skall kolla om den är funkis och isf är problemet löst. Stor tack iaf!
Handskarna skall nog förpassas till historien. Bytte en på en båtklubb för ett tag sedan. Den var helt spräckt i porslinsinsatsen och kontaktstiften skramlade runt. Bara tur att inte någon fått ström i sig.

@ cpalm: TS har tacksamt följt upp de förslag som inkommit! ;-) Finns en funktions som heter PM så spara gärna din sarkasm till annat tillfälle.
 
C
T Techmaniac skrev:
@ cpalm: TS har tacksamt följt upp de förslag som inkommit! ;-) Finns en funktions som heter PM så spara gärna din sarkasm till annat tillfälle.
OK, gott så. För egen del tycker jag det kändes torrt att bara upprepa ursprungsfrågan rakt av utan återkoppling på vad det var för fel på de förslag som lämnats. Hade nog i så fall fortsatt tipsa om traderaannonser då jag själv bevakar dessa kategorier efter liknande prylar.
 
Att jag upprepade ursprungsfrågan var nog för att tråden skulle komma upp i listan igen om jag mins rätt.
Ja jag kunde nog återkopplat bättre det håller jag med om. Uppskattar verkligen alla kreativa förslag som inkommit men det tar rätt mycket tid att svara på alla förslag samtidigt som någon annan kan ha glädje av de tipsen. Var dock tydlig med vilken form/modell det var jag sökte. Det svåraste har varit att hitta rätt justerområde. Trevlig helg!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.