@Skokartongboende: Jag kan inte citera ditt inlägg rakt av, eftersom du skrev alltihopa i mitt citat.
Du kommer med känsloargument och undrar hur jag skulle känna om statsministern försökte lura min pappa att sälja sitt hus till henne, utan att pappa annonserat ut huset via mäklare. Men vet du vad, mina känslor saknar betydelse! Min pappa är i likhet med den omtalade Esbjörn en vuxen och rättskapabel person, som kan och får sköta sina affärer själv. Hoppas han skulle vara en tuff förhandlare och få bra betalt av statsministern för huset!
Jag har köpt och sålt ett antal fastigheter, både med och utan mäklare. För övrigt både köpt av pensionärer och sålt till pensionärer. Dessa pensionärer hade antagligen blivit mycket förolämpade om de hade behandlats som mindre vetande, och inte som en part i en affär.
Vad gäller Ebbas husaffär, och din tänkta husaffär mellan statsministern och min pappa, så går det lika lätt att se det som att pensionären som äger huset är den starkaste parten. Han vet att han äger ett hus som den yngre parten väldigt gärna vill köpa, och därför trissar han upp priset för att få mer pengar i egen ficka.

Det ska bli spännande att se vad du bidrar med i forumet i framtiden, när jag tittar i din senaste posthistorik har du enbart skrivit om Ebba Busch' husköp, ur en Ebba-negativ vinkel. För ett misstänksamt öga ser det nästan ut som om du blivit medlem bara för att kunna skriva skit om KD:s partiledare. Men för all del, jag kan ha fel, du kanske är grym på hemautomation eller krypgrunder också.

• Gilla
claesborjesson och 9 till
  • Laddar…
S
Jag vart medlem för att kunna se bilder i ämnet bygga utekök och inget annat!
Sedan har jag kommenterat detta ja, men det har jag gjort i min övertygelse att hon har handlat fel. Juridiskt pga förtal och moraliskt pga att hon själv uttryckligen är väldigt hård mot andra som tullar på det moraliska men när det gäller henne själv, så är det bara att roffa åt sig.
Du svarar annars inte på om sanningen kan vara förtal!
Sedan är du säkert väldigt klok och kör på efter din övertygelse men när det här nästan blir ett religiöst möte där det gäller att försvara Ebba till varje pris, då reagerar jag. Vi kommer nog aldrig att bli överens, så kör på med ditt du. Trevlig helg och tack för mig (y)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Skokartongboende skrev:
Sedan har jag kommenterat detta ja, men det har jag gjort i min övertygelse att hon har handlat fel. Juridiskt pga förtal och moraliskt pga att hon själv uttryckligen är väldigt hård mot andra som tullar på det moraliska men när det gäller henne själv, så är det bara att roffa åt sig.
Sedan är du säkert väldigt klok och kör på efter din övertygelse men när det här nästan blir ett religiöst möte där det gäller att försvara Ebba till varje pris, då reagerar jag. Vi kommer nog aldrig att bli överens, så kör på med ditt du. Trevlig helg och tack för mig (y)
Gänget ovan är fanatiska Ebba-försvarare. Det är lika omöjliga att diskutera med dem som med en evolutionsförnekare. Tro mig jag har försökt. Känn dig bara lugn med att du inte är ensam med att tycka att Ebba är en skenhelig försvarare av rätt och fel, som vänder kappan efter hur det gagnar henne personligen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Själv är jag en av de enkelspåriga och hemska Ebba-försvararna om man blir det av att tycka att hon agerat rakryggat och till största delen helt rätt i det här ärendet och att det är en positiva egenskaper hos både politiker och andra människor. Fast problemet blir om man försöker lägga in en politisk vinkel på mitt Ebba-vurmande, då jag är lika stor Nooshi-försvarare. Hon har också agerat rakryggat till största delen helt rätt den senaste tiden.

• Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Om man skulle bortse från att en av deltagarna i detta drama är en politiker, vilket skede hade den här husaffären haft då? Alltså om en vanlig "svensson" hade varit spekulant på Esbjörns hus. Hade det överhuvudtaget blivit en dispyt från början och hade det blivit en rad domstolsförhandlingar då också?

Eller var Esbjörns och hans bekantas beteende enkom ett resultat av att det råkade vara Ebba Busch som köpte huset?

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan inte förstå allt och alla, tur vi alla inte är lika!
Detta var den bästa kommentaren !!! Tack...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Gänget ovan är fanatiska Ebba-försvarare. Det är lika omöjliga att diskutera med dem som med en evolutionsförnekare. Tro mig jag har försökt. Känn dig bara lugn med att du inte är ensam med att tycka att Ebba är en skenhelig försvarare av rätt och fel, som vänder kappan efter hur det gagnar henne personligen.
Hon vek inte ner sig trots att det kanske hade varit klokt ur populistisk synvinkel.
För att få slut på drevet.
En annan politiker som förefaller mena det hon säger och kanske har ryggrad (även om det inte testats hårt ännu) är Nooshi Dadgostar. Vi behöver fler som henne också.
Det har alltså noll med ideologi och partibok att göra.
De som vänder kappan är ffa socialdemokratiska politiker, som är fixerade vid att behålla maktinnehavet. Kan ge många exempel på det.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
P
Ja, det var helt klart dåligt av Busch att förtala Bolins förre ombud, men hon har tagit sitt straff.

Roffa åt sig har hon verkligen inte gjort. Hon har fått betala rätt mycket pengar för ett ruckel som det kommer att kosta mycket pengar att rusta upp.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Gänget ovan är fanatiska Ebba-försvarare. Det är lika omöjliga att diskutera med dem som med en evolutionsförnekare.
Det är snarare personerna som gör helt ogrundade påståenden om hus husaffären gick till som är att likna vid evolutionsförnekare. Båda kategorierna baserar sina påstående på en övertygelse som det inte finns någon evidens för.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Måste man ta ställning till vem som hade/gjorde rätt i den här affären?
Ingen av oss som kommenterar här vet precis vad som sagts i förhandlingar eller hur Ebba interagerat med Esbjörn när hon önskade köpa huset. Det mesta i denna (och andra) trådar baseras på stereotypa åsikter om vältaliga politiker och äldre.

P
Keiller Keiller skrev:
Om man skulle bortse från att en av deltagarna i detta drama är en politiker, vilket skede hade den här husaffären haft då? Alltså om en vanlig "svensson" hade varit spekulant på Esbjörns hus. Hade det överhuvudtaget blivit en dispyt från början och hade det blivit en rad domstolsförhandlingar då också?
Jag tror att Bolins släkting och "vänner" hade varit lika angelägna att försöka avbryta husköpet oavsett vem som var köpare, och en köpare som inte hade lika stora kulor som Busch hade kanske gett upp och inte stämt Bolin.
Eller var Esbjörns och hans bekantas beteende enkom ett resultat av att det råkade vara Ebba Busch som köpte huset?
"Vännerna" hade inte kunnat ställa till med lika mycket massmedial uppståndelse om köparen hade varit en okänd privatperson.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Måste man ta ställning till vem som hade/gjorde rätt i den här affären?
Nej, det måste man givetvis inte, men jag tycker att man bör stå upp för rättsstatens principer.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tror att Bolins släkting och "vänner" hade varit lika angelägna att försöka avbryta husköpet oavsett vem som var köpare, och en köpare som inte hade lika stora kulor som Busch hade kanske gett upp och inte stämt Bolin.

"Vännerna" hade inte kunnat ställa till med lika mycket massmedial uppståndelse om köparen hade varit en okänd privatperson.
Att det inte blivit något att rapportera om i media utan Buschs medverkan är ju helt klart. Och jag undrar om brorsonen brydde sig om Esbjörns husförsäljning i första början? Det hade nog kunnat slutat som en någorlunda vanlig husaffär där.

Det var väl när de giriga "vännerna" opponerade sig, fick med sig brorsonen och engagerade pedofilen Binnike som det blev "nasty business" av alltihopa?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hoppas det blir ett bra utekök, starta gärna en tråd :D!
Jag är absolut troende, men röstar inte på KD. Däremot är jag anhängare av principen att avtal ska hållas, och anser att det är både omoraliskt och juridiskt felaktigt av en säljare att bussa media på en husköpare för att få återgång av en husaffär med ett gemensamt påskrivet köpekontrakt.
Sanningen kan utgöra förtal, tydligen. JK tog fasta på att Ebba spridit uppgifterna om det sk juridiska ombudet i avsikt att få honom att framstå i negativ dager. Att uppgifterna, både om att ombudet dömts för brott och att han hade stora skulder hos Kronofogden och nolltaxerade, var korrekta var ingen förmildrande omständighet.

Men nu frågar jag dig, jag har inte lyckats få svar av andra Ebba-skeptiker: vad är egentligen problemet? Ska partiledare inte få köpa hus? Är det fel att genomföra husaffärer utan mäklare? Är det fel att köpa hus av en pensionär? Är det fel att påskrivna köpeavtal är bindande för båda parter? Är det fel att Ebba gick till domstol efter säljarens kontraktsbrott?

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Hon vek inte ner sig trots att det kanske hade varit klokt ur populistisk synvinkel.
För att få slut på drevet.
En annan politiker som förefaller mena det hon säger och kanske har ryggrad (även om det inte testats hårt ännu) är Nooshi Dadgostar. Vi behöver fler som henne också.
Det har alltså noll med ideologi och partibok att göra.
De som vänder kappan är ffa socialdemokratiska politiker, som är fixerade vid att behålla maktinnehavet. Kan ge många exempel på det.
Vänta nu socialdemokrater vill behålla maktinnehavet?
Är det inte det väljarna till sossarna vill att dom ska sitta vid makten, vilka partier vill inte sitta vid makten.

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.