T
D Dr Jumping Jack skrev:
Intecknad är en sak belånad en annan
SarB SarB skrev:
Att en fastighet är intecknad innebär ju förvisso inte att den måste vara belånad.
Samtidigt behöver den inte betyda att han inte har en försäkring , byggnaden har ett värde , och mest troligt försäkrad, då detta även är ett krav när han skrev köpekontrakt , hmmm ja huset är försäkrat . eller fler smarta frågor? som sagt barnprogram nivå, nu förstår ni vad jag menar , dessutom två som rakt av inte tror den är försäkrad.

T
Ställ i stället frågan är Ebba försäkrad? tänk på hur hon har bott.

SarB
T Takläggare skrev:
Samtidigt behöver den inte betyda att han inte har en försäkring , byggnaden har ett värde , och mest troligt försäkrad, då detta även är ett krav när han skrev köpekontrakt , hmmm ja huset är försäkrat . eller fler smarta frågor? som sagt barnprogram nivå, nu förstår ni vad jag menar , dessutom två som rakt av inte tror den är försäkrad.
Ingen frågade dig något, vi poängterade att intecknad inte var detsamma som belånad eftersom du argumenterade utifrån det. Om den är försäkrad eller inte känns totalt meningslöst att orda om.

T Takläggare skrev:
Som sagt, jag beskriver nöten i det hela, att detta starta innan jul, så man kan inte beskriva er som piff o puff.

Utan Snickerick o övriga mer som i Ice Age , är Snickerick är urtids nötknarkaren från istiden , i eviga jakt på det perfekta ekollonet att knäcka.

Beskriver bara dessa frågor dessa har som Scrat och Scratte fastnar inuti varsin gyttjebubbla och fortsätter slåss om det förbannade ekollonet ,
Trots att han jagar samma ekollon om och om igen. Trots att hans inlägg i stort sett bara består av ”sniff, sniff ”whiiii” och ”waaaaargh” (jämmer och gnäll).o lyckotjut så ger han sig inte, o lyckas aldrig kläcka nöten

Men det är inte så konstigt, han har provat från bägge håll , först som försvarare, nu motståndare.
Det går ju bara åt helvete. Han vinner aldrig. Varenda gång som han äntligen lyckas lägga rabarber på ekollonet – eller ett helt parti av samma sort – så vill ödet att han ska träffas av blixten , ja detta är vår Snickerick.
Jag förstår du inte har styrka nog att få till vare sig ettan eller tvåan så det blir Disney + istället.

Fabeln vi diskuterar är skönheten och odjuret.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Ingen frågade dig något, vi poängterade att intecknad inte var detsamma som belånad eftersom du argumenterade utifrån det. Om den är försäkrad eller inte känns totalt meningslöst att orda om.
Frågan uppstod om Esbjörn har en försäkring, varav länkad till ursprungsfrågan.
P Pin skrev:
Jag förstår du inte har styrka nog att få till vare sig ettan eller tvåan så det blir Disney + istället.

Fabeln vi diskuterar är skönheten och odjuret.
Ska låta er skriva och tänka en stund själva, som vi alla vet kommer urtid gnagaren från Ice Age snart dyka upp i rutan igen , som han alltid gör i jämna mellanrum , så detta utgör inget undantag.
När jag loggar in igen hoppas jag ni kommit på något vettigt.

• Haha
Pin
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Om jag har förstått rätt så har han ärvt det inte köpt det, möjligen betalt för arvslotter. Huset är i så dåligt skick och så gammalt att om något händer får han ändå inte ut någon ersättning. Fastighetens värde är väl nästan bara värdet på tomten. Mest troligt oförsäkrat.

T Takläggare skrev:
När jag loggar in igen hoppas jag ni kommit på något vettigt.
:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
SarB
  • Laddar…
F
S Snickerick skrev:
Ja, det är ju intressanta frågeställningar.

För Esbjörns advokat så är det ju onekligen en utmaning, och gillar han sådana så har han ju som sagt att göra.
Han ska ju värna sin klients intresse, i sakfrågan, antar jag. Det betyder ju inte nödvändigtvis att han värnar sin klients ekonomiska intresse generellt sett, även om man kan tycka det.

Om advokaten ser att det bästa för Esbjörn är en förlikning, så bör han ju rekommendera Esbjörn det, men här finns ju liksom inte så mycket att förlikas kring. Det är antingen eller.
Om han ser att Esbjörns utsikter att vinna fallet är små, så bör han ju förklara det för Esbjörn, men, ja, vi får se vad som händer.

Esbjörn kommer ju ha råd att förlora, får då får han nämligen betalt av Ebba. Den som förlorar på det är väl i grund och botten Matz och hans syskon och kusiner ;) så det är ju ingen större skada skedd där egentligen.
Det blir ju då mest bara rundgång på pengarna. Först betalar Ebba Esbjörn för huset, sedan betalar Esbjörn tillbaka till Ebba för rättegången ;)

I grund och botten är det nog tyvärr så att ingen hjälper Esbjörn i detta. Matz har lurat in Esbjörn i situationen och advokaten har slagit på taxametern. Den vars intresse det ligger allra mest i att hjälpa Esbjörn, är faktiskt Ebba, och det är väl också vad hon gjort med allt arbete med mäklare osv som värdetat, tagit fram avtal osv. Klart bäst för Esbjörn vore att säga tack för affären, och casha hem pengarna, ju fortare desto mer pengar får han över. Sedan kan han sätta sprätt på alltihopa innan han kilar vidare, det är han värd tror jag. Men ja, det är synd om honom, det är det faktiskt.
Precis så är det. Och jag hoppas innerligt att Esbjörn för sin egen skull sätter stenhård press på Matz som verkligen har nåt att förlora att stå för fiolerna vid en förlust om han nu nödvändigtvis måste processa, det är ju ganska uppenbart att det är Matz som trycker på. Det mest riskfria borde vara att ta pengarna och göra affären.... det bästa för i första hand Esbjörn som potentiellt har högst fallhöjd här. Den som inte vill det är såklart Matzzz.

Det är ett mysterium att så många tycker att detta är en politiker som lurar en gamling när det i själva verket är roffiga släktingar i en arvstvist där objektet i fråga inte ens är avlidet ännu.

• Gilla
Tomtom79 och 6 till
  • Laddar…
S
D Dr Jumping Jack skrev:
Om jag har förstått rätt så har han ärvt det inte köpt det, möjligen betalt för arvslotter. Huset är i så dåligt skick och så gammalt att om något händer får han ändå inte ut någon ersättning. Fastighetens värde är väl nästan bara värdet på tomten. Mest troligt oförsäkrat.
Han kanske har det fullvärdesförsäkrat, det är ju ändå en ovärderlig släktgård med stort affektionsvärde, minutiöst omskött och underhållet av den i fastigheten så utomordentligt engagerade ägaren samt ensamma arvtagaren :crysmile::crysmile::crysmile::seenoevil:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hemförsäkringen gäller för den bostad han bor i och som han uppgivit till försäkringsbolaget. I det nu aktuella huset har han inte bott på 20 år (något osäker information i pressen). Släktgården får väl betraktas som ett fritidshus. Ganska meningslöst att försäkra ett sådant gammal ruckel. Har han verkligen gjort det? Du missuppfattar. Stämningen är inte till för att få ut ersättning, den är för att få lagfart. Problemet för Esbjörn är inte skadestånd, problemet är att han skall betala rättegångskostnader och Ebbas advokat och sin egen advokat. Han kommer bli överraskad över hur lite det blir kvar av de 3.9 milj
Meningslöst försäkra en fastighet för 4.2 miljoner... ok...
"ruckel" - som ändå var så pass att en partiledare skulle kunna bo där NU... kan inte varit för allvarligt med det skicket isf.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Meningslöst försäkra en fastighet för 4.2 miljoner... ok...
"ruckel" - som ändå var så pass att en partiledare skulle kunna bo där NU... kan inte varit för allvarligt med det skicket isf.
Bo där efter omfattande renovering. Det är väl läget hon är ute efter. Inte huset.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Den ensamme arvtagaren har ju dessutom förklarat att han skall ha fastigheten som sommarboende och att någon upprustning inte är aktuell, eftersom det är alldeles för dyrt. Sa han inte till reportern något i stil med "det vet du ju hur dyrt det är"?

Får han ta över gården, kommer den vara såld innan Esbjörn svalnat, därom är jag övertygad.
Det förefaller som han gör vad han kan för att lura alla, inte minst stackarn Esbjörn.

• Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bo där efter omfattande renovering. Det är väl läget hon är ute efter. Inte huset.
Självklart lär huset behöva modernisering, men något ruckel är att dra till det för långt - isf skulle det tagit mer tid att lösa en större ombyggnation - alternativt ljög hon när hon påstod att hon hade tänkt bo där redan nu.

Ja, för alternativet att någon underskattat tiden det tar att renovera ett hus känns ju helt uteslutet. :rolleyes:

• Haha
  • Gilla
Dr Jumping Jack och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, för alternativet att någon underskattat tiden det tar att renovera ett hus känns ju helt uteslutet. :rolleyes:
Visst, men min uppfattning av Ebba är att hon är noggrann och kalkylerande, köpet är inte ett köp från någon stundens ingivelse - det finns en komplett besiktning, historik från att ha bott i grannskapet. Hon vet nog exakt vad som gäller att fixa till och har en uppskattning klar, även kanske snickare bokade för jobbet.

Liksom... hon hade folk där för att kapa ned träd osv rätt omgående. De kommer liksom inte på studs, iaf inte i vanliga fall - men är säkert annorlunda för en "kändis" så hon hade/har nog en plan klar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.