236 658 läst · 3 081 svar
237k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Fast det är ju precis tvärtom. Vissa som vill att språket ska vara samma som när de själva gick på lågstadiet.T Takläggare skrev:Tror mer du ska se så här på saken, även Staffan beskriver det ,att den uttrycker sin ålder och sina åtkomliga minnen från förr, där han även signerar själv Korrekturläsaren.
Språkets expert Ylva Byrman uttrycket den egocentriska språkutvecklingskurvan. Hon satte fingret på det att språkpoliser alltid svarar att språket var bäst när man själv var ung, när man själv var som bäst. Sedan börjar förfallet. Det är samma fenomen som när äldre klagar på ungdomars intressen, kläder och musik – det var bättre förr. När Bengt Ohlsson i en krönika i Dagens Nyheter bekänner sig till språkpolisernas skara berör han det faktum att det antagligen bara handlar om ”en längtan efter att saker ska vara som de alltid har varit”.
Men dom tycker att språket i medierna förändras för snabbt.
– Medierna ska inte vara ett avantgarde när det gäller att anamma förändringar. De ska inte vara de första som börjar använda återtåg som att man gjorde en ny framstöt, eller kylslagen som att det betyder kall. De ska vara de sista, tycker jag. Det är bra om kylslagen betyder samma sak över åtminstone några generationer,
Vi andra vill bara kunna förstå vad vi läser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 970 inlägg
Det är ett fattigdomsbevis att inte klara av att hantera fler språkformer än sitt eget vardagsspråk. Och i den här tråden har vissa låtit sitt språk så totalt haverera i osammanhängande ordflöden att flera av oss faktiskt inte förstått. Det kanske säger något om vår fantasilöshet – vilket förstås också är ett fattigdomsmått – men främst skvallrar det om skribentens oförmåga att få fram sitt budskap.T Takläggare skrev:Tror mer du ska se så här på saken, även Staffan beskriver det ,att den uttrycker sin ålder och sina åtkomliga minnen från förr, där han även signerar själv Korrekturläsaren.
Språkets expert Ylva Byrman uttrycket den egocentriska språkutvecklingskurvan. Hon satte fingret på det att språkpoliser alltid svarar att språket var bäst när man själv var ung, när man själv var som bäst. Sedan börjar förfallet. Det är samma fenomen som när äldre klagar på ungdomars intressen, kläder och musik – det var bättre förr. När Bengt Ohlsson i en krönika i Dagens Nyheter bekänner sig till språkpolisernas skara berör han det faktum att det antagligen bara handlar om ”en längtan efter att saker ska vara som de alltid har varit”.
Men dom tycker att språket i medierna förändras för snabbt.
– Medierna ska inte vara ett avantgarde när det gäller att anamma förändringar. De ska inte vara de första som börjar använda återtåg som att man gjorde en ny framstöt, eller kylslagen som att det betyder kall. De ska vara de sista, tycker jag. Det är bra om kylslagen betyder samma sak över åtminstone några generationer,
Jag undanhåller mig normalt från att mästra andras språk här, det är både ohyfsat och mot forumreglerna, men här handlar det som sagt inte längre om ett lite slarvigt språk, utan om emellanåt totalt obegripliga ordströmmar. Då kan jag ha rätt stor acceptans för att inte bara helheten kritiseras, utan även exempelvis att delarna hånas.
Detta tycks även gälla ”team Esbjörn” som inte tar in det som skrivs på standardsvenska.Nötegårdsgubben skrev:Det är ett fattigdomsbevis att inte klara av att hantera fler språkformer än sitt eget vardagsspråk. Och i den här tråden har vissa låtit sitt språk så totalt haverera i osammanhängande ordflöden att flera av oss faktiskt inte förstått. Det kanske säger något om vår fantasilöshet – vilket förstås också är ett fattigdomsmått – men främst skvallrar det om skribentens oförmåga att få fram sitt budskap.
Jag undanhåller mig normalt från att mästra andras språk här, det är både ohyfsat och mot forumreglerna, men här handlar det som sagt inte längre om ett lite slarvigt språk, utan om emellanåt totalt obegripliga ordströmmar. Då kan jag ha rätt stor acceptans för att inte bara helheten kritiseras, utan även exempelvis att delarna hånas.
Det hade framförallt varit möljligt att ha större överseende och förståelse för språkbruket om det levererades med ett mått av ödmjukhet, men nu är det mycket svårt.Nötegårdsgubben skrev:Det är ett fattigdomsbevis att inte klara av att hantera fler språkformer än sitt eget vardagsspråk. Och i den här tråden har vissa låtit sitt språk så totalt haverera i osammanhängande ordflöden att flera av oss faktiskt inte förstått. Det kanske säger något om vår fantasilöshet – vilket förstås också är ett fattigdomsmått – men främst skvallrar det om skribentens oförmåga att få fram sitt budskap.
Ja du från sthlm , att inte du förstår Rinkebysvenska eller Söderslang & stockholmsdialekt kommer inte som en överraskning även om du bor där , alla har inte språk begåvning. utan bäst är att du fortsätter ströva om kring i skogen för dig själv.Nötegårdsgubben skrev:Det är ett fattigdomsbevis att inte klara av att hantera fler språkformer än sitt eget vardagsspråk. Och i den här tråden har vissa låtit sitt språk så totalt haverera i osammanhängande ordflöden att flera av oss faktiskt inte förstått. Det kanske säger något om vår fantasilöshet – vilket förstås också är ett fattigdomsmått – men främst skvallrar det om skribentens oförmåga att få fram sitt budskap.
Nä just de alla har inte språk begåvningT Takläggare skrev:
Inget mellanrum innan komma, särskriv inte språkbegåvning och stor bokstav efter punkt.T Takläggare skrev:
Delar som ska hånas.....?Nötegårdsgubben skrev:Det är ett fattigdomsbevis att inte klara av att hantera fler språkformer än sitt eget vardagsspråk. Och i den här tråden har vissa låtit sitt språk så totalt haverera i osammanhängande ordflöden att flera av oss faktiskt inte förstått. Det kanske säger något om vår fantasilöshet – vilket förstås också är ett fattigdomsmått – men främst skvallrar det om skribentens oförmåga att få fram sitt budskap.
Du kan inte vara på riktigt!
Vi vet alla orsaken till detta, det har vart en omröstning om detta.N Nils ST skrev:
Men skånskan kom också etta i omröstningen om den fulaste dialekten.
Där blev det en jordskredsseger.
Nära hälften av de nästan 83000 som röstat på aftonbladet.se tycker att skånskan är fulast.