236 435 läst · 3 081 svar
236k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Som sagt, nu finns beviset på ingångsbud från Ebba på 2,5milj , självklart ska det utredas , men som försvaret ser ut så kan det göra stor skada på Ebba, skulle hon inte kommit med ett skambud först ,hade hennes historia sett bättre ut, men nu lutar den att Esbjörns historia stämmer bättre , som tjat, pressad, minnesluckor, upprepade försöka av ebba fast hon fått nej, som med ingångsbud.P pmd skrev:
Som vi tidigare konstaterat så påverkas inte taxeringsvärdet av att det är ett ruckel, däremot blir försäljningsvärdet betydligt lägre. 3.9 milj låter rätt bra betalt för ett ruckel och det tyckte väl Esbjörn också efter att han bearbetat Ebba och fått henne att skruva upp köpeskillingenT Takläggare skrev:Här är första budet , du måste läsa alla tidningar, spec dom som först kom ut., så detta stärker det jag sagt om att Ebba har pressat gubben från start.
Enligt hans ombud Johann Binninge kom Ebba Busch ursprungligen med ett bud på 2,5 miljoner, en summa som Esbjörn avvisade.
Det totala taxeringsvärdet för fastigheten uppgår till 3 493 000 kronor. Ebba Busch betalade 3,9 miljoner kronor, alltså endast 400 000 kronor mer än taxeringsvärdet.
Taxeringsvärdet ska enligt Skatteverket motsvara 75 procent av en fastighets marknadsvärde, men det verkliga värdet ligger i verkligheten ofta betydligt högre än så.
[länk]
Tack för den förnämligt detaljerade källhänvisningen!T Takläggare skrev:
Taxeringsvärdet är en bedömning, medan marknadsvärdet är ett empiriskt värde.
Taxeringsvärdet sätts utan att skatteverket besiktigar fastigheten.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Om ursprungsbudet på 2,5 först nekades av Esbjörn och det sedan fördes en dialog där de till slut kom överens vid 3,9.
Det talar väl för att Esbjörn faktiskt är vid sina sinnesfulla bruk? Jag antar att dialogen fördes under minst några dagar i alla fall?
Troligen blev väl värderingarna gjorda mellan buden?
Det talar väl för att Esbjörn faktiskt är vid sina sinnesfulla bruk? Jag antar att dialogen fördes under minst några dagar i alla fall?
Det är inte olagligt att ge ett lågt bud. Säljaren bestämmer suveränt priset.T Takläggare skrev:Som sagt, nu finns beviset på ingångsbud från Ebba på 2,5milj , självklart ska det utredas , men som försvaret ser ut så kan det göra stor skada på Ebba, skulle hon inte kommit med ett skambud först ,hade hennes historia sett bättre ut, men nu lutar den att Esbjörns historia stämmer bättre , som tjat, pressad, minnesluckor, upprepade försöka av ebba fast hon fått nej, som med ingångsbud.
Framkommer inte vilken ordning värderingarna har gjort, mer än att Ebbas vän gjort den sista värderingen, men inte om den låg på 3,9 o dom andra på 4,2 , så detta återstår o se.richardtenggren skrev:Om ursprungsbudet på 2,5 först nekades av Esbjörn och det sedan fördes en dialog där de till slut kom överens vid 3,9.
Taxering bedöms på området, tidigare försäljningar, strandnära osv, inget skv hittar på, men detta är ointressant .P pmd skrev:
Fritidspolitiker som leker låtsasjurister, ja där är du bestämt något på spåret tror jagP Pin skrev:
Återigen så vädras tanken att avtalet är ogiltigt om Esbjörn inte förstod vad han gjorde när han skrev på det.
Det låter fullt rimligt, det tycker jag också.
Det är bara ett litet krux, vilka lagparagrafer lutar man sig emot när man begär att avtalet skall ogiltigförklaras på denna grund. Jag hittar inget vare sig i JB eller avtalslagen som stöder ett ogiltigförklarande endast på denna grund.
Jag har ställt frågan en gång innan i tråden och då var det ingen som hade något svar.
Går det inte att reda ut denna gång heller, så kommer jag nog att ändra hållning till att det faktiskt inte räcker för att ogiltigförklara avtalet.
Det är bara ett litet krux, vilka lagparagrafer lutar man sig emot när man begär att avtalet skall ogiltigförklaras på denna grund. Jag hittar inget vare sig i JB eller avtalslagen som stöder ett ogiltigförklarande endast på denna grund.
Jag har ställt frågan en gång innan i tråden och då var det ingen som hade något svar.
Går det inte att reda ut denna gång heller, så kommer jag nog att ändra hållning till att det faktiskt inte räcker för att ogiltigförklara avtalet.
Takläggare/Byggarätt
Jag är djupt imponerad av hur Ni trots att Ni har både massivt motstånd och logisk bevisning emot Er, skakar av allt och maler på. Ni är som teflonpannor, inget fastnar.
Om jag någon gång skulle behöva bevisa att jorden är platt, eller att 5G orsakar CVD-19, så är det Er två jag vill ha på min sida. På Er biter inget och Ni har alltid en totalt irrelevant ny aspekt för att skapa total förvirring när Ni är på väg att bli överbevisade.
Jag tar av mig (folie-) hatten och bockar ödmjukt. Ni är evolutionens mästerskapelser på hur troll agerar på trådar.
Jag är djupt imponerad av hur Ni trots att Ni har både massivt motstånd och logisk bevisning emot Er, skakar av allt och maler på. Ni är som teflonpannor, inget fastnar.
Om jag någon gång skulle behöva bevisa att jorden är platt, eller att 5G orsakar CVD-19, så är det Er två jag vill ha på min sida. På Er biter inget och Ni har alltid en totalt irrelevant ny aspekt för att skapa total förvirring när Ni är på väg att bli överbevisade.
Jag tar av mig (folie-) hatten och bockar ödmjukt. Ni är evolutionens mästerskapelser på hur troll agerar på trådar.
Du söker på fel ställen, sök rätt så skal du finna. lagrum är stort i denna tvist.S Snickerick skrev:Återigen så vädras tanken att avtalet är ogiltigt om Esbjörn inte förstod vad han gjorde när han skrev på det.