127 913 läst · 1 714 svar
128k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Ja? Men termen garantireklamation som du skrev, vad menas? Antingen är det garanti eller reklamation.lilytwig skrev:
En analogi här gällande ansvar vid konkurs kan vara GMs / fd SAABs hantering av Takata aribags...
https://www.saabplanet.com/takata-airbag-recall-a-persistent-safety-concern-for-saab-vehicles/
I USA, Australien mfl länder verkar GM tagit ansvar för att byta airbags även på SAAB bilar trots att de inte längre äger SAAB (men gjorde det när dessa bilar såldes). I Sverige har ägarna lämnats åt sitt öde... Detta verkar ha hållit på i mer än 10 år...
https://www.saabplanet.com/takata-airbag-recall-a-persistent-safety-concern-for-saab-vehicles/
I USA, Australien mfl länder verkar GM tagit ansvar för att byta airbags även på SAAB bilar trots att de inte längre äger SAAB (men gjorde det när dessa bilar såldes). I Sverige har ägarna lämnats åt sitt öde... Detta verkar ha hållit på i mer än 10 år...
lilytwig skrev:
Vad är skillnaden mellan garanti och reklamation?
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Båda handlar om vad du har rätt till om varan eller tjänsten du köpt är felaktig. Skillnaden är du alltid har reklamationsrätt eftersom det är styrt av lag. Det är däremot inte säkert att du får en garanti, eftersom företagen själva får bestämma om de vill erbjuda det eller inte.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 916 inlägg
Det är 10års reklamationsrätt på installationen då det är en fast installation på en fastighet.
Jag skulle vrida det mot att det installerats en icke godkänd produkt eller att de inte gjort en korrekt installation om de inte satte JFB.
Naturligtvis skulle installatören hävda att de följt tillverkarens anvisningar. Då kan man hävda att de tagit en medveten risk som inte satte en JFB då standarderna föreskrifter sådan.
Du kanske inte kan få boxen utbytt, men du borde kunna få en JFB installerad.
Jag skulle vrida det mot att det installerats en icke godkänd produkt eller att de inte gjort en korrekt installation om de inte satte JFB.
Naturligtvis skulle installatören hävda att de följt tillverkarens anvisningar. Då kan man hävda att de tagit en medveten risk som inte satte en JFB då standarderna föreskrifter sådan.
Du kanske inte kan få boxen utbytt, men du borde kunna få en JFB installerad.
Reklamationsrätten när det gäller en installation är 10 år. Det avser själva installationen, inte den installerade produkten.
Installatören har följt tillverkarens anvisningar. De anger att ext jfb ej behövs då den är inbyggd.
Installatören har följt tillverkarens anvisningar. De anger att ext jfb ej behövs då den är inbyggd.
Redigerat:
Det hänger väl ihop? Installationen består ju av ett antal produkter, eller menar du att det bara är själva klamrandet av kabel och åtdragandet av skruvar som är "installationen"?
Om ESV landar i att en korrekt installation av en Home ska innefatta en jfb, bör man då inte rimligtvis kunna hävda att en installation utan detta är felaktig?
Om ESV landar i att en korrekt installation av en Home ska innefatta en jfb, bör man då inte rimligtvis kunna hävda att en installation utan detta är felaktig?
Om det står att jfb ska installeras och det inte är gjort så är det såklart fel i installationen. I detta fall så står det inte att jfb ska installeras.tveksamt skrev:Det hänger väl ihop? Installationen består ju av ett antal produkter, eller menar du att det bara är själva klamrandet av kabel och åtdragandet av skruvar som är "installationen"?
Om den installerade produkten är felaktig så gäller produktens garantier.
Det är så konsumenttjänstlagen är skriven.
Den som gör en installation och följer tillverkarens anvisningar har inte gjort fel. Den som sålt en felaktig produkt ska ta ansvar för den.
Så för de installationer som gjorts hos mig så går elfirman "Elnisse AB" fri, medan Tibber som sålt boxen ska ta ansvar. De ska åtgärda enligt tillverkarens anvisning.
Om Elnisse levererat boxen så får han ta ansvar för den.
Om återförsäljaren sedan har krav på tillverkaren så regleras det av avtalet dem emellan.
Redigerat:
Jag är med, och i mitt fall är det helt hypotetiskt då jag har samma leverantör som installatör.
Gäller detta även om installationsanvisningen är felaktig? Hur uppenbart felaktig ska anvisningen vara för att även installatören ska få på fingrarna?
Gäller detta även om installationsanvisningen är felaktig? Hur uppenbart felaktig ska anvisningen vara för att även installatören ska få på fingrarna?
För den som installerar kan anvisningen per definition inte vara "felaktig". Den måste anses vara rätt och ska följas, och om det är gjort så kan inte installatören lastas. Ansvaret ligger på den som som står bakom anvisningen.tveksamt skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 916 inlägg
Nja skulle jag säga. Är tillverkarens instruktioner så felaktiga att de bryter mot lagen (ex ELSÄK-FS) eller ger en osäker anläggning så gör montören fel om de följer anvisningarna och inte lagen.lilytwig skrev:
Det är även installatören som ska intyga att anläggningen de överlämnar uppfyller gällande föreskrifter och krav samt är säker att använda.
Nu är du inne på ett hypotetiskt resonemang som är utanför detta case.R Robert-san01 skrev:Nja skulle jag säga. Är tillverkarens instruktioner så felaktiga att de bryter mot lagen (ex ELSÄK-FS) eller ger en osäker anläggning så gör montören fel om de följer anvisningarna och inte lagen.
Det är även installatören som ska intyga att anläggningen de överlämnar uppfyller gällande föreskrifter och krav samt är säker att använda.
I min yrkesroll har jag hanterat audits och reklamationer där myndigheter, stora företag eller andra rådande aktörer varit part. Kan nämna FDA, Tuw, UL, VAG m fl.
I samtliga fall har tillverkarens anvisningar varit styrande. Att en installatör eller underleverantör skulle ifrågasätta dessa har aldrig varit på agendan.
Som jag skrivit tidigare så är dessa per definition aldrig felaktiga för den som är menad att följa dem. Så det fallet finns inte.
Moderator
· Stockholm
· 52 864 inlägg
Njaaa...lilytwig skrev:
Antag att du får en installationanvisning som visar att du skall koppla fas till höljet på en poolvärmare. Nog tusan skulle en elektriker som följer den instruktionen blir ansvarig för dödsfallen?
Vi har ju även det gamla fallet med elradiatorn på en toalett på en förskola där ett barn dog efter att ha satt foten mot radiatorn samtidigt som han tvättade händerna.
Elektrikern följde inkopplingschemat, och dömdes för vållande till annans död. Felet var att anslutningsplinten var felkopplad från fabrik, vilket elektrikern borde ha sett. Här kan man filosofera över om det var fel på anvisningen, eller "bara" tillverkningsfel. Men för just det exemplaret av radiator var anvisningen felaktig.
Vad skulle ett sådant fall då gå under?lilytwig skrev:Nu är du inne på ett hypotetiskt resonemang som är utanför detta case.
I min yrkesroll har jag hanterat audits och reklamationer där myndigheter, stora företag eller andra rådande aktörer varit part. Kan nämna FDA, Tuw, UL, VAG m fl.
I samtliga fall har tillverkarens anvisningar varit styrande. Att en installatör eller underleverantör skulle ifrågasätta dessa har aldrig varit på agendan.
Som jag skrivit tidigare så är dessa per definition aldrig felaktiga för den som är menad att följa dem. Så det fallet finns inte.
Väl medvetna om att det här egentligen inte har med Easee att göra, mer för att förstå regelverket.
Låt oss anta att det i tillverkarens installationsanvisning har fallit bort ett 'm' så istället för att varje ledare som ansluts ska skalas 13 mm ska den istället skalas 13m.
Den installatör som lämnar anläggningen efter att ha följt anvisningen till punkt och pricka lär ju knappast ha gjort en korrekt installation enligt de regler som gäller.
Denne lär knappast kunna lämna anläggningen och säga att det är tillverkarens fel att anläggningen nu ser ut som den gör.
Ok men att alla elektriker i Sverige gjort fel på hundratusentals laddare är nog inte rimligt så vi kanske kan lägga ned den diskussionen. Innan ESVs granskning har det mer eller mindre varit en företagshemlighet hur Easees jordfelsbrytarfunktion exakt fungerat och alla har litat på att det varit en korrekt JFB. Produkten har varit CE märkt. Easee menar därtill fortsatt att JFB-funktionen uppfyller alla krav och är säker.H hempularen skrev:Njaaa...
Antag att du får en installationanvisning som visar att du skall koppla fas till höljet på en poolvärmare. Nog tusan skulle en elektriker som följer den instruktionen blir ansvarig för dödsfallen?
Vi har ju även det gamla fallet med elradiatorn på en toalett på en förskola där ett barn dog efter att ha satt foten mot radiatorn samtidigt som han tvättade händerna.
Elektrikern följde inkopplingschemat, och dömdes för vållande till annans död. Felet var att anslutningsplinten var felkopplad från fabrik, vilket elektrikern borde ha sett. Här kan man filosofera över om det var fel på anvisningen, eller "bara" tillverkningsfel. Men för just det exemplaret av radiator var anvisningen felaktig.