Som jag skrev om ovan, min anmälan till ARN avslogs efter nästan 9 månader. Detta pga att jag inte kan anmäla detta mot installatören som sålde boxen och installation mot mig, utan att jag istället måste rikta min anmälan mot tillverkaren av boxen (Easee).
Så jag ska alltså då anmäla EAsee som ligger i ett annat land, kan ens ARN driva process mot ett företag i ett annat land?!
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
ARN kan inte driva process alls. De kan bara ge rekommendationer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja stämmer men mot utlandet?
 
Så om jag köper en Kia som är byggd i Korea så ska jag driva ett ARN ärende mot Kia Korea?!? 👏
 
R
R Rolle85 skrev:
Så om jag köper en Kia som är byggd i Korea så ska jag driva ett ARN ärende mot Kia Korea?!? 👏
Helt rätt, det ör återförsäljaren som har sålt bilen till dig och inte Kia Korea😂
 
R Rejäl skrev:
Helt rätt, det ör återförsäljaren som har sålt bilen till dig och inte Kia Korea😂
Men det är just detta jag ställer mig frågande till. Företaget som sålt och installerat boxen fälldes inte. Då förstår jag inte hur ARN ska agera mot andra företag i framtiden om man måste gå mot tillverkaren…
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
R Rolle85 skrev:
Men det är just detta jag ställer mig frågande till. Företaget som sålt och installerat boxen fälldes inte. Då förstår jag inte hur ARN ska agera mot andra företag i framtiden om man måste gå mot tillverkaren…
Vad var motiveringen till det beslutet?
 
Det verkar ju helt sjukt. Normalt kan man alltid i konsumentköplagen vända sig till den som sålt produkten. Tänk annars om man köpt nån mobilladdare som går sönder så ska man försöka reklamera direkt till nån fabrik i kina.

Jag vet att många säljande företag vill att man ska hoppa steget med den som sålt produkten, tex att datorn man köpt på elgiganten går sönder så ska man inte komma in med den till elgiganten utan skicka direkt till tillverkarens service. Jag har accepterat det om det är ett smidigt förfarande. Men principiellt så om jag har köpt i tex en butik så ska jag kunna gå tillbaka till butiken och reklamera.

Jag tänker att kedjorna lite granna sågar av den gren de sitter på.
Köp på elgiganten, skickas och säljs av "3e part", service sker hos 3e part. Varför ska jag köpa på elgiganten om de lägger på på priset men sen inte tar nåt ansvar när det strular?
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Motiveringen var just att företaget som sålde boxen inte kunde känna till de brister som boxen hade då tillverkaren Easee satt en olovlig produkt på marknaden och att man måste ställa kraven på tillverkaren istället…
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Motiveringen var just att företaget som sålde boxen inte kunde känna till de brister som boxen hade då tillverkaren Easee satt en olovlig produkt på marknaden och att man måste ställa kraven på tillverkaren istället…
Fast det är ju underligt. Då kan tex nån som säljer mobiltelefontillbehör som är CE märkta sälja dem vidare och sen när det framkommer att de inte alls är CE märkta så säger man bara att "vänd er till tillverkaren".

Näe, jag förväntar mig att den som säljer prylar gör en due-diligence på tillverkaren och jag då kan lita på att det är bra, godkända prylar. Annars kan man ju som sagt hoppa ÅF och köpa allt från Alibaba.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Det är importören ni skall reklamera mot.

Edit: Åtminstone för produkter producerade utanför EU/EES.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast det är ju underligt. Då kan tex nån som säljer mobiltelefontillbehör som är CE märkta sälja dem vidare och sen när det framkommer att de inte alls är CE märkta så säger man bara att "vänd er till tillverkaren".

Näe, jag förväntar mig att den som säljer prylar gör en due-diligence på tillverkaren och jag då kan lita på att det är bra, godkända prylar. Annars kan man ju som sagt hoppa ÅF och köpa allt från Alibaba.
Ansvaret för överensstämmelse ligger på den som satt produkten på marknaden. Det är Easee.
Din reklamationsrätt är mot den du köpt produkten av. Du har inte köpt av Easee utan av en återförsäljare.
R Rolle85 skrev:
Som jag skrev om ovan, min anmälan till ARN avslogs efter nästan 9 månader. Detta pga att jag inte kan anmäla detta mot installatören som sålde boxen och installation mot mig, utan att jag istället måste rikta min anmälan mot tillverkaren av boxen (Easee).
Så jag ska alltså då anmäla EAsee som ligger i ett annat land, kan ens ARN driva process mot ett företag i ett annat land?!
Vad är det som du anmält till ARN? Att boxen fått anmärkningar av ESV?
Om det är fel på din box så har väl den som sålt den till dig kunnat lösa det? eller?

Ansvaret för överensstämmelse ligger hos den som satt en produkt på marknaden. Om det gäller en produkt som är tillverkad utanför EU så är det importören. Om det är innanför EU så är det tillverkaren. Nu är ju Norge inte med i EU, men väl EU/ESS och då gäller samma sak om jag inte minns fel.

Reklamationer ställer du till den du köpt något av. Garantier är frivilliga och ställs ut av tillverkare/eller återförsäljare. Oavsett garanti så har du 3 års reklamationsrätt för ursprungliga fel. Easee boxar har 5 års garanti.

Om din anmälan gäller brist på överensstämmelse så är det rätt att du ska driva det mot Easee, men det behöver du inte eftersom ESV redan har den bollen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men då är det ju katten på råttan. I mitt fall ska jag jaga Tibber och Tibber jaga Easee... Jag har reklamerat [edit:rättstavning] till Tibber men valt att bara avvakta när de bekräftat reklamationen och bett mig avvakta. Min box är 4 år men jag reklamerade när den var under tre.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Men då är det ju katten på råttan. I mitt fall ska jag jaga Tibber och Tibber jaga Easee... Jag har rekommenderat till Tibber men valt att bara avvakta när de bekräftat reklamationen och bett mig avvakta. Min box är 4 år men jag reklamerade när den var underÄr tre.
Jag har också reklamerat till Tibber. De hänvisar till att ESV driver ärendet och att resultatet av det blir det som styr.
Är bara att vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.