J JohanLun skrev:
...Jag är just nu sugen på en neandertalsladdare som inte är uppkopplad mot "molnet" men som skulle kunna ha en ingång (eller API) jag själv kunde sätta upp regler för; när jag mäter att andra förbrukare drar för mkt så kan jag sluta ladda bilen, eller när elpriset är för högt kan jag sluta ladda bilen. Annars kör den på och laddar så mkt som går så fort sladden kopplas i...
[OT]
Nu hör det kanske inte riktigt till den här trådens omfång, men som kommentar angående neandertalarbox så har GAROs box möjligheten att via en ingång på huvudkortet styra om laddning ska ske eller inte. Deras (överprisade) raspberry-wifi-kort behövs dessutom inte alls för det ska fungera vilket ju är bra. Inställningar för laddström görs med dipswitchar. Kan nog inte bli mer neander än GAROS tegelsten.
[/OT]
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
När man går igenom allt underlag för alla testade boxar är det tydligt att ESV hyser respekt för de resultat som de stora testhusen kommer med, men kanske inte lika mycket till Easees "vi tycker", "vi anser" etc. Det går utmärkt att plocka isär deras argument baserat på den info som går att begära ut från ESV!
Ja, min poäng är som sagt att det inte är så enkelt enär testhusen bara testar enligt standard.

Men här talar vi om tolkning av standard. Och det är ett delvis annat djur. Även om man visst kan få hjälp av testarna där. (Och när de inte förstod så frågade de oss på mitt förra jobb... ;))

Men plocka gärna isär deras argument. Jag är idel öra.

Det skall dock sägas att man kanske kan få intrycket av att jag försvarar Easee här. Det gör jag inte. Det är inte alls omöjligt att de spelat lite snabbt och löst. Men de flesta andra har valt liknande lösningar. Hur dessa kommer att tolkas, det är jag däremot intresserad av.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, det klarar ju vem som helst av att förstå.
Nej. En riktig säkerhetsanalys byggd på modellering och data det kan definitivt inte "vem som helst" förstå. Tvärtom.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S swirve skrev:
Du killgissar jävligt dåligt. Min killgissning är att färdig box ligger på minst på 500 spänn ut från Norautron som tillverkar.
500:- är kanske inte helt fel men jag gissar att det är litet lågt. Sen är det en utmaning att få leverans av komponenter i närtid. Även om komponentbristerna har minskat en del så är det fortfarande svårt att få tag i vissa artiklar. Och när de spikat en ny konstruktion så har de 700 000 st boxar som ska ersättas + släp + nyförsäljning. Så de får kanske starta med en miljonbatch. Norautron kan kanske inte skala upp produktion hur mycket som helst, men det finns andra EMS som kan ta en del.
Jag hade nog satsat på att modifiera bef. boxar (om det går rent praktiskt) och komplettera med en JFB.
 
P paralun skrev:
Jo de tillverkar i Norge...
[länk]
Men då är komponentflödet nästa utmaning, "just in time"...
Ja, det var väl inte så svårt att hitta den informationen? Ändå var du säker på att dom tillverkades i Kina.
 
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, min poäng är som sagt att det inte är så enkelt enär testhusen bara testar enligt standard.
Testhusen testar väl det man ber dom om (betalar för)?
Ber jag TÜV testa och intyga att min nya säkerhetslösning är minst lika bra som standarden stipulerar så är jag övertygad om att de kommer att ta på sig det uppdraget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Testhusen testar väl det man ber dom om (betalar för)?
Ber jag TÜV testa och intyga att min nya säkerhetslösning är minst lika bra som standarden stipulerar så är jag övertygad om att de kommer att ta på sig det uppdraget.
Nej, de gör de tester du ber dem om. Tex testa om den följer standarden. Om du vill testa på något annat sätt måste du ta fram ett testprogram och på egen hand påvisa att det är tillräckligt bra. Det finns konsulter som är experter på det med. Men det är inte vad testhusen gör.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de gör de tester du ber dem om. Tex testa om den följer standarden. Om du vill testa på något annat sätt måste du ta fram ett testprogram och på egen hand påvisa att det är tillräckligt bra. Det finns konsulter som är experter på det med. Men det är inte vad testhusen gör.
Är du 100% på det, att testhusen inte har konsulter som tar sådana uppdrag?
 
D Dilato skrev:
Är du 100% på det, att testhusen inte har konsulter som tar sådana uppdrag?
Jag är i alla fall övertygad om att valfritt testhus skulle hjälpa mig att ta fram nödvändiga testprogram och upprätta nödvändig dokumentation efter genomförda tester om jag betalade för det.
Om det sen är deras anställda personal eller någon annan som gör jobbet spelar inte så stor roll.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är i alla fall övertygad om att valfritt testhus skulle hjälpa mig att ta fram nödvändiga testprogram och upprätta nödvändig dokumentation efter genomförda tester om jag betalade för det.
Det hjälper ju inte när det inte rör sig om tester... Vilket det inte gör här.

Tester är bra när det finns en standard och alla är överens om hur den skall tolkas. De är inte lika illustrativa när man ännu inte är överens om vad standarderna säger och hur de skall tolkas.
 
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. En riktig säkerhetsanalys byggd på modellering och data det kan definitivt inte "vem som helst" förstå. Tvärtom.
Vad menar du?
Testrapporter och riskanalyser skall Easee presentera från oberoende testhus, och detta finns inte. De skriver bara att de själva tycker att de uppfyllt ditten och datten utan att visa upp något bevis. Några lösryckta mätningar har gjorts, och de som falerat tycker Easees egna personal är ok ändå… :rolleyes:

Bättre att du läser dokumentationen innan du kastar ur dig ogrundade påståenden.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror som sagt att risken för mig med en Easee laddare att Easee går i konkurs får mer konsekvenser än att den inte uppfyller standard. Hade jag köpt en tesla eller VW laddare som fått samma utlåtande från ESV hade jag inte varit det minsta orolig, då hade jag varit säker på att om laddaren skulle förbjudas så skulle tillverkaren se till att ge mig en ersättningslösning, om den inte drogs tillbaka skulle supporten och molnet till laddaren ändå finnas kvar.

Frågan blir då, om jag lyckas reklamera laddaren och ska montera en ny laddare. Vad ska man då gå på? En så dum laddare som möjligt från en så stor tillverkare som möjligt. Eller en liten och smart laddare typ Zaptec men som kan hamna i precis samma situation som Easee om någon annan nagelfar konstruktionen? Eller bolaget går omkull av andra skäl så att servrarna läggs ned.

Jag tror vi kommer se detta mer och mer i samhället. Att en produkt som har "för mycket" smarthet inbyggt kommer få sin funktionalitet stympad av olika skäl, långt före den egentliga tekniska livslängden. Detta händer ju redan idag, TV apparater som inte längre kan ta in markbundna sändningar (trots de har inbyggd digitalmottagare av första gen), TV spelskonsoller där man inte längre kan spela uppkopplat eller köpa spel, TV apparater där netflix och liknande inbyggda tjänster slutar funka, bilar med gamla 3g modem där start av värmare inte längre funkar, navigatorer där kartorna slutar uppdateras. För en telefon som "slits ut" på 3-5 år är detta inte ett problem, men för produkter man normalt gärna har kvar i 5-15 år eller mer blir detta ett stort problem, man är tvingad att byta en fullt fungerande produkt för att supporten för den är EOL.

Jag är just nu sugen på en neandertalsladdare som inte är uppkopplad mot "molnet" men som skulle kunna ha en ingång (eller API) jag själv kunde sätta upp regler för; när jag mäter att andra förbrukare drar för mkt så kan jag sluta ladda bilen, eller när elpriset är för högt kan jag sluta ladda bilen. Annars kör den på och laddar så mkt som går så fort sladden kopplas i.

Egentligen tror jag felet är att man inte bestämt var logiken ska ligga i hur laddningen styrs. Min tidigare bil, passat GTE, ville styra detta själv. Och Easee samt laddarna på jobbet ville också styra detta själv. Summan blev att det var två "masters" och ingen "slave". Så bilf-n lyckades väldigt ofta inte ladda alls (för VWs servrar var så usla att de dessutom oftast inte funkade).
Bygg en egen. Kan du programmera lite så klarar du det med hjälp av instruktioner från andra.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är i alla fall övertygad om att valfritt testhus skulle hjälpa mig att ta fram nödvändiga testprogram och upprätta nödvändig dokumentation efter genomförda tester om jag betalade för det.
Om det sen är deras anställda personal eller någon annan som gör jobbet spelar inte så stor roll.
Ja, så länge du håller dig till standarden är det inget problem.
 
LoweW LoweW skrev:
Vad gäller med villaförsäkringen om det osannolika skulle hända och huset skulle brinna ner p.g.a. ett fel som gett denna produkten säljförbud?

Skulle inte försäkringsbolaget kunna hävda att ägaren varit oaktsam som fortsatt använda en produkt som haft kända fel?
Försäkringsbolagen har tydligt gått ut med att nuvarande situation inte påverkar försäkringen. Om det blir krav på återkallelse så kan det göra skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.