5 572 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Dyr offert på material för elcentralsbyte + lite övrigt?
Jaha, det var ju inte lätt det här =)
Det är inte risk att man gör ett "lapptäcke" då, att man egentligen borde ha en modernare central när man ändå gör elarbeten?
Det finns väl en risk att det är lite halvmeckigt kopplat i de här gamla centralerna där ingen gjort något på säkert 30 år och innan dess har man bara lagt till grupp efter grupp efter grupp. Då kommer det väl kosta ett gäng tusen för att reda ut allt ändå? Lika bra då att slänga på en ny normcentral då för ytterligare några tusen så att det är "modernt" om man ska göra något ytterligare om några år?
Det är inte risk att man gör ett "lapptäcke" då, att man egentligen borde ha en modernare central när man ändå gör elarbeten?
Det finns väl en risk att det är lite halvmeckigt kopplat i de här gamla centralerna där ingen gjort något på säkert 30 år och innan dess har man bara lagt till grupp efter grupp efter grupp. Då kommer det väl kosta ett gäng tusen för att reda ut allt ändå? Lika bra då att slänga på en ny normcentral då för ytterligare några tusen så att det är "modernt" om man ska göra något ytterligare om några år?
Vad matar den centralen som sitter vid mätaren?
Behöver den finnas kvar, eftersom det bara är en 6 mm2-kabel som går ut från den, det kan räcka med en liten kopplingslåda?
Dom sex centraler som sitter ihop borde inte vara så svåra att dela upp på två eller fler JFBer. För att veta vilken JFB som bestyckar vilken så gäller det bara att märka upp det på lämpligt sätt samt montera dom i logisk ordning.
Uppdelningen av olika förbrukare på olika JFBer finns en uppsjö av olika ”skolor”.
En uppdelning kan vara följande:
- All utomhusel på första.
- Hälften av inomhuselen plus kyl/frys på andra.
- Andra hälften av inomhuselen plus värmen på tredje.
Det kan vara bra att försöka sprida ut inomhuselen så att inte en hel våning slocknar.
Behöver den finnas kvar, eftersom det bara är en 6 mm2-kabel som går ut från den, det kan räcka med en liten kopplingslåda?
Dom sex centraler som sitter ihop borde inte vara så svåra att dela upp på två eller fler JFBer. För att veta vilken JFB som bestyckar vilken så gäller det bara att märka upp det på lämpligt sätt samt montera dom i logisk ordning.
Uppdelningen av olika förbrukare på olika JFBer finns en uppsjö av olika ”skolor”.
En uppdelning kan vara följande:
- All utomhusel på första.
- Hälften av inomhuselen plus kyl/frys på andra.
- Andra hälften av inomhuselen plus värmen på tredje.
Det kan vara bra att försöka sprida ut inomhuselen så att inte en hel våning slocknar.
frihopper, det är inte lätt för det finns flera likvärdiga möjligheter som varken är bättre eller sämre. Det bästa är nog om du hittar en elektriker som du kommer överens med och gör som h*n tycker blir bäst. Det sämsta alternativet är nog att försöka få elektrikern att göra nått h*n inte tror på, som någon på ett forum har föreslaget.
Den nedre centralen med sju kapslingat går ganska fort att byta också. Däremot blir man förundrar över hur många som har kontrollbehov. Om du anlitar en elektriner som du vet har bra ryckte, den biten ligger ju på dig, säger han att du ska ha en jfb då skall du det, säger han två så är det så, säger han sju stycken så blir det så. Utan att vara på plats så är det omöjligt att säga varken bu eller bä.
Priset är för övrigt bra satt. Går alltid åt mer material än förstårsigpåare säger.
Priset är för övrigt bra satt. Går alltid åt mer material än förstårsigpåare säger.
Det verkar inte vara något problem, det ser ut som att allt är utanpåliggande och kommer från höger, så sätter man den nya centralen över den högraste av de befintliga 6 så är det bara att vrida in kablar tidigare och korta av lämpligt. Ser faktiskt ganska plättlätt ut.O Steamboy skrev:
Jag tycker det där jobbet borde ta ca 2 dagar, inte mer, och alltså få en arbetskostnad på ca 8000:- + moms = 10.000 inkl moms och 7.000:- efter ROT:
Det som sen kan konstra och dra iväg i tid och pengar är ifall någon JFB börjar lösa utav något befintligt jordfel i anläggningen, sånt är ju högst osäkert i gamla anläggningar.
Då kan tiden ticka iväg.
Jag skulle inte acceptera den offerten, men jag skulle fråga om det var inräknat tid för felsökning ifall det krånglar med jordfel, om svaret är ja på den frågan skulle jag kanske föreslå att få en offert utan det inräknat och att man tar ev felsökning på löpande.
Det blir ju lite av en chansning förstås då.
Men jag tycker inte offerten var jättegalen, bara hyggligt i överkant.
Kanske en som egentligen har lite för mycket att göra, men tänker att det är OK att ta detta om det ger lite extra guldkant på timpenningen.
På bilden syns det att det bara är tre säkringar i.Demmpa skrev:
Så den borde man kunna byta ut på 2-3 timmar.
Och en färdigkopplad 2-radig central med AEG-komponenter i (1HB, 1JFB, 6 st C10) köper jag loss för ca 1200:- + moms, och med Hager komponenter ca 2000:- + moms, fast då har den bara 3 säkringar.
Ja, det ska jag självklart meddela. Jag kände mig osäker på offerten, lite dyr men framförallt att han bara kunde göra arbetet på helger och var upptagen på vardagarna (vilket som en person skrev här ovan kanske ledde till att han saltade lite för att det skulle vara värt besväret). Eftersom jag vet att han är lite strulig kanske det kunde bli så att det skulle dra ut på tiden och då skulle han plötsligt i såna fall vara på ett annat jobb efter helgen. Nej, det kändes inte riktigt rätt.Magnus E K skrev:
Hittade ett annat företag som hade jättebra betyg på reco. De svarade snabbt, och jag fick en offert som var 6 000 kr lägre (före ROT) och dessutom använde dem enbart HAGER (istället för AEG som den första elkillen skulle använda). Så jag tog den offerten istället är och supernöjd med resultatet.
Låter kanon men du glömde efter-bildernaF frihopper skrev:Ja, det ska jag självklart meddela. Jag kände mig osäker på offerten, lite dyr men framförallt att han bara kunde göra arbetet på helger och var upptagen på vardagarna (vilket som en person skrev här ovan kanske ledde till att han saltade lite för att det skulle vara värt besväret). Eftersom jag vet att han är lite strulig kanske det kunde bli så att det skulle dra ut på tiden och då skulle han plötsligt i såna fall vara på ett annat jobb efter helgen. Nej, det kändes inte riktigt rätt.
Hittade ett annat företag som hade jättebra betyg på reco. De svarade snabbt, och jag fick en offert som var 6 000 kr lägre (före ROT) och dessutom använde dem enbart HAGER (istället för AEG som den första elkillen skulle använda). Så jag tog den offerten istället är och supernöjd med resultatet.
Absolut, här kommer lite efter-bilderP Pöz skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rimlig materialoffert??
Altan & Uteplats -
Ska be om offert på material till ett hus i lösvirke.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp med offert. Billigt eller dyrt? Markarbete.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Vad tycker ni om denna offert? Känns rätt dyrt..
Stenhus