Då var det installerat och klart. Svågern löste det hela genom att byta ut till en längre (ny) fasskena, sedan flyttades de två dvärgbrytarna som skulle bilda tvåfasgrupp intill varandra. Därefter drog han fram en ny faskabel via två takdosor och ut till min befintliga utebelsysning där han avslutade med en kopplingsdosa.

Nu skall jag på egen hand skruva dit två 1000W Frico inframvärmare, då återstår en fråga för mig, vilken installationskabel blir snyggast att dra utanpåliggande (klammras) till dessa? EKLK?

Tack för alla svar och all lärorik information ni bidragit med i denna tråd...

EKLK är styvare än EKK, och borde vara lättare att få sitta rakt. Nån med mer erfarenhet får gärna rätta mig här...

OBS, EKK eller EKLK gäller om värmarna är fast inkopplade. Om det är stickpropp så är det annan kabeltyp som gäller (REV eller vad den kan tänkas heta).

Har monterat värmarna nu och skall på egen hand montera den två-poliga brytaren mellan värmarna och matningen (kopplingsdosan)

Blev lite konfundersam när jag öppnade brytaren, vart skall jorden kopplas? på blecket nere i hörnet?

känns inte som det är aktuellt att koppla jorden på "x" plinten....

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, plinten nere till höger kan du använda.
X-plintarna i uttaget kan också användas, men det är kanske inte så bra ide då någon kan få för sig att de två X-plintarna har förbindelse mellan sig.

Jag brukar lägga jord på X. Gillar inte den där andra skruven

För säkerhets skull:

X-plintarna är som sagt inte ihopkopplade, så båda jordledarna måste skruvas in i samma X-plint!

Får man verkligen använda x-plinten till det? Med tanke på att även en lekman får byta brytaren kan säkert viss förvirring uppstå när jorden ska skruvas tillbaka, för det är lätt att tro att x-plintarna hänger ihop.

Det här är ju ett förträffligt tillfälle att faktiskt använda en sockerbit.

Jag håller med R.Å. om att den där skruven nere till höger inte är så skoj, och håller med snaggletooth att det finns risk att lekman gör fel.

Eftersom det kommer en ledning uppifrån och en ledning nerifrån så skulle väl en sockerbit vara perfekt för detta?

Då är det väl bättre att använda en av dom två överkopplingsplintar som finns på brytaren. Jag skulle aldrig stoppa in någon extra plint/klämma om det inte var ett måste, det är trångt nog som det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.