Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, 600 W/m2 kanske inte riktigt gäller om "pensionärskuvösen" är bättre isolerad än själva kåken...
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Förstår inte riktigt, men om du kan dra i fler faser i det tilltänkta röret så kan du använda en vanlig 10A dvärgbrytare. Eller det gäller ju även om du drar fram kablar på något annat vis.
//Patrik
//Patrik
jo det jag menar är att från centralen/10A dvärg måste jag dra FK:n via en takdosa för att komma ut till ytterbelysningens kopplingspunkt.... ochav inlägget ovan (citatet) fattar jag det som att det inte är tillåtet?DjAlbert skrev:Ser ju att bara finnas en JFB att välja på, med tanke på att det bara finns en noll-plint.
Sen som du skriver, så borde det gå att använda den slangen, OM den går direkt från centralen till den punkt du hade tänkt o koppla värmen ifrån.
Om den går till nån annan dosa lr så, så är det nog att tänka om, om du ska ha det på egen säkring, eftersom man inte får blanda grupper hur som helst.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Aha, det är ett litet missförstånd.
Om du vill dra i en till grupp (fas, nolla, jord) så är inte det tillåtet, men att däremot utöka den bef. gruppen med en eller två faser till är fullt tillåtet. Det sätter dock lite extra krav på uppmärkning m.m, men det har ju din svåger koll på.
Förklaringar:
Grupp = kabel från central matad av x antal säkringar
Enfasgrupp: 1 fas, nolla och jord
Tvåfasgrupp: 2 faser, nolla och jord
Trefasgrupp: 3 faser, nolla och jord.
//Patrik
Om du vill dra i en till grupp (fas, nolla, jord) så är inte det tillåtet, men att däremot utöka den bef. gruppen med en eller två faser till är fullt tillåtet. Det sätter dock lite extra krav på uppmärkning m.m, men det har ju din svåger koll på.
Förklaringar:
//Patrik
Aha.... men vad hindrar oss då från att dra en fas/nolla/jord från dvärgbrytaren/centralen via takdosan till värmarna???Patrik_Hed skrev:Aha, det är ett litet missförstånd.
Förklaringar:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Om du drar fas, nolla och jord så drar du in en ny grupp i röret, det är otillåtet. Men drar du in en fas till och använder samma nolla och jord som finns i takdosan så är det lugnt. Då gör du om gruppen från enfasgrupp till tvåfasgrupp. Att ha två enfasgrupper är ej tillåtet.
Edit: Du har förstått redan. Då är det ingenting som stoppar er.
//Patrik
//Patrik
svågern kommer ner nästa helg så då gäller det att jag har läst in all kopetens via forumet här, så jag kan imponera lite på honom..... är egentligen inte orolig för att det kommer att lösa sig, men dock väldigt intresserad av att lära mig något samtidigt....Patrik_Hed skrev:Om du drar fas, nolla och jord så drar du in en ny grupp i röret, det är otillåtet. Men drar du in en fas till och använder samma nolla och jord som finns i takdosan så är det lugnt. Då gör du om gruppen från enfasgrupp till tvåfasgrupp. Att ha två enfasgrupper är ej tillåtet.
//Patrik
då har jag en fråga till.... i min central fanns det väl tre eller fyra rader med dvärgbrytare... hur vet man vilken rad man skall komplettera med en extra brytare???
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, kunskap är makt..
Du har två JFB, men jag vet inte hur raderna matas. Vilken JFB som går till vilken rad och om kanske någon rad ligger utanför. Du/ni får kolla vart det finns reservplats och vilken JFB ni tycker är lämpligast att lägga dem på.
//Patrik
Du har två JFB, men jag vet inte hur raderna matas. Vilken JFB som går till vilken rad och om kanske någon rad ligger utanför. Du/ni får kolla vart det finns reservplats och vilken JFB ni tycker är lämpligast att lägga dem på.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De bör absolut sitta bredvid varandra och helst brytas samtidigt dvs en 2 eller 3-polig dvärg och då hamnar de ju automatiskt bredvid varandra
Nu ökade min förvirring igen........ Så vi kan inte använda den ursprungliga dvärgen?Rikard Ågren skrev:
Jag trodde jag börjat få grepp om hur lösningen såg ut, men blir väldigt tveksam nu...
trodde det skulle göras enligt följande:
* installera dvärgbrytaren i centralen på lämplig rad
* bygla med 6kvadrats kabel mellan ny och befintlig dvärg
* gå med en ny fas via takdosa till väggdosan på insidan av ytterväggen
* ta nolla och jord från befintlig grupp i vägg alternativt takdosan
* gå via exempelvis wagoklämmor från väggdosan till utsidan med en EKK alt. EKLK
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, det glömde jag säga. Du kan göra precis som tänkt bara att säkringen som försörjer belysningen i hallen eller vad det är måste sitta bredvid den nya säkringen. Så du får koppla om lite grann.
//Patrik
//Patrik
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Jo, du kan använda den befintliga (plus en ny), rekommenderat är dock att du kör en en tvåpolig, då är man säker på att båda faser blir brutna (så man inte glömmer den ena när/om man ska in och koppla i dosan)Berka81 skrev:
Själv har jag ett antal trefasgrupper med enfasförbrukare (samma som du kommer ha fast tvåfas om jag fattat tråden rätt), jag kan erkänna att jag har lite blandat, vissa grupper har trepoliga dvärgar och vissa har 3 st enpoliga.
Du är på rätt spår men med små tillägg, om din svåger faktiskt är praktiserande elektriker kommer allt det här lösa sig på plats och jag skulle gissa att han blir glatt överraskad av din nuvarande kunskapsnivå.Berka81 skrev:
De tillägg jag kan komma på för tillfället är (lägg gärna till om jag missat något):Berka81 skrev:trodde det skulle göras enligt följande:
* installera dvärgbrytaren i centralen på lämplig rad
* bygla med 6kvadrats kabel mellan ny och befintlig dvärg
* gå med en ny fas via takdosa till väggdosan på insidan av ytterväggen
* ta nolla och jord från befintlig grupp i vägg alternativt takdosan
* gå via exempelvis wagoklämmor från väggdosan till utsidan med en EKK alt. EKLK
- De två dvärgbrytarna (om du nu inte byter ut den mot en ny 2-pol) måste sitta bredvid varandra (återigen för att man ska förstå att båda måste brytas)
- Dosan ska märkas "tvåfasgrupp med enfasförbrukare" eller åtminstone "tvåfasgrupp" så man ser när man gör ändringar. Detsamma gäller i gruppförteckningen i centralen (du fattar nog anledningen vid det här laget)
- Du skriver "bygla [...] mellan ny och befintlig dvärg". Bara för att tydliggöra, bygla _inte_ mellan de två dvärgarna som hör till samma grupp. Då du har gemensam nolla till två faser är det viktigt att detta är just två faser (som i L1,L2,L3) och inte samma fas. Om man inte har fasförskjutningen blir nollan överlastad. Använder man fasskena, och dvärgbrytarna sitter bredvid varandra enligt ovan, löses detta automatiskt men använder man RK (ledning) är all bets off, så då får man se till att göra rätt.
- Om du av någon anledning (gör inte så) inte har denna grupp skyddad av JFB så tror jag det måste vara en tvåpolig dvärgbrytare
- Ett riskmoment med en två-/tre-fasgrupp m enfasförbrukare är att tappa nollan till den gruppen, så var extra noggrann med den (eller, var väldigt noggrann genomgående så inkluderas nollan i detta)
/U
Redigerat: