Berka81 skrev:låter ju otroligt lätt egentligen, men det kanske beror på att det är ganska väl förspänt? En annan fråga.... Skall ju gå med kabel/tråd ut till inframvärmarna via en slang som går till en f.d. utebelysning, kan man dra FK fram till kopplingsdosan på insidan av väggen och sedan wagoklämmor till en EKK som sedan går ut på utsidan till värmarna?
En annan fråga.... gul/grön till grön och blå till blå.... fas till brytaren men om man byglar från brytaren jämte måste man då ansluta fasen till värmarna på undersidan av dvärgen??
Bygeln ska alltså sitta mellan skenan nedtill på befintliga brytare och din nya brytare, och strömmen kommer då ändå ut upptill. OBS, kolla upp vilken kabeltyp som är lämplig för att dra ihop tillsammans med skenan i befintliga brytare - lämpligtvis den typ som redan används från jordfelsbrytare upp till skena. (RK 6mm2 gissar jag från bilden)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Precis, då är du tvungen att finna en annan väg. Det finns ingen krypgrund under huset eller?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Eller ja, annars så skulle du ju kunna göra om gruppen till en två eller trefasgrupp och använda bef. nolla och jord bara att du drar en-två faser till från centralen. Trepolig dvärgbrytare är att rekommendera.
//Patrik
//Patrik
får sova på saken, skall höra med svågern via telefon imorgon.... Återkommer i frågan och tackar för alla feed-back!Patrik_Hed skrev:
Kan du utveckla den här iden lite?? Vad behöver vi i så fall i materialväg och med den lösningen skulle det alltså vara OK att gå från centralen via takdosan till väggdoskan med FK för att sedan ansluta wago till en EKK som matar infra??Patrik_Hed skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan inte din vän eletrikern besöka dig på plats? Han kanske har en bättre lösning när han får se omständigheterna
Det är min svåger som är elektrikern i släkten. Dessvärre bor och arbetar han en bra bit bort från mig geografiskt sett. Därför försöker jag skapa mig en bild av hur det enklast skall genomförasRikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du ska utöka belysningsgruppen med två faser till så behöver du mera FK (Svart och grå troligen, och blå och gulrgrön såklart. Du kan även behöva byta ut någon befintlig tråd om det ej går att få i en dragfjäder. Går det inte så kan man använda en befintlig tråd att dra med och behöver då följaktligen dra i en till) och helst en 3-polig 10A dvärgbrytare, en C310 alltså. På så sätt bryts samtliga faser som befinner sig i de rören och dosorna om du t.ex. kommer på att du ska byta ett uttag eller en strömbrytare. Det fungerar såklart lika bra med 3 st 1-poliga dvärgar men det blir säkrare med en 3-polig.
pratade med svågern nu ikväll... han hade en ide om att det kanske räckte att montera en infravärmare á 1000W istället för två. Jag skall ha det som uppvärmning i mitt uterum (isolerat och med isolerglas). Han menade då att det kanske t.o.m. räcker att koppla en EKK alt. EKLK från väggdosan ut till gamla lampgenomföringen och sedan upp till värmaren med en 2-polig brytare emellan.
Vad säger ni om en sån lösning och tror ni att en enda värmare på 1000W täcker mitt behov? rummet är ca 18kvm och fullt isolerat som sagt....
Vad säger ni om en sån lösning och tror ni att en enda värmare på 1000W täcker mitt behov? rummet är ca 18kvm och fullt isolerat som sagt....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Man brukar räkna med 600W/m2 (800W om det t.ex. saknas väggar) när det gäller infravärmarinstallationer för att kunna höja temperaturen med 10 grader och för att få bäst effekt så vill man helst ha strålning från två håll.
Jag rekommenderar antingen dig eller din svåger att ringa en rådgivare hos Frico för att få en så bra anläggning som möjligt.
http://www.frico.se/swe/ (Klicka på "kontakt"--->"säljteam"---->"teknisk försäljning")
Kan även rekommendera dig att sätta upp en effektregulator från Frico. Då kan du dels ställa in vilken effekt du för tillfället önska ha med ett vred och den har även timerfunktion om så önskas.
//Patrik
Jag rekommenderar antingen dig eller din svåger att ringa en rådgivare hos Frico för att få en så bra anläggning som möjligt.
http://www.frico.se/swe/ (Klicka på "kontakt"--->"säljteam"---->"teknisk försäljning")
Kan även rekommendera dig att sätta upp en effektregulator från Frico. Då kan du dels ställa in vilken effekt du för tillfället önska ha med ett vred och den har även timerfunktion om så önskas.
//Patrik
Redigerat:
600W/m2????? DU måste skoja? Det skulle ju innebära 10,8Kw för att värma mina 18m2...Patrik_Hed skrev:Man brukar räkna med 600W/m2 (800W om det t.ex. saknas väggar) när det gäller infravärmarinstallationer för att kunna höja temperaturen med 10 grader och för att få bäst effekt så vill man helst ha strålning från två håll.
[länk] (Klicka på "kontakt"--->"säljteam"---->"teknisk försäljning")
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, för att kunna höja hela rummet med 10 grader. Men det kanske räcker att bara värma där ni planerar att sitta?
Återigen så rekommenderar jag dig/din svåger att fråga en rådgivare om saken.
Lycka till!
//Patrik
Återigen så rekommenderar jag dig/din svåger att fråga en rådgivare om saken.
Lycka till!
//Patrik
Skall ringa till Frico imorgon, men det låter i mina öron totalt uppåt väggarna att ha 600W/m2. Rummet är ju bättre isolerat än huset....Patrik_Hed skrev:
en vanlig 10A dvärg går alltså inte att nyttja till dessa två (tilltänkta) värmare om fasen inte kan gå i en egen slang/rör??
Jag skulle satt vanliga vägg-radiatorer iom att rummet är så pass ombonat. Infravärmare ger bara obehaglig värme tycker iaf jag.