71 856 läst · 148 svar
72k läst
148 svar
Duschvägg ”exploderade”
Detta har hänt mig också.. En gång i duschkabinen i stugan mens jag duschade. ca 2 år gammal kabin. Så en gång i båten, när ena frontrutan exploderade. Fick tiotals småsår varje gång, men inte så illa att jag måste sy.
Det som verkar vara gemensamt med bägge gångerna är att glaset står i spänn. Så tillslut så ger det med sig och exploderar.
Oavsett. Jag fick nytt glas till duschkabinen på garanti (Bauhaus) och ny ruta av båtförsäkringen.
Det som verkar vara gemensamt med bägge gångerna är att glaset står i spänn. Så tillslut så ger det med sig och exploderar.
Oavsett. Jag fick nytt glas till duschkabinen på garanti (Bauhaus) och ny ruta av båtförsäkringen.
Om man inte vill vara med om detta igen:
Man kanske kan montera en transparent plastfilm på dörren om man vill undvika att skada sig om det skulle hända igen. Finns ju en typ av plastfilm som används på fönster för att göra dom svårare att krossa (för inbrott). Då hänger alla småbitar kvar i plastfilmen om den krossas.
//Jonas
Man kanske kan montera en transparent plastfilm på dörren om man vill undvika att skada sig om det skulle hända igen. Finns ju en typ av plastfilm som används på fönster för att göra dom svårare att krossa (för inbrott). Då hänger alla småbitar kvar i plastfilmen om den krossas.
//Jonas
Hej!F flar skrev:Hej,
Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.
Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.
1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?
2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.
[bild] [bild] [bild]
Precis samma har hänt oss två gånger. Båda gångerna fick jag eländet över mig men fick inga direkta skador. När det hade hänt andra gången skickade tillverkaren ut en egen hantverkare och satte dit väggen. Allt detta hände för ca 10 år sedan. Man blir onekligen skärrad, om inte annat av ljudet. Tillverkaren, i vårt fall, tyckte inte det var mycket att orda om, så då drog vi den slutsatsen att det tydligen händer nu och då. Vi behövde dock inte betala något någon gång. Men nästa gång blir det nog ett annat system. Våra dörrar ser väldigt mycket lika ut, men eftersom jag inte är säker skriver jag inte något mer.
Mvh Agneta
Den liknar starkt den LINC-Niagara som jag installerade 2012. På glaset finns i så fall INR inetsat i övre hörnet nära gångjärnet. Men det kan ju finnas andra snarlika modeller...F flar skrev:Hej,
Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.
1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?
2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.
[bild] [bild] [bild]
Du skriver att du har kvitto och kvalitetsdokument så det borde stå där och finns firman kvar som skrivit kvittot så borde de kunna svara vad det är för fabrikat.F flar skrev:Hej,
[bild] [bild] [bild]
Jag har hört om en exploderad duschhörna förut, fast den är av härdat glas. Den liknar min duschhörna, fast jag har vita metall-delar, men det finns väldigt många fabrikat. Jag tyckte att det var svårt att sätta fast duschväggarna i kakelväggen, jag har våtrumsminerit bakom och 30 cm c-c regelavstånd bakom den för stadga. Idag har man ofta våtrumsgips och plywood för stadga. Förut var det vanligt att använda dubbelgips, men kartongbaksidan kunde mögla har jag hört.F flar skrev:Hej,
[bild] [bild] [bild]
Kan hemförsäkringen ersätta en del av skadan? Jag har en självrisk-pott som ackumuleras med åren, så att självrisken blir liten.
Det stämmer inte, finns inget produktansvar som kan försäkras när mer än 10 år gått och absolut inte i det här fallet. Som många mycket troligt har påpekat så ligger ansvaret hos kunden.E eklov skrev:Det spelar ingen roll hur gammal duschväggen är. Produktansvarsförsäkring* har alla som säljer varor. Kostnader för akutvård, läkarbesök, förstörda kläder eller glasögon samt om man blir handikappad eller fula ärr osv. betalar försäkringen. Glöm inte den delen.
Jag lyckades ha sönder min duschvägg när jag skulle smörja den då den gnisslande. Hakade av den och råkade "dutta" den i golvet vilket resulterade i explosion. Trots att badrummet var över 10 år gammalt ersatte försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) hela kostnaden (minus självrisk) med nya dörrar samt snickare som gjorde jobbet.
vi har likadant hemma. kommer inte ihåg vad den heter men vi köpte på bauhaus för typ 7år sedan. kan vara att de inte tillverka de längre.F flar skrev:Hej,
[bild] [bild] [bild]
Drulleförsäkring?T Thide87 skrev:Jag lyckades ha sönder min duschvägg när jag skulle smörja den då den gnisslande. Hakade av den och råkade "dutta" den i golvet vilket resulterade i explosion. Trots att badrummet var över 10 år gammalt ersatte försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) hela kostnaden (minus självrisk) med nya dörrar samt snickare som gjorde jobbet.
Det ser ut lite som våra duschväggar, våra är av märket Noro:
Ovanvåning:
https://imgur.com/9UcQXSd
Nedanvåning:
https://imgur.com/jtB76EI
Ovanvåning:
https://imgur.com/9UcQXSd
Nedanvåning:
https://imgur.com/jtB76EI