F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Ser ut som Westerbergs Clear round hörndusch, vi hade också en sån som exploderade utan anledning. Är tydligen vanligt så IF hade varit nogranna med att friskriva sig från "självexploderande duschväggar". Trodde det var ett skämt när de sa det, men så är försäkringsbolagen... Om du ramlat in i den med en hammare så får du ersättning via drulle var han vänlig nog att upplysa mig om. Westerbergs var jättebra, de skickade ut hantverkare med ny duschvägg utan kostnad för oss.

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Vi renoverade badrummen runt 2012-2013 och då kunde man köpa Svedbergs prylar och så fick man nåt slags paket. Handfat/kommod, badrumsskåp/spegel och duschvägg. Duschväggen var "gratis" så vi använde den i vårt andra badrum som hade dusch men inga väggar. Den ser exakt ut så som din. Till detta köpte vi även höga badrumsskåp från Svedbergs för att ha tvättmedel, schampo och handdukar i.

Nu bor vi inte kvar där så jag vet inte hur det gått för nya ägarna och duschväggen, men kommoden tålde NOLL vatten och började svälla av att bara befinna sig i ett badrum. Det rann alltså aldrig vatten på sidorna av kommoden men det hjälpte inte. Spegelskåpets gångjärn gav sig också inom 3 år. De höga badrumsskåpet som stod allra längst ifrån ev. vattenkällor fick också skador i form av svällt trä. Jag reklamerade, de lovade att komma och kika och kom aldrig - trots påtryckningar. Sen orkade jag inte bråka mer.

Så om det är Svedbergs så är jag inte alls förvånad om de spricker eftersom resten av deras prylar vi köpte var helt B. Vi trodde Svedbergs var ett bra svenskt märke men never again!
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

Hej,

Jag har konstruerat beslag för glas i många år.

Jag tycker mig se eller läsa mig till att ett nytt glas ska monteras i samma lyftgångjärn??.
Innan detta arbete påbörjas kontrollera hur gångjärnet sitter i väggen.

Är väggen vertikal och helt plan 100% hela sträckan av gångjärnet längd ?? - Är gångjärnet rakt i både x och y axeln?. Glasbiten silikoniseras ju fast i gångjärnet och då blir det automatiskt spänningar i strukturen på glasbiten. Då dessa hemma-hobbyglas är mycket tunna i tjockleken är det enkelt att montera fel.
Borde vara krav på minst 8mm tjocklek på glasbitarna och dubbel laminerat.
 
Det handlar som så många säger om spänningar i glaset. Det kan beror på flera anledningar men en teori är ju att huset/fästena rört sig lite på 10 år med denna konsekvens som följd.

För det första är det inte så vanligt, för det andra ska man ha dubbel otur om man är i närheten när det händer och för det tredje heter det säkerhetsglas av en anledning. Att man får skador som man måste sy är nog en på miljonen.

Personligen fogade jag en fast glasvägg nere vid golvet (låg alltså på knä) för 6 månader sedan som small precis då och jag fick hela väggen i huvudet/nacken och jag fick inte minsta skärsår.

Denna typ av av härdat glas är installerat i varenda dusch och fönster under 0,6/0,8 meter till golv i hela sverge sen långt tillbaka varpå konstruktionen nog bör vara så pass säker att man inte bör oroa sig och undvika en sådan.

Är man trots det överdrivet orolig av sig kan man ju laminera glaset från utsidan med en plastfilm.
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
L lellef skrev:
Det handlar som så många säger om spänningar i glaset. Det kan beror på flera anledningar men en teori är ju att huset/fästena rört sig lite på 10 år med denna konsekvens som följd.

För det första är det inte så vanligt, för det andra ska man ha dubbel otur om man är i närheten när det händer och för det tredje heter det säkerhetsglas av en anledning. Att man får skador som man måste sy är nog en på miljonen.

Personligen fogade jag en fast glasvägg nere vid golvet (låg alltså på knä) för 6 månader sedan som small precis då och jag fick hela väggen i huvudet/nacken och jag fick inte minsta skärsår.

Denna typ av av härdat glas är installerat i varenda dusch och fönster under 0,6/0,8 meter till golv i hela sverge sen långt tillbaka varpå konstruktionen nog bör vara så pass säker att man inte bör oroa sig och undvika en sådan.

Är man trots det överdrivet orolig av sig kan man ju laminera glaset från utsidan med en plastfilm.
Tillräckligt vanligt för att försäkringsbolagen ska utesluta det som ersättningsbar skada, men det säger väl i o f s inte så mkt, de har ju som affärsidé att ta in så mycket som möjligt och betala ut så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Antingen det eller så är det att folk stöter i glaset och sen vill ha ersättning.
 
Jag råkade ut för samma sak i somras. Hade kvar info om tillverkaren, de ersatte mig med alla utlägg jag haft, inkl hantverkskostnader. Jag kunde styrka allt med kvitto. Hade jag önskat hade de satt upp nya (båda mina dörrar "sprängdes"), men jag valde bort det. Mina sattes upp för ca 7 år sedan, det var inga problem. Ser dock inte ut som samma produkt, så ingen idé att nämna något namn.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
L lellef skrev:
Antingen det eller så är det att folk stöter i glaset och sen vill ha ersättning.
Ja men det konstiga är att de ersätter om du "snubblar in med en hammare" i glaset för det går på drulle. De har uteslutit explicit "självexploderande duschdörrar"
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror jag har identiska dörrar på landet. Kan kolla nästa gång jag är där om jag har några gamla papper på dem eller kan se någon märkning (kanske till helgen, kanske senare i vinter).

Funderar på om handdukskroken kan vara en bov i dramat. Öppnades dörren så mycket att den gång på gång fick sig en liten törn just där?
[bild]
hände mig i höstas, Max 3 månader gamla. Superscary. Dessutom slog det ett par små Krossat glas på badrumsgolv med skadad duschdörr och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hål i mattan för oss, åtgärdat men surt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nu kan jag tyvärr inte hjälpa TS, men kan någon förklara för mig varför man skriver i tråden "det skulle kunna vara x-tillverkaren, men jag är osäker därför skriver jag inte ut namnet."

Hade jag letat efter tillverkaren av en produkt hade jag varit tacksam för alla gissningar om vilken tillverkare det kan vara, hur långväga gissningarna än må vara...
ACTHPT ACTHPT skrev:
Hej!
Precis samma har hänt oss två gånger. Båda gångerna fick jag eländet över mig men fick inga direkta skador. När det hade hänt andra gången skickade tillverkaren ut en egen hantverkare och satte dit väggen. Allt detta hände för ca 10 år sedan. Man blir onekligen skärrad, om inte annat av ljudet. Tillverkaren, i vårt fall, tyckte inte det var mycket att orda om, så då drog vi den slutsatsen att det tydligen händer nu och då. Vi behövde dock inte betala något någon gång. Men nästa gång blir det nog ett annat system. Våra dörrar ser väldigt mycket lika ut, men eftersom jag inte är säker skriver jag inte något mer.
Mvh Agneta
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns inte så många liknande dörrar. Ta några fotografier och gå till Bauhaus samt en välsorterad badrumsfirma så hittar ni rätt och får bra prisuppgifter också. Jag har en aning om vilken dörr det är, men då jag inte med säkerhet vet om det är rätt så är det nog bättre att ni får det utrett på en badrumsfirma.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Liknar våra, hafa inköpta på badhuset för ca 10 år sedan
 
  • Hafa-duschvägg i ett badrum med synlig logotyp, duschstång och några badrumsprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med genomskinlig dörr och hyllor med flaskor och badtillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ersätter man inte dessa "problemdörrar" med polykarbonatskivor (eller PVC/plexiglas som lågprisalternativ) som värmeböjts till "rätt" form. De väger mindre och kan få valfri form enkelt. De kanske blir repiga eller flammiga efter ett antal år (vattenabsorption) men torde vara rimligt billiga att byta ut då. Och de kan absolut INTE explodera. Snarare så torde dom vara ofattbart tåliga mot all form av dålig behandling, utom öppen låga...
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Nu kan jag tyvärr inte hjälpa TS, men kan någon förklara för mig varför man skriver i tråden "det skulle kunna vara x-tillverkaren, men jag är osäker därför skriver jag inte ut namnet."

Hade jag letat efter tillverkaren av en produkt hade jag varit tacksam för alla gissningar om vilken tillverkare det kan vara, hur långväga gissningarna än må vara...
För att jag inte vill vilseleda. Jag ville bara berätta att jag tror att det är en modell som känns igen. Som jag skrev så rekommenderar jag att man går till en badrumsbutik och ber om hjälp. Det finns för många som ser nästan likadana ut.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Jag har också varit med om liknande. I mitt fall var det en flashig duschkabin ditsatt av tidigare ägare. Dörren häktade ur jämt och en gång när den gjorde det fick jag den inte på plats så jag bestämde mig för att försiktigt ställa den på golvet lätt lutad mot tvättställets kommod varvid den sprack sönder i 1000 miljoner små "runda" taggiga bitar. Jag hade tur att jag inte var ensam hemma för då hade jag fått vada barfota genom glasbitarna. Nu kunde jag få skor inkastade av gubben. Aldrig mer glas!!! Letar efter en duschkabin med plast i väggar och dörrar. Tills vidare har jag byggt en "kabin" i impregnerat trallvirke.....
 
L Limpan4all skrev:
Varför ersätter man inte dessa "problemdörrar" med polykarbonatskivor (eller PVC/plexiglas som lågprisalternativ) som värmeböjts till "rätt" form. De väger mindre och kan få valfri form enkelt. De kanske blir repiga eller flammiga efter ett antal år (vattenabsorption) men torde vara rimligt billiga att byta ut då. Och de kan absolut INTE explodera. Snarare så torde dom vara ofattbart tåliga mot all form av dålig behandling, utom öppen låga...
Det blir ett evigt bytande då annat material än glas blir både repigt och flammigt väldigt snabbt. Finns laminerat glas om man inte vill ha härdat.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.