H hempularen skrev:
Sådant händer som sagt, väldigt ovanligt att det sker spontant. Men finns det någon liten skada så kan det räcka med temp. växling när varmt vatten träffar glaset. Du behöver nog inte oroa dig för att råka ut fr det igen, det är som sagt ovanligt.

Kolla om ditt försäkringsbolag kan ställa upp med en del av kostnaden.
Yes tack, ska nog kolla med försäkringsbolaget!

J JSten skrev:
På de (två) duschdörrar som jag har ägt i mitt liv så har fabrikatet stått inetsat i glaset på båda. Så leta runt om du ser något på den kvarvarande. Ser ut som att där är någon logga uppe till vänster, eller så är det bara en reflektion:
[bild]
Om du har tur kanske det går att få tag i en ny dörr av exakt samma modell, men tror det blir svårt efter tio år.
Att sätta in ett nytt dörrpar är inte så svårt och skulle säga att den normalhändige klarar det utan problem
Det står Tempered Glass A031

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror jag har identiska dörrar på landet. Kan kolla nästa gång jag är där om jag har några gamla papper på dem eller kan se någon märkning (kanske till helgen, kanske senare i vinter).

Funderar på om handdukskroken kan vara en bov i dramat. Öppnades dörren så mycket att den gång på gång fick sig en liten törn just där?
[bild]
Rimlig gissning! Men nej, dörren kan inte öppnas så att den når krokarna.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Intressant! Vår duschdörr exploderade för ca 1mån sedan.... som tur var så hände det under natten när vi sov. Så fick mig lite av en chock när jag öppnade dörren till badrummet!
Samtidigt var jag väldigt glad att ingen stod i duschen när det hände, framförallt inte grabben på 4-år! Hade kunnat sluta illa... usch!

Vår duschvägg är från Svedbergs och var då ca 6år gammal. Tog kontakt med dem och dom skickade ett ersättningspar omedelbart utan snack. Mycket bra agerat av dem!

Våra duschväggar är väldigt lik just den du har, skiljer sig lite med gångjärnet dock så är nog inte Svedbergs dock, alternativt är det en äldre variant av Svedbergs än den vi hade....
Har också en fyraåring och svårt att inte tänka på det värsta möjliga som skulle kunna hända.

7gren 7gren skrev:
Detta hände oss också, dock var vi på jobbet båda två och fick en liten chock när vi kom hem på eftermiddagen och skulle besöka toaletten.
Vi var inne på samma spår ”vi vill aldrig att detta ska hända igen” så vår lösning blev istället glasblock. De ska förhoppningsvis stå där de står.

Detta hjälper inte dig på något sätt, mer än vetskapen om att detta händer då och då, som andra redan sagt. Vår glasskiva stod i ca 3 år innan den sprängdes.
Tack för att du delade med dig! Ser ut som att ni också fick lite skön städning att ägna er åt.

• Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
F flar skrev:
Har också en fyraåring och svårt att inte tänka på det värsta möjliga som skulle kunna hända.
Men skönt att det gick bra för oss båda!

• Gilla
Wizzen 23
  • Laddar…
S
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
Jäkla tur att hon inte fick flisor i ögonen. Tråkigt att sådant här ska behöva hända. Tyvärr är det som många skriver att den typen av glas, härdat antar jag, är känsligt om det blir spänningsvariationer i det.

F flar skrev:
Yes tack, ska nog kolla med försäkringsbolaget!
Något många missar är att försäkringsbolagen betalar även ut pengar för ärr och andra estetiska ”defekter”. Jag tänker om hon var tvungen att sy så kanske det kommer bli några ärr.

En släkting skallade sängen en natt och fick ett ärr i ansiktet. Visst syns det men man måste nästan veta vart man ska kolla för att märka det. Hon fick några tusen för det.
En bekant skar sig själv som tonåring och fick som vuxen en hel del tusenlappar för ärr på bl.a armarna. Tycka vad man vill om det men hon blev ju nöjd.

Låter som en skyddsfilm a la mobiltelefon kan vara en bra idé om man skulle skaffa såna där, finns det? Eller nåt som fästs på samma sätt som solskyddsfilm.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Fulkemisten
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
R
F flar skrev:
Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

[bild] [bild] [bild]
När ni sätter nästa glasdörrar så tänk på gummilisterna mot golvet...
Och mekanismen som sänker den mot golvet och tätar

Jag misstänker att gummit härdat och givit vibrationer i glaset när de släpat i golveteller att mekanismen gett upphov till en stöt i glaset efter 10 års drift
Val av fabrikat spelar roll då felhärdat glas inte är ovanligt
Därför måste alla lösningar med härdat glas lamineras likt bilglas för att undvika denna situation
Kontakta badrumsleverantören så att denna blir medveten om vad som drabbade er

R Renoverajämt skrev:
När ni sätter nästa glasdörrar så tänk på gummilisterna mot golvet...
Och mekanismen som sänker den mot golvet och tätar

Jag misstänker att gummit härdat och givit vibrationer i glaset när de släpat i golveteller att mekanismen gett upphov till en stöt i glaset efter 10 års drift
Val av fabrikat spelar roll då felhärdat glas inte är ovanligt
Därför måste alla lösningar med härdat glas lamineras likt bilglas för att undvika denna situation
Kontakta badrumsleverantören så att denna blir medveten om vad som drabbade er

Har jobbat med bilglas och planglas i över 20 år har inte ännu sett laminerat härdat glas på någon bil.

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Har jobbat med bilglas och planglas i över 20 år har inte ännu sett laminerat härdat glas på någon bil.
Värdetransportbilar

• Gilla
helixa
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det finns laminerat glas. Jag har en fast vägg i 12 mm härdat glas. Min glasmästare hävdade att det var ungefär den tjocklek om krävdes för att undvika detta med lite marginal och med stor sannolikhet utan absolut garanti. Allt under 12 mm körde han laminatglas på vilket kostade typ som guld. Känns inte som att vikbara duschväggar är så tjocka som 12 mm? Undvik således dessa.
8 mm är det vanliga ibland 10 mm men jag har nog aldrig sett en duschvägg med 12 mm glas. Jag har tillverkat och installerat ganska många. Ja härdat glas kan explodera men det är ovanligt. Det går inte sönder utan anledning däremot kan det uppstå mikrosprickor när det får en stöt som inte söndrar glaset direkt men kanske ett par år efter stöten när förhållandena för sprickorna att växa blir dom rätta.
Där jag har jobbat så har laminat och härdat i samma tjocklek haft ungefär samma pris.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Värdetransportbilar
OT men dom värdetransportbilar jag bytt glas på har haft vanligt laminerat glas i många lager och med tjockare film mellan glasen.

• Gilla
tpe3362 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.