Tror jag har identiska dörrar på landet. Kan kolla nästa gång jag är där om jag har några gamla papper på dem eller kan se någon märkning (kanske till helgen, kanske senare i vinter).

Funderar på om handdukskroken kan vara en bov i dramat. Öppnades dörren så mycket att den gång på gång fick sig en liten törn just där?
Vit kakelvägg med en duschdörrs vertikala metallkant och dörrhandtag, röd cirkel markerar handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lärjungen och 8 till
  • Laddar…
Intressant! Vår duschdörr exploderade för ca 1mån sedan.... som tur var så hände det under natten när vi sov. Så fick mig lite av en chock när jag öppnade dörren till badrummet!
Samtidigt var jag väldigt glad att ingen stod i duschen när det hände, framförallt inte grabben på 4-år! Hade kunnat sluta illa... usch!

Vår duschvägg är från Svedbergs och var då ca 6år gammal. Tog kontakt med dem och dom skickade ett ersättningspar omedelbart utan snack. Mycket bra agerat av dem!

Våra duschväggar är väldigt lik just den du har, skiljer sig lite med gångjärnet dock så är nog inte Svedbergs dock, alternativt är det en äldre variant av Svedbergs än den vi hade....

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Ska han kontakta tillverkaren för något annat alltså? Hej min dörr gick sönder, bara så ni vet.
Han vill ju få reda på om det går att få tag på en likadan för att det troligen är enklare än att byta allt!?

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Det ser ut som en äldre alterna picto

Skulle säga alterna. Profilerna ser väldigt mycket ut som de som sitter hos mig

Detta hände oss också, dock var vi på jobbet båda två och fick en liten chock när vi kom hem på eftermiddagen och skulle besöka toaletten.
Vi var inne på samma spår ”vi vill aldrig att detta ska hända igen” så vår lösning blev istället glasblock. De ska förhoppningsvis stå där de står.

Detta hjälper inte dig på något sätt, mer än vetskapen om att detta händer då och då, som andra redan sagt. Vår glasskiva stod i ca 3 år innan den sprängdes.

• Ett badrum med spridda glasskärvor på golvet och en spräckt glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så det är inte helt ovanligt då. Är det kanske en fråga om att fästena rör sig med väggen (trävägg) och introducerar spänningar i glaset?

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så det är inte helt ovanligt då. Är det kanske en fråga om att fästena rör sig med väggen (trävägg) och introducerar spänningar i glaset?
Nej, det tror jag inte. Glasskivan hänger bara i fästena på min. Dvs, vikten ligger på det undre gångjärnen och det övre styr enbart (håller den i rätt position).

Det händer då och då att mina dörrar får rätt rejäla smällar som de tål (eller kanske inte, man får kanske veta någon gång i framtiden).

Men det är väl som det är med duralexglas, de tål hur mycket som helst och en dag sprängs de i handen utan att man förstår varför...

• Gilla
Jagaj och 3 till
  • Laddar…
Usch.. beklagar alla som råkat ut för det.
Det låter mer som spänningar i själva glaset!? Häller man varmt vatten på kallt glas spricker det. Det är därför jag tänkte på dessa spänningar som kan uppstå. Men å andra sidan har det enligt inlägg i tråden även hänt när berörda personer inte varit hemma

• Gilla
JohnPaul2 och 1 till
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Usch.. beklagar alla som råkat ut för det.
Det låter mer som spänningar i själva glaset!? Häller man varmt vatten på kallt glas spricker det. Det är därför jag tänkte på dessa spänningar som kan uppstå. Men å andra sidan har det enligt inlägg i tråden även hänt när berörda personer inte varit hemma
Min erfarenhet från Duralexglas är att spänningarna ökar när glaset svalnar. Jag har aldrig varit med om att de gått sönder i handdisk eller I diskmaskin, däremot flera gånger (på många år) i händerna eller i skåpet/lådan. Det kan ju vara tillfälligheter, men jag tror faktiskt inte det. Spänningarna skall minska med ökad temperatur. Sedan kan ju ökad temperatur göra så att spänningarna förändras också, men rent generellt så..

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fulkemisten
Det finns laminerat glas. Jag har en fast vägg i 12 mm härdat glas. Min glasmästare hävdade att det var ungefär den tjocklek om krävdes för att undvika detta med lite marginal och med stor sannolikhet utan absolut garanti. Allt under 12 mm körde han laminatglas på vilket kostade typ som guld. Känns inte som att vikbara duschväggar är så tjocka som 12 mm? Undvik således dessa.

• Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Ser ut som Macron väggar?
Jag var ute för samma sak i vår tidigare dusch. Fick ny på garanti.

• Gilla
PeeWee
  • Laddar…
Det nedre gångjärnet verkar vara borta, kan det vara så att det gick sönder och väggen ramlade av det?

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Tack till alla ni som har tagit er tid att komma med input på detta! Har varit lite frånvarande i tråden, blev ju en del att städa och åka till återvinningen med många kilo glaskross.

Tycker det bl.a. efter era tips verkar finnas några bra kandidater. Kan ju mejla några firmor också och se om de känner igen sina gamla dörrar. Men min sambos lösning just nu är att vi ska plocka ner även den andra dörren och tänka helt nytt. Vi har en fyraåring hemma, och kan inte låta bli att tänka på hur det skulle ha blivit om hon satt i sin lilla badbalja där mellan dörrarna. Hjälp.

Att leta reda på rätt firma är dels av det skäl som många har identifierat, dvs. hjälp att hitta passande reservdel, dels också att klaga. Visst att det kan hända, jag förstår det. Men det är ju inget som man bör acceptera rakt av att det sker, när det inte har varit någon hård smäll mot glaset eller vi annars har varit fumliga eller så. Man kan säkert tycka olika, men så tycker jag. Poängen med den kontakten är inte att få pengar.

Men som sagt, återigen stort tack för er hjälp. Om vi hittar exakt rätt modell eller gör någon annan rolig lösning, ska jag försöka komma ihåg att dela med mig av den rafflande upplösningen.

• Gilla
AMR74 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.