109 läst · 1 svar
109 läst
1 svar
Dusch ventilation genom självdragskanal i tegelskorsten
Har ett tvåvåningshus där jag vill montera mekanisk ventilation med konstant flöde i duschhörnet på nedervåningen.
Det enda vettiga stället att dra rören från nedervåningen till oisolerad vind där ventilations aggregatet sitter är att gå genom gamla självdrags kanalen i skorstenen.
Skulle det gå att gjuta fast ett Spiro rör som går in i kanalen på nedervåningen, gjuta fast en spirokoppling på vinden samt plugga resten av kanalen uppåt? Dvs använda befintlig självdragskanal mellan kopplingarna? Har takhuv på skorstenen så är inte rädd för regnvatten i kanalen.
Tänker främst på om det finns risk med fuktig luft i tegelkanal? Det kanske finns en risk med den fuktiga luften men samtidigt så går den delen av kanalen som jag tänkte använda genom den uppvärmda delen av huset så då kanske det inte är så farligt med fukt i tegelkanal i och med att det borde väl torka upp fort när det är konstant varmluft flödandes igenom kanalen?
Det enda vettiga stället att dra rören från nedervåningen till oisolerad vind där ventilations aggregatet sitter är att gå genom gamla självdrags kanalen i skorstenen.
Skulle det gå att gjuta fast ett Spiro rör som går in i kanalen på nedervåningen, gjuta fast en spirokoppling på vinden samt plugga resten av kanalen uppåt? Dvs använda befintlig självdragskanal mellan kopplingarna? Har takhuv på skorstenen så är inte rädd för regnvatten i kanalen.
Tänker främst på om det finns risk med fuktig luft i tegelkanal? Det kanske finns en risk med den fuktiga luften men samtidigt så går den delen av kanalen som jag tänkte använda genom den uppvärmda delen av huset så då kanske det inte är så farligt med fukt i tegelkanal i och med att det borde väl torka upp fort när det är konstant varmluft flödandes igenom kanalen?
Jag vet inte om det är bra att göra så, men jag använder en av kanalerna i skorstenen till badrumsventilation. Det har varit så sen 90 talet utan problem. Huset är från 1920 talet. Gissar att det konstanta flödet torka ut också
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad göra åt ett irriterande, genomträngande ljud från ventilationen?
Ventilation -
Göra om ventilation från duschen eller låta det vara?
Isolering -
Armering i tegelfasad. Skulle göra ventilationshål, ok gå igenom?
Stenhus -
Är rörgenomföringen till duschen godkänd?
Vatten & Avlopp -
Ventilation genom avloppet från dusch, hur funkade detta ??
Villalarm & Hemautomation