BirgitS BirgitS skrev:
City brukar väl beteckna affärs- och kontorsområdet, dvs. ett ändå mindre område än det som Anders ritade upp, med norra gränsen i höjd med ung. Kammakargatan (Adolf Fredriks kyrka), inte Kungsholmen alls och mindre av Östermalm (absolut inte ut på Djurgården).
[länk]
Börjar man inkludera även bostadsområdena i Vasastan så får man börja prata om Innanför tullarna i stället.
Innanför tullarna är inget bra mått, du har ju Södermalm där (ush). Men med city menar jag ju innerstan, det som jag ritat.

Såg att jag missade Oaxen i min inringning, så djurgården ska vara lite mer inkluderad

BirgitS
Så när Oaxen verkligen låg på Oaxen så drog du City-gränsen nere vid Södertälje?
Självklart är det inte var det ligger bra restauranger som sätter gränsen för City.

Enligt Stockholms stads definition av Inre staden (innerstaden) är det större än området som är innanför tullarna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_innerstad#Olika_avgränsningar
Det fungerar inte så att du kan hitta på dina egna definitioner på välkända begrepp utan då får du kalla det något helt annat t.ex. "området där jag känner mig hemma".

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så när Oaxen verkligen låg på Oaxen så drog du City-gränsen nere vid Södertälje?
Självklart är det inte var det ligger bra restauranger som sätter gränsen för City.

Enligt Stockholms stads definition av Inre staden (innerstaden) är det större än området som är innanför tullarna.
[länk]
Det fungerar inte så att du kan hitta på dina egna definitioner på välkända begrepp utan då får du kalla det något helt annat t.ex. "området där jag känner mig hemma".
Denna tråd handlar om vart det är metrofeeling den har vi redan dragit x antal ggr i tråden.

Edit: att koppla ihop ön oaxen med ocharmanta Södertälje ser nog öborna inte som någon komplimang

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
I Stockholm är centrum för mig där alla vet vart dom ska utom jag.
Jag är född i Stockholm men kan typ inget.
Mina föräldrar flyttade mig norrut till is mörker och kyla.

@AndersMalmgren, rödvinsvänsterns Vasastan är inte mer city än någon av de andra bostadsbebyggda navelskådande malmarna.

Röda bergen må vara bebyggda med en väl bevarad gammal arbetarklasslum från den dåvarande stadens utkant, men inte ens det tätbebyggda Hagastan kommer göra den delen av stan till city.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@AndersMalmgren, rödvinsvänsterns Vasastan är inte mer city än någon av de andra bostadsbebyggda navelskådande malmarna.

Röda bergen må vara bebyggda med en väl bevarad gammal arbetarklasslum från den dåvarande stadens utkant, men inte ens det tätbebyggda Hagastan kommer göra den delen av stan till city.
Jag trivdes ju bättre på Östermalm får jag erkänna, one for the team. Men inte city håller jag inte med om, har trevliga krogar osv.

Vidrigt ställe att välja att bosätta sig på och dessutom på fel sida utav karlbergsvägen..

Haha :love:

Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu heter ju dock tråden Du vet att du bor i city när... Inte Du vet att du bor i cityförort ;)
"City", säger stockholmare, när de inte inser att de bor i en medelstor stad utan internationell betydelse. När Malmberg fortfarande diade sin mor, gick jag omkring i New York CITY. Det var/är en storstad med ett "CITY"!
Stockholm däremot, är en pittoresk stad. Om jag skulle vara tvungen att bo i den, skulle jag välja Birkastaden. Mysigt, och inte alltför långtifrån centrum.
Men något "CITY" finns inte!

Pizzeria Capri var en favorit. Goda pizzor, men personalen snackade ofta skit (på italienska) om gästerna.

Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"City", säger stockholmare, när de inte inser att de bor i en medelstor stad utan internationell betydelse. När Malmberg fortfarande diade sin mor, gick jag omkring i New York CITY. Det var/är en storstad med ett "CITY"!
Stockholm däremot, är en pittoresk stad. Om jag skulle vara tvungen att bo i den, skulle jag välja Birkastaden. Mysigt, och inte alltför långtifrån centrum.
Men något "CITY" finns inte!

Pizzeria Capri var en favorit. Goda pizzor, men personalen snackade ofta skit (på italienska) om gästerna.
Nu handlar tråden om att bo i city, inte turista i ett city.

Capri har rätt medioker Pizza, testa 800 för hipsterpizza eller giro samt Meno Male för Napolitansk pizza

Staffans2000
"Nu handlar tråden om att bo i city, inte turista i ett city."

Det är svårt att bo, eller turista i något som inte finns!
Capri finns fortfarande kvar? De hade separatgrillad zucchini på pizzan. Det var ovanligt då. De andra du räknar upp, är kanske nyuppsprungna. De fanns troligen inte där när jag strosade omkring i det området.
Hur som helst. Birkastaden är ett trevligt tillhåll. Kommer jag ihåg rätt, fanns det även några pampiga villaliknande kåkar i närheten av Odenplan. Mysigt! Men något Manhattan blir aldrig Stockholm.

Staffan

Redigerat:
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Meno Male
Napolitansk pizza är rätt överskattad må jag säga.
Men roligt namn på syltan iallafall!

Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Nu handlar tråden om att bo i city, inte turista i ett city."

Det är svårt att bo, eller turista i något som inte finns!
Capri finns fortfarande kvar? De hade separatgrillad zucchini på pizzan. Det var ovanligt då. De andra du räknar upp, är kanske nyuppsprungna. De fanns troligen inte där när jag strosade omkring i det området.
Hur som helst. Birkastaden är ett trevligt tillhåll. Kommer jag ihåg rätt, fanns det även några pampiga villaliknande kåkar i närheten av Odenplan. Mysigt! Men något Manhattan blir aldrig Stockholm.

Staffan
Och tur är väl det, fula skyskrapor vill vi inte ha. Det som är charmen med Stockholm. Fast vissa håller på att förstöra den, som tex asfula norra tornen. Hela grejen med stockholm är ju att du får metrokänsla i en skitliten stad dit du kan cykla vart du vill. Supernice.

En annan stad som lyckats med det är Palma på mallis som ett exempel. Trosa runt i tex Santa Catalina eller i downtown och man tror man är i en miljonstad när det bara är några hundra tusen där

Staffans2000
Så sant. Men någon metropol med ett "city", är inte Stockholm.
Under min tid som gigolo, bodde jag i Greenwich village. På "La Guardia place", närmare bestämt. Därifrån till "City", var det promenadavstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.