114 668 läst · 1 059 svar
115k läst
1,1k svar
Du vet att du bor i city när...
...du får total panik av all betong, asfalt och avgaser varje vår och sommar... flyttade sent omsider till villa i Sollentuna och köpte torp i Sörmland efter 11 år på Kungsholmen och två på Söder. Vet inte hur det blev så länge men styrde upp sig med sambo. Sambons svägerska skulle hellre dö än att lämna Söder så de köpte nyss en etta i samma trappuppgång som deras trea de varit trångbodda i under många år. Konstigt tycker de som inte bor/bott i Stockholms innerstad
Såhär kände jag mig många gånger:
Såhär kände jag mig många gånger:
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
... När man inte förstår hur man kan flytta till pendeltågsförorten
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
... När man blir ensam kvar på kontoret för att ledningen beordrat alla som åker kommunalt att jobba hemifrån
Jag kör till jobbet på 20 minuter via Norra Länken, NASDAQ i Frihamnen. Pga Corona uppmanas alla nu att jobba hemma tills vidare och om inte, ta bil eller taxi till jobbet. Det har både sina för- och nackdelar med orten och innerstan men jag kände mig helt kvävd till slut. Är uppvuxen i villa själv. Hade en onlineövning/diskussion för länge sedan med folk från alla ställen på klotet. Visade sig att de som växt upp på Manhattan tyckte att det var bästa stället, hillbillys tyckte att landet var bäst och jag trivdes bäst som jag var uppväxt i villaförort med tillgång till landsbygd via torp. Ingen vill vara lika som sina föräldrar men lik förbaskat...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
Jag är också uppväxt i villa men känner ingen direkt lockelse ännu. Kanske kommer när man blir äldre är ju snart 40nikasp skrev:Jag kör till jobbet på 20 minuter via Norra Länken, NASDAQ i Frihamnen. Pga Corona uppmanas alla nu att jobba hemma tills vidare och om inte, ta bil eller taxi till jobbet. Det har både sina för- och nackdelar med orten och innerstan men jag kände mig helt kvävd till slut. Är uppvuxen i villa själv. Hade en onlineövning/diskussion för länge sedan med folk från alla ställen på klotet. Visade sig att de som växt upp på Manhattan tyckte att det var bästa stället, hillbillys tyckte att landet var bäst och jag trivdes bäst som jag var uppväxt i villaförort med tillgång till landsbygd via torp. Ingen vill vara lika som sina föräldrar men lik förbaskat...
Just nu njuter jag av närheten till krogen och ett tomt kontor
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
Ja, det största hotet är inte smittan i sig utan de ekonomiska konsekvenserna anser jag.
Första smällen mot hotellen är ju redan här som varslar nu, gästerna äter ju till stor del på restaurang så nästa våg av varsel lär blir restaurangerna.
Första smällen mot hotellen är ju redan här som varslar nu, gästerna äter ju till stor del på restaurang så nästa våg av varsel lär blir restaurangerna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 606 inlägg
Käkade lunch på Carls Deli i hötorgshallen, vi var enda gästerna, kom några till på slutetmexitegel skrev:
KOmmer nog bli tufft ja
Man ska inte spä på marknadsoron ännu mer gällande ekonomin. Den kommer återhämta sig tids nog. Att kall detta en kris är lite att ta i, du bör har ett längre perspektiv än 2 år på börsen, snarare 20 år. Jag gissar på att nu när restriktioner i kina börja luckras upp, så kommer allt börja gå igång igen. Många företag kommer att behöva komma ikapp tappad produktionstid, och allt kommer gå på högvarv. Allt är inte beroende på Corona heller, utan även Oljedumpningen av Saudi för att Ryssland inte ville minska produktionen, samt ränteläget i USA. Att herr Trump stängde gränsen mot Europa gjorde ju inte saken bättre.
De företagare som inte har sparat del av vinsterna i periodiseringsfonder får nog fundera på om de skall driva företag överhuvudtaget. Det är vid tillfällen som dessa som periodiseringsfonderna kommer till nytta.
Q1 har uppenbarligen gått katastrofdåligt, rapporterna dyker väl upp om ca 6-7 veckor och kommer visa på att man inte ligger enligt plan (jo tjena), därefter kommer Q2 troligen också ligga småsvajigt, för att vid Q3&Q4 öka, och förhoppningsvis återgå till normal nivå före börsfallet.
Viktigare är snarare att titta på spridningskvoten, det verkar ju som den fortsatt är 2.2 eller högre, för att komma under 1 så krävs stora åtgärder, vilket Svenska myndigheter än ej vidtagit.
De företagare som inte har sparat del av vinsterna i periodiseringsfonder får nog fundera på om de skall driva företag överhuvudtaget. Det är vid tillfällen som dessa som periodiseringsfonderna kommer till nytta.
Q1 har uppenbarligen gått katastrofdåligt, rapporterna dyker väl upp om ca 6-7 veckor och kommer visa på att man inte ligger enligt plan (jo tjena), därefter kommer Q2 troligen också ligga småsvajigt, för att vid Q3&Q4 öka, och förhoppningsvis återgå till normal nivå före börsfallet.
Viktigare är snarare att titta på spridningskvoten, det verkar ju som den fortsatt är 2.2 eller högre, för att komma under 1 så krävs stora åtgärder, vilket Svenska myndigheter än ej vidtagit.