Du som pular med elen själv, hur skicklig är du?

• Jag bryr mig inte riktigt och vet med mig att det inte alltid blir enligt boken.

5 Röster 1,3%
  • Jag gör som jag tror det ska vara och tror att det blir rätt bra, men utan att faktiskt veta säkert.

34 Röster 8,9%
  • Jag tar reda på hur det ska göras enligt reglerna för att blir säkert (ange gärna källor).

97 Röster 25,5%
  • Ambitionen är att mitt jobb inte ska gå att skilja från en behörig, skicklig elinstallatörs jobb.

204 Röster 53,5%
  • Jag är inte nöjd förrän jag överträffar resultatet från en erfaren elektriker.

41 Röster 10,8%
  • Antal röster
    381
  • Omröstningen stängd .
tommib
Nja.... det förutsätter iofs att koderna används. Det gör de säkert ibland, jag har själv en gång angivit koden W8699 (tror jag det var) men det är nog inte alltid, eller ens ofta, som folk orkar leta upp den (jag hade tråkigt den dagen).

En inte allt för vild gissning är att det i de flesta fall kommer kodas Z71.1 (befarad sjukdom där ingen diagnos ställs), Z03.8 eller Z03.9 (observation för misstänkt sjukdom). Sen kan det hända att sekreterarna rättar i efterhand men när man försöker skotta undan på akuten så att väntetiderna inte ska vara totalt orimliga så är kodletande för statistiska ändamål rätt långt ner på priolistan. Ovan nämnda koder (och ett gäng till) kan man utantill efter en vecka på akuten...

Men som sagt, både strömgenomgång och bränder är såpass ovanliga att även om allt skulle vara orsakat av hempulare och hempulare skulle ha samma frekvens av strömgenomgång som yrkesmän (osannolikt) så skulle det vara ett väldigt litet problem. Det finns betydligt större grejer att tackla, t.ex. trafikdödlighet och trafikskador, där nästan vem som helst kan skaffa ett körkort.

tommib skrev:
Nja.... det förutsätter iofs att koderna används.
Ja, ja. Nu skall inte du komma med din insyn i branschen och förstöra ett bra argument med observerade fakta! ;)

Det är klart att tillämpningen av kodningssystemet lämnar en del i övrigt att önska (det gör det med alla dylika system jag sett, oavsett om det är polisen som skall koda brott, flygare som skall koda tillbud, eller läkare som skall koda sjukdomsdiagnoser), men rätta mig om jag har fel, man gör även andra studier av vad folk som uppsöker akuten uppger för orsak samt tittar i slumpvis valda journaler, och även i dessa så torde "strömgenomgång" vara sällan förekommande.

Min poäng var närmast att man inte bara har dödsfallen att tillgå. Även om man får anta en ganska stor linearitet mellan dos och respons för elolyckor, så inför ju exv. JFB en icke-linearitet i systemet, så man måste nog vara lite försiktig med att över tid jämföra på enbart dödsfall eftersom JFBernas intåg skulle kunna reducera antalet dödsolyckor i lågspänningsanläggningar (det har gjort det i utlandet iaf). Så man behöver även andra källor och jag skulle säga att de vi har, hur behäftade med fel de än är, inte tyder på att vi har något stort mörkertal av typen "tickande bomb" där heller.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
elmont skrev:
Problemet för dig är väl att du saknar praktik och det tror jag att man behöver. Jag har genom åren sett allt för många teoretiker som har mycket dålig förståelse för allt som är "utanför" böckerna. Hur det är med dig har jag ingen aning om utan det här gäller mer generellt.
Jag tror du har en poäng, men sen är frågan om man behöver praktiken av säkerhetsskäl eller för att få det att se snyggt ut ?

Kanske lite av båda, men säkerhetsaspekten för mindre jobb handlar mycket om den teoretiska kunskapen om hur man skall göra - erfarenhetsdelen handlar isf om slarv att applicera detta i verkligheten, och här tror jag elektriker (ibland stressade) också gör en del fel, kanske tom oftare ?

Dessutom får väl hemmapulare också praktik om man från början har en teoretisk kunskap och sen gör små jobb i början och lär sig efter hand och gör lite större sen (fortfarande tror jag de flesta begränsar sig till jobb hemmavid, inte saker som att göra en nyinstallation från grunden i en villa eller installera en industri)

Och hemmapularen har en stor fördel i att man lärt känna, eller vill lära känna och tar sig tid till det, sitt elsystem innan man vågar gör ngt. En elektriker som är lite tidspressad (har en viss tid till förfogande för ett jobb) kan ibland inte ta sig den tiden utan måste anta att saker är inkopplade enligt regler osv vilket inte alltid är fallet (felaktigt inkopplade saker sker under tid, det kan vara gamla hus osv) - vilket ökar risken för fel eller tom skador.

Så summa summarum tycker jag @lars_stefan_axelsson skriver det rätt bra: Andelen fel/skador i hempulare vs yrkesmän är troligen rätt lika men orsakerna är olika.

/K

Redigerat:
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, ja. Nu skall inte du komma med din insyn i branschen och förstöra ett bra argument med observerade fakta! ;)

Det är klart att tillämpningen av kodningssystemet lämnar en del i övrigt att önska (det gör det med alla dylika system jag sett, oavsett om det är polisen som skall koda brott, flygare som skall koda tillbud, eller läkare som skall koda sjukdomsdiagnoser), men rätta mig om jag har fel, man gör även andra studier av vad folk som uppsöker akuten uppger för orsak samt tittar i slumpvis valda journaler, och även i dessa så torde "strömgenomgång" vara sällan förekommande.

Min poäng var närmast att man inte bara har dödsfallen att tillgå. Även om man får anta en ganska stor linearitet mellan dos och respons för elolyckor, så inför ju exv. JFB en icke-linearitet i systemet, så man måste nog vara lite försiktig med att över tid jämföra på enbart dödsfall eftersom JFBernas intåg skulle kunna reducera antalet dödsolyckor i lågspänningsanläggningar (det har gjort det i utlandet iaf). Så man behöver även andra källor och jag skulle säga att de vi har, hur behäftade med fel de än är, inte tyder på att vi har något stort mörkertal av typen "tickande bomb" där heller.
Ja, det görs studier och journalgenomgångar. Min egen högst anekdotiska erfarenhet är att elolycksfall är väldigt sällsynta. Om det hade funnits studier som visade motsatsen hade de likt vissa andra studier trumpetats ut med megafon av ESV/Branschen, oavsett kvalitet.

Vi tycker ju lika i grundfrågan, dvs det är mycket osannolikt att det finns en tickande bomb av något slag.

Man kan ju fråga sig hur många bränder och annat otrevligt som kan relateras till obehörigt elarbete det förekommer per år jämfört med bränder pga grillning, glömda värmeljus och annat. Jag tror det är ett ickeproblem.

Att en stöt överhuvudtaget ska kunna klassas på en akutmottagning kräver ju att man ens besöker ett sjukhus. I de allra flesta fallen får man inga men och ingen människa vid sina sinnens fulla bruk åker till akuten i ett sådant fall. Bland riktiga elektriker finns ett större krav på att dokumentera den sortens olyckor så där kommer fler fall fram till statistiktabellerna. Naturligtvis finns det även ett stort mörkertal även bland yrkesutövare men inte alls lika stort som bland privatpersoner.

Visst vi kan skatta det sanna antalet olyckor utifrån de som är så allvarliga att de kräver vård men konfidensintervallet på en sådan skattning skulle bli milsvid.

I slutändan beror det låga antalet allvarliga olyckor på en generellt stor respekt för el samt införandet av JFB. Om man skulle införa en privatlicens för att koppla i sitt eget hus så skulle den respekten sannolikt urholkas och olycksfallen öka. Jag tror att den nuvarande ordningen är bra så att de privatpersoner som vill koppla själva känner sig lite skeptiska och söker sig antingen till en kunnig bekant eller till det här forumet för att lära sig hur man bör göra.

Janus82 skrev:
Att en stöt överhuvudtaget ska kunna klassas på en akutmottagning kräver ju att man ens besöker ett sjukhus. I de allra flesta fallen får man inga men och ingen människa vid sina sinnens fulla bruk åker till akuten i ett sådant fall. Bland riktiga elektriker finns ett större krav på att dokumentera den sortens olyckor så där kommer fler fall fram till statistiktabellerna. Naturligtvis finns det även ett stort mörkertal även bland yrkesutövare men inte alls lika stort som bland privatpersoner.
Nej, men talen är som sagt i vilket fall små. (Och inte många elektriker bemödar sig med att rapportera en liten stöt, jag gjorde det aldrig, och jag träffade ingen annan som gjorde det heller). Det är först när det börjar bränna till rejält som man uppsöker vård, och jag tror att den gränsen går lite tidigare för amatörer än för proffs. Så jag tror att mörkertalen är jämförbara även om det är svåra grupper att jämföra eftersom yrkesmännen exponeras så mycket mer så bör de ha en mycket större frekvens av olyckor även om de skulle vara bättre på att undvika dem.

Och om du fått en sketen som lyckas lösa en JFB då ligger tanken om ett läkarbesök nära, så stora strömmar som det är frågan om genom stora delar av kroppen är ingen liten smekning direkt. Det blir en dj-la smäll.

tommib
Janus82 skrev:
Att en stöt överhuvudtaget ska kunna klassas på en akutmottagning kräver ju att man ens besöker ett sjukhus. I de allra flesta fallen får man inga men och ingen människa vid sina sinnens fulla bruk åker till akuten i ett sådant fall.
Du anar inte vad folk söker akuten för......

Jag är glad att jag inte längre jobbar där.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Är inte behörig men gått el linjen på gymnasiet samt under tiden praktiserat 2 dagar i veckan i 4 år.
Som sagt inte behörig men tycker mig kunna ett och annat...

Har an anhörig (behörig) som synar av störa arbeten , alla jobb dokumenteras ( Jobbat med tåg el från 24v till 16000v ) under många år men har inte behörighet som allmän elektriker.

Däremot har jag under åren börjat ifrågasätta framför all den äldre generationen av elektriker (Inte alla) som bevisligen har svårt med nyare tekniker (LED, KNX (Smarta system överlag), Lågvolt styrningar, Trådlösa system osv.

Har själv fått lösa fel i gamla hus där etablerade elektriker gått bet så en behörighet är ingen garanti för kompetens tyvärr.

Jag drar gränsen på hus el vid inkommande matningar, allt från fasadmätarskåpet.

Notera att jag inte klankar på elektriker överlag, all heder åt de som kan sitt jobb och som har yrkes stolthet.

Då drar du gränsen precis som alla behöriga, dom gör normalt inget före mätarskåpet. Om sedan man är bra eller dålig på tex KNX, trådlöst mm handlar enbart om vad man val/inte valt att fortbilda sig inom jag tror knappast att det är många som är en fena på allt (även sådana som jag har div svagheter och luckor i kunnandet, även om det är svårt att erkänna) Och har knappast så mycket med behörigheten att göra.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ett gammalt argument här på forumet. Och ett jag inte köper. OM det vore så att "händige Bosse" inte hade någon direkt koll på vad han kan eller inte, utan körde efter "går-det-så-går-det" principen, så måste detta synas i statistiken.

Och det gör det alltså inte. Inte när det gäller strömgenomgång, och inte när det gäller bränder. Vi har i stort sett inga fall av varken det förra eller senare i Sverige, och de fall vi har kan och måste till stor del förklaras av yrkesverksamma elektriker (Vi hemmapulare har trots allt en viss yrkesstolthet... ;) Nej, men allvarligt skämtat så står proffsen för de flesta olyckorna av de få vi faktiskt har).
Exempelvis slarvigt sågade fasskenor i normcentraler har väl orsakat en massa bränder?
Dessa bränder lär vara svåra att skylla på hemmapulare som förmodligen köper sina färdigkopplade kinesiska centraler på Jula :)

Hur kan man slarva med sågning av en fasskena så att det blir en brand?

Genom att inte skuta ut skenorna några mm innan kapning utan man kapar av skenor och skydd exakt lika långt, plus att man inte skrapar bort kopparspånen från snittytan.

Nu tillhör jag dessa hempulare med el som har fullständig koll på vad jag gör.
Allt från små racerbilar/bilbanor/tåg till 500v har jag lekt med, rent idiotiskt, korkat, skyller på att jag var ung och dum.
Nu är jag allt längre från att vara ung, inte mindre korkad.
Igår, lördag 4/6 2016 gjorde jag en mindre miss.
Kärcher, högtryck, läcker vatten via sprucket rör.
Innovativt vill jag prova att löda plasten, vet att den inte går att limma...:banghead:
Vatten inkopplat, elen inkopplad, lödpenna inkopplad, sitter på skarvsladden som jag skulle ha slängt för länge sedan, gammalt uttag från central utan JFB, det är bra att ha kvar för det med JFB löser ut som oftast:surprised:
Lyckades bränna hål i högtrycksröret, det sprutade vatten lite överallt, det blev att spraka lite överallt, till min stora förvåning lyckades jag klara mig utan större skador, denna gång.

Resultatet av det hela:
Brände ett gammalt uttag, brände en förvisso gammal skarvsladd, brände hål i ett högtrycksrör för vatten, lödpennan fick sitt, efter att jag mätt upp elen till kärcher´n behövs en ny i år, elskåpet klarade sig, jag klarade mig med en liten fingervisning att när jag gör om detta nästa år så.........
Jag ringer elektrikern på tisdag och ber han byta ut mitt lilla "fulskåp", han påpekade det redan för ett par år sedan att det ska bort! Ett par år sedan är närmare 6-7 år.
Det tragiska är att jag kunde haft detta inkopplat med saker som ungarna leker med.

Mvh P-A
"rent idiotiskt av mig"

Ps. 1177 rekommenderar att man söker vård/kollar upp sig så att man inte har fått några skador, invärtes tror jag att de menar då. Eftersom jag uppenbarligen inte har så mycket invärtes , i huvudet, enligt "tanten", så valde jag bort att bli utskrattad av bekanta som jag med stor sannolikhet hade mött på lasarettet. Elektriker är underskattade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.