Du som pular med elen själv, hur skicklig är du?

• Jag bryr mig inte riktigt och vet med mig att det inte alltid blir enligt boken.

5 Röster 1,3%
  • Jag gör som jag tror det ska vara och tror att det blir rätt bra, men utan att faktiskt veta säkert.

34 Röster 8,9%
  • Jag tar reda på hur det ska göras enligt reglerna för att blir säkert (ange gärna källor).

97 Röster 25,5%
  • Ambitionen är att mitt jobb inte ska gå att skilja från en behörig, skicklig elinstallatörs jobb.

204 Röster 53,5%
  • Jag är inte nöjd förrän jag överträffar resultatet från en erfaren elektriker.

41 Röster 10,8%
  • Antal röster
    381
  • Omröstningen stängd .
Elektriker F skrev:
Frågan kan ju bara vända sig till de som är tillräckligt lågintelligenta att de vill erkänna brott mot ett flertal lagar samt avtalbrott mot deras försäkringsbolag. Att göra obehörig el själv eller låta någon "händig" göra det är ju verkligen en knasig handling. Ska bli kul att se inläggen.
Välkommen till forumet.
Jag tror du kommer känna dig obekväm med sällskapet dessvärre.
- vi är rätt många lågintelligenta här.

• Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Jaha.... berätta gärna varför du tycker det är knasigt. Tycker du att det är lika knasigt att köra lite för fort? Eller gå mot röd gubbe vid övergånsstället?
Att jämföra "köra lite för fort" med att installera el utan behörighetsansvarig är väl ingen relevant liknelse.

Att "köra lite för fort" kan väl mer liknas med att inte utföra installationerna på det sätt som man ska göra.

Men likväl som man behöver behörighetsansvarig för att få göra elinstallationer så behöver man ju körkort för att köra bil. Så jag förmodar att du då också tycker att det är ok att köra bil utan körkort, bara man tror sig veta ungefär hur man ska göra?

pacman42, är du säker på att det inte var för att din släkting sket i vad du gjort och ville göra dig glad?
Jag är måttligt imponerad.

elmont skrev:
Eller så har behörighetskravet gjort så att folk är medvetna på ett helt annat sätt än om det skulle varit fritt fram för alla. Åker man på en "jorden runt turné" är det rätt lätt att se vart man ställer lite högre krav på elinstallationerna och vart det är "fritt fram". och jag är helt övertygad om att det även märks i olycksstatistiken i dom olika länderna.
Det här kan jag skriva under på.

Jag har snart renoverat hela huset och då även pulat lite med elen. Det har gjort att jag ganska ofta bland vänner och arbetskamrater kommer i samtal om renoveringar och ibland även om eldragningar. Det är skrämmande vilken brist på kunskap och respekt det finns för el bland människor. Även bland folk som jag vet är mycket intelligenta och händiga så kommer det fram hemska historier. Om vi hade haft en hempular-licens för oss vanliga villaägare så hade nog den mentala tröskeln för att pilla med elen sänkts och då hade det sett mycket värre ut ute i stugorna. Så även fast jag pular med elen själv så tycker jag att det nuvarande regelverket är bra just för den avskräckande effekten.

Har gymnasieutbildning, men inte tillräckligt för att ge behörighet utan extra åtgärder. Dock tillräckligt för att med fog kunna säga att jag har tillräckliga kunskaper för att byta en trasig elkontakt utan risk. Skulle däremot inte ge mig på att dra om i väggarna och sådant.

• Gilla
Elektriker F
  • Laddar…
elmont skrev:
pacman42, är du säker på att det inte var för att din släkting sket i vad du gjort och ville göra dig glad?
Jag är måttligt imponerad.
Jag är övertygad om att han varken sket i lösningen eller ville göra mig glad. Jag tror att han mest var nöjd över att det inte blev en dragning av för klena trådar och att den nu gällande lösningen var en bättre lösning än för klena trådar.

Jag är själv inte heller helt nöjd med lösningen i sig, men alternativen var alla sämre. Det fanns ingen möjlighet att få fram fem stycken 2,5 mm2 på något annat sätt utan att börja riva ner väggar på två våningar i huset, så utifrån förutsättningarna så blev det en acceptabel lösning (och det är inga som helst elsäkerhetsproblem med lösningen, det är ju i praktiken samma lösning som de effektvakter som finns på elpannor, i detta fall är det en effektvakt fast på bastuaggregatets matning). Jag hade dessutom troligen varit tvungen att säkra upp huset till 25A om jag inte gjort denna lösning. Jag antar att detta också var en aspekt som min släkting tänkte på.

Jag är utbildad elektriker men har aldrig jobbat som elektriker. El är på det stora hela väldigt enkelt och det enda som krävs är noggrannhet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Representerar du eller fördummar dina med-medlemmar? Jag kan förtydliga: Många verkar tro att om lampan lyser så har jag gjort rätt. Skulle vara intressant att få veta hur många som gör "kontroll före idriftagande", "kontroll under arbete", "kontroll av mindre arbeten", etc, etc och köper in megger och mätinstrument för att kolla förinpedans och Jfb:s utlösningsström. Vad tror du själv? Tycker du sådant är oviktigt. Tror du inte att ett gäng hempulares anekdoter om hur bra det gick kan övertyga mindre kunskapsbemedlade att prova och därmed riskera liv och egendom?

Ovanstående är svar till hyggabus... Missade citatet.

Elektriker F skrev:
Skulle vara intressant att få veta hur många som gör "kontroll före idriftagande", "kontroll under arbete", "kontroll av mindre arbeten", etc, etc och köper in megger och mätinstrument för att kolla förinpedans och Jfb:s utlösningsström.
Jag hade en elinstallatör hemma häromåret för flytt av mätarskåp. Servicekabeln kortades ner samt att dom gamla 6kvmm FKna (L1,L2,L3&PEN) utbytta till längre femledar-FK (L1,L2,L3,N&PE), installatören ville koppla ihop N&PE i matad ände (elcentralen) samt i matande ände (mätarskåpet), mätarskåpet byttes för ca fem år sedan.
Jag fick påpeka att man inte får göra på det sättet, han sa att man var tvungen till det eftersom det bara var 4-ledarservicekabel, han sa även att han skulle hem och kolla upp vad som gällde, det slutade med att PEN delades upp i mätarskåpet.
Det gjordes inga mätningar innan han driftsatte det nya.

Demmpa skrev:
Jag hade en elinstallatör hemma häromåret för flytt av mätarskåp. Servicekabeln kortades ner samt att dom gamla 6kvmm FKna (L1,L2,L3&PEN) utbytta till längre femledar-FK (L1,L2,L3,N&PE), installatören ville koppla ihop N&PE i matad ände (elcentralen) samt i matande ände (mätarskåpet), mätarskåpet byttes för ca fem år sedan.
Jag fick påpeka att man inte får göra på det sättet, han sa att man var tvungen till det eftersom det bara var 4-ledarservicekabel, han sa även att han skulle hem och kolla upp vad som gällde, det slutade med att PEN delades upp i mätarskåpet.
Det gjordes inga mätningar innan han driftsatte det nya.
Tråkigt. Troll finns det inom alla yrken tyvärr.

Dodger skrev:
Men likväl som man behöver behörighetsansvarig för att få göra elinstallationer så behöver man ju körkort för att köra bil. Så jag förmodar att du då också tycker att det är ok att köra bil utan körkort, bara man tror sig veta ungefär hur man ska göra?
Fast det är en väsentlig skillnad på kraven på körkort och elbehörighet. Det är till och med mindre krav på CE med ADR trots att olycksföljderna skulle kunna vara katastrofala.
Trafikreglerna finns dessutom fullt tillgängliga för alla, oavsett om man är The Chosen One eller Sven Svensson. :)

Redigerat:
tommib
Dodger skrev:
Att jämföra "köra lite för fort" med att installera el utan behörighetsansvarig är väl ingen relevant liknelse.

Att "köra lite för fort" kan väl mer liknas med att inte utföra installationerna på det sätt som man ska göra.

Jo, det är det. Brotten är i mitt tycke ungefär av samma magnitud. Reglerna finns där för att skydda dig och andra och om det går åt helskotta kan du dö. Oddsen för att det ska gå åt helskotta är minimala på en torr sommarväg och jag gör 130 istället för 110, liksom när jag kompletterar med uttag och ändrar lamptändningar mm. Jag gör inte 130 på samma väg när det vräker ner och sikten är 100m, lika lite som jag kopplar om HSP-ställverk eller stora motorer.

Tänk om det ändå vore så bra att jag kunde göra ett kunskapsprov och ett praktiskt prov för att få elbehörighet, precis som jag kan med körkort. Istället har branschen nu sett till att man måste tatta runt på elfirmor i fyra år och pyssla med allsköns ovidkommande skräp innan man får visa vad man kan, vilket omöjliggör för de flesta normala människor att skaffa en behörighet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Elektriker F skrev:
Representerar du eller fördummar dina med-medlemmar? Jag kan förtydliga: Många verkar tro att om lampan lyser så har jag gjort rätt. Skulle vara intressant att få veta hur många som gör "kontroll före idriftagande", "kontroll under arbete", "kontroll av mindre arbeten", etc, etc och köper in megger och mätinstrument för att kolla förinpedans och Jfb:s utlösningsström. Vad tror du själv? Tycker du sådant är oviktigt. Tror du inte att ett gäng hempulares anekdoter om hur bra det gick kan övertyga mindre kunskapsbemedlade att prova och därmed riskera liv och egendom?
Nej, jag tror inte att det är rätt bara för att lampan lyser. Jag vet att det är rätt för att det är korrekt kopplat.

Ingen av elektrikerna som varit hemma hos mig har genomfört kontroll före idrifttagande, kontroll under arbete, kontroll av mindre arbeten mm. Han som bytte centralen kollade att fasföljden var rätt i trefashandsken. Värmepumpen sa till själv att den hade fel fasföljd efter bytet så han bytte bara två trådar (men det kan man inte lasta honom för, det var troligen VP-montören som kopplade fel ett år tidigare). Ingen kontroll av JFB mer än testknappen. Ingen kontroll av något annat.

Förimpedansen i en tätort med 50m till transformatorn är med stor sannolikhet inget problem.

Tänk om det skulle finnas mätinstrument för gemene man att hyra. Till och med jag tycker att det är lite mycket med en installationstestare för knappt 4kkr. En megger kostar typ 800 kr på Kjell & co, knappast oöverstigligt med tanke på hur mycket man sparar på att inte ta in en elektriker för precis allt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag lärde mig elektronik och el själv som barn. Började tillverka egna kretskort i 10-årsåldern och börja konstruera och programmera inbyggda system i tonåren. I 25-årsåldern, efter att ha jobbat några år med elektronikkonstruktion och datateknik, läste jag till civ. ing och sen doktorand - inte inom el, men när man kan räkna på allt och förstår fysik bra så blir det nästan svårt att göra fel inom el.

Jag driver numera ett företag där vi anlitar elektriker och nästan alltid är det jag som får förklara för elektrikern hur det fungerar och varför han bör göra på ett visst sätt. Tragiskt nog får man ofta förklara sånt som en behörig elektriker verkligen bör ha koll på. Givetvis kopplar jag därför allt jag vill i hemmet. Jag ser min avsaknad av behörighet ungefär som om schumacher saknade körkort. Inte kaxigt menat men jag tror poängen framgår.

teoretiska kunskaper + händighet + noggrannhet = säker installation, behörighet eller ej

Tycker det är tråkigt och märkligt att man inte kan "köra upp" för att få behörighet. Det hade jag gärna gjort. De som klarar uppkörningen slipper göra olagliga saker och de som inte klarar den kanske märker hur mycket kunskaper de saknar och får sig en tankeställare .

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.