Du som pular med elen själv, hur skicklig är du?

• Jag bryr mig inte riktigt och vet med mig att det inte alltid blir enligt boken.

5 Röster 1,3%
  • Jag gör som jag tror det ska vara och tror att det blir rätt bra, men utan att faktiskt veta säkert.

34 Röster 8,9%
  • Jag tar reda på hur det ska göras enligt reglerna för att blir säkert (ange gärna källor).

97 Röster 25,5%
  • Ambitionen är att mitt jobb inte ska gå att skilja från en behörig, skicklig elinstallatörs jobb.

204 Röster 53,5%
  • Jag är inte nöjd förrän jag överträffar resultatet från en erfaren elektriker.

41 Röster 10,8%
  • Antal röster
    381
  • Omröstningen stängd .
Problemet för dig är väl att du saknar praktik och det tror jag att man behöver. Jag har genom åren sett allt för många teoretiker som har mycket dålig förståelse för allt som är "utanför" böckerna. Hur det är med dig har jag ingen aning om utan det här gäller mer generellt.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror att praktik är bra, absolut. Men vi är många teoretiker som tar till oss kunskap fort. Väldigt fort. Kunskap som finns utanför böckerna när det gäller el är mer hantverksmässiga tips och tricks, hur man gör saker smidigt, samt hur elinstallationer sett ut genom tiderna och hur man kompletterar gamla installationer på ett säkert sätt.

Med detta vill jag absolut inte förakta praktiker, de behövs också. Men det vore trevligt att få lite respekt tillbaka och framför allt förståelse för att vissa lär sig fortare och på andra sätt (genom att läsa, t.ex.)

När jag arbetade som elektriker så fick jag hjälpa de behöriga elektrikerna med felsökning och mycket annat. En så enkel sak som att mäta sig fram till ett fel klarade de inte av. Läsa elritningar klarade de inte heller. I mitt hus har jag dessutom hittat ett flertal fel gentemot elritningen och där hade ingen annan elektriker varit inne mellan uppförandet och min inflyttning.

På ett flertal ställen i mitt hus har man inte använt annan färg på tändtråden än på fasen. På ett ställe hade man dessutom strömbrytaren på nollan. Sedan var flera säkringar kraftigt överbelastade medan andra hade mycket låg belastning. Det värsta är dock de vansinniga rördragningarna som gör att dammsugare och glidmedel har behövts flera gånger. Man behöver inte ha fem-sex nittiograders svängar på ett rör. En annan favorit är en dosa som har så många ledare i sig att man måste planera hur man trycker in dem för att locket skall gå lägga igen. Orsaken är att en stor del av övervåningens belysning utgår från den dosan...

Så, min erfarenhet av de som gjort elen i mitt hus är inte den bästa...

Elektriker F skrev:
Representerar du eller fördummar dina med-medlemmar? Jag kan förtydliga: Många verkar tro att om lampan lyser så har jag gjort rätt. Skulle vara intressant att få veta hur många som gör "kontroll före idriftagande", "kontroll under arbete", "kontroll av mindre arbeten", etc, etc och köper in megger och mätinstrument för att kolla förinpedans och Jfb:s utlösningsström. Vad tror du själv? Tycker du sådant är oviktigt. Tror du inte att ett gäng hempulares anekdoter om hur bra det gick kan övertyga mindre kunskapsbemedlade att prova och därmed riskera liv och egendom?
Ja, du. Det hade varit ännu mera intressant att se hur många elektriker som gör allt det. Jag har exv. aldrig sett en elektriker ta fram ett enda instrument efter att man exv. utökat en grupp. Varken då jag arbetade som elektriker, och aldrig när det varit någon hemma.

Så eftersom det stora flertalet yrkesverksamma elektriker verkar att tro att "om lampan lyser så är allt gjort rätt" så varför skulle inte vi hemmapulare vara (i stort sett) nöjda med det också.

Jag har i mitt hem använt megger exakt en gång (svårfunnet fel), och någon milliohmmätning eller annan installationstestning har jag aldrig gjort. Men jag är som sagt i gott sällskap då. (De flesta, eller iaf många, serviceelektriker har ju inte dessa instrument i bilen, utan man delar på de dyrare instrumenten på firman. Så de kommer inte med vid småjobb...) Jag har däremot mätt ström och utlösningstid på min JFB. (Fast det är iofs dags att göra det igen.)

Själv så skulle jag vilja att jag med gott samvete kunde kryssa i "försöker överträffa", men tyvärr så landar jag nog bara på "ser för det mesta ut som en elektriker skulle gjort det". Ja, dvs, jag försöker hålla mig på övre halvan, dvs över medelelektrikern då.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
elmont skrev:
Problemet för dig är väl att du saknar praktik och det tror jag att man behöver. Jag har genom åren sett allt för många teoretiker som har mycket dålig förståelse för allt som är "utanför" böckerna. Hur det är med dig har jag ingen aning om utan det här gäller mer generellt.
Ja, men inte flera år. Tom elsäkerhetsverket höll med oss innan den sista revisionen och krävde som sagt bara ett år för civilingenjörer. Det året har jag. Men jag läste lite fel inriktning (och jobbade dessutom innan examen) och nu har man som sagt tagit bort möjligheten, eftersom ingen har råd att låta en civ-ing. elkraft gå som linjearbetare eller dylikt under ett års introduktionsprogram, så "vi" är numer en så liten grupp att man kan stryka oss utan mothugg.

Visst, skall man göra bra pengar på ackord så behöver man några års erfarenhet, men det är en annan femma. Då pratar vi yrkesskicklighet för att tjäna pengar. Här pratar vi främst säkerhet, och OK lösningar utförda på ett acceptabelt sätt. Eftersom det inte är svårt att spika en kabel rakt om man bara tar det lilla lugna, så är det ingen större grej och inget som man behöver gnugga på i flera år.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, du. Det hade varit ännu mera intressant att se hur många elektriker som gör allt det. Jag har exv. aldrig sett en elektriker ta fram ett enda instrument efter att man exv. utökat en grupp. Varken då jag arbetade som elektriker, och aldrig när det varit någon hemma.

Så eftersom det stora flertalet yrkesverksamma elektriker verkar att tro att "om lampan lyser så är allt gjort rätt" så varför skulle inte vi hemmapulare vara (i stort sett) nöjda med det också.

Jag har i mitt hem använt megger exakt en gång (svårfunnet fel), och någon milliohmmätning eller annan installationstestning har jag aldrig gjort. Men jag är som sagt i gott sällskap då. (De flesta, eller iaf många, serviceelektriker har ju inte dessa instrument i bilen, utan man delar på de dyrare instrumenten på firman. Så de kommer inte med vid småjobb...) Jag har däremot mätt ström och utlösningstid på min JFB. (Fast det är iofs dags att göra det igen.)

Själv så skulle jag vilja att jag med gott samvete kunde kryssa i "försöker överträffa", men tyvärr så landar jag nog bara på "ser för det mesta ut som en elektriker skulle gjort det". Ja, dvs, jag försöker hålla mig på övre halvan, dvs över medelelektrikern då.
Åter igen: Det finns troll inom alla yrken och dessa troll dyker förmodligen upp när man som konsument tror sig vara smart och och fixar en deal med billiga elektrikern. Du med din kompetens representerar knappast Svensson med din kompetens. Tyvärr medverkar du till att "händiga Bosse" tror att kompetensen du har står att finna på Claes Olsons katalogbaksida och bränner ner sitt hus.

En sådan här diskussion spårar alltid ur efter ett tag, för att frågeställningen är för stor. Det är ju bevisligen en mycket stor skillnad på att fastansluta sin tvättmaskin, fastansluta en dubbelisolerad utelampa, utöka med ett extra utanpåliggande uttag på andra sidan dubbelsängen, montera ny central, dra om all el i en villa. När det gäller hempul, så är spännvidden på jobb alltså för stor, för att kunna diskuteras. Jag är ganska säker på att det förekommer hela skalan bland de som svarat på enkäten, och att då jämföra den med tvättmaskinen med hela villainstallationen är ju lite konstigt. Som jämförelse var det på min tid som sändareamatör, tillåtet att bygga och använda separat UC och att använda icke S-märkt marteriel i hembyggda apparater! Vet ej om den regeln finns kvar, men då litade man ganska mycket på bevisad teoretisk kunskap och något liknande ( om än inte lika omfattande) borde kunna införas utan flerårig praktik.

Jag tar hjälp av svärfar när det behövs, han är elektriker fast jobbar inte längre.

Elektriker F skrev:
Du med din kompetens representerar knappast Svensson med din kompetens. Tyvärr medverkar du till att "händiga Bosse" tror att kompetensen du har står att finna på Claes Olsons katalogbaksida och bränner ner sitt hus.
Ja, det är ett gammalt argument här på forumet. Och ett jag inte köper. OM det vore så att "händige Bosse" inte hade någon direkt koll på vad han kan eller inte, utan körde efter "går-det-så-går-det" principen, så måste detta synas i statistiken.

Och det gör det alltså inte. Inte när det gäller strömgenomgång, och inte när det gäller bränder. Vi har i stort sett inga fall av varken det förra eller senare i Sverige, och de fall vi har kan och måste till stor del förklaras av yrkesverksamma elektriker (Vi hemmapulare har trots allt en viss yrkesstolthet... ;) Nej, men allvarligt skämtat så står proffsen för de flesta olyckorna av de få vi faktiskt har).

Så det finns inget som tyder på att det här skulle vara ett problem. Dvs att gemene man överskattar sin kompetens.

Nästa steg i debatten är då ofelbart anekdoter om dåligt hemmapulande du sett i ditt yrkesliv. Vårt svar är samma anekdoter men här är dåligheterna utförda av elektriker enligt alla konstens regler. Även här har vi statistik som kan leda oss rätt. När man tittar på ett närliggande område, nämligen våtrumsbehörighet och badrumsrenoveringar, så visar det sig att även om proffsen och amatörerna gör felen av olika skäl, så är de ungefär lika duktiga sett som grupper. Dvs, det proffset vinner på kunskap och erfarenhet tar vederbörande igen på slarv, likgiltighet till följd av slarv och stress. Jag har inte sett något övertygande argument för att inte elinstallationsarbete skulle följa samma mönster, men är som vanligt idel öra.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Som jämförelse var det på min tid som sändareamatör, tillåtet att bygga och använda separat UC och att använda icke S-märkt marteriel i hembyggda apparater! Vet ej om den regeln finns kvar...
Ja det är den. Det är fortfarande OK att bygga och använda sin egen elektriska apparatur. Men du får inte sälja den.

Så om du vill bygga en tvättmaskin så finns det inget hinder, men anslut den för all del i världen inte fast! Samma med exv. båtar. Du får inte sätta upp ett extra vägguttag hemma. Men i båten är det OK!

Vi är ganska många som inte ser logiken i denna ordning...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ett gammalt argument här på forumet. Och ett jag inte köper. OM det vore så att "händige Bosse" inte hade någon direkt koll på vad han kan eller inte, utan körde efter "går-det-så-går-det" principen, så måste detta synas i statistiken.

Och det gör det alltså inte. Inte när det gäller strömgenomgång, och inte när det gäller bränder. Vi har i stort sett inga fall av varken det förra eller senare i Sverige, och de fall vi har kan och måste till stor del förklaras av yrkesverksamma elektriker (Vi hemmapulare har trots allt en viss yrkesstolthet... ;) Nej, men allvarligt skämtat så står proffsen för de flesta olyckorna av de få vi faktiskt har).

Så det finns inget som tyder på att det här skulle vara ett problem. Dvs att gemene man överskattar sin kompetens.

Nästa steg i debatten är då ofelbart anekdoter om dåligt hemmapulande du sett i ditt yrkesliv. Vårt svar är samma anekdoter men här är dåligheterna utförda av elektriker enligt alla konstens regler. Även här har vi statistik som kan leda oss rätt. När man tittar på ett närliggande område, nämligen våtrumsbehörighet och badrumsrenoveringar, så visar det sig att även om proffsen och amatörerna gör felen av olika skäl, så är de ungefär lika duktiga sett som grupper. Dvs, det proffset vinner på kunskap och erfarenhet tar vederbörande igen på slarv, likgiltighet till följd av slarv och stress. Jag har inte sett något övertygande argument för att inte elinstallationsarbete skulle följa samma mönster, men är som vanligt idel öra.
Man måste dock vara medveten om att mörkertalet är gigantiskt när det gäller elfel bland hempulare. Jag vet i alla fall inte vilket telefonnummer som jag ska ringa och anmäla ett tillbud på om jag skulle råka få en stöt eller att JFB slår ifrån konstant efter att jag har kopplat runt. Det är ju först när en felkoppling leder till en dödlig stöt eller omedelbart skapar en brand som bränner ner huset som det faller ut i statistiken. Om det bara är en "vanlig" stöt så anmäler man det inte och om det är en koppling som ger varmgång men som inte orsakar en brand förrän efter många år så syns det inte heller i statistiken.

tommib
Om en elkoppling orsakar brand så syns det i statistiken. Vad som inte syns är vem som gjort den. Som tur är så är det så att antalet bränder orsakade av fel i den fasta elanläggningen är väldigt få. Även om alla dessa fel skulle vara orsakade av hempulare (osannolikt) så är det ändå ett försvinnande litet antal.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Frippegubben skrev:
Reglerna är helt klart till för att skydda yrkeskåren. Med tanke på hur många som grejar själva och hur farligt det sägs vara så borde det brinna i varje kvarter, åtminstone en gång per år orsakat av obehöriga installationer.
Jag har hittills inte sett några siffror på olyckor orsakade av obehörig installation jämfört med olyckor pga behöriga men felaktiga.
Jag vill minnas att jag sett statistik för elrelaterade dödsfall nyligen, har för mig att det legat på 1-5 per år i Sverige ganska länge. Merparten utgörs av obehöriga som rör sig nära högspänningsledningar, t ex folk som klättrar på tåg, bryter sig in i ställverk osv. Oavsett vem som utför installationen är det mycket ovanligt att någon grillas ihjäl, så nog har gemene man respekt för el alltid.

Bränder har jag varken sökt eller funnit statistik för.

Jag gör bara eget eljobb som jag vet att jag kan göra lika bra (eller bättre) än en behörig elektriker.
Jag skulle dock aldrig t.ex. installera el-golvvärme i badrum eller en JFB själv trots att jag vet hur man gör...
I flera fall har jag fått rätta eller hjälpa behörig elektriker när han har haft problem eller direkt gjort fel vilket ju inte direkt gör att jag känner att jag vill ge allt jobb till en behörig elektriker...

Janus82 skrev:
Man måste dock vara medveten om att mörkertalet är gigantiskt när det gäller elfel bland hempulare. Jag vet i alla fall inte vilket telefonnummer som jag ska ringa och anmäla ett tillbud på om jag skulle råka få en stöt eller att JFB slår ifrån konstant efter att jag har kopplat runt. Det är ju först när en felkoppling leder till en dödlig stöt eller omedelbart skapar en brand som bränner ner huset som det faller ut i statistiken. Om det bara är en "vanlig" stöt så anmäler man det inte och om det är en koppling som ger varmgång men som inte orsakar en brand förrän efter många år så syns det inte heller i statistiken.
Jo, för även icke dödliga stötar leder till en del sjukhusbesök eller läkarkontakter i övrigt. Och den statistiken har vi också. (Det finns flera lämpliga ICD-10 koder för kontakt med elektricitet). Så vi har mera statistik än bara dödsfallen att luta oss på.

Samma sak med bränderna som tommib redan påpekat. De är ändå så få att även om alla skulle orsakats av hemmapulande så skulle det vara ett icke-problem ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.