Du som pular med elen själv, hur skicklig är du?

• Jag bryr mig inte riktigt och vet med mig att det inte alltid blir enligt boken.

5 Röster 1,3%
  • Jag gör som jag tror det ska vara och tror att det blir rätt bra, men utan att faktiskt veta säkert.

34 Röster 8,9%
  • Jag tar reda på hur det ska göras enligt reglerna för att blir säkert (ange gärna källor).

97 Röster 25,5%
  • Ambitionen är att mitt jobb inte ska gå att skilja från en behörig, skicklig elinstallatörs jobb.

204 Röster 53,5%
  • Jag är inte nöjd förrän jag överträffar resultatet från en erfaren elektriker.

41 Röster 10,8%
  • Antal röster
    381
  • Omröstningen stängd .
Du som är obehörig och gör elarbete hemma, vilken grad av kunskap och färdighet anser du dig ha?

tommib
Hmm.... svår fråga att svara på. Jag kan teoretiskt redogöra för funktionsprinciperna i en elanläggning. Jag är också medveten om de generella riskmoment som finns (skada på fk när man drar i, för långa gruppledningar, dåliga kontaktpunkter). Jag känner till hur man väljer materiel med avseende på kabel, IP-klassning mm. När det gäller planering av elanläggning så känner jag till svensk standard samt är bra på att tänka logiskt. Installationer som är mer komplexa än en normal trappkoppling finns det vanligen anvisnigar till på produkten, dessa är oftast enkla att förstå.

När det gäller det praktiska är jag troligen på samma nivå som en lärling med avseende på tidsåtgång men betydligt bättre när det gäller slutresultatet. Detta för att jag är väldigt noga och hellre gör om än lämnar något dåligt.

De gånger jag har arbetat parallellt med en elektriker har de mest kommenterat "jobbar du med sånt här?", "du verkar ju kunna det här" och "var har du lärt dig det här?".

Tittar jag på vad jag och elektrikern lämnar efter oss så ser det väsentligen lika ut.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har varit intresserad av el & elektronik sedan barnsben. Har läst lite el på gymnasiet & högskola (3*2 år, drift&underhåll inriktning kraft & värme), har läst ett år på Lernia till installationselektriker, jobbat ett år som installatör (tidigare jobb).

Jobbar idag som underhållstekniker på ett elkraftbolag, inom elbiten är det "kattskinnare" jag går som, har ESA industri, går repitionskurs inom ESA var tredje år.
http://www.svenskenergi.se/Pressrum...d-lanseras-Nu-blir-elsakerheten-annu-battre-/
Vi har en del utrustning inne i ställverksrum som jag underhåller, bla därför har jag ESA.

Så jag anser att jag har goda kunskaper gällande mycke av det som behövs hemma.

Marlen Eskilsson skrev:
Du som är obehörig och gör elarbete hemma, vilken grad av kunskap och färdighet anser du dig ha?
Har jobbat som installatör i 10 år, har ingen behörighet per definition.
Men jag utför åt både mig och andra enligt de säkerhetsaspekter jag finner nödvändiga.

Frågan kan ju bara vända sig till de som är tillräckligt lågintelligenta att de vill erkänna brott mot ett flertal lagar samt avtalbrott mot deras försäkringsbolag. Att göra obehörig el själv eller låta någon "händig" göra det är ju verkligen en knasig handling. Ska bli kul att se inläggen.

tommib skrev:
Hmm.... svår fråga att svara på. Jag kan teoretiskt redogöra för funktionsprinciperna i en elanläggning. Jag är också medveten om de generella riskmoment som finns (skada på fk när man drar i, för långa gruppledningar, dåliga kontaktpunkter). Jag känner till hur man väljer materiel med avseende på kabel, IP-klassning mm. När det gäller planering av elanläggning så känner jag till svensk standard samt är bra på att tänka logiskt. Installationer som är mer komplexa än en normal trappkoppling finns det vanligen anvisnigar till på produkten, dessa är oftast enkla att förstå.
Stämmer ganska bra på undertecknad också. Jag har hållit på med el och elbyggsatser sedan jag var liten och fick "Den lille elektrikern" som leksak (en låda full med prylar för att experimentera med el). Allt om elektronik var favvotidningen ett tag. En riktigt skön nördblaska :D

Har aldrig gjort större jobb, som när vi byggde övervåning, utan att gå parallellt med elektriker, som godkände och installerade i elskåpet.

Jag tror grunden till säkert hempulande är en viss kunskapsnivå. Insikt om okunskap är också kunskap.
Jag tror alla skulle tjäna på om man som privatperson kunde gå en kurs i hur elen i huset fungerar, så alla som faktisk pular med elen själva fick bättre kunskap. Men som det är nu är branschen så stängd att man inte släpper den kunskapen.

Det kanske skulle finnas någon slags "elbehörighet light" för hemmapulare. Det kanske t.o.m skulle ge alla elektriker mer jobb eftersom flera hempulare skulle dra igång projekt där elektriker behövs för vissa delar av jobbet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Elektriker F skrev:
Frågan kan ju bara vända sig till de som är tillräckligt lågintelligenta att de vill erkänna brott mot ett flertal lagar samt avtalbrott mot deras försäkringsbolag. Att göra obehörig el själv eller låta någon "händig" göra det är ju verkligen en knasig handling. Ska bli kul att se inläggen.
Jaha.... berätta gärna varför du tycker det är knasigt. Tycker du att det är lika knasigt att köra lite för fort? Eller gå mot röd gubbe vid övergånsstället?

Lågintelligent eller ärlig?
Den dagen jag åker fast för att ha jobbat svart eller pular med elen själv eller att mitt försäkringsbolag ska få något emot mig, den väntar jag med glädje på. Jag har under mina 34år inte hört om någon som ens varit i närheten.

Facit, att åka fast eller att inte få ersättning, det är större risk att bli miljonär.
(Därmed inte sagt att det är moraliskt rätt) :)

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Med en civ.ing. inom elektroteknik och ett års arbete med elinstallation om än utan behörighet så tror jag mig ha rätt bra koll på säkerhetsaspekten.

Var med grabben på Öppet hus på en gymnasieskolas elprogram och läraren där - elbehörig men inte behörig lärare - hade inte koll på trefas asynkronmotorers normala driftstillstånd (D- eller Y-koppling). Andraårseleverna visste inte skillnaden mellan Fk och Rk, de såg ut som frågetecken. Detta trots att de övat på elinstallationer ett drygt år.

Det finns gott om duktiga elektriker och det kommer hit en sådan om någon vecka.
Men huvudsäkring klarar jag av att byta själv.

Reglerna är helt klart till för att skydda yrkeskåren. Med tanke på hur många som grejar själva och hur farligt det sägs vara så borde det brinna i varje kvarter, åtminstone en gång per år orsakat av obehöriga installationer.
Jag har hittills inte sett några siffror på olyckor orsakade av obehörig installation jämfört med olyckor pga behöriga men felaktiga.

• Gilla
Henrik.S och 3 till
  • Laddar…
Eller så har behörighetskravet gjort så att folk är medvetna på ett helt annat sätt än om det skulle varit fritt fram för alla. Åker man på en "jorden runt turné" är det rätt lätt att se vart man ställer lite högre krav på elinstallationerna och vart det är "fritt fram". och jag är helt övertygad om att det även märks i olycksstatistiken i dom olika länderna.

• Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Frippegubben skrev:
Reglerna är helt klart till för att skydda yrkeskåren. Med tanke på hur många som grejar själva och hur farligt det sägs vara så borde det brinna i varje kvarter, åtminstone en gång per år orsakat av obehöriga installationer.
Jag har hittills inte sett några siffror på olyckor orsakade av obehörig installation jämfört med olyckor pga behöriga men felaktiga.
Enda gången vi har haft "elfel" hemma är när en elektriker skickade in 400V i diskmaskinen.
Den gick inte snabbare, den dog... :p

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
elmont skrev:
Eller så har behörighetskravet gjort så att folk är medvetna på ett helt annat sätt än om det skulle varit fritt fram för alla. Åker man på en "jorden runt turné" är det rätt lätt att se vart man ställer lite högre krav på elinstallationerna och vart det är "fritt fram". och jag är helt övertygad om att det även märks i olycksstatistiken i dom olika länderna.
Och det du inte ser där är hur mycket av dessa skatbon som är utfört av behöriga enligt deras normer...

Har arbetat som elektriker under åtta år, även om det börjar vara några år sedan. Ger mig inte på något innan jag vet vad som krävs. Har både släkt och vänner som är elektriker som jag kan fråga rörande utvecklingen i branschen. Sedan läser man ju på om minsta lilla osäkerhetsmoment uppkommer (exempelvis har jag kollat upp reglerna för 13A säkringar utan att jag ens har något behov av att använda dem, men det kan vara bra att veta vad som gäller någon gång i framtiden).

Resultatet hemma är bättre än i de flesta el-installationer jag sett genom åren. Dessutom förbättrar jag anläggningen istället för att lappa och laga som en inhyrd elektriker gör. Vid nästa ombyggnation så drar jag fram nya fasledare från centralen på helt egna säkringar för att minska belastningen på de som ligger där redan, detta för att säkringen inte skall riskera att gå då dammsugaren används i den delen av huset (vilket har hänt en gång på drygt tio år).

Sedan gör man ju någon oortodox koppling ibland, men inget som är olagligt eller farligt, men ibland så kan en oortodox lösning faktiskt vara bättre än det som elektrikern skulle göra. Hade en elektriker på plats inför en renovering av ett badrum (entreprenören propsade på detta), men jag och entreprenören valde att inte använda honom efter att han föreslagit att jag enbart skulle ha 10A säkring och 1,5mm2 ledare till bastun. Där valde jag istället att dela de 2,5mm2 ledare som fanns framdragna till brunnens motorstyrning i rummet bredvid. Sedan kopplade jag in en transformator som kopplar ur bastun under de korta stunder då brunnspumpen arbetar. I efterhand fick jag beröm av en släkting som besiktade lösningen åt mig (han är behörig elektriker), då han aldrig hade accepterat enbart 10A säkring på det bastuaggregatet...

Reglerna har väl en dubbelfunktion, att dels sätta en standard för vad som är acceptabelt utfört arbete samt att skydda tredje man från klåpare.

Båda sakerna är inte enbart regler en garant för att de klarar av. Men helt klart en del i att det ser ut som det gör, både på säkerhetssidan som på installationssidan.

Men att avgöra hur skicklig jag är, blir omöjligt. Men inget av det jag gett mig på har jag misslyckats med, så långt. Är det tur eller skicklighet är däremot frågan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.