SarB SarB skrev:
Det är inte en dålig ursäkt, det är ett uttryck från praxis.
Du som person väljer att bjuda på att rensa stig, men majoriteten av personer som är i den sitsen gör inte det, utan verkar för att avhålla allmänheten, exempelvis genom att uppföra bryggor olovligt.

Din lösning förutsätter en ärlighet där personerna i fråga sätter upp en skylt och sedan låter den vara kvar där, men i verkligheten är det ju inte så det fungerar, det är därför vi behöver reglerna om strandskydd. Det finns inte tid eller pengar för att tillsynsmyndigheter ska ska ut med jämna mellanrum och kontrollera att en skylt fortsatt sitter uppe. Det finns en problematik i att man undan för undan ianspråktar mark inom strandskydd tills det med tiden får anses vara hävdat på ett sätt som gör att åtgärder inom området inte motverkar strandskyddet eftersom det redan är hävdad på annat vis.

En brygga är en brygga, men skulle vi börja tillåta det och säga att det inte strider mot strandskyddet sålänge man sätter upp en skylt har vi snart bryggor som privatiseras allover och då inte endast påverkar allmänhetens tillgång utan riskerar att påverka även djur- och naturliv.
Klokt resonerat. Precis som jag hade formulerat det själv. 👍
 
Fario Fario skrev:
Jag har inte någon direkt länk till detta om 8 meter men jag har babiljarder med materal om framförallt hot mot strömmande vatten. Och när hjärnan fick snurra en stund hittade jag en skärmdump jag gjort från någon sida

[bild]
Jag måste säga att denna argumentation mot flytbryggor förefaller som rena nonsens. Varför skulle en flytbrygga på 20 m2 skugga botten mer än en pålad brygga på 20 m2?
Vad gäller pumpverkan:
Vågor som går över grunt vatten (< halva våglängd) orsakar oscillerande lokala strömningar på havsbotten, fram och tillbaka. Och det sker även utan en flytbrygga och både påverka ålgräset lika som en brygga kanske gör.
Men kanske någon har tillgång till en verklig undersökning?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför skulle en flytbrygga på 20 m2 skugga botten mer än en pålad brygga på 20 m2?
Det är väl uppenbart att en brygga ovanför vattenytan ger en mindre skuggad yta under vattenytan än en som ligger nedsänkt en bit i vattnet.

Lägg en planka direkt på marken, den skuggar marken under den 100%.
Sätt samma planka en meter över markytan, hur mycket skuggar den?
2 meter, 10 meter över marken..hur mycket skugga?
grundläggande fysik, typ 🤓
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar vanligen inte om ett fysiskt hindrande utan ett om avhållande - bryggan existens skickar signalen, gå inte här för detta är en privat plats och inte natur.
Men strandskyddet ger ju allmänheten tillträde till stränder oavsett om de är "natur" eller "privata platser".

Lagtextens formulering om "avhåller" är lite märklig. Finns det andra lagar som är lika oklart formulerade? Jo, det är klart att det finns, det handlar ju om svenska lagstiftning, så frågan är väl egentligen vilka andra lagar är lika oklart formulerade?
 
D Dilato skrev:
Det är väl uppenbart att en brygga ovanför vattenytan ger en mindre skuggad yta under vattenytan än en som ligger nedsänkt en bit i vattnet.

Lägg en planka direkt på marken, den skuggar marken under den 100%.
Sätt samma planka en meter över markytan, hur mycket skuggar den?
2 meter, 10 meter över marken..hur mycket skugga?
grundläggande fysik, typ 🤓
Rita upp det får du se. En strålknippe med parallela solstrålar från himlen som blockas av en planka. Skuggan har samma dimension oavsett distans från plankan. Skulle skuggan minska med höjden skulle ju ett höghus har mindre skugga från de högre delarna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En strålknippe med parallela solstrålar från himlen som blockas av en planka.
Fast ligger plankan kloss marken har marken under plankan alltid skugga. Är plankan några meter upp får varje enskild markbit under plankan bara skugga en relativt kort period. Dessutom inte samma "totalskugga" som om plankan ligger kloss marken.
 
  • Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
Fisk gillar våra flytbryggor och dess skugga, varje sjö (även hav) har unika förutsättningar för bryggor. Nu har vi servitut på både både brygga och båtplats. Och strandlinjen runt sjön är väl ca 8km med totalt nio bryggor så samlade på en sträcka av en km resterande är 7 km orörd terräng, exkluderat mindre avverkning strandnära.
Och i veckan har det vid tre tillfällen stannat förbipasserande för att gå ned och fika vid vårt "rastplatsbord" och njuta av utsikten. Även ett par fågelskådare har stått där och räknat/betraktat lommarna med ungar. Hade vi inte hållit platsen öppen hade det varit igenväxt. Vår natur ska vara tillgänglig både för naturen med växter och djur, men också för arten homo sapiens.
Så varje plats är unik med olika förutsättningar, här finns nog svårigheten att hantera tillstånd då det troligtvis saknas lokalkännedom och då blir det den enkla byråkratiska tolkningen.
Som tack för de skuggande flytbryggorna erbjuds det fotvård till allmänheten.
Fiskar simmar nära en fot som är nedsänkt i klart vatten med sandig botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fisk gillar våra flytbryggor och dess skugga
Jag trodde vi hade dödat den uppenbara missuppfattningen redan i den här tråden, men om du missat argumenten så läs gärna från början.
A AndersS skrev:
Så varje plats är unik med olika förutsättningar, här finns nog svårigheten att hantera tillstånd då det troligtvis saknas lokalkännedom och då blir det den enkla byråkratiska tolkningen.
Ja, så är det. Men det är för tillfället det bästa sättet vi har. Vi får sätta vårt hopp till AI 😉
 
G Genomklok skrev:
Jag trodde vi hade dödat den uppenbara missuppfattningen redan i den här tråden, men om du missat argumenten så läs gärna från början.
G Genomklok skrev:
Jag trodde vi hade dödat den uppenbara missuppfattningen redan i den här tråden, men om du missat argumenten så läs gärna från början.

Ja, så är det. Men det är för tillfället det bästa sättet vi har. Vi får sätta vårt hopp till AI 😉
Har läst och finns olika hypoteser om detta, jag gjorde noteringen utifrån att ytan på ett antal flytbryggor utifrån en sjös yta och brygga är försumbar, åtminstone enligt en marinbiolog jag känner. Enligt henne så är det inget man behöver ta hänsyn till i 99,99% av de bryggor som används för privat bruk, så........ Även dessa uppskattar det och hälsade på i helgen.😇
En kräfta ligger på en träyta, troligtvis på en brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Har läst och finns olika hypoteser om detta
En verkar dock dominera, i den vetenskapliga världen i alla fall.
A AndersS skrev:
... inget man behöver ta hänsyn till i 99,99% av de bryggor som används för privat bruk
I ditt fall kanske det stämmer. I andra är det tvärtom en skog av privata bryggor som i allra högsta grad har påverkan. För att inte nämna de "behov" av muddring som sedan följer som ett brev på posten (nåja).

Jag hade inte tagit gift på den procentsiffran.
 
Ett exempel där man förespråkar skugga strandnära, men utifrån skogsskötsel som jag är mera bevandrad med där det ges som vägledning.
Så det finns olika förutsättningar som går att tillämpa även utan AI om lokalkännedom saknas.😉
"Ge beskuggning Kantzonens träd och buskar reglerar ljusförhållanden och kan ha stor betydelse för att dämpa temperaturväxlingar sommartid. Det finns arter i skogsvattendragen som är mycket känsliga för förhöjd vattentemperatur. Ljusexponering i kombination med ökat näringsläckage vid avverkning kan orsaka kraftig igenväxning i vattnet. Större vattendrag och sjöars strandnära zoner är inte lika känsliga för ljusexponering som små skogsvattendrag."
https://www.skogsstyrelsen.se/globa...ll-vatten-alla-faktablad-samlade-i-en-pdf.pdf
 
A AndersS skrev:
Ett exempel där man förespråkar skugga strandnära, men utifrån skogsskötsel som jag är mera bevandrad med där det ges som vägledning.
Så det finns olika förutsättningar som går att tillämpa även utan AI om lokalkännedom saknas.😉
"Ge beskuggning Kantzonens träd och buskar reglerar ljusförhållanden och kan ha stor betydelse för att dämpa temperaturväxlingar sommartid. Det finns arter i skogsvattendragen som är mycket känsliga för förhöjd vattentemperatur. Ljusexponering i kombination med ökat näringsläckage vid avverkning kan orsaka kraftig igenväxning i vattnet. Större vattendrag och sjöars strandnära zoner är inte lika känsliga för ljusexponering som små skogsvattendrag."
[länk]
Det finns väl alltid undantag, men hur många skogsvattendrag har bryggor?
Det är stor skillnad i effekt på temperaturkänsligheten i en sjö eller hav jämfört med en liten stillastående bäck.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det finns väl alltid undantag, men hur många skogsvattendrag har bryggor?
Det är stor skillnad i effekt på temperaturkänsligheten i en sjö eller hav jämfört med en liten stillastående bäck.
Precis och det är därför jag just noterar det. I ts fall som jag tolkar artikeln var problemet inte hur en brygga skuggar och ev. påverkan utan avsaknad av dispens gällande strandskyddet och att det blev begränsningar för allmänheten.
Detta med skuggning är en helt annan fråga och där samtliga bryggor vid Sveriges vattendrag har en påverkan som är försumbar i totalen. Om det sedan finns specifika områden så får de hanteras utifrån de unika förutsättningarna om mängden sammanhängande skapar problem, men att penetrera enskild privat bryggas påverkan är nog något som ska undvikas.
Så undantaget är större mängd bryggor på mindre plats, men det är väl redan reglerat i de flesta fallen hos kommun/länsstyrelse.
 
P
G Genomklok skrev:
Ja, så är det. Men det är för tillfället det bästa sättet vi har. Vi får sätta vårt hopp till AI 😉
I andra sammanhang brukar en del hävda att vi ska ta hänsyn till lokalbefolkningens önskemål, och lyssna till dess erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.