Hej
vad var motiveringen till det första avslaget?
 
Andjul Andjul skrev:
Tack allihopa! Era kommentarer värmer! Jag kommer aldrig låta orättvisor vinna :rofl:




Den informationen håller jag gärna för mig själv och om någon annan redan listat ut det så får dom gärna också göra detsamma :)
Varför hålla det för sig själv..?? Det låter ju som de borde hängas ut..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Thomas S Eiselberg skrev:
Varför hålla det för sig själv..?? Det låter ju som de borde hängas ut..
Bor i Haninge och funderar också på inglasning. Är det Haninge? va va va? :)
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
En rekommendation är att måla allt, ABSOLUT ALLT, innan du börjar montera ihop uterummet. Jag grundade men skulle färdigstryka när det var monterat. Det var en genuint dålig idé…

Andjul Andjul skrev:
Long time, no see!

Ska jag vara helt ärlig så har min inaktivitet här berott på att jag halvt som halvt klev in i en depression gällande huset.

Vi började söka bygglov till uterummet i juni förra året och sen dess har det varit en oerhört dränerande process.

Till en början fick vi avslag. Där och då var jag i stort sett redo att flytta. Såg ingen mening med att bo kvar i en kommun där man inte ens får bygga ett uterum till en vanlig svenssonvilla.

Men sen vaknade envisheten och vi överklagade till stadsbyggnadsnämndens plan- och byggutskott.

Vi skrev ett personligt brev till stadsbyggnadsnämnden med en motivering till varför vi borde få bygga.

Komiskt nog har man ingen rätt att tala utan det är bygglovshandlingarna som ska tala. Efter ett samtal med villaägarnas jurister så kom vi fram till att ett personligt brev kan läggas till som en komplettering bland bygglovshandlingarna och ingen kan hindra det. Detta kan vara värt att veta om någon skulle hamna i samma situation.

Plan- och byggutskottet remitterade bygglov att göra ett grannehörande och alla fantastiska grannar gav sitt stöd :heart:

Efter grannehörandet röstade utskottet igenom och gav bygglov.

Här börjar då nästa energikrävande process. bygglov begärde komplettering på komplettering och det enda jag motsatte mig var kravet att ta in en konstruktör för att göra en konstruktionsritning. Anledningen till detta var helt enkelt att Willab Garden lämnade såpass detaljerade ritningar att det inte ska behövas, men kravet från deras sida kvarstod. Jag fick även kontrollplanen tillbakavisad 5 gånger trots att jag gjort flera kontrollplaner som är oerhört överdrivna för ett uterum.

Jag skulle presentera uträkningar för takvolymer och behövde göra en redovisningplan för avfallshantering trots att det bara brukar krävas för större projekt eller rivningslov.

Detta är bara en liten del av vad som tyngde mig inbygglovshanteringen som är under all kritik.
Jag fick noll hjälp av bygglovsavdelningen utan kände mig mer eller mindre konstant motarbetad då de mer än gärna försökte trolla bort mig i ett hörn av lagtexter och paragrafer.

Det märks att tjänstemän ibland glömmer bort att vi faktiskt är människor som jobbar för sina pengar.

Nåja vi snabbspolar fram till förra veckan när jag äntligen fick ett startbesked.

Och det var ju ändå på tiden eftersom uterummet anlände igår :crysmile:
[bild]
Nu känns huslivet mer positivt igen och jag längtar efter att få sätta fart :love:




En annan grej jag pysslat med senaste veckorna är ett begagnat kök som monterade in i garaget då jag haft väldigt svårt att hålla ordning pga avsaknad av lådor. Lagerhyllor och trådbackar i alla ära, men det svårt att sortera i :p

Här kommer en före- och en efterbild:
[bild]
[bild]
 
  • Gilla
  • Ledsen
SueSue och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Bendreus skrev:
Kommuner kan göra en galen när de vill visa sin MAKT, stackars krakar måste ha ett helvete hemma… Skulle bygga ett enkelt attefallshus och hittade en gammal karta på tomten, ritade in huset och skickade in…. Efter ett antal Mail fram o tillbaka utan att jag kom vidare åkte jag upp själv till ansvarig…. Fick otroligtvis audience utan bokning… sade till honom att visa mig nu hur det skall se ut… då fick jag till svar att min tomtkatalogen var gammal ??? Han tog fram en ny karta och ritade in mitt hus… då denna solig dag tog jag båda lösningarna satte dem upp på fönstret och visade att båda våra lösningar var identiska- tomtens gränser hade ju inte flyttat på sig och min husplacering var identisk!
avslutade med fråga: Är vi överens nu? Ja blev svaret och jag signade ansökan…
Överraskningen kom senare 5.000kr för kommunen att acceptera en A4-sida… blev ju lika dyrt som bygglov
Det står väll klart och tydligt att tomtkartan/situationsplanen inte får vara mer än 2 år gammal. I rätt många fall så kan kartor justeras när de mätt in den på nytt….. även om det inte var så i ditt fall
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
vad var motiveringen till det första avslaget?
Huvudbyggnaden står på prickad mark så avslaget i sig var väl inte så konstigt när jag väl satt mig in i reglerna. Det som gjorde mig förbannad var att jag fick svaret att hade huset byggts efter 1987 så hade jag fått bygga utan konstigheter, men nu är huset byggt 1964 och då får jag inte bygga.
Alex Hallberg Alex Hallberg skrev:
Bor i Haninge och funderar också på inglasning. Är det Haninge? va va va? :)
haha, jag ger upp, jag ger upp. Huvudet på spiken, ja, det är Haninge kommun :crysmile:

L LenaV skrev:
En rekommendation är att måla allt, ABSOLUT ALLT, innan du börjar montera ihop uterummet. Jag grundade men skulle färdigstryka när det var monterat. Det var en genuint dålig idé…
Tack, det har min far rekommenderat också sedan vi ens började prata uterum, så jag går på er erfarenhet och kör den metoden :)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Det står väll klart och tydligt att tomtkartan/situationsplanen inte får vara mer än 2 år gammal. I rätt många fall så kan kartor justeras när de mätt in den på nytt….. även om det inte var så i ditt fall
Det stämmer, reglerna för kartan är väldigt tydliga. Jag tycker dock att den bör räcka så länge inga förändringar har gjorts eller tills man byter system. Jag tycker att 2 år är väldigt kort för en karta som numera kostar 10400:- :rolleyes:

Så vid en bygglovsansökan idag blir kostnaden
Karta: 10400:-
Bygglov: 14300:-
Avvikelse detaljplan +20%

Innan bygget av ett uterum ens påbörjats är kostnaden alltså uppe i 27560:-.

Att det sen tar 8 månader innan man nått startbesked är helt sjukt.


Det ska bli intressant att se vad som händer när det är dags för attefallaren :sweat:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
claym och 5 till
  • Laddar…
OJ. Ja, nu vet jag nog inte om det är värt att riskera 30 k i sjön om det är så här i kommunen.
Själva bygget kostar ju en del dessutom.
Gjorde du dina bygghandlingar/ritningar själv (sketchup motsvarande) eller anlitades någon?

Ovsett är det ju vansinnigt. Hoppas nu att ert uterum blir dunder!
 
  • Gilla
Amazonic
  • Laddar…
Alex Hallberg Alex Hallberg skrev:
OJ. Ja, nu vet jag nog inte om det är värt att riskera 30 k i sjön om det är så här i kommunen.
Själva bygget kostar ju en del dessutom.
Gjorde du dina bygghandlingar/ritningar själv (sketchup motsvarande) eller anlitades någon?

Ovsett är det ju vansinnigt. Hoppas nu att ert uterum blir dunder!
Det är inte den fulla summan du skulle chansa på. Det du skulle förlora i första hand vid ett avslag är 10400:- för kartan, men själva bygglovsanökan ger dig 3 val.

1. Dra tillbaka ansökan - 2422:-

2. Ändra ansökan till attefallsreglerna, dvs max 15kvm - kostnadsfritt

3. Pröva ansökan på de inlämnade ansökningarna. Vid eventuellt avslag kostar det 50% av bygglovsavgiften och du står kvar utan bygglov.

Du kan dra ett PM till mig om du vill att jag hjälper dig att kolla på förutsättningarna för ditt hus :)
 
Man tackar! Har inte kommit så långt i processen att jag börjat rita. Har pappersritningar från husbygget från 1999 som utgångspunkt. Däremot har jag kollat lite på måtten som är på min veranda och börjat reka vad glaspartier kan tänkas kosta och hur inglasningen skulle se ut. Det blir isf ett uterum på ca 20 kvm varav ca 6 kvm redan har tak då det finns en befintlig vägg med överbyggnad vid ena sidan på verandan. Glaspartier 5,4x3,6m är tanken.
 
Alex Hallberg Alex Hallberg skrev:
Man tackar! Har inte kommit så långt i processen att jag börjat rita. Har pappersritningar från husbygget från 1999 som utgångspunkt. Däremot har jag kollat lite på måtten som är på min veranda och börjat reka vad glaspartier kan tänkas kosta och hur inglasningen skulle se ut. Det blir isf ett uterum på ca 20 kvm varav ca 6 kvm redan har tak då det finns en befintlig vägg med överbyggnad vid ena sidan på verandan. Glaspartier 5,4x3,6m är tanken.
Jag använde mig av originalritningarna från 1964 som grund och handritade upp mitt med skalenliga linjaler. Det enda som blev diskussion var just konstruktionsritningen från leverantören, resterande var inga bekymmer.

När willab levererade konstruktionsbeskrivningen med mått så ifrågasattes den direkt pga datumet. Den var daterad 2017 och då var den inte giltig enligt handläggaren eftersom reglerna ändrades 2019. Från och med 2019 skulle tydligen BBR 29 gälla och inte BBR 24/25.

Pratade med Willab som meddelade via sin konstruktör att ja, reglerna för utbyggnad ändrades 2019, men inga av ändringarna påverkade när man byggde uterum. Jag fick en ny fil med datum 2021 av Willab, men ändå ifrågasattes detta av bygglovsavdelningen och först när jag vidarebefordade mailet från Willabs konstruktör och ytterliggare en form av konstruktionsritning så meddelades jag att det chefen hade bestämt att det räckte för projektet omfattning.

Frustrationen blir rätt stor när man sitter och får komplettering flera gånger med hänvisning att anlita en konstruktör när det enda som inte stämmer är datumet, men i övrigt är allt i sin ordning och trots datumändring så kvarstod kravet. Lättnaden var stor när dom godkände det tills sist

Jag kan verkligen rekommendera Willab Garden som leverantör, dom har varit helt suveräna i denna process och ställt upp på alla vis med grym hjälp och snabba lösningar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har varit inne på att rita med linjal också även om jag var rätt flink på AutoCAD en gång i tiden. 20 år sen... :)
Vilken säsong tog ni på glaspartierna? Vår veranda står i konstant sol på sommaren, så det känns som att vår/höst skulle räcka. Taket funderar jag nästan om man ska ha tegel på...hur gör ni?
 
Alex Hallberg Alex Hallberg skrev:
Har varit inne på att rita med linjal också även om jag var rätt flink på AutoCAD en gång i tiden. 20 år sen... :)
Vilken säsong tog ni på glaspartierna? Vår veranda står i konstant sol på sommaren, så det känns som att vår/höst skulle räcka. Taket funderar jag nästan om man ska ha tegel på...hur gör ni?
Vi har kört hela uterummet i Vår/Höst plus. Frugan valde kanalplasttak för ljusets skull, jag röstade för pannor eller plåt, men happy wife, happy life :p uterummet hamnar på norrsida, men det lär bli nog varmt det också :cool:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Vi har kört hela uterummet i Vår/Höst plus. Frugan valde kanalplasttak för ljusets skull, jag röstade för pannor eller plåt, men happy wife, happy life :p uterummet hamnar på norrsida, men det lär bli nog varmt det också :cool:
Exakt. Glasade in balkongen på vårt förra boende och det blev olidligt på sommaren även om man öppnade upp. Lite rädd att det kan bli så i ett uterum med. Men då får man väl gå utanför inglasningen... :)
 
Alex Hallberg Alex Hallberg skrev:
Exakt. Glasade in balkongen på vårt förra boende och det blev olidligt på sommaren även om man öppnade upp. Lite rädd att det kan bli så i ett uterum med. Men då får man väl gå utanför inglasningen... :)
Även med Vår/Höst partier (WG62) så blir det fruktansvärt varmt i söderläge. Jag byggde ett uterum på 15kvm med pannor på taket och vår temp registrerade över 45 grader på sommaren. I nya huset ligger det mer i öst och även där blir det varmt men inte lika illa :)
 
P
E eemeliie skrev:
Absolut, alla som jobbar med bygglov är självklart hjärtlösa byråkrater, det ingår i utbildningen.
Japp. Det krävs lång träning för att bli av med sin empati.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.