R roli skrev:
Det där kan bli jätte fint. Se bara till att ni ”skippar” husets takfot inne i uterummet och låter ytterväggen gå ända upp i det nya sadeltaket. Blir lite jobb med att kapa lite på takstolarna men blir så mycket bättre och trevligare när det är klart.
yes, det är planen :)

Ska bli intressant att se hur villig kommunen är nu då. Har hittills inte stött på någon i min kommun som haft något bra att säga om bygglovsavdelningen och min erfarenhet gör ju inte heller att dom står speciellt högt på listan...

Andjul Andjul skrev:
Vi har överlagt en hel del här hemma nu och har landat i att köra med sadeltak istället för pulpettak. Då blir det fortfarande 2-meterspartier, men med glas ovanför och en himla massa mer höjd. Vi skippar också brutna hörnen, då vi hellre vill ha platsen inuti och även kunna öppna upp mer :)

Så snart dags att börja skissa på ritningar :)
[bild]
Det där ser ju väldigt mycket bättre ut, tycker jag!

Hej igen :) varit väldigt lite aktivitet då tiden inte riktigt räckt till :) men helt still står det inte.

Vi har fortsatt med smågrejer och bland annat bytte vi diskmaskin då den andra var 10-12 år och vi var rädda att den skulle braka ihop.

Vi köpte en Beko för ljudnivåns skull, men med den vanliga turen så brakade den nya diskmaskinen ihop och vi vaknade till en stor härligt pöl i köket en morgon :thinking:

Efter 2 mekanikerbesök (med låååång väntetid) dömdes maskinen ut och klassades som bortom räddning så nu väntar vi på en ny maskin och har stått utan maskin i över en månad.

Förra veckan satte jag fart med att göra iordning grabbarnas rum så rev ut allt :D
Renoveringsprojekt med upprivna väggsektioner och synliga installationer i ett nedmonterat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av ett rum med riven väggbeklädnad, exponerade reglar, OSB-skiva och gipsavfall på golvet.
Skapa konto

Som vanligt så tittade ju lite överraskningar fram i form av det jag kallar för ”tattarkopplingar”.
Eltejpsskarvad telefonlina,
telefonuttag inbyggd i väggen,
Ekk inspacklad i väggen,
En lös FK låg bakom en glasfiberremsa och ett lager spackel :rolleyes:
En oprofessionellt eltejpsskarvad röd kabel mot en trävägg, exemplifierar dåligt elektriskt arbete.
Skapa konto

Men ett av mina roligare fynd är ändå fönstrena. Jag har tidigare noterat att fönstrena sett smala ut. Rev ner fodrena och insåg man har satt in hela det nya fönstret i den gamla karmen?! :crysmile: Vissa lösningar är ju helt fantastiska :p
Gamla och nya fönsterkarmar överlappar med synlig isolering och klämlist i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nåja, det blir att beställa 2 nya fönster till sovrummet verkar som så det blir ordentligt gjort :sleep:

Vi har bestämt att vi väntar till våren 2022 med uterummet då jag troligtvis blir utan semester i år eftersom vi har fullsmetat i jobbschemat. Om inte annat så är jag pappaledig i höst :D

så sommaren kommer gå åt till finlir som att putsa upp grunden och måla hela huset som planen ser ut nu :)

• Ett hål i en vit vägg avslöjar gamla elinstallationer och dåligt utförda reparationer, vilket illustrerar "tattarkopplingar".
    Skapa konto
  • Eluttag på en malplacerad och dåligt installerad plats med synliga ledningar och spackel på en murad vägg, indikerar slarvigt elarbete.
    Skapa konto
  • Elkabel skarvad med eltejp upptäckt under renovering.
    Skapa konto
  • Dåligt utförda elarbeten med eltejpsskarvad telefonkabel och synliga kablar på ett trägolv, bredvid avbitartång och skruvmejsel.
    Skapa konto
  • Rum med trägolv och en väggmålning av animerade flygplan från filmen Planes.
    Skapa konto
  • Renoverat rum med nystartad renovering, väggar och golv är blottade, med verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
F.Taleman och 4 till
  • Laddar…
Nu är väl grabbarnas rum klart så när som på lite småfix :) vi har kört på djungeltema så medel motivmålning kvar för frun :)

Barnrum med blå himmel och molnmålning på taket, dekorerat med fjärilslampor.
Skapa konto

Ett nästan färdigt barnrum med ljusblå väggar, träimitationsgolv och två djungeltema-mattor.
Skapa konto

På sista bilden finns inget foder eller golvlister, men det sitter numera på plats, jag har dock inga färskare bilder än så :)

Passade på att köpa hem ett femtiotal markskruvar till altanbygget också så nu finns dom och väntar på att användas
Femtiotal markskruvar staplade på trägolv, avsedda för altanbygge.
Skapa konto

Släpvagnen fick sig även en renovering i form av en ny slitskyddskiva, vilket var välbehövligt efter 15 år :)

Renoverad släpvagn utan slitskyddskiva, parkerad på en uppfart med bilar i bakgrunden.
Skapa konto
Renoverad släpvagn med ny slitskyddskiva och grå metallram parkerad utomhus.
Skapa konto

• Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
Juste, höll på att glömma :) vi har börjat preppa lite för att måla huset i sommar så igår landade nya penseln :D

En ny Wagner Control Pro HEA färgspruta för husmålning på vit bakgrund, redo för användning.
Skapa konto

Vi har även lagt en beställning på staket från Polen till resten av tomten, så nu är det bara vänta tills det kommer så vi kan matcha resten med staketet från framsidan :)

• Gilla
19A108kvm och 4 till
  • Laddar…
Hej igen :) nu börjar jag sakta, men säkert vakna till liv igen efter vinterns dvala :p

Fått första vaccindosen också så har goda förhoppningar på framtiden :)

Idag har jag kört på och byggt frugans morsdagpresent som egentligen var en annan plan från början. Från start tänkte vi göra det enkelt och köra med pallkragar i galvad plåt, men det blev inte alls bra när jag höll på så vi bestämde att vi kör blomlådan i tryckimpregnerat istället.

Satt och funderade på hur jag ville göra och ställde frågan till frugan:
”-Vafansiken, vi har ju allt annat i sten så ska vi i köra det där också?”

Sagt och gjort! Nu ska först raderna sätta sig till imorgon så fortsätter jag då :)

Började med att gräva ur, sen i med markduk och makadam, sen stampa ner makadammen med min nya jordstamp och sen har jag satt första raden i betong. Tror detta kommer bli riktigt bra :love:

Byggprocess av en blomlåda i trädgården med grävd mark, markduk, makadam och första raden av betongblock.
Skapa konto

• Gilla
Zeke_Varg och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Hej igen :) nu börjar jag sakta, men säkert vakna till liv igen efter vinterns dvala :p

Fått första vaccindosen också så har goda förhoppningar på framtiden :)

Idag har jag kört på och byggt frugans morsdagpresent som egentligen var en annan plan från början. Från start tänkte vi göra det enkelt och köra med pallkragar i galvad plåt, men det blev inte alls bra när jag höll på så vi bestämde att vi kör blomlådan i tryckimpregnerat istället.

Satt och funderade på hur jag ville göra och ställde frågan till frugan:
”-Vafansiken, vi har ju allt annat i sten så ska vi i köra det där också?”

Sagt och gjort! Nu ska först raderna sätta sig till imorgon så fortsätter jag då :)

Började med att gräva ur, sen i med markduk och makadam, sen stampa ner makadammen med min nya jordstamp och sen har jag satt första raden i betong. Tror detta kommer bli riktigt bra :love:

[bild]
Tar gärna en bild på din nya jordstamp, den lät som en bra apparat! :D

mr.Ola mr.Ola skrev:
Tar gärna en bild på din nya jordstamp, den lät som en bra apparat! :D
Den kom med i bakgrunden på en av bilderna :) köptes med leverans till lokala Ica för 478:- från hornbach :)

Röd staketstolpe köpt från Hornbach står i ett grönt gräsområde med svart stol i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Nu är det färdigt så när som på att jag tänkte limma översta raden, men limmet från förra sommaren hade torkat ihop :)

Håller tummarna ordentligt för att den står kvar nu utan att kalva något för det var tungt arbete :rofl:

Nybyggd stödmur och trästaket i trädgård med säckar av trädgårdsjord och stenplattor i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
GalnaÄlgen och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått tummen ur och flyttat på stupröret så att jag kan montera staketet vid parkeringen :)

Har dragit mig för detta eftersom jag var tvungen att byta hängrännan för att få ut röret på kortväggen och jag är höjdrädd :p Grannen och tillika bästa vännen kom och hjälpte mig :)

Flyttat stuprör vid hörn av vit tegelhus med nytt svart staket och svensk flagga, redo för målning och generatorbyte på bil.
Skapa konto

Blev först en tur till svetsfirman så dom fick göra om ett fäste så att sista stolpen kan komma så långt ut som möjligt på muren (y)
Svetsat staketfäste monterat på en grå mursten med en asfaltsyta i bakgrunden.
Skapa konto

Hand håller modifierat metallfäste från svetsfirma för installation av staketstolpe.
Skapa konto

Stuprör flyttat, monterat i ett specialsvetsat fäste på en murkant, redo för staketinstallation.
Skapa konto

Anpassat stolpfäste vid kanten av en mur med staketnät i bakgrunden, vegetationsklädd mark runtomkring.
Skapa konto

så nu sitter äntligen staketet på plats så nu är det ”bara” långsidorna kvar med sina 100m :D

Jag ser verkligen fram emot att måla huset nu :)

Nyinstallerat staket vid parkering med en liten bil i förgrunden, verktyg och stegar till vänster.
Skapa konto

Lillbilen står och skäms i väntan på ny generator som kommer med posten. Hade först tänkt att försöka byta lager, men bilen tyckte annat :p
Närbild på en bilgenerator med synliga kopparlindningar och remhjul, avlagrat damm och smuts.
Skapa konto

Så det blev ett litet sidoprojekt att byta generator och multiremmen :)

• Bil med öppen motorhuv och demonterad front väntar på ny generator.
    Skapa konto
  • Gilla
19A108kvm och 5 till
  • Laddar…
God kväll :)

har påbörjat montering av staketet mot västra sidan och har då flyttat upp det på muren för enklare skötsel :) förra staketet stod nedanför muren vilket medförde att det växte massor mellan staket och mur vilket gjort det svårt att sköta.
Nymonterat staket på stenmur mot grön trädgård och hus med vit fasad i soligt väder.
Skapa konto
Nymonterade stolpar för staket på en mur, med flis och gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto

tvättade även av fasaden ett varv ikväll i förberedelse för målning. Kollade kalendern och fick lite panik när jag insåg att det enbart var 3 veckor till semester så måste foga snarast på de ställen där fogen har spruckit :p

Nyinstallerat trästaket placerat ovanför en mur vid vitmålad husfasad med renoveringsutrustning synlig.
Skapa konto

• Gilla
19A108kvm och 4 till
  • Laddar…
Idag påbörjades fasadrenoveringen inför målning :) lite fogfräsning och sen infogning på sina ställen. Tanken är att hinna måla under semestern :)

Vi har även kommit fram till att vi ska montera staket och elgrind framför uppfarten. Egentligen är det inget vi vill, men vi har vid 2 tillfällen i år haft besök av tjuvar som går och känner på bildörrarna.

nästa bekymmer är att väldigt många verkar tro att vår uppfart är gatans officiella vändzon.
Relativt ofta rullar bilar in på uppfarten nattetid också, står kvar några minuter för att sedan åka igen. Må kanske låta larvigt, men jag har inte gjort min uppfart för att främmande människor ska in och rulla och trängas med mina bilar.

Under en period valde postbilen också att vända på uppfarten varje dag och han som körde gjorde inte en enkel vändning utan försökte rundpalla inne på uppfarten VARJE dag vilket resulterade i skador på asfalten av allt stillastående rattande.

Droppen var nu i helgen när någon förälder övningskörde med sitt barn och dom verkade anse att det var i bra idé att öva parkering på vår uppfart.

Detta blev visst dagens gnällinlägg :crysmile:

• Husets fasad med synliga fogarbeten, trädäck med staket och en garageuppfart.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 8 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Men visst är det gött att få kräka ur sig allt gnäll ibland och kunna gå vidare i livet, fräsch och fin!
Det är det man har kollegor, eller för den delen forummedlemmar, till ;)

• Gilla
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Men visst är det gött att få kräka ur sig allt gnäll ibland och kunna gå vidare i livet, fräsch och fin!
Det är det man har kollegor, eller för den delen forummedlemmar, till ;)
Ja, det är ju ändå lite frigörande :p

idag rev jag bort den gamla bärlinan på baksidan och som vanligt så är det halvdant gjort, så hela stenraden följde med ut :thinking: blir till att demontera plåtarna och mura upp på nytt där under :rolleyes:

Tur att man inte är allergisk mot att jobba i alla fall :geek:
Fasaddetalj där bärlinjen är borta och en del av stenraden fallit ut, renoveringsarbete behövs.
Skapa konto

I övrigt börjar det blir ordning på fasaden. Färgen kommer imorgon så antar väl att det blir att börja måla imorgon under dagen :)

• Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Hejhej bloggen :)

blev en liten paus med en semestertripp upp till Sollefteå i veckan, men är hemma nu igen :) har blåst lite för mycket för att kunna måla med sprutan så blev fortsatt staketmontering istället
Pågående staketmontering i trädgård med verktyg och material utspridda på gräsmattan.
Skapa konto

Ett pågående staketmonteringsprojekt med verktyg och byggmaterial framför en grå mur.
Skapa konto

har inte så mycket till bild på hur det såg ut innan, men den med skarpt öga kan se att det hänger och slänger en hel del :p

Pågående arbete med staketmontering vid en sluttning med träd och ett vitt skjul i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.