D Daniel 109 skrev:
Är det någon annan än jag som ser rubriken som tämligen svårbegriplig. Jag gissar att TS menar ”Döm av min förvåning” i stället för dröm. Men betydelsen blir något helt annat.
Jag skyller på Povel Ramel.

• Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
B Bambi2 skrev:
Alfredo, Seriöst, vilken människa gör en sådan här sak utan att vara ego och skita i sin granne?
Jag har försökt råda TS utifrån min syn på det juridiska kring TS fråga. Vad grannen är för slags granne är egentligen inte relevant här. Dock skrev jag att "han borde haft folkvett", vilket jag tycker han verkar sakna.

Jag förstår nog inte riktigt varför du citerar mig, då jag inte riktigt förstår om du håller med mig eller tycker annorlunda än vad jag gör.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har försökt råda TS utifrån min syn på det juridiska kring TS fråga. Vad grannen är för slags granne är egentligen inte relevant här. Dock skrev jag att "han borde haft folkvett", vilket jag tycker han verkar sakna.

Jag förstår nog inte riktigt varför du citerar mig, då jag inte riktigt förstår om du håller med mig eller tycker annorlunda än vad jag gör.
Jag tycker bara du borde hålla med mig:rofl:

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Bambi2 skrev:
Alfredo,

Seriöst, vilken människa gör en sådan här sak utan att vara ego och skita i sin granne?

Det är väl ingen som av misstag eller god vilja klipper den, precis när grannen var bortrest typiskt!

Finns för många som inte bryr sig om andra som senare och i många år ska vara grannar och berätta efter de gjort alla sin ego val att grannsämjan är viktigast.

Tyvärr är det så att de snällaste förlorar, de personer som gör såna här saker bryr sig inte om mer än sig själva!
Du får det att låta som att någon förstört något, men så är det inte i detta fallet.
Häcken växer snart upp igen, bättre att diskutera tillsammans med grannen om framtida plan för häcken. :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det någon annan än jag som ser rubriken som tämligen svårbegriplig. Jag gissar att TS menar ”Döm av min förvåning” i stället för dröm. Men betydelsen blir något helt annat.
Döm OM min förvåning heter det om man ska vara så petig. Men nej, vi andra är inte så stelbenta att vi vägrar förstå när någon tar miste, inte heller märker vi ord i onödan då det styr bort från ämnet. TS har garanterat inget intresse av att tas svenskalektioner, det hade hen isåfall startat en särskild tråd om.

Lite pinsamt att märka ord och ha fel, tycker du inte :geek:

• Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Nissens
N Nogran skrev:
vore tacksam om du slutade att kommentera för du tillför inget av värde
Men du kan tillföra något genom att förklara tankegången. :)

Jag har gett dig länkar som visar vilken lag som gäller och hur den tillämpas.
Hur kan det vara utan värde? För att lagen och tillämpningen av den inte går din väg?

Nissens Nissens skrev:
Du får det att låta som att någon förstört något, men så är det inte i detta fallet.
Häcken växer snart upp igen, bättre att diskutera tillsammans med grannen om framtida plan för häcken. :)
Nissens Nissens skrev:
Jag får lite tråkig känsla i kroppen nu, respekten och grannsämjan är förstörd. Dessutom kommer säkert grannen köra grannsämjekortet när det kommer på diskussion och skratta när hen själv någongång i framtiden ska göra en liten smula uppoffring. Denna typen av människa ser inte sånt, den ser bara sig själv och sin ägor och jag ska ha:D

Min fråga har alltid varit varför? Vad triggar hen?

Nissens
B Bambi2 skrev:
Jag får lite tråkig känsla i kroppen nu, respekten och grannsämjan är förstörd. Dessutom kommer säkert grannen köra grannsämjekortet när det kommer på diskussion och skratta när hen själv någongång i framtiden ska göra en liten smula uppoffring. Denna typen av människa ser inte sånt, den ser bara sig själv och sin ägor och jag ska ha:D

Min fråga har alltid varit varför? Vad triggar hen?
Inte lätt att veta, men jag tänker att det är bättre att se framåt, inget är ju förstört.

Nissens Nissens skrev:
Men du kan tillföra något genom att förklara tankegången. :)

Jag har gett dig länkar som visar vilken lag som gäller och hur den tillämpas.
Hur kan det vara utan värde? För att lagen och tillämpningen av den inte går din väg?
Tycker du grannen har följt den tillämpning av lagen du har länkat till?

För övrigt skulle inte jag klassa ett svar från juridikstudenter som ett absolut svar på hur en lag ska tillämpas...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Inte lätt att veta, men jag tänker att det är bättre att se framåt, inget är ju förstört.
Så brukar denna typen av människa tänka till den fått erfarenhet av samma bemötande men då ger igen 7 resor värre och sen påminner om grannsämjan. Inte lätt att vetakortet funkar ofta för dessa personer och används flitigt för att såklart gynna sig själv och sitt ego och ägor.

Fairlane
Eftersom tujan ägs av båda grannarna är det bästa såklart att diskutera och komma överens om hur det ska hanteras. Nu är läget som det är, tujan är nedklippt mer än ena grannen önskar, så frågan är hur man går vidare. Antingen försöker man diskutera och se om man kan komma fram till hur man ska göra framöver eller så startar man ett långsiktigt bråk, det är bara att välja.

Ja, jag tycker att grannen borde påtalat att han ville ta ner höjden på tujorna innan han gjorde något, men nu gjorde han tyvärr inte det. Om han hade gjort det så blir det ju lite intressant om TS vill ha kvar den på en högre höjd och den nya grannen vill ha en lägre höjd. Ingen har ju mer beslutanderätt än den andra på gemensamt ägd häck.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom tujan ägs av båda grannarna är det bästa såklart att diskutera och komma överens om hur det ska hanteras. Nu är läget som det är, tujan är nedklippt mer än ena grannen önskar, så frågan är hur man går vidare. Antingen försöker man diskutera och se om man kan komma fram till hur man ska göra framöver eller så startar man ett långsiktigt bråk, det är bara att välja.

Ja, jag tycker att grannen borde påtalat att han ville ta ner höjden på tujorna innan han gjorde något, men nu gjorde han tyvärr inte det. Om han hade gjort det så blir det ju lite intressant om TS vill ha kvar den på en högre höjd och den nya grannen vill ha en lägre höjd. Ingen har ju mer beslutanderätt än den andra på gemensamt ägd häck.
Bråket är redan startat, personer som är rädda för eller ogillar bråk gör inte så här, det är inte som att snubbla på en sten.

Grannen bryr sig inte om bråk, grannen bryr sig om sig sina ägor och sitt bästa. Frågan borde vara, hur hanterar vi denna typen av personer så det inte händer igen.

Ska man tala med alla grannar man har tydligt vad som är viktigt för en så det är medvetna och inte tar sig friheter. Tyvärr funkar det inte, dessa typer av människor passar på när man är borta och varför skulle de bry sig, det blir ju bättre för dem.

Fairlane
B Bambi2 skrev:
Bråket är redan startat, personer som är rädda för eller ogillar bråk gör inte så här, det är inte som att snubbla på en sten.
Nåja, folk gör fel ibland, utan att ha för avsikt att vara elak mot andra.

B Bambi2 skrev:
Grannen bryr sig inte om bråk, grannen bryr sig om sig sina ägor och sitt bästa. Frågan borde vara, hur hanterar vi denna typen av personer så det inte händer igen.
Gäller inte det TS också som vill bestämma höjden på den gemensamt ägda häcken, lika mycket som grannen? Mitt förslag är att tala med grannen och reda ut det hela. har du något bättre förslag?

B Bambi2 skrev:
Ska man tala med alla grannar man har tydligt vad som är viktigt för en så det är medvetna och inte tar sig friheter. Tyvärr funkar det inte, dessa typer av människor passar på när man är borta och varför skulle de bry sig, det blir ju bättre för dem.
Ja det är nog rimligt att tala med folk om vad man anser viktigt.
Sen ligger frågan i juridikdelen, så det är väl en fråga vad TS kan göra juridiskt, inte en fråga om att sätta en stämpel på grannen.

• Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hade jag inte bet dig att sluta kommentera och som upplysning till dig kan jag meddela med dina begränsade trädgårdskunskaper att en smaragdtuja när den är kapad förblir på den höjden växer bara på bredden

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

ja nu är det ju så att jag har motorsåg och vad jag kan förstå så finns det inga juridiska skäl för mig att inte kapa ner den till botten sen kan grannen sätt vad han vill på sin tomt så behöver jag inte bry mig mer

• Gilla
  • Wow
  • Arg
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.