Bästa svaret

K Kirre2 skrev:
Man kan ju tycka det, men folk är ju olika. Men om han nu med flit passade på när de var bortresta måste han ju på nåt sätt vetat om att ts ville ha häcken som den var.
Tror de flesta här inne kan förutspå att kapa en häck från insynsskydd till 120cm hög kan vara känsligt och bättre att prata om, om man har intresse för det och bevara ev grannsämja.

Han visste inte hur TS ville ha häcken för hen sket i att fråga som nyinflyttad.

Jag drar mig ur då det känns som det bara är jag som är intresserad av grannsämja här och aldrig någonsin skulle får för mig att kapa en häck. Jag har grannar som gärna vill att jag klipper år efter år i gräns, jag skulle trots detta aldrig ta mig friheten att klippa kommande år utan att först fråga ifall vi ska köra på samma höjd eller om det är ok att jag klipper just då, för att visa respekt och visa,att jag bryr mig om dom och sämjan

Sen finns dem som bara ska ha på sina villkor och sämjan, för mig är det motsägelsefullt. Detta fenomen är vanligare än man tror.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet du vad grannen är för typ, baserat på en enstaka händelse? Kanske är det TS som är en typ istället, en typ som vill bestämma exakt hur det ska vara även på delade saker?

Delar man häck med grannen och vill ha olika höjd på den så har man ett potentiellt problem, särskilt om båda är envisa.

Om TS planterar en häck på sin egen tomt och grannen sen kommer och kräver något av honom, såsom du vet att grannen kommer göra är det ju lätt att säga nej.

Själv är jag en typ som försöker att inte döma ut folk direkt på väldigt lite fakta.
Att göra som TS granne tyder på antingen hänsynslöshet, dumhet eller aningslöshet. Oartigt är det oavsett underliggande orsak.

Det går kanske att uppfostra en hänsynslös, dum eller aningslös granne, men det är svårt att uppfostra vuxna människor. Grannens mamma har tydligen gjort ett dåligt jobb.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Man kan ju tycka det, men folk är ju olika. Men om han nu med flit passade på när de var bortresta måste han ju på nåt sätt vetat om att ts ville ha häcken som den var.
Varför tror du det hände när grannen var borta, slumpen?
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
B Bambi2 skrev:
Varför tror du det hände när grannen var borta, slumpen?
Nej, mycket möjligt att det fanns en tanke med det. Men jag tycker att eftersom man inte enkelt kan backa en sån grej som att kapa en häck borde det inte vara nåt man bara gör.
Personligen vill jag inte ha grannar så nära, skulle jag ändå bo så hade häcken gärna fått vara högre än 1.60.
 
  • Gilla
Bambi2
  • Laddar…
Gemensamma häckar är ett ständigt tvistemoment, det enda vettiga är att sätta ett nätstaket exakt i tomtgräns och så planterar man vad man vill på sin sida, och respektive granne kapar det som kommer över på fel sida. Det är det enda som fungerar i längden, efter ägarbyten etc.

I övrigt håller jag med KuÄv, Thuja borde förbjudas.

/M
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
N Nogran skrev:
Hej jag undrar vad som gäller i följande fall och tar gärna emot förslag hur jag ska hantera detta
var borta över helgen och när jag kom hem så var vår smaragtuja nedkapad 40cm ifrån befintlig höjd på ca 1,6
så det återstod 1,2m blev helt tagen på sängen när det inte har varit uppe till diskussion över huvud taget
har inte agerat än på något sätt men vill ha tort på fötterna när jag ska göra detta
Ta det till rätten. Fast då kanske Tujan är 1,6m igen när det är dags.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ni som tycker Tujor inte ska vara högre än nån meter sådär kan ju gottas lite åt min största Tuja...

Omkrets 1.3 meter är lite halvkralligt sådär... Nej den står inte i tomtgräns... det är minst 1.5 meter till kanten av tomten... Om jag får gissa så tror jag den aldrig klippts över huvud taget.

*duckar* :p


Mätmått används för att mäta trädets bredd, grönt och fuktigt trä, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hur hög är den?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur hög är den?
Tillräckligt hög för att fungera som vägbeskrivning...

Kanske bör tillägga att Tujan fanns när jag flyttade in. Jag har inte själv drivit upp några jätteträd mitt i villaområdet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
thomasse
Tycker du bjuder grannen på lite tillbaka kaka, när han är bortrest nästa gång så kapar DU 40cm.

Invänta reaktion :cool:
Säger han inget, kapa den 40cm till. Han kanske kommer undra varför du kapat utan att prata med honom först :crysmile:
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fast det är ju svårt att klippa ner en häck på höjden enbart på ena sidan.....
Smaragd växer inte så snabbt. Det räcker med att TS håller en tilläggsplanterad häck snygg på sin sida och håller den på sin önskade höjd. Jag har själv Smaragd mot min carport och sköter bara trädgårdssidan mycket snyggt. Bryr mig inte om bil-sidan och häcken är 15 år gammal. I TS's fall kommer den inte att bli jättesnygg mot grannen men inte jätteful heller.

Hur har TS löst problemet? Det har ju gått en säsong och TS är ju fortfarande aktiv i forumet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.