110 697 läst · 478 svar
111k läst
478 svar
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Jag har det rejält kallt. 15 i sovrummet, 13 i vardagsrummet och 19 i köket. Jag går inte in i vardagsrummet längre. Jag sparar en hel del kwh, men i pengar blir det ändå dyrare i år pga elpriset. Det är så otroligt tråkigt att ha det så här!M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag struntar i att julfixa i huset och åker med vovven till min dotter. Hos henne är det varmt och skönt. Där värms huset med vedpanna.
Bra skrivet!R r1tok skrev:Nuvarande regering kommer nog göra ett mycket bättre jobb för ekonomin va
Brändslepriset störtdök ju precis som utlovat, och skattesänkningen som gynnar höginkomsttagare som kommer vid nyår gör ju en enorm skillnad för oss vanliga dödliga se om ditt eget hus istället för att ständigt söka andra ansvariga? Folk skrattade åt mig då jag installerade ett begagnat vedsystem för 20tkr för 7år sen, men jag ångrar det inte precis
Beg vedsystem för 20 000 kr! Att ett nytt ska kosta 140 000.. ♂️
Tänk på nästa vinter... I år hade Europa hunnit fylla en del gaslager innan kranarna stängdes, så är inte fallet nästa år! Så nästa vinter ser ut att bli tuffare än denna enligt elnätsbolagen.
15 grader var alltså den högsta inomhustemperaturen de hade upplevt på länge, sonen skuttande lättad av det nu märkbart varmare inomhusklimatet, närstan som maldiverna i jämförelse hur det brukar vara i hemmet Vinge.D Dilato skrev:
Uppenbar Mytoman ja.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Varför är inte det möjligt. Är man frisk och klär sig är det inget större problem. Vad jag förstod berodde det på ett fel i värmesystemet. Inte en självvald besparingsåtgärd. De har nog arvode så att de klarar elräkningen.S Spa skrev:
I reportaget framkom inget om något trasigt värmesystem. Klart det blir kallt om det inte går att värma?D Daniel 109 skrev:
En frånluftsvärmepump tar energin ur frånluften, korrekt. Men det den egentligen vinner är skillnaden mellan luften som kommer in utifrån och till temperaturen som den ger ifrån sig ut ur huset. En del modernare pumpar kan ge ifrån sig ner till minus 15 gradig luft så de är effektiva även om det är minusgrader ute. En del äldre (sådan som jag har) kan ge ifrån sig ner till nollgradigt så om det blir närmare nollgradigt eller minusgrader ute så måste de addera energi genom elpatron för att värma huset. Eftersom man bör ha luftflöde i huset så är en värmepump bättre än enbart direktverkande el eller elpatron då den kan återvinna energi i luften.J JensW skrev:Rätta mig om jag har fel. Men är det för kallt inne ( när det är riktigt kallt ute) så klarar inte kompressorn att omvandla värme från luften inomhus och då måste en luftvattenpump skjuta till med patron och då kostar det flis rejält. Så kan vara kontra produktivt att ha för kallt med en luftvatten. Om jag nu uppfattat tekniken rätt
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Vi kan konstatera att om man inte dragit ner sin förbrukning av kWh jämfört med för ett år sedan så hade det blivit ännu dyrare.M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
känns ologiskt att det blir ett nollsummespel när man istället borde få slantar över som belöning för att man sparat/snålat/minskat.
Men så är det inte. Det är en elektrisk förslavning av abonnemangsägare som inte enbart beror på inflation och krig. En stor bov i detta är alla elbilsägare som skall ladda fanskapet och dra upp elanvändningen i riket…. med dyrt elpris som följd.
Ja nytt är dyrt, men man kan fynda riktigt bra grejer på blocket! Sen att jag använde gamla järnrör för att koppla alla värmerör i pannrummet mellan panna o tankar etc gjorde ju sitt till, även där skakade folk på huvet o tyckte jag skulle köpa kopparrör..Men gängverktygen kostade 700kr, och rören var gratis, och tid hade jag över, så varför inte. Vattnet har inte klagat av att behöva cirkulera i järnrör istället för koppar. Acktankar hittar du lätt billigt på blocket. En ny bra panna får man nog ge 30-40.000 för, men öven där finns massor att fynda på blocket.M Magnus Anundsson skrev:
Vi har dragit ner någon grad inomhus men det känns som att om man vill få till någon rejäl besparing så krävs det en rejäl sänkning. Vi har även en ung dotter och hon ska banne mig inte behöva frysa i sitt eget hem.
Däremot har vi dragit ner på lyxen så som elektriska värmegolv på 22 grader samt att jag inte bastar ett par gånger i veckan.
Det kommer bli en sura elräkningar men vi är lyckligt lottade och kan käka dem, även om det såklart slår mot vardagsekonomin.
Bergvärme S3
Ignorera den övre korridor källare, den sitter precis över en radiator.
Däremot har vi dragit ner på lyxen så som elektriska värmegolv på 22 grader samt att jag inte bastar ett par gånger i veckan.
Det kommer bli en sura elräkningar men vi är lyckligt lottade och kan käka dem, även om det såklart slår mot vardagsekonomin.
Bergvärme S3
Ignorera den övre korridor källare, den sitter precis över en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland har man tur - jag låste elpriset oktober förra året och har haft 85 öre i år men det tar slut nu till nyår. Dock behöver jag mest oroa mig för hushållselen, våra radhus har gemensam fjärrvärme som är hyfsat effektiv och trots höjda priser nästa år så blir det inte omöjligt att klara. Vi kanske kommer att höja värmedebiteringen men har också fonderat en del sedan tidigare. Jag lider dock med alla som nu drabbas och tror faktiskt inte att varken politiker eller beslutsfattare i kommunerna förstår hur folk har det. Att behöva ha mindre än +18 är ju förskräckligt. Jag tänker också på äldre som inte rör sig så mycket, hur blir deras livskvalitet? Jag kan tillägga att jag trots mitt låga elpris har gjort vad jag kan för att spara el ändå, jag drar ner golvvärmen i badrummet och använder inte handdukstorken bara för att det blir varmt och mysigt längre.M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.