M Magnus Anundsson skrev:
Tänk på nästa vinter... I år hade Europa hunnit fylla en del gaslager innan kranarna stängdes, så är inte fallet nästa år! Så nästa vinter ser ut att bli tuffare än denna enligt elnätsbolagen.
Om nu Europa lyckades fylla gaslagren inför denna vinter så lär de nog fylla lagren till nästa också. De har ju ett år på sig.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt och 2 till
  • Laddar…
M Maggan-77 skrev:
I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Hej, glöm ej att vi har ett ansvar i Sverige att se till att våra tyska vänner inte behöver frysa som oss i Sverige, de behöver med andra ord vår ström, om vi inte gör detta så har våra myndigheter talat om för oss att de stänger av strömmen för oss. Lars
 
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
men herregud, hur kan man ha 9-12, 12, 14 grader inne? Jag fryser som en nakenhund om vi går under 21.5-22 inne.

Visst elräkningen blir lite dyr, men man ska må bra med. Man får spara in på annat bara!
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
4500 kronor :O
Det är ju en helt normal elräkning..
Det beror nog på storleken på huset, antal boende ect. och vad var elräkningen för tex 2 år sedan? Tror att dem flesta hushåll har ett budget beroende på inkomst. Om man helt plötsligt får istället för 2000 i elräkning 8000 så behöver nog avstå från något annat . Resor, semester, nöjen. Vem gillar det det?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi har dragit ner 1,5 grad (till 20,5) här hemma nu när elen blev ovanligt dyr. Lägre än så kan vi inte ha det då vi är frusna av oss allihopa. Vi har även dragit ner värmen i källaren för där är vi ändå så sällan. Har rörligt elpris och ser ut att hamna på 6000 kr i räkning för december. Blir sannolikt lite lägre i slutändan om det inte kommer en köldknäpp till.

Edit: Huset är på 280 m2 och värms med bergvärme.
 
Redigerat:
madownage madownage skrev:
men herregud, hur kan man ha 9-12, 12, 14 grader inne? Jag fryser som en nakenhund om vi går under 21.5-22 inne.

Visst elräkningen blir lite dyr, men man ska må bra med. Man får spara in på annat bara!
Man behöver inte frysa bara för att rumstemperaturen är låg. Man kan ta kläder på sig, tofflor och mössa - värmefilt är bra. Man kan må bra i kylan också så att man kan slösa pengarna på något roligare i stället. Själv har jag just nu ett litet utrymme med rimligt värme och kallt i andra utrymmen. Dock behöver jag ju inte vistas i de kalla utrymmen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
R r1tok skrev:
Ja nytt är dyrt, men man kan fynda riktigt bra grejer på blocket! Sen att jag använde gamla järnrör för att koppla alla värmerör i pannrummet mellan panna o tankar etc gjorde ju sitt till, även där skakade folk på huvet o tyckte jag skulle köpa kopparrör..Men gängverktygen kostade 700kr, och rören var gratis, och tid hade jag över, så varför inte. Vattnet har inte klagat av att behöva cirkulera i järnrör istället för koppar. Acktankar hittar du lätt billigt på blocket. En ny bra panna får man nog ge 30-40.000 för, men öven där finns massor att fynda på blocket.
Hm hur tänkte du nu EL bilar drar upp elanvändningen, kan det vara så att det går åt el till att tanka alla andra sorters bilar?
Går det åt el till att tillverka bensin och diesel?
Eftersom man minskar elen för att tillverka andra bränslen så blir där lite el som kan gå till att ladda elbilarna.

Om man använder mindre el tror du att elen blir billigare?
Kan det kanske vara så att elbolagen säljer elen till andra länder som betalar mer och om vi här i Sverige vill ha elen så får vi betala dyrt för den, alla påstår att det är för kriget men min elräkning i oktober 2021 var inte som elräkning var oktober 2020 men 2022 var den mycket mindre då jag hade egen eltillverkning.
Var kanske så att elbolagen visste att kriget skulle komma så de gardera sig.
Tror att det mesta är för att de tidigare regeringarna ända tillbaka till 1980 talet är skyldiga till detta, då de började lägga ner kärnkraften innan de hade någon ny tillverkning av reglerbar el.
Fru Olofsson stod och tyckte att sol och vindkraft var bra för att tillverka el, och det är det men bara när det blåser och kan inte räknas till reglerbar el.
Solpaneler mycket bra till att tillverka miljövänlig el men bara när solen lyser när det bara är dagsljus så blir det inte så mycket jag vet det för jag har 91 paneler och i dec så har de producerat 90 KWh mot juni 5000 KWh.
Jag tycker också det är bra att sälja till den som vill betala mest, men eftersom elkostnaden berör hela Sveriges befolkning så är det inte bra att exportera elen bara för att kunna tjäna mer pengar. Jag förstår att det har blivit såhär för att vi behöver importera el när vi inte har någon el pga av att den reglerbara eltillverkningen inte finns för att 4 kärnkrafts reaktorer är nerlagda under de senaste 8 åren tack för det och en klant som startade Ringhals utan att göra en sista kontroll så allt var rätt så fick vi ett stopp på den reaktorn ytterligare 5 månader.
Elen kommer att var dyr i över 10 år framåt kanske 20 år innan det har byggts något nytt som kan ersätta den nerlagda reglerbara eltillverkningen.
Har ingen elbil ännu men om jag hade haft råd så skulle jag köpt en omgående och laddat den med egenproducerad el på dagarna och använt den som elproducent på natten så jag inte hade behövt köpa någon el under 8 - 9 månader.
 
Glad att jag inte skaffat elbil och laddar hemma.
Svensk nyhetsartikel om Centerpartiets förslag på bonus för de som sparar el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TWX skrev:
Hm hur tänkte du nu EL bilar drar upp elanvändningen, kan det vara så att det går åt el till att tanka alla andra sorters bilar?
Går det åt el till att tillverka bensin och diesel?
Eftersom man minskar elen för att tillverka andra bränslen så blir där lite el som kan gå till att ladda elbilarna.

Om man använder mindre el tror du att elen blir billigare?
Kan det kanske vara så att elbolagen säljer elen till andra länder som betalar mer och om vi här i Sverige vill ha elen så får vi betala dyrt för den, alla påstår att det är för kriget men min elräkning i oktober 2021 var inte som elräkning var oktober 2020 men 2022 var den mycket mindre då jag hade egen eltillverkning.
Var kanske så att elbolagen visste att kriget skulle komma så de gardera sig.
Tror att det mesta är för att de tidigare regeringarna ända tillbaka till 1980 talet är skyldiga till detta, då de började lägga ner kärnkraften innan de hade någon ny tillverkning av reglerbar el.
Fru Olofsson stod och tyckte att sol och vindkraft var bra för att tillverka el, och det är det men bara när det blåser och kan inte räknas till reglerbar el.
Solpaneler mycket bra till att tillverka miljövänlig el men bara när solen lyser när det bara är dagsljus så blir det inte så mycket jag vet det för jag har 91 paneler och i dec så har de producerat 90 KWh mot juni 5000 KWh.
Jag tycker också det är bra att sälja till den som vill betala mest, men eftersom elkostnaden berör hela Sveriges befolkning så är det inte bra att exportera elen bara för att kunna tjäna mer pengar. Jag förstår att det har blivit såhär för att vi behöver importera el när vi inte har någon el pga av att den reglerbara eltillverkningen inte finns för att 4 kärnkrafts reaktorer är nerlagda under de senaste 8 åren tack för det och en klant som startade Ringhals utan att göra en sista kontroll så allt var rätt så fick vi ett stopp på den reaktorn ytterligare 5 månader.
Elen kommer att var dyr i över 10 år framåt kanske 20 år innan det har byggts något nytt som kan ersätta den nerlagda reglerbara eltillverkningen.
Har ingen elbil ännu men om jag hade haft råd så skulle jag köpt en omgående och laddat den med egenproducerad el på dagarna och använt den som elproducent på natten så jag inte hade behövt köpa någon el under 8 - 9 månader.
Om jag inte missminner mig så var det folkomröstning angående kärnkraft i Sverige...
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Glad att jag inte skaffat elbil och laddar hemma.
[bild]
Bland det dummaste jag läst. Om du under tidigare år haft hög konsumtion och utan större besvär kan spara får du en bonus. Däremot om man under längre period investerat i energibesparande åtgärder och endast kan påverka marginellt, då blir det inget. Där kanske den förstnämnda fortfarande har en förhållandevis hög nivå!!
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
I IsoJ skrev:
Om jag inte missminner mig så var det folkomröstning angående kärnkraft i Sverige...
mmmm som baserades på alternativen
nej
nej
och kanske
till långvarig kärnkraft
Och forskningen och utveckling på hur man bygger säkra kärnkraftverk har inte alls skett under de 42 åren sen omröstningen var....
Att då fortsätta hävda
"vi hade ju en omröstning som sa nej till mer kärnkraft för all framtid " mitt i en energikris är ju met är lovligt okänsligt.
Skäms
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bland det dummaste jag läst. Om du under tidigare år haft hög konsumtion och utan större besvär kan spara får du en bonus. Däremot om man under längre period investerat i energibesparande åtgärder och endast kan påverka marginellt, då blir det inget. Där kanske den förstnämnda fortfarande har en förhållandevis hög nivå!!
G GYogytorna1 skrev:
Det beror nog på storleken på huset, antal boende ect. och vad var elräkningen för tex 2 år sedan? Tror att dem flesta hushåll har ett budget beroende på inkomst. Om man helt plötsligt får istället för 2000 i elräkning 8000 så behöver nog avstå från något annat . Resor, semester, nöjen. Vem gillar det det?
Fast om målet är att sänka elförbrukning i Sverige så är det ju bättre att en stor elförbrukare minskar 2000 kWh/mån trots att det är en relativt liten minskning för den användaren än att någon som redan gjort mycket energieffektiviserande åtgärder sänker 1000 kWh/mån. Även om det procentuellt sett kanske är en jätteminskning i ett energieffektivt hem. Elnätet bryr ju sig inte om vart de sparade kWh kommer ifrån.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N NSS skrev:
Fast om målet är att sänka elförbrukning i Sverige så är det ju bättre att en stor elförbrukare minskar 2000 kWh/mån trots att det är en relativt liten minskning för den användaren än att någon som redan gjort mycket energieffektiviserande åtgärder sänker 1000 kWh/mån. Även om det procentuellt sett kanske är en jätteminskning i ett energieffektivt hem. Elnätet bryr ju sig inte om vart de sparade kWh kommer ifrån.
Fortfarande lika dumt förslag.:crysmile:
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bland det dummaste jag läst. Om du under tidigare år haft hög konsumtion och utan större besvär kan spara får du en bonus. Däremot om man under längre period investerat i energibesparande åtgärder och endast kan påverka marginellt, då blir det inget. Där kanske den förstnämnda fortfarande har en förhållandevis hög nivå!!
Det förslaget gynnar mig med långt lågt fast elpris. ty jag kan fortsätta som tidigare så länge kag har det fasta elpriset och sen bara "magiskt " sänka förbrukningen.
Men de som måste dra ned till 17C inne nu för att öht kunna ha råd.... de kommer inte att få en spänn.

Otänkt förslag. Men vad väntar man sig eg av inkompetenta svamprökande politiker (syftar då på alla riksdagspolitiker)
 
  • Gilla
GYogytorna1 och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Glad att jag inte skaffat elbil och laddar hemma.
[bild]
Då är väl regeringens förslag bättre? Då får man en "bonus" baserad på föregående års förbrukning utan att man behöver minska förbrukningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.