110 320 läst · 478 svar
110k läst
478 svar
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Exakt, det var ju der felet jag gjorde. Tilläggas kan är att inte har uppkopplade termostater utan de är fria från värmepannan.K Krca skrev:
okej då fattar jag !M Mr Person skrev:
Köpte till 2 extra innegivare , så har 3 innegivare .
Satte på att 1 styr (den i utbygget där det har en tendens till att bli kallast) Funkat kanon hittills om man ser på förbrukning. Kör med timpris och anpassar även diskmaskin / tvättmaskin / torktumlare till då det är som billigast . Även fixat så avfuktaren går på timer ! Tråkigt när det inte syns på räkningen bara
mvh Koffe
När elpriserna ligger kring 6-10kr/kWh så blir det dyrt oavsett hur kallt du har det tyvärr. Tänker att det är plånboken som får styra lite. Har du råd med en dyrare elräkning så höj lite, inte rimligt att att ha 11-16grader inne. (Min personliga åsikt så eventuella påhopp undanbedes)M Maggan-77 skrev:I december har vi haft som varmast 16 grader i huset, i vissa rum är vi nere på 11 grader. Ändå förväntas vår elräkning bli minst 8 000kr.
”Värmer” huset med luft/vatten-värmepump.
Köpte huset för 1,5 år sen. Innan satt vi i en varm go lägenhet. Those were the days. Men! Man får mycket gjort i huset för så fort man sitter still fryser man som en gris! Hur gör ni för att hålla humöret uppe? Har andra det lika kallt? Och är det värt tusenlapparna man sparar?
Jag har sänkt förbrukningen från förra årets 2500kWh i december till 1500kWh denna (om prognosen står sig) och en av anledningarna är att jag har sänkt från 21 till 18 grader. Jag tycker 18 är svinkallt när man ska sova och när man vaknar på morgonen. Aldrig sovit med så mkt kläder på och raggsockorna används flitigt men om dom tre graderna hjälper mig att nästan halvera elnotan så är det lätt värt. Inte kul men värt det. Ska tillägga att jag kan elda i vardagsrummet men det hjälper föga i sovrummet.
Redigerat:
Jag flyttade från mitt toppmoderna el-hus med solceller och batterisystem till en gård i somras för att jag och frun gick isär. Så nu har man inga smarta saker för att hålla förbrukningen på rätt tid.
Såhär långt i december har jag gjort av med drygt 5000kr, jag har 17-18 grader inne utan att elda, sedan får vedspisen gå för fullt när jag är hemma så jag i alla fall får 20-21 grader i köket.
Nästa investering blir nog en vedpanna, men går på 140 000 kr, så får försöka spara massa! Men inte lika lätt att spara med räntan och elräkningen!
Såhär långt i december har jag gjort av med drygt 5000kr, jag har 17-18 grader inne utan att elda, sedan får vedspisen gå för fullt när jag är hemma så jag i alla fall får 20-21 grader i köket.
Nästa investering blir nog en vedpanna, men går på 140 000 kr, så får försöka spara massa! Men inte lika lätt att spara med räntan och elräkningen!
Renoveringsnovis
· Nacka
· 96 inlägg
Minns när jag var liten och vi bodde på landet. Vi hade ingen annan värme än öppna spisen, förutom då vi lagade mat. Sovrummen använde vi inte på vintern utan alla sov i vardagsrummet och så fort det blev fråga om matlagning var alla i köket och hjälpte till med matlagningen, inte för att vi var förtjusta i att laga mat utan för att det var varmt i köket. Varje morgon var det svinkallt i vardagsrummet och vi drog lott om vem som skulle tvingas gå upp och sätta en brasa i öppna spisen. Man vaknade riktigt kalla morgnar med is i håret. Lyxen som vi kände att vi hade när farsan installerade elelement kan inte beskrivas men man hade inte mycket pengar så elementen var satta på 4 grader. Veden hade vi gratis om man räknar bort alla timmar vi spenderade på att göra ved av allt som inte kunde bli till virke. All ved staplades i vår vedbod där vi hade lappar som sa när veden sågats och huggits så vi tog den torraste veden först. Inget daltande med bara lövved. Allt som gick att elda med användes. På våren, då innetemperaturen började närma sig 15 grader slutade vi elda.S Sir Duke skrev: